FOHÁSZ HAZÁHOZ, SZABADSÁGHOZ
Az ütőhangszeres-vibrafonos-hangszerelő
Tommy Vig elsősorban
jazz-zenészként ismert, holott a kortárs zenében is letette a névjegyét. Az
idén nyolcvan éves művész az évtizedek során több szimfonikus zenekari
művet komponált; két újabb szerzeménye az 1956-os forradalom és
szabadságharc tiszteletére a Pesti Vigadóban 2018. október 27-én hangzott fel.
Az országból 1956 novemberében elmenekült, az Egyesült Államokban
letelepedett, onnan félévszázad után visszatért alkotó erős érzelmi
szálakkal kapcsolódik szülőhazájához és a forradalom emlékéhez. A
szabadságeszme tragikus véget ért megnyilvánulása olyan mély nyomokat hagyott
benne, hogy előbb big bandre
hangszerelt jazzkompozícióban fejezte ki tiszteletét iránta, majd Budapest,
1956 címmel szimfonikus zenekari műben állított emléket az
eseményeknek. A tizenhárom „tételből” épülő, mintegy negyedórás
programzene érzelmi-hangulati tartalmait olyan címek fejezik ki, mint Az
elnyomás kibírhatatlan egyhangúsága, Titkos álmok a kitörésről, Gondolatok
a felkelés, harc, győzelem és elbukás lehetőségeiről, Elkeseredett
csata, Ima Magyarországért, Csatát veszthetünk, de
szabadságszeretetünk örök.
A műben többször felhangzik a Rákóczi induló témája
és a Szózat vezérmotívuma is, megidézve a nemzet kollektív
tudatában gyökeret vert, szimbolikus érvényű előzményeket.
Tommy Vig (fotó: Krantz Gyula)
Az est második részében a Concerto for Orchestra című új zenemű szólalt meg
ősbemutatóként. Az öttételes darab Hajrá magyarok! Jók vagytok című
nyitó tételének motívumai már korábban is szerepeltek Tommy
Vignek a
magyar olimpikonok tiszteletére komponált „aranyszimfóniáiban”. Itt
áthangszerelt, átlényegült változatban a szimfonikus zene eszközeivel
közvetítették a szerzőnek a sportsikerek iránti megbecsülését. A concerto
elhangzik A szerelem melódiája című,
a harmónia dicséretét zengő tétel, amelyet a szerző feleségének, a
koreai származású Mia Kim énekesnek ajánlott. A mű többi
tétele a nagyzenekari játékban rejlő hangszínbeli és dinamikai
lehetőségek széles skáláját járta be a játékosságtól a drámai fokozásig és
az atonális fogalmazásig, összegezve egy olyan művész szemléletét, aki
megérti és elfogadja az élet lényegét.
Jóllehet a két mű a modern kompozíciós zene eszköztárával élt, a
vonósokkal szemben – mintegy a jazzmuzsikus Tommy Vig hangzáseszményének megfelelően – hangsúlyosabb
szerephez jutottak a (réz)fúvósok és az
ütőhangszerek. A témák sokszínűsége, a színek és árnyalatok
gazdagsága azt jelzi, hogy a szerző értően bánik a zenekari kifejezés
eszközeivel. A tág érzelmi amplitúdójú, olykor bonyolult hangzású, nagyszabású
művek megszólaltatása komoly feladat elé állította a MÁV
Szimfonikus Zenekart, amely művészi alázattal és odaadással, pontosan
látta el feladatát. Nem véletlen, hogy a Concertót nekik ajánlotta
a szerző, aki dirigensként vezényelte a műveket.
Az este műsorvezetőjeként a szerzőt és alkotásait kellő
tájékozottsággal, oldott humorral felvezető Hollós Máté, a
Magyar Zeneszerzők Egyesültének elnöke beköszöntőjében jelezte, hogy
a koncert meglepetés ráadással zárul. Ez nem volt más, mint a feleség, Mia Kim,
aki Petőfi Sándor Füstbe ment terv című versét – Tommy Vig jazzes hangvételű,
a szöveg hangulatát érzékletesen kifejező zenéjét – ezúttal szimfonikus
zenekari kísérettel, mély átéléssel adta elő. Az estet Kozma József
híres Hulló falevelek című dala zárta a házaspár –
vibrafon és ének – tolmácsolásában. A viharos tapssal fogadott produkciókkal a
jazz is teret nyert a Pesti Vigadó pazar koncerttermében.
Turi Gábor
Eredeti közlés:
Gramofon.hu, 2018. 10. 31.
GRAMOFON – 1996 ÓTA A KLASSZIKUS ZENE ÉS A JAZZ
SZOLGÁLATÁBAN.
Retkes Attila Kulturális Értékteremtő Kft.
1021 Budapest, Hűvösvölgyi út 54. V. épület
Levelezési cím: Gramofon - H-1282 Budapest, Pf. 68.
Telefon: +36 20 998 1499