UNGÁR ISTVÁN
A Székely fonó ünnepe
Kodály
Zoltán: Székelyfonó - Marosvásárhely, 2019. január 19.
Felállva,
vastapssal ünnepelte a marosvásárhelyi Kultúrpalota Nagytermét zsúfolásig
megtöltő hálás közönség a Székely fonó előadását, amelyet a Magyar
Kultúra Napjának tiszteletére tartottak 2019. január 19-én a patinás épületben.
Ebben az évben így emlékeztek meg nemzeti imánk, Kölcsey Himnuszának
születésnapjáról Marosvásárhelyen. A rendezvényt Tóth László Csíkszereda magyar
konzulja nyitotta meg annak reményében, hogy ebből hagyományt teremtenek.
Gyönyörű gondolat volt a Székely fonóval ünnepelni.
Kodály
Zoltán egyfelvonásos daljátékának varázsa gyakran esik áldozatául a muzsikus
társadalomban is megalapozatlan fanyalgó gőgnek. A Székely fonó egyszerre
népi és – igenis – egyetemes értékű, mással nem összevethető zenei képsorozat.
Népdal és opera, ez komolytalan – szokták valamiféle sajnálatosan sznob, azaz
hazug, magaslatról méltatlanul leszólni. Pedig Kodály Zoltán daljátéka
egyenesen zenedráma, amely a legsötétebb requiemi mélységtől az öröm
mámoros ragyogásáig bejárja az emberi érzelemvilág teljes skáláját. A
Háziasszony lelkében a Kérő panasszal sújtott búcsúéneke (Azhol én
elmenyek…) után úgy tör föl a zenekarból a feljajduló kórussal közösen az A
citrusfa levelestűl, ágastúl… kezdetű népdal zokogó fríg
dallamának visszaidézése, mint a lávát ontó vulkán, szinte elviselhetetlen
katarzist teremtve őbenne, akit a tragikus percek elnémítanak.
Torokszorító fájdalmának szépsége a daljáték vitathatatlan csúcspontját képezi.
Igazi tragédia zajlik le előttünk. Hogy a népdalok nem operába valók!?
Zeneszerzők végeláthatatlan sora nyalta volna meg a húsz ujját ilyen
gyönyörű dallamok ihletésében, nem beszélve arról a belső
tisztaságról, mely a népdalok sajátja. A hazai sopánkodó tudoroknak hadd
mondjam: ezek a mi kincseink, amelyek megőrzésére saját költészete által
senki nem lehetett méltóbb Kodály Zoltánnál.
Az
Elmenyek, elmenyek… zsoltártípusú bujdosódalt a darab elején
előkészítő lírai zenekari bevezető különleges visszatérése a
Háziasszony végsőkig reményvesztett dala (Tőlem a nap…) után, a
kedvesétől megfosztott nő magányának, kilátástalanságának és az
ebből fakadó lemondásnak olyan szívbemarkoló megnyilvánulása, amilyenre
kevés példa van a zeneirodalomban. A csitári hegyek… úgy magasodnak ki a fiatal
szerelmespár összebújásában az Egy nagyorrú bóha… fergeteges kóruskomédiájából,
mint a napsütötte havasok pompás csúcsai a síkvidék és a dombocskák szelíd
árnyékából. Olyan, mint egy váratlanul felbukkanó, fenséges oltár, amely
előtt mindenkinek le kell borulnia.
Nem
hiányzik a Székely fonóból a népi bölcsesség pajkos humora sem, amely
összekacsint a zeneszerzővel. A Kitrákotty mese, a Most jöttem
Erdélyből…, az El kéne indulni… dalok és számos kórustétel is közéjük
tartozik. A Kérő és a Háziasszony tragikusnak ígérkező, ám végül
boldogságba torkolló sorsán keresztül bámulatos egységben elevenedik meg a
falusi ember hétköznapjainak sokszínűsége. A fonóházban összegyűlt
lányok, asszonyok valamint a később elmaradhatatlanul hozzájuk csatlakozó
legények, miközben a szomorúságába temetkezett Háziasszonyt vigasztalják,
belefeledkeznek a nótázásba, amelybe aztán ő is bekapcsolódik s így
közösen olyan gazdag lelki világról tanúskodnak, amilyen már túlnő a kis
fonóház falain és távoli tájakra is elkalauzol. A Székely fonó, benne a
monumentális, négy szereplőre és kórusra komponált Görög Ilona valamint a
meghökkentő Rossz feleség balladával a népi és opera kultúra egymásra
találásának költői szépségű, kikezdhetetlen mesterműve.
Megszólaltatása talán még nagyobb alázatot kíván, mint egy hagyományos
operaelőadás. Ezen az estén ennek maradéktalanul eleget tettek.
Megható
volt az az elfogódottság, ahogyan a művészek erre az ünnepi alkalomra
magukba szívták Kodály remekét. Emelte az ünnep fényét, hogy az Operában
megszokottól eltérően nem párosították más művel. Az ötletgazda
Molnár Levente, világszerte ismert, Liszt Ferenc-díjas operaénekes, aki az
ArtStar4U és Class Értékeink Egyesület alapító elnökeként támogatja a fiatal
tehetségeket. Velük és neves énekesekkel együtt ő maga is aktív
résztvevője volt a produkciónak, lenyűgöző baritonjával a
Kérő szerepében. A Kérő dalai alkotják a keretet a Székely fonóban,
amely a boldog végkifejlet kivételével – azon belül a huncutul évődő
Mondd meg rózsám… nótával – gyászosan komor, a kiszolgáltatott parasztember
requiemje. A Bartók: A kékszakállú herceg vára hatodik ajtajának könnyeit
idéző zenekar fölött elsírt Azhol én elmenyek… kezdetű dal Molnár
Levente előadásában a színpad feletti orgonakarzatról úgy szólalt meg,
hogy az maradandó élményként sebet ejtett a hallgatóság lelkében. Ez a
szövegében is páratlan szépségű népdal olyan hitelességgel fakadt ki
belőle, mint a legőszintébb vallomás. Ez az őszinteség uralta az
Elmenyek, elmenyek… s az A citrusfa … rászabott szólamát is, amelyekben a
partnere Mester Viktória volt.
Mester
Viktória a Magyar Állami Operaház vezető mezzoszoprán énekese. A
Háziasszony megformálásában őrá hárul Kodály Zoltán daljátékának
legnagyobb és kétségtelenül legnehezebb része. Csak a legnagyobb ámulattal
lehet szólni az ő alakításáról. Sugárzott belőle az a szeretet,
amellyel magára öltötte a Háziasszony szerepét. Amilyen mélységű gyász
szólt a hangjából a nyitó kettősben, a Te túl rózsám…, a Tőlem a nap
úgy telik el… dalokban, amilyen drámai erővel támasztotta alá a gazdagsága
tekintélye fölött őrködő s fia (Bertelaki László) élete árán is ahhoz
ragaszkodó büszke anya alakját, olyan felszabadult mókázásba fogott a
Kitrákotty mese káprázatos megjelenítésében. A Rossz feleség ballada dialógusa
anya és leánya között hátborzongató, hatalmas színészi feladat, amellyel nem
maradt adós. Mester Viktória jelenség volt ezen a koncertszerű
előadáson akkor is, ha éppen nem énekelt. Utolsó pillanatig benne volt a
darabban – mit benne volt! – végig élte a Háziasszony sorsát. A zeneszerző
szándéka szerint uralta a teljes művet..
Az
előadás karmestere a 25 esztendős, Bartók Plusz Operafesztivál
tehetség-díjas és Concorde-díjas Szüts Apor, a budapesti Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem zongora szakos növendéke volt. Zongoristaként már
fellépett hazai pódiumokon kívül Európa és Amerika koncerttermeiben is.
Zeneszerzőként ugyancsak megmutatta magát. Versenyművek, kamara és
szóló valamint zenekari darabok, két opera és egyéb műfajú alkotások
sikeres komponistája. Nyitott lelkű muzsikus, akit a nagy klasszikusoktól
a jazzon át rabul ejtett a zene s akit ezúttal Kodály Zoltán költészete
szólított meg. A Székely fonón keresztül ismerkedett meg Kodály zseniális
dramaturgiájával, merész harmóniavilágával és ez a rácsodálkozás vezette
karmesteri pálcáját s átragadt a teljes előadó együttesre. Nem
először állt karmesteri pulpituson Sokirányú zenei tehetsége komoly
művészjövő felé irányíthatja. Ez az este bizonyosan mérföldkő
életében. Érzékelhetően izzott a levegő a marosvásárhelyi
Kultúrpalotában. Szüts Apor teljes biztonsággal tartotta kézben az
előadást. Komoly része volt abban, hogy minden szereplő élvezettel
tette a dolgát. Élményt jelentett megtapasztalni, hogyan fér meg egymás mellett
a fiatalos szenvedély és a rutinos muzsikus érettsége. A szólisták, a zenekar,
a kórus partnere és vezetője is volt egyszerre. Sokat fogunk még hallani
róla.
A
Szomszédasszony szerepében Kovács Annamária operaénekest, a Magyar Állami
Operaház Székely Mihály-emlékplakettel kitűntetett tagját hallhattuk.
Kovács Annamária mély hangtónusa tökéletesen illeszkedett a Szomorú
fűzfának… kezdetű gyászdal hangulatához. (Ezen az előadáson
ő énekelte el.) Altjának átütő drámai ereje jól szolgálta a leányát
minden erővel visszatartó, gyermekét elveszteni nem akaró anya féltő
szeretetét. Berteleki Lászlótól és gazdag környezetétől óvta leányát. A
művésznő azonosult mindkét szereppel.
A
két lírai, magas hangfekvésű szereplő, Bojtos Luca és Pataki Adorján
megkapó szépséggel öltözött a szerelmespárok érzelemvilágába. Bertelaki László
és Görög Ilona valamint az A csitári hegyek alatt… ifjú szerelmeseiként a
fiatalságot varázsolták az előadásba. Bojtos Luca Fiatal leányként
lélegzetelállító finomsággal indította a Székelyfonóból is kiemelkedő A
csitári hegyek alatt… dal ünnepélyességét. Az énekesnő a Virtuózók
tehetségkutató műsor középdöntése. Repertoárján Mozart Zerlinájától
Puccini Pillangókisasszonyáig rendkívül gazdag anyag szerepel.
Meggyőző volt az anyjával hadakozó Görög Ilona szerelmes
elszántságában. Mind a két alkalommal ott csillogott tekintetében az odaadó és
a párjáért rajongó leány tisztasága csakúgy, mint az éneklésében. Osztozott
vele Pataki Adorján Fiatal legényként, és mint Bertelaki László. A Kolozsvári
Magyar Opera magánénekese kiváltképp otthonosan érezhette magát Kodály
daljátékában. Tenorja megejtő szépséggel és egyszerűséggel simult az
A csitári hegyek alatt… harmadik versszakában a szopránhoz, míg a másodikban
szólóként igazi társa volt a Fiatal lánynak. Berteleki László szerepében
megmutatta a jómódú élethez szokott ifjú vergődését anyja és szerelmese
között. Nagy átéléssel, gyönyörűen kiérlelt hangon énekelt.
Üde
színfoltja volt a Nagyorrú bolha megformálásában Mészáros Levente karakteres
megjelenése. Az ő tenor szerepe a csibészségé. Nem könnyű becsöppenni
a meghitt környezetbe. Ő pazarul megtette. Mészáros Levente is
középdöntőse volt a Virtuózok versenyének, ahol megkapta Molnár Levente
különdíját. Két nótája: Most jöttem Erdélyből… és El kéne indulni…
briliáns humorral volt fűszerezve. Maximálisan tett eleget feladatának.
Művészi pályájának kapujában áll, ígéretes tehetségű énekes.
Kodály
a székely fonót jóval a Psalmus hungaricus után a legfajsúlyosabb a cappela
kórusművek keletkezésének évtizedében írta. 1932-ben mutatta be az
Operaház. A vérbeli kórusszerző igencsak otthagyta kézjegyét a művön.
Ez a népdalokra épülő zenei szentély döbbenetes kórustablókat tartalmaz. A
jókedvűektől (Nekem olyan emberecske kéne…, Jók a leányok…, Hess
légy…, Üres ládám…) a szomorkás vagy tragikus hangulaton át: Jó estét, jó
estét… – a Te túl rózsám… aláfestéseként -, a Görög Ilona ballada siratója, az
A citrusfa… szövegtelen feljajdulásán keresztül a felhőtlen örömig (Jaj,
de szépen cseng…, Én istenem add meg nékem…) szinte főszereplője a
dalnak. A Marosvásárhelyi Állami Filharmónia Vegyeskara igen tisztességesen
helytállt ezen az estén. Derekasan kivette részét az ünnepből a
Marosvásárhelyi Állami Filharmónia zenekara, még a Te túl rózsám… dal
brácsaszóló kíséretében is. Csak a legnagyobb tisztelettel és köszönettel lehet
adózni állandó karnagyuknak Vasile Cazan úrnak.
A
koncertszerű előadás is megkívánta a rendezést. Bocskor-Salló Lóránt
a néző- és játékteret is kihasználva, a mű iránti feltétlen alázattal
mozgatta a szereplőket. Ez a rendezés valóban szolgálta Kodály dalművét
– szemben sok sajnálatosan félresikerült színpadi rendezéssel. Apró jelzések, a
darab lényegéhez alkalmazkodó irányított szereplő elhelyezés, mind
bizonyították a rendező alapos műismeretét, a mű megértését. Nem
hiányzott sem a színpad, sem a díszlet. Székelyföldön a Székely fonó
hazatalált.
Szabolcsi
Bence mondta a szerző ravatalánál: „Kodály Zoltán mindenekelőtt és
mindenekfelett költő volt.” Ennek egyik letéteménye a Székely fonó. Az
előadás bizonyos értelemben felfedező utat jelentett Kodály és a
magyar népdal titkaiba. Isten éltessen minden résztvevő művészt és
természetesen minket is, hogy minél többször lehessünk részesei ilyen
feledhetetlen élménynek! Éltesse az isten Kodály Zoltán örökérvényű
hagyatékát, amely a falusi parasztasszonyok és parasztemberek szebbnél szebb
dalait emelte az időtlen remekművek sorába!
Ungár
István
ny.
középiskolai ének-zenetanár, karnagy
(Fazekas
Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Budapest)
szaktanácsadó,
zenei író