FITTLER KATALIN
Schiff András mesterkurzusa a salzburgi Mozart Héten
Schiff
András munkássága több szállal kapcsolódik a Mozartwoche rendezvénysorozatához.
Először szólistaként lépett fel, majd Végh Sándorral és csodálatos együttesével,
a Cameratával szerepelt. 1997-ben a Salzburgi Mozarteum Alapítvány
művészeti vezetője, Josef Tichy ösztönözte Schiff Andrást, hogy
alapítson saját együttest. 1999-ben, tehát éppen két évtizede debütált ott az
időközben Budapesten is bemutatkozott Cappella Andrea Barca, amely az idei
Mozart Héten, a Mozart születésnapján tartott matinékoncertjük keretében kapta
meg a Mozarteum Alapítvány legmagasabb elismerését jelentő kitüntetést, a
Mozart Aranymedált (Goldene Mozart-Medaille).
Schiff András és a Cappella Andrea Barca (Fundaçăo
Calouste Gulbenkian)
Amire
eddig nem volt példa: a szerteágazóan gazdag, sokszínű programban helyet
kapott Schiff András mesterkurzusa, amelyre 2019. január 27-én került sor, a
Mozarteum Nagytermében.
A
mesterkurzus már első látásra különlegességet ígért, ugyanis ezúttal
Mozart K. 271-es Esz-dúr zongoraversenye szerepelt a műsoron. A Camerata
Salzburg dirigense a havannai José Antonio Méndez Padrón volt, az
elsődleges tanulságokkal gazdagított két szólista pedig az angol Martin
James Bartlett, valamint a – korábban már hazánkban is bemutatkozott – román
Andrei Gologan.
A
közelmúltban magyarul is megjelent, A zene a csendből jön című
könyvéből „elsőkézből” értesülünk arról, hogyan vélekedik a
tanításról és a mesterkurzusok gyakorlatáról a korszakos jelentőségű
muzsikus. A tanítást „a lehető legprivátabb dolog”-nak tartja – ezért a
mesterkurzusokat általában a „jobb a semminél” kategóriába sorolja. Ezúttal
azonban másról, többről volt szó.
Ami a
szűk két órában lezajlott, arról bátran lehet állítani, hogy „mesterkurzus
– mindenkinek”! Régi dolog, hogy a „messziről jött” vendégtanár szava
jelentősebb súllyal esik latba, mint a megszokott tanáré (ezzel
kapcsolatban megdöbbentő tapasztalatokra tettem szert régebben, ugyancsak
Salzburgban: a Young Singers projekt nyilvános mesterkurzusa keretében itták a
szavait Thomas Quasthoffnak az alkalmi növendékek – amikor viszont saját
diákjaival tartott prezentációt, azok a fiatalok, akik hozzászoktak mesterük
tanításmódjához, csacska hibákat követtek el, ráadásul, még alig kezdte volna
őket javítani a mester, már bólogattak, jelezve, hogy emlékeznek a korábbi
kifogásokra). Ilyen tekintetben Schiff kivételes helyzetben volt: a Camerata
jelenlegi játékosai számára nem kétséges Schiff nagyságrendje, a régiek pedig
fokozott affinitással figyelhették szavait. Mert nekik is volt megannyi olyan
megjegyzése, amelyek megszívlelése jótékonyan hatna az együttes játékára. Öröm
volt hallani, hogy milyen gyorsan reflektáltak a javító szándékú instrukciókra!
Megvan tehát a mostani együttesben is a lehetőség, hogy próbáljanak a
nyomába szegődni annak a múltbeli konstrukciójuknak, amely – a
hangfelvételek tanúsága szerint – aranykorát Végh Sándor irányításával élte.
Jutott
instrukció a karmesternek is – Schiff alaposabban ismeri fejből a
partitúrát, mint ahogyan az előtte lévő példányból olvasta az
elsősorban vendégkarmesterként keresett dirigens. Neki is tanulságos
lehetett ez a délután, s remélhetőleg ráébredt, hogy miközben eleget tesz
a változatos felkéréseknek, nem mellőzhető az egyes konkrét
művekben való alapos elmélyülés – hogy ne csak koordinálja a játékosokat,
hanem kellő műismeret birtokában legyen saját elképzelése, amelynek
megvalósítására inspirálja a muzsikusokat (érthető persze, hogy a salzburgi
muzsikusokat eleve önmagánál jártasabbnak tekintette a Mozart-muzsikában – de
kiderült, hogy nem elég a hangszeresek stílusismeretére hagyatkozni).
James
Martin Bartlett esetében nyugodtan figyelmen kívül hagyható a sikerekben gazdag
szakmai életrajz; ahogyan a hangszerhez ül, máris sugárzik belőle a
zenélőkedv. Nagyon gyorsan „vette” Schiff instrukcióit – néha mintha csak
ilyesfajta megerősítésre várt volna, hogy bátran megvalósíthassa
elképzeléseit. Mert csakis hasonló elképzelések birtokában tud valaki ilyen
gyorsan reagálni. És öröm volt látni azt a felcsillanó mosolyt, amelyet rendre
az váltott ki belőle, hogy Schiffnek köszönhetően alaposabb
betekintést kaphatott a nyitótétel egyes mozzanataiba. Árulkodó volt
testbeszéde is; szinte felugrott, átadva helyét a zongoraművésznek, aki
előjátszott egy-egy kérdéses helyet, máskor szinte tipródott, hogy mikor
kapja vissza helyét, hiszen most már „tudja”, mit-hogyan kell játszania. Olyan
boldogan muzsikált, hogy játéköröme átragadt a kísérő együttesre is – a
közönségről nem is beszélve. Elrepült az óra, valószínűleg mindenki
sajnálatára.
A nála
négy évvel idősebb Andrei Gologannal más volt a helyzet. Ő fogékony
arra a korjelenségre, hogy a gyors tempókat szokás túlhajszolni, valamiféle hamis
virtuozitás mázával bevonva a zenei anyagot. Érezhetően nehezére esett az
aprólékosabb, részleteket kidolgozó munka, vissza-visszatért a Schiff által
vitriolos szellemességgel (ám egyáltalán nem bántóan) kipellengérezett
hadaráshoz. Ilyenkor azzal a tapasztalattal gazdagodhatott a hallgató, hogy az
első hallásra akár elhitető erővel rendelkező csillogásnak
sem szabad kritikátlanul alávetni magát. És a későbbiekben mérceként
használhatja Schiffnek azt a gondolatát, amelynek értelmében a dallam gyöngysor
– ám minden egyes gyöngyszem maga is egyéniség. A mechanikusan pergő,
uniformizált futamokhoz képest összemérhetetlenül nagyobb az
információgazdagsága az értelmezés, a belső tagolódás ismeretével
felruházott, tehát, megfelelő „egyéniséget” a megfelelő helyen
szerepeltető interpretációnak. Jó félórai szemléletváltoztatást
követően hallhatóan megváltozott Gologan játéka is. Akinek
feltehetően újdonság volt ez a fajta minőségi „aprómunka”, mert
érezhetően figyelnie kellett arra, hogy eleget tegyen a mesterkurzuson
kapott új szemléletmódnak. Pontosabban: annak, hogy játékával visszajelzést
adjon az újonnan tanultakról. Sokat tanult a közönség is: a nézőtéren
koncentrált figyelem uralkodott, néha a hangversenylégkört megszégyenítő
módon. Vártuk a Schiff által tanítottak hangzó megvalósulását, őszintén
örvendezve minden gesztusnak, ami az alkalmi foglalkozás eredményességét
igazolta.
Ez a
nyitott, mondhatni, közös óra megannyi példát adott arra, hogy hogyan kell
kezelni valamely hibás megoldást, vagy kevéssé kielégítő értelmezést.
Schiff szavakkal, gesztusokkal, s nem utolsósorban csodálatos
előjátszásaival egyszerre adott művészi élményt és pedagógiai
tanulságokat.
Bárcsak
minél gyakrabban lenne mód hasonló komplex tapasztalatok szerzésére!