Pjort Iljics Csajkovszkij (1840-1893)
Figyelmesen
hallgatom Csajkovszkij VI. szimfónia, h-moll, „Pathétique”
(op. 74) szimfóniáját. Az első tétel sejtet valamiféle szomorúságot, de ez
feloldódik egy melankolikus, jellegzetesen Csajkovszkij dallamban. A komponista nemrég tért vissza fáradtan
Amerikából, ahol nagysikerű koncerteket adott, kimerült volt és szomorú,
amikor hozzákezdett VI. szimfóniájának komponálásához.
Nagyezsda von Meck
(1831-1894)
Nagyezsda von Meck bárónő
hosszú éveken át támogatta anyagilag és lelkileg is a mestert. Ez különleges
emberi kapcsolat volt. Meck asszony dúsgazdag özvegy
volt és rajongott Csajkovszkij muzsikájáért. Rendszeresen leveleztek egymással,
és rendszeres anyagi támogatást nyújtott Csajkovszkijnak, hogy gondtalanul
dolgozhasson. Kapcsolatukban a legérdekesebb az volt, hogy soha nem találkoztak
személyesen. Volt olyan helyzet is, amikor egy helységben üdültek, és tudatták
egymással, hogy merre fognak sétálni a parkban, hogy a másik még véletlenül se
válassza ugyanazt a sétányt. A folyamatos anyagi támogatás egyszer csak
megszakadt, és a levelezés is véget ért, mikor Meck
asszony tudomására jutott Csajkovszkij vonzódása a saját neméhez. Egyéként Meck asszony egy évvel a szimfónia bemutatása után meghalt.
Mi okozta a váratlan fordulatot
Csajkovszkij hangulatában, mely híven tükröződik a szimfónia utolsó
tételében?
1.Adagio
- Allegro non troppo - Andante - Moderato mosso - Andante - Moderato assai
Allegro vivo - Andante come prima
- Andante mosso 00:00
2.Allegro
con grazia 18:18 3.Allegro molto vivace
26:53
4.Finálé:Adagio lamentoso - Andante - Andante non tanto 37:45
Filharmónia
Zenekar Vezényel: Otto Klemperer
Csajkovszkij
otthona Klinben
Tehát
Csajkovszkij rossz kedélyállapotban látott neki a VI. szimfónia komponálásának.
1893-at írunk. Kiln nevű városkában lakott a
mester Moszkva és Szentpétervár közötti vasútvonal mentén. Nem szerette a
közszerepléseket, nem szeretett interjút adni, kerülte a társaságot. Itt, a
vidéki nyugodt környezetben dolgozott. Mikor elkészült egy-egy tétellel,
elküldte, vagy elvitte a kottát Szentpétervárra, ahol nagy érdeklődéssel
várták az új szimfónia bemutatását.
2.Allegro
con grazia 18:18-tól
Filharmónia
Zenekar Vezényel: Otto Klemperer
Tovább
hallgatva a szimfóniát, a komor első tétel után egy kedvesen
hömpölygő keringő következik, mely azért különös, mert nem ľ-es,
hanem 5/4-es ritmusban szól. Ez a ritmusképlet az orosz népzenében gyakori, de
a nyugati európai zenében feltűnést keltő.
3.Allegro
molto vivace 26:53-tól
Filharmónia
Zenekar Vezényel: Otto Klemperer
A
III. tétel lendületes, vidám scherzo, induló. Életerő szólal meg benne.
Magával ragad a vakító fényű, sistergő irama.
4.Finálé:
Adagio lamentoso - Andante - Andante non tanto 37:45-től
Filharmónia
Zenekar Vezényel: Otto Klemperer
Aztán
valami borzasztó történhetett Csajkovszkijjal, mert az utolsó (IV.) tétel
valami hihetetlenül letaglózó, depressziós zene. Mérhetetlen szívbemarkoló fájdalom
cseng ki belőle. Komor, gyászos hang. Mintha az élettől búcsúzna.
Metszően éles fájdalom kiáltások még kihallatszanak a zenéből, aztán
teljes belenyugvás, távolodás, elernyedés, mindennek vége…
Mi
történhetett a III. és a IV. tétel megírása közben? A szimfóniák utolsó tétele
diadalmas, magával ragadó szokott lenni, de ebben az esetben a kétségbeesés,
búcsúzás, és beletörődés hangzik.
A
valóság abban kereshető, hogy Csajkovszkij homoszexuális volt. Emiatt
rejtőzködő életet élt. Igyekezett minden lehetőségével
palástolni szexuális irányultságát.
37-éves korában a látszat
megőrzése érdekében megnősült, de a már egy hónap múltán külön
költöztek. Felesége később elmegyógyintézetbe került.
A
zeneszerző és felesége, Antonyina Miljuková
Abban az időben a törvény súlyosan
büntette a homoszexuális életvitelt. Ekkoriban volt Oscar Wildenak
is a pere és elítélése Angliában. Csajkovszkij tudta, hogyha kitudódik róla a
„bűne” akkor megalázó tárgyalásnak kell következnie, majd szibériai
száműzetés lenne az ítélet.
Voltak
alkalmi partnerei, de a legkínosabb a 17-éves unokaöccsével folytatott viszony
volt, aki visszaélt a helyzettel, Csajkovszkijjal szemben pimasz magatartást
tanúsított, sőt anyagilag zsarolta.
Csajkovszkij
korának talán a legnépszerűbb zeneszerzője volt, aki a cári
Oroszország ékköve volt, legdicsőségesebb „export cikke”. Meg akarták
menteni mindenképpen. A cár úgy gondolta, hogy annak, akit megtisztel
kegyeivel, annak szeplőtelennek kell maradnia. Nem akart semmi nyilvános
tárgyalást, botrányt. Ennek érdekében Voroncov gróf,
III. Sándor cár egyik minisztere kezdeményezte, hogy hívjanak össze egy héttagú
„becsületbíróságot”, amely megállapítja, hogy bűnös-e, vagy sem, és
remélhetőleg felmentés születik, vagy enyhe ítélet. Szüksége volt
Oroszországnak Csajkovszkij hírnevére, ő képviselte legékesebben az ország
imázsát. Ünnepelt zeneszerző volt világszerte.
Műveit egész Európában, sőt Amerikában játszották. Dicsőséget
hoztak számára a kamaraművek, a balettjei (Diótörő, Hattyúk tava,
Csipkerózsika), hegedűversenye, zongoraversenyei, különösen operái: az
Anyegin és a Pique Dame.
Mivel
a cári titkos rendőrség is követte Csajkovszkijt, egyre jobban szorult a
hurok a zeneszerző nyaka körül. A „becsületbíróság” 4:3 arányban
bűnösnek találta, noha a tagok mind Csajkovszkij hívei volt, régi barátok,
magas beosztású kultúrát kedvelő személyek voltak, de többüknek is volt
valami vaj a fülük mögött, amiért zsarolhatók voltak, és ennek nem akarták
kitenni magukat. Nem vállalták fel Csajkovszkij támogatását. Jótevője, Meck asszony is tudomást szerzett a „bűnös
életről”, és megszakította a kapcsolatot.
Csajkovszkij 10 évvel idősebb fivére Nápolyban élt. Megkísérelte
Itáliába hívni a zeneszerzőt, aki már többször járt Itáliában, és mindig
jól érezte magát. Több műve tanúskodik erről (Firenzei emlék, Olasz capriccio).
Elkerülhetné a megalázó tárgyalást, ha Itáliába utazna, ahol folytathatná
megszokott életvezetését, ahol nem büntetik a „deviánsokat”.
P. I. Csajkovszkij a
VI. szimfónia komponálása idején
Csajkovszkij
maradt, és folytatta a VI. szimfónia komponálását borzalmas idegállapotban.
Ekkor tudta meg, hogy bírósági meghurcoltatásnak néz elébe.
Hatalmas érdeklődés előzte
meg a bemutatót Szentpéterváron. A művet maga a szerző vezényelte.
Jelen volt az arisztokrácia színe-java, sok zenekritikus, újságíró, a 20-éves
Rachmaninov, a gyermek Sztravinszkij, Glazunov. A
bemutató után ünnepelték a szerzőt, majd másnap egy előkelő
vendéglőben díszvacsora volt Csajkovszkij tiszteletére.
Állítólag
már hazafelé menet rosszullétről, gyomorgörcsökről panaszkodott.
Tény, hogy rögtön ágynak dőlt. Az orvosok kolerát állapítottak meg.
Valóban abban az időben Szentpéterváron előfordultak kolerás
megbetegedések. Vacsora közben Csajkovszkij megivott egy pohár vizet, ezt
tekintették a fertőzés forrásának. Gyanús, hogy luxus étteremben csapvizet
ivott volna. Az orvosok nem rendelték el a szokásos járványügyi intézkedéseket.
Barátok látogathatták a betegágyánál.
Tény
az, hogy 8 nap múlva, 53 évesen, 1893. október 25-én elhunyt. A hivatalos
kommüniké szerint a halál oka kolera volt. De felvetődik a gyilkosság
gyanúja is: az a pohár víz, amit a vacsorán megivott arzént, vagy egyéb mérget
tartalmazhatott. A másik lehetőség, hogy öngyilkosságot követett el, mivel
nem akart szembenézni egy kínos tárgyalással, és az azt követő ítélettel,
mely nagy valószínűség szerint szibériai száműzetés lett volna.
Így
ért véget egy dicsőséges életpálya, mely csodálatos szépséget és örömöt
nyújt az utókornak.
*Orvos, író.