A
zenepedagógia szolgálatában – hat évtizede
Szatmári Lászlóval a Parlando születéséről, történetéről,
változásairól
Szatmári László a zeneakadémiai gyémántdiplomája
átvétele után
Kézzel rajzolt volt a címe, stencilen nyomtatták,
s két forintot kellett fizetni a legelső példányaiért, amelyek azonnal
akkora sikert arattak, hogy a következő számokat már országszerte várták a
zenepedagógusok. A Parlandóban a kezdetektől a legnevesebb szakemberek
publikáltak, s a folyóirat népszerűsége immár hat évtizede, 1959 tavasza
óta töretlen. S bár néhány esztendeje csak interneten olvasható, így még
többekhez jut el, olvasóinak száma havonta a negyven ezret is meghaladja. Az
újság születéséről, történetéről megálmodójával, életre hívójával,
első felelős szerkesztőjével, Szatmári Lászlóval beszélgettünk.
A gyémántdiplomás zenetanár, akit kispesti iskolájában, amit sok évtizeden
keresztül irányított, örökös zeneiskolai igazgatói címmel tüntettek ki
kollégái, ugyanolyan büszke az újságra, akárcsak sikeres pályát befutott
növendékeire, s nagyon örül, hogy 1972-ben sikerült olyan utódot találnia, mint
Zelinka Tamás, aki tovább élteti a Parlandót.
Kiss Mónika
grafikája
-
Egy
korábbi interjúban azt olvastam, éjszaka ötlött az eszébe, hogy szükség volna
egy zenepedagógia folyóiratra…
-
Így
igaz, s azt éreztem, kell egy szakmai fórum, ahol eszmét cserélhetünk, ahol meg
lehet vitatni a különböző elképzeléseket. Már csak amiatt
is, mert ezekben az esztendőkben akadt mindenféle gond, sok volt ekkortájt
a szerveződés és az újjászerveződés, szükség volt hát ezek
megbeszélésére, ahogy erről Czövek Erna írt is később a lapban.
-
Mennyire
volt egyszerű 1959-ben egy újságot életre hívni?
-
Többen
érdeklődtek már, hogyan sikerült ezt akkoriban elérnem, de az az igazság,
hogy én nem kérdeztem meg senkit. Elmentem az ötletemmel Irsai Verához, a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet központi igazgatójához, aki tovább küldött
Váczi Károlyhoz a szervezet igazgató helyetteséhez,
hogy beszéljük meg, ennek mik a feltételei. Csatlakozott hozzánk a zeneiskola
szakszervezetise is, aki azonnal mellénk állt, s vállalta, hogy segítenek az
újság létrehozásában. Amikor először gyűltünk össze a szóba
jöhető, leendő szerzőkkel, az első - és ebben az időben
legfontosabb - kérdés az volt, hogy honnan lesz ehhez papír… A szakszervezet ezt
vállalta, ahogy azt is, odaadják a nyomtatáshoz a stencilgépüket. Emellett még
a lap terjesztésében is segítettek.
-
S
honnan kapta a Parlando nevet?
-
Az
első megbeszélésen, amelyen részt vett Till Ottó, Dénes László, Dobszay
László is, Péter Miklós volt, aki úgy vélte, miután egy magyar folyóiratról van
szó, szerinte elég találó lenne a Parlando elnevezés, mi pedig mindannyian
rábólintottunk. A legelső szám kőkorszaki módszerekkel készült, a
címet kézzel rajzoltam, s a stencil gép forgatásával készültek az újság egyes
oldalai. A beköszöntő Irsai Vera munkája volt, Till Ottó a
hegedűpedagógiánk problémái címmel írt vitaindítót. Bartók műveinek
interpretációjáról, a modern előadói stílusról Dobszay László sorait
olvashatták az érdeklődők, s emellett az üdülésről vagy az
evezési lehetőségről szóló, szakszervezeti hírek is szerepeltek a
lapban. Körülbelül háromszáz példány készült a legelső Parlandóból, kaptak
belőle a fővárosi iskolák, két forintba került, s 1959 kora tavaszán
vehették először kézbe a zenepedagógusok.
-
Milyen
volt a fogadtatása?
-
A
vidéki zenetanárok azonnal közölték, nagyon örülnek, hogy született egy ilyen
újság, de azt szeretnék, ha ők is kaphatnának belőle… Mivel ekkor
nagyjából már elkészült a második számunk, azon nem tudtunk változtatni, de a
harmadikként megjelenő újság már országos terjesztésűvé vált.
Mindenki boldogan vitte az első lapszámokat, a Parlando felpezsdítette a
zenei életet, s érkeztek az első hozzászólások. Viszont az is kiderült, az
országos terjesztéshez már komolyabb segítségre van szükségünk, szerencsére a
Zeneművész Szakszervezet központja vállalta mindezt. Megvolt ugyanis az
országos kapcsolati hálójuk, s látták, milyen fontos, hogy mindenhova eljusson
az újság. Ekkor áttértünk a rotaprintes nyomtatásra, s ezerre nőtt a
példányszámunk. A témák pedig tényleg mindenki érdeklődését felkeltették,
hiszen Dénes László például a lapról olvasás alapvető technikáiról írt, de
helyet kapott az újságban értekezés az angol ifjúság zenei életéről is,
mert a Zeneművész Szövetségben tevékenykedő Szávai Magda rendszeresen
beszámolt a külföldi zenei életről. S úgy vélem, a
szerkesztőbizottság névsora már maga jelzi, milyen munka folyt nálunk,
elég csak Czövek Ernát, Irsai Verát, Kutasi Margitot, Hajdú Mihályt, Dobszay
Lászlót, Till Ottót, Ungár Imrét, Sándor Frigyest, Lovas Györgyöt vagy Bárdos
Kornélt említenem.
-
Mennyi
munkát jelentett mindez?
-
Rengeteget. De én ezzel nem foglalkoztam, csak
azzal, hogy időre elkészüljön, és minél jobb legyen a lap. Ráadásul bele
kellett mindebbe tanulnunk. A kezdetekkor ugyanis mindenki ingyen,
lelkesedésből dolgozott. Szerencsére ezzel sem akadt sosem gond, mindig
sokan voltak, akik szívesen foglalkoztak az újsággal. Tapasztalattal azonban
egyikünk sem rendelkezett. A legelső számra utólag, tollal írtuk rá, hogy
első évfolyam, első szám, mert erre nem is gondoltunk. .. Arról nem
is beszélve, hogy eleinte a kottarészleteket kézzel kellett rajzolni, sok
éjszakát töltöttem ezzel a feladattal. Meg kellett tanulnom
korrektúraszerűen olvasni - ami egy zenetanár esetében nem is olyan
könnyű feladat -, s el kellett sajátítanom a javításhoz a
korrektúra-jeleket, azt, hogy mit hová és hogyan kell javítani. A következő
lépést a lap életében az jelentette, amikor kapcsolatba kerültünk a
Zeneműkiadóval, s ők vállalták a nyomdai előállítást. Ettől
kezdve rendszeres vendég lettem a szedőknél, ahol megkaptam az első
levonatokat, s otthon a szintén zenetanár feleségem, Lechnitzky Erzsébet,
valamint a kislányom segítségével korrigáltam a leadott cikkeket. Természetesen
éjszaka, hiszen négy napot a fővárosi zeneiskolában tanítottam,
kettőt Győrben dolgoztam, esténként pedig a Textil Szakszervezet
Zeneiskolájában felnőttekkel foglalkoztam. Éjjel ollóval vagdostuk a
mondatokat, hogy eltűnjenek a fattyúsorok, s beférjen minden az adott
terjedelembe. Erzsike keverte a csirizt, amivel ezeket a papírfecniket aztán
összeragasztottuk… Ennek alapján a nyomdában újra szedték az anyagokat, de persze
néha így, a javításokból is születtek újabb hibák. Volt, hogy egyetlen szó, egy
‘nem’ maradt ki a szövegből, ami teljesen megváltoztatta a jelentését,
ezért helyesbítést kellett készítenünk, ami aztán ismét hibás volt. Egyszer
pedig az egész újságot újra kellett nyomtatni, mert egy születésnapi
köszöntő szövegében az adott városnév mellett az szerepelt: „ami abban az
időben még Magyarországhoz tartozott”… Arról nem is beszélve, hogy amikor
elkészült a javított, kinyomtatott verzió, azt csomagolni, postázni is kellett.
Én pedig mindenütt ott voltam, hiszen ha kérdés merült fel, arra én tudtam
válaszolni.
Feleségével, Szatmári Lászlóné Lechnitzky Erzsébet zongoraművész-tanárral,
a Józsefvárosi Zeneiskola egykori
igazgatójával a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri főbejárata előtt
-
Mennyi
időbe telt így egy lapszám teljes elkészítése?
-
Azt
sem számoltam soha. Hiszen tegyük hozzá, hogy egy-egy újság a
szerkesztőbizottsági üléseken kezdődött, amikor a beérkezett cikkeket
szétosztottam a kollégáknak, mindenki hazavitte, átolvasta, s az
észrevételeivel hozta vissza az anyagokat. Elmondta a kifogásait, én pedig
mindenki arra biztattam, írja meg, miben látja az adott kérdést másként.
Alakuljon ki a lapban vita, párbeszéd! Szerencsére mindig akadt bőven
anyag, nyugodtan tudtunk válogatni, hónapokra előre tervezni. Bárdos
Lajosnak volt például egy fantasztikus sorozata a zenei gondolkodásról, Bartók
Mikrokozmoszáról pedig Turcsányi Emil írt izgalmas elemzéseket, de számos olyan
többrészes cikket tudok felsorolni, amelyet nagy érdeklődéssel vártak a
kollégák. Felejthetetlen az is, hogy amikor az ISME Konferenciát Budapesten
rendezték, nemcsak magyarul, hanem angol, német és orosz nyelven is megjelent a
Parlando. De nagyon lényeges eleme az újság történetének, hogy amikor már azt
éreztem, nem győzöm egyedül a lappal kapcsolatos teendőket,
bekapcsolódott a munkába Zelinka Tamás.
Fantasztikus segítséget jelentett, mert ugyanazzal a szeretettel és
lelkesedéssel látott munkához, ahogyan én kezeltem mindig a Parlandót. Így
aztán már ő is cipelte nyomdából-nyomdába a hatalmas paksamétákat, s éjt
nappallá téve együtt vagdostuk, ragasztottuk megfelelő méretűre a
cikkeket. Közben pedig fejlődött a formátum, kialakult ez a kis
füzetforma, amit a legjobban kedveltem. S amikor úgy határoztam, nyugdíjba
vonulok – tanárként továbbra is dolgoztam – a Parlando terhét is le akartam már
tenni. A váltás azonban nem okozott számomra traumát, mert tudtam, jó kezekbe
hagyom a lapot. Az újság azért létezik ma is, mert Tamás élteti.
-
Igaz,
most már nem nyomtatott, hanem internetes formában.
-
Villámcsapásszerűen
ért bennünket a hír néhány évvel ezelőtt, hogy a szakszervezet -
csökkenő forrásai miatt - nem tudja ugyanúgy támogatni az újságot, mint
korábban. Eleinte nagyon bánkódtam emiatt, de látnom kellett, hogy minden
változik, s nem lehet a XXI. században korábbi – mégoly szeretett – megoldásaihoz
ragaszkodni. A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete
továbbra is segítséget nyújt az internetes megjelenéshez, s azt tapasztaltuk,
így több kollégához jutunk el, mint korábban. Harmincezernél is többen olvassák
a lapszámokat, ráadásul tematika szerint meg lehet keresni a korábbi anyagokat,
így ha például valaki a hegedű vibrato kérdéskörével szeretne foglalkozni,
az ezzel kapcsolatos írásokat könnyen összegyűjtheti. Mérhetetlen
mennyiségű anyag között lehet válogatni. Ráadásul a hely sem olyan
szűkös, mint egy nyomtatott újságban, így lehetőség van arra, hogy
például olvashatóak legyenek a diploma dolgozatok is. S nincsenek olyan gondok,
mint korábban oly sokszor, hogy számos kiváló anyag már nem fér be… Most
egy-egy lapszám hat korábbi méretével vetekszik, ráadásul mindenhol
elérhető. Nem beszélve az internet nyújtotta, egyéb
lehetőségekről, hiszen nemcsak a beszámoló olvasható el egy
koncertről, hanem akár az estről született videót is meg lehet nézni.
Nem volna helyes, ha nem élnénk azokkal a lehetőségekkel, amelyeket ez a
század kínál! S úgy vélem, büszkének kell lennünk, hogy ennyi évtized után is
él, és működik a lap. Ilyen jellegű, ekkora múltra
visszatekintő, hasonló orgánumról nem tudok. Döbbenetes, hogy a
stencilezett, házilagos módszerekkel készült Parlandótól eljutottunk a
legmodernebb formáig. Bár azért azt el kell mondjam, a
legszebb születésnapi ünneplés az volna, ha ennek a hatvan évnek a válogatott
írásaiból születne egy nyomtatott, jubileumi kiadvány…
-
Mit
szólt volna, ha azon az éjszakán, amikor először eszébe ötlött a lap
gondolata, valaki megsúgja Önnek, hogy egyszer majd hatvan esztendős
jubileumot ünnepelhet?
-
Bevallom,
ezen sosem gondolkoztam. Mindig azt reméltem, a lap rendben lesz, s
időről időre megjelenik. Az foglalkoztatott folytonosan, hogy
hogyan lehetne még jobban csinálni, kiket kellene még felkérni, milyen témákról
essen még szó. Tamás állhatatos munkával sok támogatót szerzett, s úgy látom,
most is mindent megtesz a Parlandóért. Külön köszönet jár a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezet vezetőségének,
mindenekelőtt dr. Gyimesi László főtitkárnak a zenepedagógusok
számára oly fontos ügy támogatásáért. Az újságot természetesen ma is
figyelemmel kísérem, hiszen ugyanolyan gyerekemnek érzem, mint a nálam
felnőtt növendékeket vagy az általam vezetett zeneiskolát. A Parlando
ugyanis annyira összefonódott a karrieremmel, hogy minden, ami a lappal
kapcsolatos, örömöt jelent a számomra. Véleményem szerint a lap
működésének egyik legfontosabb eleme az érték megőrzés! Ma is
elolvasom a számomra legérdekesebb írásokat, megnézem a hozzájuk csatolt
videókat. Mert hiába fogtuk kézbe nagy boldogan a legelső, stencilezett
lapot, látnunk kell, felnő egy generáció, aki számára mindez már csak
múzeum… Ha azt akarjuk, hogy legyen jövője, tovább éljen az újság, akkor
olyanná kell változtatnunk, ami a fiatalok érdeklődését is elnyeri! De a
letöltések, kattintások növekvő száma azt jelzi, jó úton jár, s ebben is
újító a Parlando. Ehhez a gyönyörű munkához kívánok egykori
szerkesztő társamnak, Zelinka Tamásnak sok erőt és jó egészséget, a
Parlandónak pedig hosszú életet!
Réfi Zsuzsanna