GRATULÁLUNK A PRIMA PRIMISSIMA, ÉS A JUNIOR PRIMA
2018. ÉVI DIJAZOTTJAINAK
I.
A 2018 ÉVI PRIMA PRIMISSIMA DÍJAZOTTJAI
MAGYAR NÉPMŰVÉSZET ÉS KÖZMŰVELŐDÉS
Prima Primissima
Kallós
Zoltán Alapítvány – Válaszút
Prima
Kiss
János
balettművész
Prima
Vujicsics Együttes
MAGYAR ZENEMŰVÉSZET
Prima Primissima
Fischer
Ádám
karmester
Prima
Dresch Mihály
dzsessz zenész
Prima
Várjon
Dénes
zongoraművész
MAGYAR OKTATÁS ÉS
KÖZNEVELÉS
Prima Primissima
Prof.
Dr. Falus Iván
pedagógus, egyetemi tanár
Prima
„A zene mindenkié” Egyesület
Prima
L.
Ritók Nóra
pedagógus
és
KÖZÖNSÉGDÍJ
L.
Ritók Nóra
pedagógus
MAGYAR SAJTÓ
Prima Primissima
Portfolio.hu
Prima
Bősze
Ádám
műsorvezető, zenetörténész
Prima
Rubicon
Történelmi magazin
MAGYAR IRODALOM
Prima Primissima
Görgey
Gábor
író, költő
Prima
Bertók
László
költő, író
Prima
Vári
Attila
író, költő
MAGYAR SZÍNHÁZ- ÉS
FILMMŰVÉSZET
Prima Primissima
Szirtes
Ági
színész
Prima
Székely
Gábor
rendező
Prima
Venczel
Vera
színművész
MAGYAR KÉPZŐMŰVÉSZET
Prima Primissima
Korniss
Péter
fotográfus
Prima
Katona
Szabó Erzsébet
textilművész
Prima
Maurer
Dóra
képzőművész, professzor Emerita
MAGYAR TUDOMÁNY
Prima Primissima
Dr.
Sótonyi Péter
orvos, patológus, egyetemi tanár
Prima
Dr.
Frei Zsolt
asztrofizikus, intézetigazgató, egyetemi tanár
Prima
Dr.
Hamza Gábor
jogtudós, egyetemi tanár, MTA rendes tagja
MAGYAR ÉPÍTÉSZET ÉS ÉPÍTŐMŰVÉSZET
Prima
Nagy
Csaba
építész
Prima
Potzner Ferenc
építész, művészettörténész
Prima
Tokár
György
építész
MAGYAR SPORT
Prima Primissima
Dr.
Magyar Zoltán
tornász
Prima
Kozák
Danuta
kajakozó
Prima
Vereczkei Zsolt
paraúszó
II.
A 2018 ÉVI JUNIOR PRIMA DÍJAZOTTJAI
A 2018-as Junior Prima díjas lett a zeneművészet kategóriában:
Balogh Máté
zeneszerző,
Demény Balázs
zongoraművész,
Dolfin Benedek
csellista,
Horváth Benedek zongoraművész,
Könyves-Tóth Mihály trombitaművész,
Kovács Gergely
zongoraművész,
Pataki Bence operaénekes,
Rafael Márió dzsesszzongorista,
Rajna Martin karmester,
Tomasz Máté Milán csellóművész.
A Junior Prima 2018-as díjazottjai a színház- és filmművészet kategóriában: Gubik
Petra (színművész),
Hegymegi Máté (színész,
koreográfus, rendező),
Mészáros Blanka
(színművész),
Simon Zoltán
(színművész),
Zoltán Áron
(színművész).
A Junior Prima díjazott lett 2018-ban a
népművészet és közművelődés kategóriában:
Csenki Zalán népzenész,
Héjja Bella Emerencia népi énekes,
Tóth Luca Réka mépi énekes,
Vizeli Máté népzenetanár,
ifj. Szeverényi Barnabás néptáncos
Gera Zoltán néptáncos,
Antal Imola
vászonszövő,
Mundrusz Anett viseletkészítő,
Simkó Fanni bőrműves,
Pál-Kovács Dóra táncantropológus.
2018-ban a magyar tudomány kategóriában Junior
Prima díjat vehetett át:
Ábrányi-Balogh Péter vegyészmérnök (gyógyszervegyészet);
Czövek Dorottya
orvos (gyermek-tüdőgyógyászat);
Harami Gábor
biológus (génkutatások);
Kreizinger Zsuzsa állatorvos (bakteriológia);
Kun Emma csillagász (kettős
fekete lyukak);
Pancsa Rita Anna biológus (fehérjeszerkezetek);
Pap Domonkos biológus (krónikus vesebetegség);
Szalárdy Levente orvos (idegrendszeri kutatások);
Takáts Szabolcs
biológus (molekuláris sejtbiológia);
Vancsó Péter fizikus (nanométeres léptékű anyagtudomány).
III.
A 2018. ÉVI PRIMA- ÉS KÖZÖNSÉGDÍJAS L.RITÓK NÓRA ÍRÁSAIBÓL
Tehetséggondozásról, kicsit
másképp
(2015)
Tanulói alkotás az
Igazgyöngy műhelyéből
Tehetségnapok voltak mindenfele konferenciákkal a tehetséggondozásról. Én is kaptam egy meghívást egy előadásra, ami apropót adott ahhoz, hogy elgondolkozhassak újra a témán.
Azt a címet adtam neki, hogy Tehetséggondozás
a tanteremben és a tantestületben.
L. Ritók Nóra
A gyerekek tehetséggondozása
kapcsán újra végiggondoltam a különféle területeken tehetséges tanítványok
lehetőségeit, újra arra a következtetésre jutva, hogy a mai iskolarendszer
leginkább azoknak kedvez ezen a területen, akik általában jók. Mert a
tehetséggondozás folyamata nálunk úgy vihető végig, ha valaki jó
gimnáziumba jut, majd onnan egyetemre. Ha ehhez megfelelő pontszámot
gyűjt nyelvvizsgával, pluszpontokkal. Aki egy speciális területen
tehetséges, de másban pl. részképesség-kieséses, nos, neki nem sok babér terem,
persze vannak kivételek, jó érdekérvényesítési képességgel rendelkező
szülői háttérrel rendelkezők, de nem ez az átlag.
Eszembe is jutott, mekkora viták
voltak, amikor még egy művészeti középiskolában tanítottam, hogy kit
vegyünk fel a felvételi eljárás után? Akik nagyon tehetségesek rajzban, és nem
baj, ha a közismereti tárgyakat nem tudják olyan jól, vagy azokat, akik ugyan
nem annyira tehetségesek, de jó jegyeik vannak? A tantestület leginkább ez
utóbbit óhajtotta, ezután fogalmazódott meg bennünk a „szorgalmas, de
tehetségtelen tanítványoktól ments meg uram minket” óhaj, mert bizony, a
szaktanároknak nem kis kihívást jelentettek ezek az egyébként aranyos gyerekek.
Sokat írtam már effélékről,
főleg a hátrányos helyzetű tehetségekről, no meg arról is, ki az
elismertebb pedagógus nálunk, a tehetséggondozó vagy a felzárkóztató. Így most
nem is erről, hanem inkább a tantestületi tehetséggondozásról
gondolkodtam.
Mert a tantestületen belül is
akadnak tehetségek, pedagógusok, akikben több van, mint az átlag, és akiknek
tehetségét segíteni kellene kibontakozni. Mert attól mindenki jól járna. Az
iskola is.
De ez nem egyszerű.
Főleg most nem. Mert a tehetséges pedagógus mindig új utakat keres.
Átrendezi a termet, nem azt a tankönyvet akarja, mint a többi, meg állandóan
fénymásol elengedve a füle mellett a megjegyzéseket, képes még a szabad
idejében is a gyerekekkel foglalkozni, kirándulásokat szervez, nyüzsög.
Ezt egy átlagos tantestület nem
bírja. Túl sok oda. Egy idő után olyan, mintha a többi, a rutinból tanító,
a tapasztalt, az nem csinálna semmit. Piszkálják hát. Kiutálják. Először
nem örülnek a sikerének. Aztán epés megjegyzéseket tesznek rá. Később
keresztbe tesznek neki. Utálják, mert a gyerekek jobban szeretik. Mert a
tehetséges tanárt mindig jobban szeretik a gyerekek, mint a középszerűt. A
tehetséges tanár óráin mindig történik valami izgalmas. Mert készül arra, hogy
az órája izgalmas legyen.
De az efféle dolgokat a
tantestületek zöme nem szereti. Jobb, ha egy szinten teljesít mindenki. Ha nem
lóg ki senki a sorból. Nem hiányzik senkinek, hogy a léc magasabban legyen, és
a végén még ahhoz kelljen igazodni. Ki akar többet dolgozni?
A tehetséges pedagógust többnyire
nem tudja megtartani a tantestületi közösség. Ma a tantestületek zömének nincs
tehetségmegtartó képessége.
Gorzsás Balázs munkája. Az Igazgyöngy
műhelyéből
A tehetséges tanár pedig elmegy.
Oda, ahol értékelik a kreativitását. És ez leggyakrabban nem a pedagóguspálya.
Persze, ha az igazgató mellé áll,
akkor minden más. Akkor a lendület, ami az ő lételeme, az besodorja a
kollégák egy részét is. De nehéz egy igazgatónak elviselni azt, ha tehetséges
kollégája van. Pláne, ha gyakran tehetségesebb, mint ő maga.
Mert sok igazgató azt hiszi,
attól, mert ő vezető pozícióba került, ő lett a legokosabb. A
legtekintélyesebb, a mindent jobban tudó. Kevesen tudnak olyan légkört teremteni,
ahol a saját egójuk nem nyomja agyon a többit. Nemrég hallottam, hogy egy
jelenléti ívet újraíratott egy vezető. Mert nem az ő neve volt az
első. És az első sor az neki jár. Mert ő a vezető.
Ő, aki „vezetői
szintű” megbeszélésekre jár. Aki a rangot a pozícióval köti össze.
Rangként éli meg az igazgatói munkát.
A vezetőtől sok függ.
Persze, az a jó, ha tekintélye van. De nem a pozíciótól. Hanem a
szakmaiságától, emberi kvalitásától, tisztességétől, attól, hogy képes
csapatot építeni, képes a jelekből olvasni, látja, ha valakit valami bánt,
aki képes megdicsérni, irányt mutatni, arculatot adni.
Tényleg, mi a helyzet a
tehetséges vezetővel? Ő vajon képes ma a kreatív képességeit
megfelelően kihasználni? Az ő tehetséggondozásával foglalkozik
valaki? Talán a KLIK? A nagy végrehajtások rendszerében hogyan tud ma túlélni
egy tehetséges iskolaigazgató?
Azt hiszem, sok tehetséget
fecsérelünk ma el. A tantestületekben, a pedagógusok, és az igazgatók között.
Akik ma inkább elmenekülnek az oktatásból. Szerintem ezzel senki sem
foglalkozik. Vagy egy felnőtt szakember tehetsége már kipipálható? Az már
megvolt? Arra nem kell figyelni? Akkor a cégek, a nagy vállalatok szerte a
világon miért foglalkoznak ezzel? Miért profitálnak abból, hogy fejlesztik,
hogy olyan helyzetbe hozzák, ahol még jobb lehet? Ők miért gondolják, hogy
ez fontos?
A tehetséges tanárok
nélkülözhetetlenek lennének a kedvezőtlen folyamatok megállításában.
Ők talán még képesek lennének visszafordítani valamit. De őket is
legyűri valami, amit körül sem tudunk rendesen határolni. Szakmai
féltékenység, kicsinyesség, merev szabályok kusza rendszere.
Nemtörődömség. Ellenségkép. Irigység. Káröröm.
És így veszítjük el a jó iskola
ideáját is. Pedig a jó iskola az olyan, amiben mindenki tehetségesnek érezheti
magát. A gyerekek, a pedagógusok és az intézmény vezetője is. Vajon
ilyen-e a rendszerünk? Vagy maga a rendszer idézi elő a kontraszelekciót?
Madarász Roli saját rajzát mutatja. Az Igazgyöngy
műhelyéből
Látványközpontúság vagy élményközpontúság?
(2013)
Egyéniségek. Nem kis
felnőttek, akiknek virágcsendéleten, vagy kettévágott citrom egyforma
rajzain kellene megtapasztalni az alkotást.
Régóta próbálom tetten érni, hol,
miért ragadt le a vizuális nevelés. Na, nem a nemzeti alaptantervekben, hanem a
napi pedagógiai gyakorlatban. Azokban a bizonyos, évtizedek óta átörökített
feladatokban, a kettévágott alma-paprika-citrom
rajzolásában, no meg a virágcsendélet, tavaszi virágzó faág vagy őszi
levelek témájában, melynek üzenete a látványhű
ábrázolást, mint végcélt hangsúlyozza csupán.
Mert ott van. Rosszabb helyeken
még a vágódeszka & kockás törölgető ruha összeállítás ábrázolása
is látható a folyosókon, kizárólag ceruzával, hiszen más felszerelés nem nagyon
van, jobb felszereltségű középiskolákban a
gipszfej, visszaidézve a mintarajziskolák 19. századi világát. És persze
kitörölhetetlenül beleégett vizuális nevelésünkbe ezek mellett a ragasztóba
szórt mák és gríz is, amit csak tovább árnyal a szalvétatechnika és több más
hasonló dolog. Évtizedek óta szeptemberben a nyári élményrajzzal kezdenek a
legtöbben, és ilyenkor, ősszel, mindenhol látni a felragasztott őszi
leveleket, pillangónak vagy sünnek kiegészítve. Aztán ott a
papírzászló, ami már (még) szerencsére csak nemzeti színű. Szóval, hiába
minden, az áthagyományozódás mindennél erősebb, mintha az évtizedes
tanmenetek valami rejtett csatornán köteleznék a pedagógusokat a valamikori
előírások pontos betartására.
De térjünk vissza a
látványközpontúságra. Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy nem szükséges
megtanítani a forma elemzését, a perspektíva szabályait stb. De a vizuális
kommunikáció ennél jóval több. És épp ezt a többletet nem látom beépülni a napi
gyakorlatba. A XX. századi képzőművészet már a művészek saját
viszonyulásának kifejezéséről szólt. Ma meg már a XXI. századot írjuk.
Ennek ellenére nem fejlesztjük a gyerekeket abban az irányban, hogy saját
véleményüket, gondolataikat egyre magasabb szinten fejezzék ki a vizualitás
segítségével. Minden feladat azt sugallja, akkor vagy ügyes, ha a valóságot
pontosan ábrázolod, az a cél, hogy élethű virágot, csendéletet, portrét
tudj festeni.
Nyilvánvalóan elszúrunk valamit,
ha a kortárs képzőművészet iránt fogékony réteg kicsi a
társadalomban, és a kiállítótermekben még mindig elhangzanak az osztálykirándulásokon
(ahol egyáltalán eljutnak), hogy „ezt én is meg tudnám csinálni”. Már
generációk nőttek fel így, akiknek szent meggyőződése, hogy
vannak ugye a normális képzőművészek, akiknek a festményein látszik
az, ami, azokon könnyen felismerhető, könnyen értelmezhető „mintha
élne” formák vannak, meg ott vannak azok, akiket nem lehet érteni, a többség
számára gyanúsak… Kinek van kedve azon gondolkodni, mit akart?!
Ki sem lehet nézni, mi az… – hangzanak leginkább a kritikai észrevételek.
Szóval mindenek
feletti érték lett a látvány hű művészet, amit most
felturbózott a jobb agyféltekés rajzolás üzlete, tele vagyunk már önjelölt
művészekkel, akik fotóról élethűen lerajzolják a színészt vagy
énekest, kevésbé sikeresen a családi fotó alapján a kisgyerekeket… érhető,
könnyen leképezhető módon. És ettől elszakadva van az, ami a kortárs
művészet, ami a XXI. századé. A vizuális környezetünkben pedig több
az előzőhöz tartozó elem, mint az utóbbihoz.
Valahogy úgy érzem, a vizuális
nevelésünk is az előzőhöz asszisztál. És nem értem, miért. Hiába
mondjuk el újra és újra a pedagógus továbbképzéseken, nem az van a
követelményrendszerben, hogy alma rajza meg őszi fa, hanem megfigyelési
képességek fejlesztése vagy színhangulat kifejezése, karakterérzék vagy
mozgás-változás kifejezése stb., és épp ezért a legfantasztikusabb eszköz van a
kezükben ahhoz, hogy olyan feladatokon, témákon tanítsák ezeket, amelyek
érdeklik a gyereket, amelyekhez élmény köthető. Mondjuk, hogy
felejtsék el a témát, és a pedagógiai cél lebegjen a szemük előtt, amikor
feladatot adnak, hogy mit akarnak fejleszteni. Úgy tűnik, értik, örülnek,
aztán hazamennek, és megy tovább a látványhűség, mint végcél. Hiába
beszélünk arról, hogy a fiúkat nem ugyanaz a téma érdekli, mint a lányokat, és itt
lehet úgy is feladatot adni, hogy nemek szerint is választhassanak, nem megy át
a gyakorlatba. Vajon a felsőoktatásban lehet a hiba? Lehet, hogy ott csak
a 19. századig tanulják? És csak klasszikus technikákat? Ott nem emelődik
be a változás? Vagy kikerülve kapnak a pedagógusok impulzusokat ehhez? Esetleg
magukkal hoznak már annyi kultúrtörténeti beidegződést, amiből nem
akarnak, nem tudnak kilépni?
Próbálok érdeklődni köztük,
mi az oka. Hát, így egyszerűbb. Ezt már kitalálták. Nem tudja ki, ő
is kapta a tanmenetet. A tankönyvcsaláddal együtt jött, ha ki van nyomtatva,
biztos jó, akkor minek görcsölne máson. És nem is gondolta, hogy mást is lehet.
Nem érzi, hogy mi a jó. A látványhűség könnyen értékelhető. És nem
lehet vele elcsúszni. Mit szólna a szülő, ha „művészkedne” a
gyerekkel. Az alma az alma. Azon legalább látszik. A modern képeket meg ő
sem érti. Nem is tudja, mit jelent a vizuális kommunikáció. Sosem hallott a
komplementer színekről. Nem ez a dolga, elég neki olvasni
megtanítani a gyerekeket. Meg ez amúgy sem fontos. Ettől nem függ semmi.
Nem függ semmi… tényleg? Persze
nem változtat a matematika felmérő eredményén, és közvetlenül talán a
szövegértésen sem. De azon kevés lehetőségek egyike, ahol a gyerek
szabadon fogalmazhatja meg, mit gondol a világról, hogyan értelmezi a külvilág
vizuális jeleit, és megtanulhatja, hogy a vizuális kommunikáció is része az
életnek. És ez a tudástartam mindenben ott van. Aztán fogalmuk lehetne az
önálló véleményről, az esztétikai minőségekről, az önkifejezésről,
a fantáziáról, megélhetnék itt azt, hogy nyolc-vagy kilencévesek, hogy mások,
mint a többi. Egyéniségek. Nem kis felnőttek, akiknek virágcsendéleten,
vagy kettévágott citrom egyforma rajzain kellene megtapasztalni az
alkotást.
Az alkotást, ami felemelő,
fejlesztő, önbizalmat adó, szabadságra nevelő folyamat. Amin átível
az egész emberiség kultúrája. És amiből nem kellene egy pici szelet
bebetonozásával elhitetnünk, hogy csak az a jó. Még akkor sem, ha így
egyszerűbb és kényelmesebb.
A környezeti hatás, meg az otthoni pedig erős. Egyre jobban érzem, hogy eláraszt bennünket valami, aminek nem kellene. Tömegek képtelenek elkülöníteni az értékest az értéktelentől. Nem ad kapaszkodót semmi, sem a média, sem a kiállítások, sem az iskola. A család pedig azt örökíti át, amit a szülő kapott. Sok helyen szükséges lenne kiegyenlítő hatás. Most ebben is mélyen alatta vagyunk mindennek.
A
rajzok az Igazgyöngy Alapfokú Művészetoktatási Intézmény műhelyében
készültek. Cserkúti Gréta, Glonczi Dzsenifer, Horváth
Vivien és Szabó Karolina munkái.
*Forrás:
Taní-tani Online | A szabad pedagógiai gondolkodás fóruma
IV.
Erdős
Katalin – „A zene mindenkié” Egyesület
vezetőjének riportja nyomán:
„A zene mindenkié”
Egyesület zászlóshajója a Parafónia Zenekar
(Fejérdy
Ágnes felvétele)
„A mi Egyesületünknek a
hitvallása az, hogy mutassuk be az embereknek azt, hogy a velünk együtt
élő fogyatékosok is képesek valamire. Mindannyian rendelkeznek
részképességekkel, aminek a segítségével értékes produkciók létrehozására
alkalmasak, s ezáltal ők is szerethető és
becsülhető tagjává válnak a társadalomnak.
Amikor az egyesületünk megalakult
– körülbelül tíz növendékkel –, ma már több mint ötven tanulónk van. Heti több
mint tíz órában - tulajdonképpen, mint az egészséges gyerekek zeneiskolai
rendszerében-, oktatjuk gyerekeinket zenére. Több csoportunk működik, több
egyéni tanítványunk van, akik egyéni zenei fejlesztésben részesülnek. Az
egyesületünk zászlóshajója a Parafónia Zenekar.
A Parafónia
Zenekar vezetője Fabényi Réka, nagyon tehetséges zenetanár, aki
azt vallja, hogy azért, mert fogyatékos egy gyermek – mi több, egyesületünkben
középsúlyos értelmi fogyatékos fiatalok járnak-, attól még játszhatnak
klasszikus zenét. Tehát a mi gyerekeink kizárólag klasszikus zenét játszanak
speciális átiratokban, amiket ő ír. A zeneirodalom nagyjainak műveit
dolgozza át tanítványainknak színeskotta-módszerrel. A mi gyerekeink – akik
lehet, hogy írni, olvasni, sőt beszélni is nehezen tudnak, és talán önálló
életvitelre soha nem lesznek alkalmasak-, vidáman és boldogan játszanak Bach,
Beethoven és egyéb nagy zeneszerzők műveit.”