FITTLER
KATALIN
A Diótörőtől a Teremtésig
Utánpótlás-nevelés
a Müpában
Vannak
programok, amelyek hagyományosan valamennyi korosztály érdeklődésére
igényt tartanak, ilyen a Diótörő is, amely a karácsonyvárás
időszakában évről-évre szerepel több helyszínen, különböző
előadókkal, változatos koreográfiával. Az előre gyakran
„kiszámíthatatlan” látványvilág jelenti az újdonságot, Csajkovszkij
megunhatatlan zenéjéhez társulva. A repertoárokba való „bebetonozódás” tehát
abból a közönségigényből fakad, hogy az „ugyanazt, de mégis másképp”
elvárás jegyében ki-ki szinte saját Diótörő-készletet gyűjt az évek
során. Generációkról generációkra öröklődik, mondhatni, kritikátlanul ez a
Diótörő-néző hagyomány. Az érdeklődés intenzitását mutatja, hogy
nem lehet elég előadásról gondoskodni, a teltház még a magasabb
kategóriájú produkcióknál is szinte bizonyosra vehető.
2018-ban
már november végén megkezdődött a Diótörő-járás a Müpában.
November 25-én a Müpa rendezésében a Bartók Béla
Nemzeti Hangversenyteremben került színre, decemberben 19-én és 20-án két-két
alkalommal pedig a Fesztiválszínházban, a Nemzeti Táncszínház rendezésében.
Igaz, internetes információ szerint a 25-i előadás rendezője a
Szegedi Kortárs Balett. A lényeg: a Szegedi Kortárs Balett produkciója.
A 2018. november
25-i műsort a MATINÉKONCERTEK – Műhelytitkok sorozat keretében
hirdették, „10-14 éveseknek” ajánlva. Ám az érdeklődő nem mindig
figyelmes! Családi programmá lényegítve át a
kínálatot, megannyi aprósággal is megjelentek. És nem kevesen voltak, akik csak
ott és akkor döbbentek rá, hogy a „Műhelytitkok” azt volt hivatott – igaz,
kellőképp burkoltan, tudatosítani, hogy lesz beszélgetés is… A moderátor Mohácsi Szilvia közreműködéséről csak
kevés helyen lehetett értesülni.
Tény,
hogy az apróságok csodálatraméltóan kitettek magukért! Pedig erőteljesen
próbára lettek téve! Az első órában (!) a
szünetig alig volt zene! Szerencsére – hasznosat az ezúttal életmentően
kellemessel ötvözve – a színpadra szervezték a táncosok bemelegítőjét, így
elsősorban erre irányult a legkisebbek figyelme (azon túl, hogy
kétségkívül élmény lehetett számukra a hatalmas terem). A
rendező-koreográfus Juronics Tamás a
felnőttek számára élvezetes beszélgetőpartnere volt Mohácsi
Szilviának, s az előre átgondolt, felépített beszélgetés kétségkívül
koncentráltabb légkört érdemelt volna. Az, hogy időnként kérdésekkel,
„szavazással” próbálták aktivizálni a gyerekeket, kevéssé meggyőző
eszköz volt ahhoz, hogy ébren tartsák a figyelmet. Tény, hogy aligha
számíthattak arra, hogy ilyen nagy számban lesznek olyan apróságok,
akiktől aligha lehet elvárni még csak a csendben maradást sem… Ehhez
képest nagyon kevés szülő kényszerült beszélgetés közben kisurranni a
csemetéjével, és a nézőtér „alapzajára” igazán nem lehetett panasz. A kárpótlást
a szünet jelentette, amikor játszótérként vették igénybe a többszintes tér
minden kínálkozó lehetőségét (futópályától csúszdáig), és az örvendetesen
nagy számban működő büfék remekül bírták az ostromot. „Kicsit uncsi volt” – talán ez volt a legszigorúbb kritika, ami egy
kiskamasz szájából elhangzott…
Pillanatkép a Szegedi Kortárs
Balett előadásából
A
műsor második órája, a tényleges (rövidített) Diótörő e várakozás
által felcsigázva még inkább hatásosnak bizonyult. Az 1975-ös, Ingmar Bergman-rendezte Varázsfuvola-film jutott eszembe – ezen az
előadáson is a bőség zavarával küszködött volna az operatőr,
annyi kedves-szép, átszellemült gyermekarcban lehetett gyönyörködni. Érdekes
(vagy talán nem is annyira?), hogy a Marika és a Diótörő-herceg érzelmileg
telített kettősét érezték hosszadalmasnak („akciószegénynek”) a kicsinyek
– de szerencsére közeledett a finálé, amikor felszabadultan lehetett hangot
adni a tetszésnek.
A zene
varázshatalma ezúttal elégségesnek bizonyult, hogy a legkisebbek számára
kétségkívül hosszú program végülis, mindent
összevetve, sikeresnek bizonyuljon. De azért érdemesebb lenne máskor több
körültekintéssel tálalni az előadást!
Pillanatkép
a Szegedi Kortárs Balett előadásából (Csajkovszkij:
A diótörő – Müpa)
Amikor a
kevesebb: több – erre kaptunk mintapélda-értékű előadást január
1-jén. Immár több mint egy évtizedes hagyománya van annak, hogy újév napján
újraélhetjük Haydn kései remekét, A teremtést. Fischer
Ádámnak nemcsak az ötlet köszönhető, s nem is az jelenti vállalkozása
legnagyobb értékét, hogy megannyi rangos külföldi zenekar tolmácsolásában,
vezető szólisták közreműködésével hozza házhoz ezt az oratóriumot,
hanem az az érzelmi töltés, amely sugárzik a karmesterből. A
megunhatatlanság manifesztálódik évről-évre, s a kompozíciót ily módon
mind alaposabban megismerő visszatérő hallgató (előbb-utóbb)
azon veszi észre magát, hogy átvette a dirigens lelkesedését.
Az esti
előadást megelőzően, A teremtés
részleteiből fiataloknak meghirdetett újévi hangversenyre kerül sor
(elsősorban a 12-16 éves korosztályra számítva). Jóllehet, némely
műsorajánló kétórás produkciót harangozott be, 2019. január 1-jén egyórányi
műsorban lelhettünk maradéktalan örömet. Fischer Ádám, mint
„műsorvezető” – a hagyományos értelemben szinte elképzelhetetlen.
Viszont az élmények megosztásának vágya, a mű részletszépségeinek
felfedésére való törekvés rendkívül hatásos „kalauzzá” tette. Minden szavából
sugárzott a mű iránti elragadtatás, ugyanakkor műhelytitkokat tárt
fel, sőt, arra is talált lehetőséget, hogy bevonja az előadóművészet kreatív folyamatába a hallgatókat.
Egyes mozzanatok különböző karakterizálása közül szavazhatott a közönség a
neki leginkább tetszőre (hogyan ordítson az „állatkert-ária”
megfelelő helyén az oroszlán, hogyan zümmögjön a rovarok raja) – és a
kiválasztott verzió szerepelt a hamarosan felcsendülő részletben. Ezúttal
is rendkívül széles volt a hallgatóság korosztálya – de itt egy pillanatig sem
kellett aggódni esetleges rendzavarás miatt. Az egyetlen csengő cérnahangú
kérdés a zenekar első hangjainál („Mit csinálnak?”) a
szeretetteljes elmosolyodáson kívül arra inspirálta a rendszeres hangverseny látogatókat,
hogy időnként próbálják elképzelni, mit érezhet-gondolhat, aki éppen itt-és-most van először komolyzenei rendezvényen.
(Erre persze aznap aligha kerülhetett sor, hiszen volt más, zeneibb
megfigyelnivaló!)
Fischer
Ádám (Újévi koncert fiataloknak – Müpa)
Tekintettel
a hangverseny kimondatlanul is „beavató” jellegére, a délutáni előadás
szólistái magyar művészek voltak, akik magyarul énekeltek. Becsületükre legyen
mondva, tökéletes szövegértést biztosítva. Rácz Rita, Megyesi Zoltán és Cser
Krisztián mellett az esti hangverseny együttesei szerepeltek: a Magyar Rádió
Énekkara (ők németül énekeltek, de Fischer Ádám ismertetője és
főképp az interpretáció hangulata biztosította, hogy senki se
értetlenkedjék emiatt), valamint a Düsseldorfi Szimfonikus Zenekar, amelynek
jelenlegi vezető karmestere Fischer Ádám. Hasznos lehetett ez a délutáni
rövid hangverseny a játékosoknak, akik ily módon az üres koncertteremben való
próbát követően akusztikai tapasztalatot szerezhettek a teltházas
teremről is. Fischer Ádám arra bíztatta hallgatóságát, hogy a
megismert-megszeretett részletek után hallgassák meg egyvégtében is a
művet. Remélhetőleg sokan felfedezték, hogy az esti hangversenyt
élő adásban közvetítette a Duna TV, tehát hamar lehetőségük nyílt az
élmény kiteljesítésére.
Jól
kezdődött ez az esztendő!