The Bassoon's Hungarian Colours by Herpay (3:06)
Angol
nyelvű címlap hívja fel a figyelmet a kortárs magyar fagott műveket
tartalmazó műsorra. A hiánypótló kiadványért a Pannon Filharmonikusoknak
tartozik köszönettel a szakma. No és a kifogyhatatlan energiája szólistának, Herpay Ágnesnek, akinek neve muzsikuskörökben leginkább az
általa korábban kiadott Szeretek fagottozni című kottából ismerős
(pályáját részletezően ismerteti a kísérőszöveg, amelyből azt –
és csak azt – hiányolhatjuk, hogy nem tesz említést a közreműködő
zongorista partnerről, Huszics Ibolyáról. Aki
egyébként Várdai István édesanyja).
Nekem
Pécsre kellett utaznom, hogy látótávolságba kerüljön ez a CD, habár információ
szintjén már tudomásom volt meglétéről. Félő, hogy a hazai
viszonylatban immár bevettnek tekinthető nehézkes terjesztési gyakorlat
következményeképp megannyi érdeklődő kénytelen nélkülözni ezt a
kétségkívül nagy nyilvánosságra méltó hangfelvételt.
Többszörösen
is szívügye ez a kiadvány a művésznek, a darabok némelyikének a
születésénél is ott bábáskodott. És nem értékelhető eléggé, hogy nem
elégedett meg a bemutatókkal, hanem a szó szoros értelmében repertoárdarabként
kezeli a felkérésére komponált darabokat és társaikat, a felvétellel pedig arra
inspirálja hangszerének játékosait, hogy ők is bővítsék a
repertoárjukat.
A
műsor nagy vonalakban a kompozíciók keletkezésének az idejét követi, a kis
eltérést az indokolja, hogy felváltva szerepeljenek a zongorakíséretes és a
szóló-darabok. Több mint négy évtized választja el a legkorábban komponált
műsorszámot a legfrissebbtől, de bízvást állítható, hogy valamennyi
méltó a megtanulásra, előadásra – és meghallgatásra. A kísérőszöveg
feltünteti a használt kottaanyagot – kiderül, hogy többségük már megjelent
nyomtatásban.
Herpay Ágnes
zeneakadémiai tanárának, Janota Gábornak szól Dubrovay László Cinque Pezzi című ciklusának az ajánlása. A pályakezdő
szerző alkotása valamennyi tételben ellentétes karakterű zenei
anyagokat ütköztet, s az 1967-es darab még távolról sem tartalmaz olyan
extrémitásokat, amilyenekkel nála a későbbi Solo-sorozat
kompozícióiban találkozunk. „Hagyományos” hangszerkezelést igényel csupán – és
kifejező játékmódot. Igaz, így sem egykönnyen adja meg magát az
előadóknak. Felkérésre készült Csemiczky Miklós Partitája, az 1988-as Országos Fafúvósverseny kötelező
darabjainak egyikeként, s mint ilyen, kihívást jelentő mű a
mindenkori előadónak. Amerikai fagott-művész megrendelésére
komponálta zongorakíséretes Szonátáját Orbán György 1987-ben, s ugyanabban az
évben készült a zeneszerző-baráti kör másik tagjának, Selmeczi Györgynek a
fagott darabja is, az Emlékezések Phil Marlowe-ra. E két zongorakíséretes mű között kapott
helyet Sári József Novellette-sorozatának negyedik
darabja, amelynek később elkészült klarinét-verziója is. Ennek ajánlása
Lakatos Györgyé, csakúgy, mint Fekete Gyula Amerikában komponált első
darabjáé is, a zongorakíséretes Kalocsai lányoké. A szólódarabok közé tartozik
Hollós Máté analitikus című kompozíciója (Tre pezzi con due intermezzi),
valamint Madarász Iváné, amelynél érdemes külön kihangsúlyozni, hogy
szólódarab, merthogy a címe önmagában akár megtévesztő is lehetne: In due voci.
A szerző ismeretében azonban sejteni lehet, hogy – többek között - regiszter-játékkal
kelti azt a hatást, mintha nem is egy, hanem két előadó játszaná. Hollós
Máté pedig „megénekelteti” a fagottosokat, arra inspirálva őket, hogy
feledtessék el a hangszerükhöz tartozó „kézenfekvő” asszociációkat
(beleértve az Esti Macit!). Szonatinának nevezi háromtételes darabját Vajda
János, ám ebben a címadásban megint csak tetten érhető Vajda
szerénykedő, sajátos humora. Terjedelmileg sem kisméretű,
ráadásul ez is igényes kompozíció, akárcsak korábban zongorára írott
Szonatinája.
A
zenekari fúvósjátékos helyzete gyakran tekinthető különlegesnek, hiszen
amikor épp nem színezi az összhangzást szólamával, kihallható a szólama (tehát,
szólista-felelősségű a játszanivalója). Mégis egészen más szituáció
szólistaként kiállni koncerten (vagy épp stúdióban rögzíteni szólódarabot) –
ezzel a tevékenység inkább rokonítható, amikor a tanár előjátszik
növendékének. Herpay Ágnesnek mindebben nagy
gyakorlata van, és ezzel egyidejűleg örvendetesen regisztrálhatjuk, hogy a
játéköröm állandó velejárója fagottozásának. Ok-okozati viszonyban van ezzel,
hogy minden hangért felelősséget érez, csakúgy, mint a belőlük
létrejövő tipikus vagy egyéni formákért.
Nehéz
lenne rangsorolni, vajon melyik darab a kedvence a felvételre kerülők
közül – vélhetően mindig éppen az, amelyiket játssza. Értelmes tagolás,
gyönyörködtető hangszínpaletta – és sok-sok hangulat, a komolytól a
tréfásig vagy akár a viccesig. Zongorista partnerével összeszokottan muzsikál,
állandó-aktív jelenléttel. Ettől a hallgató úgy érzi: neki szól a zene, s
e megszólítottságtól figyelmese(bbe)n
követi a születő hangzásokat. Várja a történeteket – mert mindegyik darab
valójában történet, programmal vagy anélkül. És Herpay vérbeli „mesélő”, szívesen meghallhatjuk akár
ugyanazt a történetet is a tolmácsolásában. Ilyen muzsikálás remélhetőleg
egyúttal kihívásként is hat hangszerének játékosaira, arra ösztönözve a
gyakorló fagottosokat, hogy akarjanak és merjenek vállalkozni a hallás alapján
megismert/megszeretett darabok egyikének-másikának megtanulására. Mert megéri –
mint a felvétel bizonyítja!
A
kísérőfüzetbe egy apró hiba csúszott: Sári József nevénél egyszer testvére
(László) keresztneve szerepel (pontosan írott vezetéknévvel). Ha lesz
utánnyomása a CD-nek (bárcsak lenne, megérdemelné!), érdemes lenne kijavítani.
(Pannonicum
CD 057)
Fittler Katalin