„A zene ugyan formát adhat a szerelem
érzésének, de fordítva nem működik a dolog.”
|
„Nem túlzás azt mondani, hogy a csábítás e
tekervényes mesterműveinek szerzői maguk is nagy csábítók
lehettek. Ám, amint azt korábbi, Swooningcímű
könyvemben is hangsúlyoztam, a nagy zeneszerzők pont annyira suták
voltak a „szerelemnek” nevezett művészetben, mint mi magunk (a „suta”
talán túl erős szó, legyen inkább „esendő”). Ez a könyv éppen ezt
az esendőséget tanulmányozza tíz lenyűgöző tehetségű
ember példáján keresztül. Akik mindannyian megkockáztatták, hogy
bensőséges életüket feladva rátaláljanak a szerelemre. Szó esik
olyanokról, akik első alkalommal éltek át ilyesmit (mint Mozart), akik
utoljára (mint Berlioz), akik rosszkor (mint Debussy), akik
elkerülhetetlenül (mint Wagner), akik csak egyszer (mint Satie), vagy akár harmadszorra a héten (mint Stradella). Lesz szó elérhetetlen szerelemről
(ismét csak Berlioz), vagy olyanról, ami bár elérhető, mégis
beteljesületlen marad (mint Brahmsé). A történetek némelyike közismert, de
legtöbbjük alig több egy karcolatnál. És mindegyik egy sikertelen
szerelemről mesél; csupán kettő románc jutott túl a kezdeteken,
de ezek is tiszavirág-életűek voltak, és őrülettel, betegséggel
vagy halállal végződtek. E románcok végszava nem a „boldogan éltek,
míg meg nem haltak”. Elképzelhetetlen olyan romantikus regény, amelyben egy
sejk vagy egy teniszedző ilyen sikertelen maradna. De az igazság, még
ha különös is, sokszor nagyon is kiábrándító." (A szerző)
|
|
Részlet Nyáry Krisztián előszavából:
„A zeneszerző az írónál és a festőnél is
rejtőzködőbben védi magánéletét - legalábbis művein
keresztül ő árul el magáról a legkevesebbet. Hiába keressük a
"halhatatlan kedves", Brunszvik Jozefin nyomait Beethoven ifjúkori
műveiben: ha nem maradt volna fenn néhány levél és napló, a partitúrák
sosem mesélték volna el nekünk, hogy egy magyar kisasszony mosolya ihlette
őket. Ha nem kerültek volna elő Bartók Béla Geyer Stefi
hegedűművésznőhöz írt szerelmes levelei, ma nem tudnánk,
hogy első hegedűversenye egyben rendhagyó szerelmi vallomás is.
Éppen ezért hiánypótló Christopher Lawrence kötete, aki arra vállalkozott, hogy a nagy
zeneszerzők helyett elmesélje nekünk szerelmeik történetét.
Természetesen az ő hőseiről, Mozartról, Wagnerről,
Chopinről és a többiekről hosszú monográfiákban is bőséggel
tájékozódhatunk, ám érzelmeik rekonstruálására e munkákban nem
számíthatunk. Pedig a zenetörténeti tankönyvekben szereplő, olykor
fekete-fehér zeneszerző-figurák a való életben gyarló emberek voltak,
akik párkapcsolataikban is éppúgy szerettek, hibáztak és szakítottak,
ugyanúgy voltak hűségesek és csalfák, mint bárki más. Tegyünk föl egy
lemezt és nyissuk ki a könyvet: így szerettek a világ legnagyobb
muzsikusai!”
BELEOLVASÓ (pdf)
|
|