KÁDEK HENRIETT
Sík Olga - Orákulum
(3/3.)
A módszer
Sík Olga
(1911-2007) operaénekes, művésztanár (MyMusic)
https://youtu.be/CexA4euVQKY (1:58)
https://youtu.be/BSj0SNxzFtM (0:36)
https://youtu.be/Gte7LOGuUFQ (2:19)
Olgi
azt szokta mondani, hogy megtanulni jól énekelni
nehéz, jól énekelni már könnyű.
Meg hogy „aggyal”
énekelünk.
Leggyakrabban, pedig, hogy: Ne csinálj semmit,
hagyd, hogy szóljon a hangod!
Ezek az instrukciók persze
mit sem érnek Olgi nélkül.
Tudvalévő, hogy a
tanításban a MÓDSZER a fontos. Minden énektanár azt szeretné elérni, hogy a
növendéke felszabadultan, jó hanggal énekeljen. Magam is kipróbáltam több
énektanárt, hogy a tanításban tapasztalatot gyűjtsek.
A hangszeres tanításban nem
annyira szélsőségesek a módszerek, mint az énektanításban. A hangszer
testünkön kívül van, látjuk, tapintjuk. Az énekesnek „hangszere” a teste, a
hangadó szervei által létre jövő hang pedig lelke megnyilvánulási eszköze.
Vegetatív működés. Ha nem ismerjük az anatómiát, a működés mikéntjét,
a tanítás esetleges.
A FONIÁTRIA (görög
eredetű orvosi szakkifejezés=a beszédhangok képzésében levő hibák
javítása, gyógyítása. A szerk. megj.), mint orvostudomány foglalkozik a hangadó
szervek működésével. Születésünkkor kódolva van e szervek jó
működése. Ugyanúgy, ahogy például a mozgásszerveké is. Ahogy az utóbbiak,
úgy a hangadó szervek is deformálódnak esetleg megbetegszenek az évek során a
használat mentén. A foniátriai gyakorlatok olyan
speciálisan gyógyítják e szerveket, mint a gyógytorna gyakorlatok a
mozgásszerveket.
A múlt század elején, a
20-as években élt Münchenben egy világhírű gégész-foniáter.
A Hang és Beszédgyógyászati Intézetben kezelt és gyógyított beteg hangokat,
énekeseket, színészeket, papokat, tanárokat, stb., akik funkcionális
hanghibákban szenvedtek. Az volt az ő specialitása, hogy a beteget olyan
egyedülálló módszerrel tanította újra beszélni, hogy az esetek nagy többségében
soha többé nem volt gondjuk a hangadással.
Szamosi Lajos maga is
énekesnek tanult, Bécs és Berlin után Párizsban. A régi olasz énekiskolák a
lágy hangadást tanították, „belcanto”. A Wágner operák mentén azonban kialakult ekkorra már a
keményebb német iskola is, ami inkább a beszédre, a kimondás érthetőségére
tette a fókuszt. Szamosit vonzotta az énektanítás.
Művészi és orvostudományi szempontból is. Gondolt egyet és kiment
Münchenbe. E nagyhírű orvos asszisztenseként 5 éven át megtanulta módszerét. Hazajött és „ha a betegtorkú
embereknek jót tettek e gyakorlatok, az egészséges énekeseknek nem árthat” alapon
kidolgozta a skálákat. Vagyis átültette a foniátriai
gyakorlatokat énekgyakorlatokba. Klasszikus énekesekkel foglalkozott, inkább
profikkal. Kezdőkkel kevésbé. Beszédtechnikát is tartott, mert a foniátria mentén egyértelmű, hogy a hangképzésben nem
különbözhet a beszédhang az énekhangtól. Lélektannal is foglalkozott. Teljes
komplexitásban gondolkodott a tanítási módszerét kialakítandó.
Sík Olga 1933-ban végzett
operaénekesként a Zeneakadémián. 2-3 éve
tanított is már. Elment Szamosihoz és 20 éven át dolgoztak együtt.
Olga a maga zsenialitásával
kibővítette, fejlesztette tovább és kialakította saját módszerét.
Csoda módszerének egyik lényege
a foniátria.
A foniátriai
gyakorlatok átidegzik a rossz működést jóra, a
hang kinyílik. Ez általában 1,5 és 2,5 év között történik, napi gyakorlás
mellett. A hang ereje, teltsége, dinamikája, csengése rezonanciafüggő. Fog
és ajakhangokkal nem lehet megtanulni, csak evidensen rezonáns hangzókkal. A
skála szótagok választása ezen alapszik.
Mivel Olga színpadi
művész is volt, tanult színpadi beszédet, mesterséget, a hangképző
gyakorlatoknál is ilyen irányú instrukciókat adott. Tudta, hogy e vegetatív funkcióban
idegződik, amit hozzá csatolunk.
Összevonta a német iskolát
a „bel canto”-val.
Egyik legnagyobb erénye
pedig, hogy levette a stílust a hangképzésről.
Különböző zenei
műfajokban, különböző az éneklés stílusa. A negyvenes-ötvenes években,
amikor már a könnyűzenei éneklés egyértelműen elvált a klasszikustól,
a tanításban / mert még többnyire operisták
tanítottak / gond volt a hangképzés mikéntjével. Slágert, sanzont, jazzt, rokkot nem lehet klasszikus stílusban énekelni.
Stílusmentes hangképzéssel bármilyen stílusban lehet jó hangadással énekelni. Olga
vállalt kezdőket, amatőröket és profikat, minden zenei műfajból.
Gyermekeket nem. Őket anatómiai
szempontból tilos hangképzésre tanítani! Beszédtechnikát nem tartott. A jó
énekhangképzéstől egyébként óhatatlanul mindenkinek feljavult a
beszédkészsége.
A jobb eredmény és a hatékonyabb fejlődés
érdekében úgynevezett „mankóka” talált ki.
Tulajdonképpen a kezet, mint kihelyezett pszichológiai technikát alkalmazta. A
kéz ilyenkor a belső működést képviseli, illetve megfelelő
instrukcióval irányítja is a belső működést. Ez a módszer másik
zsenialitása. Azokban a helyzetekben, amit nem lehet megfogalmazni,
megmagyarázni, ésszel utasítani döbbenetesen hasznos.
Harmadik zsenialitása pedig, hogy rendszert
épített. A gyakorlatok egymásból-egymásra épülnek. A legegyszerűbbtől
haladnak a legnehezebbig. Fokozatos a terhelés az izmok és a kimondás
szempontjából. A növendék így óráról órára maga szabja meg fejlődési
ritmusát. Amikor már érzi, tudja, akkor jöhet az új feladat.
Egy-egy egyedi problémára kitalált újabb
gyakorlatot, de mindig egyeztette foniáter-gégészével.
Nincs esetlegesség! A gyakorlás evidensen
meghozza a várt eredményt. A jó hangadás-képzés nem akarat kérdése. E speciális
módszernek köszönhetően „megtörténik”.
A lelkiekkel való
foglalatosság nála elsősorban azt jelentette, hogy nagyon szuggesztíven
hangolódott rá minden növendékére. Ahogy a jó pszichológus, jókor jó kérdéseket
tett fel. Néha abból állt az óra, hogy beszélgettünk. Tudatosan, célirányosan,
de közvetlenül, természetesen és bizalmasan. Az ő idejében a pszichológia
még nem volt olyan kiteljesedett tudomány, mint napjainkban. Nem voltak
megfogalmazások a hétköznapi nyelv szintjén. Ő értette és alkalmazta.
Tudta, hogy e tanításban 80 %. Dalválasztása is „terápiás jellegű” volt.
Persze, hogy a növendéknek pont ott volt legnagyobb gátlása, amiről a dal
szólt. Mire eljutott a koncertig, általában az életében is továbblépett. Nyitott
órái is ezt segítették szinte észrevétlenül. A növendék megszokta, hogy mindenféle
állapotában „nézve van”. Így megtanulta vállalni
önmagát. Megtapasztalta, hogy semmilyen atrocitás nem éri, ha netán rosszul
csinál valamit. Esetleg megjött az öniróniája…
Pedagógiai módszere a
jutalmazás volt. Tőle hallottam először, hogy szabad rosszul
énekelni. Illetve, ahogy tudott szívből örülni, ha valami sikerült, az
igazi jutalom volt. Sosem szidott, negatívan sosem minősített. Főleg
nem a személyt illetően. A hibákat rögtön javította. Egy-két instrukció
után már is helyre került, ami még előbb rossz volt.
Természetesen mind ehhez
kellett az a MINDEN, ami Benne volt, aki Ő volt.
1987-ben ismertem meg Olgit és 20 éven át dolgoztam vele, kisebb
megszakításokkal.
2000 óta tanítok az Ő
módszerével, melyet én is kibővítettem, fejlesztettem KÁDEK MÓDSZER-ré tettem ÉNEKELJ SZABADON! A következő részben leírom
tapasztalataimat.
Kádek Henriett www.kadekacademy.com
Kádek Henriett emlékezésének 3/1. része (Kádek Henriett: Sík Olga –
orákulum. Vallomás) a Parlando 2018/6. számában, 3/2.
része pedig a 2018/7. számban (Sík Olga -
Orákulum. Életút (3/2.) (Kádek Henriett) jelent
meg.