Hagyományművelés
Gondolatok a 2018. ÉVI szegedi Vántus István Kortárs Zenei Napok
ürügyén
Egy
filmben hallottam a következő találós kérdést: „Kimondod a nevét, és
eltűnik. Mi az?” (Megfejtés: A csend.) Ami a jelenség lényege, épp az
kimondhatatlan. Gyakran van ez így más esetekben is, de az ellenkezőjére
is szép számmal akad példa, miszerint felcímkézéssel
kerül tudatosításra a szándékolt lényeg (a költővel szólva, áruvédjegy). És
mindig nagy öröm, ha összhangba kerül a fecsegő felszín és a hallgató mély
– akkor is, ha ezért az összhangért időről-időre komolyan meg
kell dolgozni.
A
hagyománynak nincs „origója”, kezdete, lényegét abban ragadhatnánk meg, hogy
felismerték: folytatásra méltó, s fennmaradása érdekében rendre tettek/tesznek
is valamit. De ettől lehet még „szokás” is, ha csökken a lényeg
intenzitása, tehát az, ami hagyomány-rangot biztosított számára.
Vántus István
Vántus
István (Vaja, 1935. X. 27. – Debrecen, 1992. VII. 9.) a szó legnemesebb
értelmében „Szeged zeneszerzője”. Tehát nem azért, mert élete
jelentős részét ott töltötte, hanem azért, mert munkásságával (amelyben
jelentős szerep jutott a komponálás és a tanítás mellett a zenei közéleti
tevékenységnek is) időt állóan tudta befolyásolni a „napfény városának”
kulturális életét. Életfogytiglan. Azóta pedig a szakmai utódok
felelőssége, hogy hogyan gazdálkodnak az öröklött kinccsel, mit tudnak
megőrizni érdemben hagyományként.
Korántsem
csupán a kegyelet diktálta, hogy róla nevezzék el az évente novemberben tartott
rendezvénysorozatot; mementó is a név, amely kötelez. Idén 48. alkalommal
kínálkozott lehetőség arra, hogy négy nap gazdag programjának
élményeiből és tanulságaiból részesülhessen – voltaképp mindenki: szakmai
és szakmán kívüli érdeklődő, korántsem csupán szegedi érvényességi
körrel.
A
kulturális élet főváros-centrikusságára immár hagyományosan szokás
panaszkodni – ez a rendezvénysorozat áthelyezi a centrumot, s már csak az a
kérdés, veszi-e fáradságot a közönség, hogy részvételével afféle zarándokhellyé
avassa e napokra Szegedet.
A
rendezvénytípusok hagyományosak, hagyományosan változatos kínálatról
gondoskodnak. Többségben – érthető módon – a kamaraprodukciók vannak.
„Mozdul” a zeneszerző-szakma, a legtöbb komponista megtiszteli
jelenlétével legalább azokat a hangversenyeket, amelyik műsorában érdekelt
(akár új mű ősbemutatójával, akár régebbi darabok előadásával).
Megszólalási lehetőség a kompozícióknak, szereplési lehetőség az
előadóknak – a haszonélvezők között pedig kitüntetett szerep jut a
hallgatóknak. Mert olyasmit hallhatnak, amiről egyébként esetleg tudomásuk
sem lenne. Kitapinthatóan érződik az „itt és most” aktualitása!
Őrződik
a hagyomány, s az élő programoknak köszönhetően ez az őrzés nem
muzeális, dokumentatív jellegű, hanem a folytatásban realizálódik. Mégsem
lehetünk maradéktalanul boldogok. Itt is meg kellett tapasztalni, hogy mennyire
élmény centrikus a memória – az utódgenerációk számára Vántus
István emblémává objektiválódik.
Leginkább
azon a hangversenyen érződött, amely – hagyományosan – a „Törpék és
óriások” címet viselte, s jellegét tekintve területi zenei díszhangverseny
lett. Több alapfokú művészeti iskola (AMI) diákjai léptek fel a
Király-Kőnig Péter Zenei AMI dísztermében,
többségében magyar szerzők darabjaival. Miközben minden elismerésem a
szervezőké, a felkészítő tanároké és a szereplőké, a „hozott
anyagból” nem állt össze zenei élmény. Kevésbé vigasztalan lett volna az
összkép, ha legalább a kollegiális érdeklődés erőteljesebben
érvényesül, ám eluralkodott a provinciális hagyomány: mindenki a saját produkcióban
érdekelt csupán. Kevesen voltak, akik a nézőtérről léptek a pódiumra,
és/vagy szereplés után hallgatóként követték a műsort (arra is volt példa,
hogy a népes család rögtön kivonult a gyerek produkciója után). Nem tud
hatékonyan közkinccsé válni az értékes muzsika sem, ha nincs, aki kedvet kapjon
a hatásos darabok megtanulásához. Arra gondoltam: vajon hol romlik el a
gépezet, miért nem szerezhetnek tudomást a gyerekek arról, hogy ők – itt
és most – valami nagyobb egésznek a részei.
A
kamarazene: intim műfaj, kamara-közegben otthonos. A gazdag
helyszín-választék lehetővé tette, hogy a „félig tele, félig üres pohár”
szemléletből ne a hiány(érzet) legyen
erősebb. A hagyományos „Zenepedagógiai délelőtt” rendezvények jó
légköréhez hozzájárult „teltház”, vagyis az egymásnak játszunk, meghallgatjuk
egymás produkcióját szemlélet. Az ilyen hangversenyek minden bizonnyal
elnyerték volna Vántus István tetszését is: a
résztvevők közös élmény- és ismeretanyaggal gazdagodtak, ami beépül ki-ki
saját zenei világába, személyes ízlést fejleszthet, s nem utolsó sorban: aktív
muzsikálásra inspirál.
Az
egyes hangszerek szóló-repertoárja különböző; a változatos apparátusra
szánt kamaraművek kaleidoszkópszerű világában nehezebb a tájékozódás,
hiszen néha épp a hangszer-összetételben rejlik a ritka megszólaltatás oka
(máskor a technikai nehézség hathat riasztóan, kiváltképp, ha mindösszesen
egyetlen előadás kedvéért lehetne megtanulni a művet). Éppen ezért kell(ene) kihasználni a
lehetőséget, meghallgatni muzsikusoknak is olyan műveket, amelyek
eleve nem tartozhatnak a saját repertoárba. A különleges apparátus-választás
lehet a szerző kísérletező kedvének jele, de árulkodhat a választékos
hangszínek iránti érdeklődéséről is.
Az
ügyszeretet hagyományos Szegeden – és részben annak köszönhetően, hogy
mindig többgenerációs programokból állt a rendezvénysorozat, az országos
érdeklődők körében biztató jele van az „utánpótlásnak”.
Ami
hiányzik: az a mágneses erő, amely ellenállhatatlanul vonzaná az
érdeklődést, amely arra inspirálná – elsősorban – a szakmabelieket,
hogy mindennapos munkájuk mellett is szakítsanak időt, azaz, teremtsenek
lehetőséget legalább néhány rendezvény erejéig tartó szegedi
villámlátogatásra. Talán érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy tanítás nélküli
szakmai napokat csoportosítsanak zeneiskolák, lehetővé téve a
pedagógusoknak a közös „szakmai kirándulást”. Sokan talán el sem tudják
képzelni azt az időszakos „muzsikus műhely” légkört, ami ilyenkor
áthatja a rendezvényeket.
A
műsorfüzet – szokás szerint – szép számmal tartalmaz pontatlanságokat,
hibákat, s ezekhez jönnek a kényszerű változások, amelyek ily módon tehát
nem kerülhettek dokumentálásra. Egészen kivételes élményt jelentett például a
záróhangversenyen, hogy „beugrással” a szerző, Madarász Iván szólaltatta
meg „Hommage ŕ XIX. század” című
zongoraművét, bravúrosan.
A
zene: kollektív műfaj, közvetítők által „terjed”, s a kollektivitás
sajátos szépségét az adja, hogy nincs beskatulyázás. A szerző is
közreműködhet a művek megszólaltatásában, s főképp örvendetes,
ha közönségként is részt vesz a hangversenyeken, a hangszeres vagy énekes
művész is kipróbálhatja magát alkotóként, és számára is hasznos, ha jártas
a napjainkban íródó előadóművészet-történetben, vagyis hallgatja
kollégáit. A szakmai közönség a tájékozódáson túl repertoár-gazdagításhoz
kaphat kedvet, a mind újabb művek figyelemmel követése pedig a tanárokat
is kreativitásra inspirálja. Ily módon tehát mindenki lehet felelős és
felelőtlen (tehát szakmai szempontok figyelmen kívül hagyásával gyönyörködő,
vagy épp vitriolosan kritikus) zenehallgató. Így lenne a kortárs zene is
mindenkié – hogy ne csak hagyományosan szajkózzuk a kodályi program eme
variációját!
Fittler Katalin