Magyar zongoramuzsika a határokon túlról
A CD
tokjának gerincén három szó áll: Maros, Klavierwerk és Ernst. Pontosabb a
tartalom meghatározása, mint a kísérőfüzet címlapján, hiszen az 1984-ban
komponált Variazionit nem tartalmazza a korong (terjedelmi okokból is
lehetetlen ez). Ugyanakkor még mindig nem teljes az információk köre, hiszen
csak a címlap belső oldalán szerepel az egyébként figyelemreméltó és
izgalmas hangszerválasztás: Moritz Ernst instrumentumai: Flügel, Cembalo,
Drittelton-Klavier, Sechzehnteltonklavier. A koncertzongora és a csembaló
ismertnek tekinthető, de az utóbbi két ritkaságról, sajnos, nem tudunk meg
közelebbit. (E vonatkozásban nem lettek sokkal okosabbak azok sem, akik
december 12-én meghallgatták a Fészekben a Lázár Eszter által életre hívott (és
elismerésre méltóan hosszú ideje életben tartott) kortárs kamarazenei sorozat
keretében Maros Miklós szerzői estjét, „Határokon túlról” címmel. A
műsor házigazdája Mácsai János volt, aki a szerzővel beszélgetve csak
érintőlegesen hozta szóba e hangszer különlegességeket. Részben jogosan,
hiszen – ott és akkor – kizárólag „normális” hangszeren csendültek fel a
művek, a hazánkban első ízben szereplő német Moritz Ernst
előadásában (aki egyébként olyan koncerteket is szokott adni, amelyeken
egyenrangú a két hangszer, a zongora és a csembaló művészeként).
Ha zenei
rejtvény hatbetűs kérdéseként szerepelne, hogy „Maros (zeneszerző)”,
szükséges lenne egy betűnyi támpont, hiszen ugyanazt a pályát/hivatást választotta
apa (Rudolf,1917-1982) és fia (Miklós, szül. 1943). Maros Rudolf
életművének különlegességének számít az Eufónia sorozat három darabja,
amelyekben a komponista újfajta hangszíneket, szépségideálokat keresett. Ez a
fajta kutatókedv kezdettől elidegeníthetetlen sajátja Maros Miklósnak is,
aki a Zeneakadémián végzett tanulmányai után (a világ akkor legfejlettebbnek
számító elektronikus stúdiójával rendelkező) Stockholmban ismerkedett –
Ingvar Lidholm és Ligeti György növendékeként – a zeneszerzés további
távlataival.
Maros
Rudolf
Maros Miklós
(Muzsikalendárium) (BMC - Magyar Zenei Információs
Központ)
Az
elektroakusztikus zeneszerzés azonban nem bizonyult számára a lehetőségek
kimeríthetetlen tárházának, ugyanis szembesülnie kellett azzal, hogy a gyors
egymásutánban változó technikai eszközök kezelésének
időről-időre való elsajátítása „rendszergazdaként” fejleszti,
elvonva energiákat a számára lényeges alkotói tevékenységtől. Így hát az
elektronika-kínálta technikai eszközöktől mindinkább visszatért a –
többé-kevésbé hagyományos – hangszerekhez, részben azoknak korábban kevéssé
kiaknázott lehetőségeihez, részben pedig (s életművét tekintve
számára ez volt a fontosabb) különleges kombinációik által olyan hangszínekhez,
amelyeket saját zenei nyelve meghatározó kifejezésmódjaiként tarthatott számon.
Ilyen háttér-információk ismeretében nem véletlen, hogy a zongora korántsem
foglal el meghatározó helyet az általa gyakran alkalmazott apparátusok között.
Más
megközelítésből is „tartózkodott” a zongorára való komponálástól; alapos
ismeretekkel rendelkezett az értékes és gazdag történeti zongorairodalmat
illetőleg. Hogy ahhoz érdemben „hozzászóljon”: szükségesek voltak
külső felkérések, megrendelések. Amelyek, szerencsére, jöttek, ily módon
1971 óta gazdagodik az életmű „billentyűs” fejezete. A
zeneszerző, aki más műfajokban komplex alkotásokat hozott létre, a
szólóhangszer esetében is kereste a kifejezés változatosságát. Munkáira a
„minden mű egy kísérlet” abban az értelemben igaz, hogy sajátos kérdéseket
sikeresen megválaszoló kísérlet. Egyéni hangra olyan módon törekszik, hogy közben
nem feledkezik meg a történetileg életképesnek bizonyult zenei nyelvek
(stílusok, műfajok, formák) mindmáig érvényes (érthető)
intonációiról, jelentéseiről. Ebben a kettősségben rejlik, hogy
kompozíciói ébren tartják a felkeltett figyelmet; több-kevesebb kihívást
jelentenek a hallgató számára, hogy tájékozódjanak az adott formai keretek
között. Mert az csakhamar kiderül, hogy „rend” van a tételekben, szervezettség
– amely formai struktúrák ismeretében vagy anélkül egyaránt biztosít valamiféle
„otthonosságot” a hallgatónak. S minden bizonnyal az előadó(k)nak is – ez
éri meg a megtanulásra fordított nem kevés időt-energiát.
A
december 12-i koncert élményét kétségkívül a zongorista jelentette, aki
lenyűgöző teljesítményével olyannyira meglepte a hallgatót, hogy
szinte elvonta magukról a művekről a figyelmet. A hangfelvételnek
köszönhetően ideálisan pótolható ez az esetleges mulasztás.
A CD
kísérőszövege a zeneszerzőtől származik, afféle ars poetica
részletnek is tekinthető. A műsor „hallgatóbarát”: a nagy figyelmet
igénylő kéttételes Szonátával kezdődik (amely szinte a szimfóniák
párdarabjainak tekinthetők abban az értelemben, hogy hasonlóképp komplex
tartalmat hordoz – mondhatni, Maros „Dante-szonátája”). A monotematika
gondolata kísért az „Ernst und Spaβ”-ban, ahol egy kvázi egydimenziós
csírát teljesít ki többdimenzióssá, hangulati kontrasztok keretében (a felkérés
a felvétel előadójától érkezett; a cím egyúttal a nevét is megörökíti).
Pihentető epizód ez a szonáta szellemi igénybevétele után a hallgatónak.
Hasonló
játékos gesztus rejlik a Kilskrift címében, amely a Kil városban rendezett
nemzetközi (ifjúsági) zongoraversenyre készült, s különböző technikai
nehézségű tétele méltán kapta a Rovásírás címet. Az 1987-ben komponált
mű – amely már első hallásra is a Maros-oeuvre egyik legkedvesebb
darabja lett számomra – több mint elgondolkoztató. A ’80-as évek nemzetközi
zongoraoktatásának élvonaláról ad némiképp fogalmat az az információ, hogy az
1. és 3. darab a legfiatalabb korosztálynak (14 éves korig) készült, a 4.
előadói legfeljebb 16 évesek lehettek, a virtuóz 2. korhatára pedig
maximum 19 év volt. Ezekben – kiváltképp a bevallottan a bartóki
Mikrokosmos-hagyományokat követő elsőben – megrendítően
érvényesül a zenei nyelv magyarsága. A kérdés (Mi a magyar a zenében?) a zenei
köznyelv mind erőteljesebb feloldódása következtében mindinkább
költői (általában a „külföldi” mert legbiztosabban ítélkezni nemzeti
sajátosságokat illetően), ezúttal fel sem merül! még a svéd népdalt alapul
vevő harmadiknál is otthonosnak érzi magát a hallgató, a népdalfeldolgozás
műfaji sajátosságainak ismeretében. A virtuóz második darabot hallgatva
arra kellett gondolnom, hogy amire valaki eljut a technikai virtuozitás ilyen
szintjére, minden bizonnyal szerzett annyi zenei tapasztalatot, hogy nem
tekinti akadályverseny-pályának a tételt.
Jellegzetes
szerzői ötlet, hogy B-A-C-H kompozícióját már címében is frappánsan
egyénítette: HCAB – BACH. Igazgyöngy-füzér a nyolc Invenciósorozata, e
mikroludiumok közül a legrövidebb nem éri el a fél percet sem, s a
legterjedelmesebb is alig haladja meg a hárompercnyi időtartamot.
A
Farbwolken igazi hangszínvarázs, impresszionisztikus sziget az értő
zenehallgatásra inspiráló kompozíció után. Befejezésként pedig ráadásdarabként
is hatásos, hangszeren kívüli effekteket is alkalmazó tételt hallunk, címe:
Rush.
Hetvenpercnyi
zongoramuzsika, amely megérdemelné, hogy minél több zongorista repertoárját
gazdagítsa.
Fittler
Katalin
Függelék:
Perfect Noise - PN 1704
Kompozytor
Miklos Maros (ur. 1943)
Wykonawcy
Moritz Ernst, pian
·
Track 1
· Track 2
· Track 3
·
Track 4
·
Track 5
·
Track 6
·
Track 7
·
Track 8
·
Track 9
·
Track 10
·
Track 11
·
Track 12
·
Track 13
·
Track 14
·
Track 15
·
Track 16
·
Track 17
·
Track 18
· Track 19