Muzsikus-körökben
nagy népszerűségnek örvend a hospitálás gyakorlata, kiváltképp a
mesterkurzusok látogatása. A vendégtanár (nemritkán nagyhírű
művésztanár) közelsége önmagában is élmény, ráadásul a tapasztalatszerzés
élmény-szinten valósul meg. Nem túlzás azt állítani, hogy katartikus az élmény,
annál is inkább, mivel „kockázatmentes” – az aktív résztvevő viszi
bőrét a vásárra (igaz,
ő profitál a legtöbbet ilyen alkalmakkor).
Ugyanakkor
a „passzív” résztvevő is aktív – jó esetben mozgósítja a programban
szereplővel kapcsolatos korábbi ismereteit, és értőn követi a zenei
instrukciókat, amelyek tanulsága más kompozíciók esetében is kamatoztatható. A
hospitálás bizonyos szempontból a legigényesebb módja az értő zenehallgatásra
nevelésnek. Tényleges hasznát az befolyásolja, hogy milyen mértékű a
„belegondolás” az újonnan kapott impulzusokba. Tehát, mennyire érvényesül az a
kreativitás, amely transzfer-hatásként tudja később hasznosítani a
hallottakat.
Mind
énekeseknél, mind hangszereseknél sajátos problémát jelent az instrukciók
szavakba öntése. Nem véletlen, hogy a tanításban meghatározó szerepe van a
tanár mintaszerű bemutatásának, tehát, amikor a növendék
hangzási élményként kapja a megvalósítandó célt. Ilyenkor sem pusztán
arról van szó, hogy a tehetséges diák „leutánozza” a tanár játékát, hanem a
közvetítő szavak kiiktatásával adott instrukciók követéséről.
Megunhatatlan viszont hallgatni művészeket, akik szavakba is tudják önteni
nemcsak elképzeléseiket, hanem azokat a módszertani fogásokat is, amelyek érvényessége
túlmutat az egyedi megoldandó feladaton. Külön képesség ez! Ráadásul, arány- és
formaérzék kell ahhoz is, hogy a tanár eltalálja az ideális mértéket, tehát,
miközben kirészletez egy zenei vagy technikai részfeladatot, ne állítsa terelje el a figyelmet a megvalósítandó nagy
egészről (analitikus közelítésnél pedig semmiképp se mulassza el
befejezésül felvillantani a hangzáskép nagytotálját).
Sok-sok
hospitálással eltöltött óra során a hallgató szinte észrevétlenül megtanulja a
„ráhangolódás” művészetét, és ha egyazon mester munkáját követte
figyelemmel, egy idő után már-már „előre” tudja, mit fog kifogásolni,
módosíttatni, s mi az, amivel elégedett lesz. Ily módon a részletekből áll
össze a tudatban a művésztanár portré.
Fordított
utat járunk be, amikor gyakorló művészek írásos megnyilatkozásait
olvassuk, tematikus-műfaji behatárolás nélkül. A verbalizálás
két irányba hat; „visszafelé” megértjük az interpretáció némely
jellegzetességét, „előrefele” pedig beavatást nyerünk globális
művészet- (és néha élet-) szemléletekbe. Több szinten lehetünk értői
művészi elképzeléseknek, elkötelezettségeknek, ars poeticáknak, és
szembesülhetünk azzal is, hogy milyen széles kulturális horizonttal rendelkezik
akár a legspecializáltabb interpretátor is.
Kiváltképp
izgalmas olvasnivalót jelentenek a kortárs-művészek írásos
megnyilatkozásai, akik bizonyos szempontból ugyanabban a világban élnek, mint
kortárs-olvasóik, tehát még odavetett kiszólásaiknak is aktuális többlet-értéke
van (későbbi generációknak esetleg lábjegyzetelni
kellene némely utalást). A mi világunkról szólnak, arról az időbeli
környezetről, amelynek kisebb térbeli szeletében vagyunk csak
többé-kevésbé járatosak – a megélt tapasztalatok továbbadásának gesztusa mindig
megszívlelendő tanulságokkal jár. És az írott szöveg nagy előnye a
verbálissal szemben, hogy „visszalapozható”, ismételten elolvasható, tehát
többszörösen biztonságban érezheti magát az olvasó, aki maga határozza meg
olvasásának tempóját, s azt is, hogy mikor tart közben szünetet, végiggondolva
az olvasottakat.
Schiff
Andrástól korábban is olvashattunk; Hamburger Klára fordításában a 2003-ban „A zenéről, zeneszerzőkről, önmagáról”
című kötetet. És most itt a folytatás: az egyik beszélgetés
elgondolkodtató és megszívlelendő címét választva címül: A zene a
csendből jön. A mintegy 300 oldalnyi főszöveg két teljes kötettel ér
fel; az első rész beszélgetéssorozat, amelyben a beszélgetőpartner
szerepét Martin Meyer, a Neue Zürcher Zeitung egykori
rovatvezetője tölti be, a második rész rövid írások (esszék)
gyűjteménye – nagy kár, hogy a kötet függeléke csupán névmutatót
tartalmaz, valamint a képek forrásjegyzékét. Így az a legtöbb írásnak csak a
keletkezési helyét és idejét tudjuk meg, s csak ritkán derül ki konkrétan, hogy
hol-mikor jelent meg korábban folyóiratban (számos aktualitáshoz
fűződő, reflektáló írás nyilvánvalóan nem e kötet számára
készült). Az eredetileg német nyelven megjelent kötet javarészét Győri
László fordította, négy esszét Hamburger Klára. A Fischer Annie (1914-1995)
című esszé az egyetlen, amelyet magyarul írt Schiff
András (ez a Gramofon könyvek sorozatában megjelent – két kiadást megért -
Fischer Annie-kötet számára készült).
Schiff András
hazai fellépéseit csaknem egy évtizede fájón nélkülözi a magyar zenebarát. Nem
véletlen, hogy külföldi hangversenyei afféle zarándokutak, hazatérve ki-ki
örömmel számol be külföldi hangversenyélményeiről (már amennyiben
megoszthatóak a nem közösen átélt élmények) – egyébként pedig vannak a
hangfelvételek, régiek és újak, szólóalbumok, kamarazenei programok,
zongoraversenyek (köztük olyanok, amelyeket zongora mellől irányít). Az
általa 1999-ben alapított Cappella Andrea Barca dirigenseként és szólistájaként
élő koncertfelvételeknek lehetünk – közvetve – tanúi előadó művészete
legújabb területének.
Éppen
ezért hatványozott a jelentősége könyvének, amely értékéből adódóan
kötelező olvasmány minden muzsikus számára is. Is - mert vélhetően
tisztában van e kötet jelentőségével társadalmunk értelmiségi rétege
(ráadásul a nem szakmabeli talán elfogulatlanabbul érdeklődő).
A
beszélgetés-sorozatban érdemes figyelni az évszámokra, hiszen az, bár nagy
vonalakban követi az időrendet, korántsem életrajz-igényű. És néha
olvasói aktivitásra van szükség, hogy ténylegesen eljusson hozzánk az adatokból
megannyi tényanyag, mint például a nyugati pályakezdés rendkívül gyors üteme (az
amerikai publicity árának európai honoráriumokból
való fedezése, majd villámgyors ütemben – ami megélve korántsem tűnhetett
annak – a bérelt kisebb-nagyobb lakások, majd a saját házrész- illetve
házvásárlás, ami aligha lett volna lehetséges a lemezfelvételek lehetősége
nélkül).
A
kortárs rendkívül szívesen olvas „közös ismerősökről”, a
Kadosa-tanársegéd Kurtág Györgyről és Rados Ferencről, és szívet
melengetőek a könyvnek azok az oldalai, amelyeken megelevenedik a
Zeneakadémiának az a légköre, amelyről a „mai akadémistáknak” aligha lehet
fogalma.
A
beszélgetések polifóniájának értékét az adja, hogy az életrajzi és szakmai
életrajzi események mellett korántsem elhanyagoltan kap szerepet Schiff András repertoárjának alakulása, egy-egy
időszakban zenei érdeklődésének iránya. Sokdimenziós az összkép, amelyből
kimondatlanul is kikristályosodnak ars poetica-értékű gesztusok,
gondolatok.
A
második rész rövidebb-hosszabb esszéit olvasva néha felmerül a kérdés: milyen
szerepet játszhatott a belső és a külső „inspiráció” – vajon néha
egy-egy kerekszámú évforduló önmagában elég volt ahhoz, hogy aktuálisan vesse
papírra értékes gondolatait, meglátásait a muzsikus, némelyik netán afféle
„vitairat”, amellyel környezete (vagy a tágabb közvélemény) vélekedésére
reflektál?
Rendkívül
szimpatikus az általános műveltség nélkülözhetetlenségét magától
értődőként tekintő szemléletmódja. Érdemes ezt kihangsúlyozni,
nehogy átsiklódjék rajta a figyelem! Schiff Andrásnak
koncertező és hangfelvétel-készítő, rendkívül ”sűrű”
mindennapjaiban jutott ideje (és energiája) a művészeti és tudományos
érdeklődése kielégítésére, ráadásul soha sem szándékozott valamiféle
elefántcsont-toronyba zárkózni (a napi politikai eseményekre való reagálásairól
a bulvársajtóból is sokan értesülhettek). Komplex művészre vallanak
témafelvetései, példaadóak az érvelései.
A
gördülékeny fordításoknak hála, beszéd-közvetlenségű szöveget kap az
olvasó. Schiff Andrást személyesen ismerők akár
még a hangját is hallani vélhetik, amiként higgadt modorban közli a leírtakat.
Eljátszhatunk a gondolattal: milyen lehetett a zeneakadémiai
zenetörténet-vizsgák Schiff Andrása? Vajon pályája
során mikor vált sajátjává az önművelésnek az az igénye, amelynek
köszönhető a világban, múltban és jelenben való széleskörű
tájékozódása? Mennyiben inspirálhatta erre mindenkori környezete, az őt
körülvevő művészvilág?
De
mindez csak afféle Nachklang, utóhang, lecsengés.
Amíg olvassuk, élvezzük az élénk szellemű virtuális társaságot
(„kockázatmentesen”, a virtualitásnak köszönhetően), és „lassuló
időt” kívánunk magunknak, hogy felülemelkedve a mindennapok időrabló
apróságain, mi is megkísérelhessünk legalább mozzanatokban gazdagított
életvitel-változtatást, figyelve az érdeklődés belső hangjaira.
Schiff András
a beszélgetésekben kitér a humor, a vicc iránti érzékére. Ennek magunk is tanúi
lehetünk írásai „előadásmódján” túl némely témaválasztásában is, úgymint
(a nem létező) Andrea Barca életrajza („ciki”,
ha valaki elhiszi!), ám az már humorban-tréfát-nem-ismerő
felelős tanítás, hogy a koncerttermi közönség-viselkedéssel is foglalkozik
(A hangversenylátogató tízparancsolata).
Tudatosan
felvállalja, hogy távol tartja magát az elvárások „Prokrusztész ágyától”, akkor
is, ha az igénytelenség valamiféle uniformizálódásnak kedvez (ezt néha a
manapság divatos globalizálódás kifejezéssel illeti). Nem a környezetet
kirekesztő saját-világot teremt magának, hanem hasonulás nélkül vesz részt
a meglévőben, abban a nem alaptalan meggyőződésben, hogy mindig
vannak olyanok, akik fogékonyak arra a minőségi igényességre, amely elvárásnak
ő több szinten is eleget tesz, elméleti és gyakorlati tudásával, s nem
utolsó sorban az értékek-szépségek átadásának vágyával és képességével.
Hangversenyeinek légköre, művészetének fogadtatása maximálisan pozitív
visszajelzés szándékai és elképzelései eredményességét illetően.
Azt a
zenehallgatói viselkedést, amire tanít, mindig-mindenütt lehet gyakorolni. Más
esszéinek gondolatmenete pedig jó útravaló, amikor hangversenyeken ráadásokat
hallunk, vagy amikor zenei versenyekkel kerülünk kapcsolatba. És
önbizalom-erősítő életrajzának megannyi felemlített adaléka csakúgy,
mint néha eretneknek tűnő vélekedései, értékelései a zeneirodalom kisebb-nagyobb(ként számon tartott) alakjait illetően.
Kanti
filozófiai kategóriákat segítségül híva, ezt a könyvet egyaránt tekinthetjük értékesnek
„für sich”, azaz önmagában,
„mint olyan”-ként, valamint „für
uns”-ként, olyan
olvasmánygyűjteményként, amelynek minden darabja megszólítja a potenciális
olvasót.
Zenei
„kincses kalendárium”, öröknaptár-érvénnyel.
(Magvető,
2018)
Fittler Katalin
Függelék:
Schiff András: A zene a csendből jön (részlet)