Hidas Frigyes
zeneszerző portréja visszaemlékezések alapján I-III. rész
Hidas Frigyes (1928-2007) (Főnix-Sarok
)https://www.youtube.com/watch?v=o0hnJKdvrlA (8:36)
https://www.youtube.com/watch?v=FqotG13Mly8&t=13s (8:58)
https://www.youtube.com/watch?v=aFgtKOSruMQ&t=388s (9:01)
Közreműködik: Amigó Péter,
Bieliczkyné Buzás Éva*, dr. Csikóta József, Dohos László,
dr. Marosi László, Hajas Béla, Horváth
Ádám, dr. Hőna Gusztáv, dr. Szabó Ferenc dr. Sári József
A film alkotói:
Lovas Hajni - operatőr, vágó és rendező (www.LovasFilm.com)
Továbbá: Buda János, Lukács B. Ottó és Pethő
Attila
*Bieliczkyné Buzás Éva a Hidas Frigyesről szóló emlékfilm készítésekor
elmondott alábbi gondolatai terjedelmi okok miatt csak ily módon
ismerhetők meg:
Bieliczkyné Buzás Éva
Hidas Frigyes
zeneszerzőről
(1928. május
25. Budapest - 2007. március
7. Budapest)
1974-ben költöztünk Debrecenből
Budapestre. Férjem újságíró volt, én pedig a Magyar Rádióban kezdtem dolgozni,
ami eltartott 1974 – 2007-ig. Ehhez a 33 évhez sok emlék fűződik:
hangversenyek, operaelőadások és személyes barátságok, ismeretségek a
kortárs zeneszerzőkkel. Az akkor összegyűjtött dokumentumok
feldolgozása évtizedeket vett igénybe, és még ma is tart.
1992-ben bíztak meg a Rádióban a
Zenei Lektorátus ügyeinek intézésével. Én voltam az „összekötő” a három
lektor és a zeneszerzők között. A Zeneszerzők beadták legújabb
műveik kottáját, azt én körbeadtam a lektoroknak. Ők véleményt írtak
róla, majd közösen döntötték el, hogy ajánlják-e a művet rádiós
felvételre, vagy nem. A válaszokat pedig én írtam meg a komponistáknak. Így
szinte mindenkit megismertem, tudtam, kinek milyen műve szerepel a
Rádióban, és mi a vélemény róla.
Hidas Frigyes egyike volt a legtöbbet
alkotó zeneszerzőknek. A Zeneakadémia elvégzése után 1951-től kezdve
karmesterként is dolgozott fővárosi színházakban, a Nemzeti Színházban és
a Fővárosi Operettszínházban pedig zenei igazgató volt. E mellett a
Rádiózenekarban is gyakran alkalmazták zongoristaként. Az évtizedek távolából most csak három
művét emelem ki.
Gyászzene (Requiem egy hadseregért) (1974)
1974. október 16-án a Budapesti
Művészeti Hetek alkalmával hangzott el a Rádióban Hidas Frigyes Gyászzene c. műve, Palcsó Sándor, Miller Lajos, Sólyom-Nagy
Sándor, valamint a Rádió ének- és zenekara előadásában. A karmester pedig
– mint a legtöbb magyar mű bemutatásakor – Lehel György volt.
1974-ben nagy elhatározottság kellett
ahhoz, hogy valaki történelmünk gyászos korszakára, azaz a doni 2. magyar hadsereg
pusztulására emlékezzék. Az előző évben, – a tragikus esemény 30 éves
évfordulóján jelent meg Nemeskürty István Requiem egy hadseregért
című könyve. A történész feldolgozta az 1943. januárban történt
szörnyűségeket. Az oroszországi Don kanyarban 200 ezer magyar katona
harcolt 35 fokos hidegben, hiányos öltözékben, megfelelő táplálkozás
nélkül, rossz felszereléssel. Két hét alatt a 2. magyar hadseregből
mintegy 150 ezren meghaltak, megfagytak, megsebesültek, fogságba estek. Mindez
egy értelmetlen háború miatt történt.
Hidas Frigyes az öt tételes mű
három tételének szövegét Nemeskürty István könyvének
felhasználásával állította össze. Míg a darab nyitó-
és záró kórusa latin nyelven szólal meg.
Lehel György karmester vállalta a darab felvételét a Rádióban, amelyre később így emlékezett: „A doni hadsereg tragédiájáról beszélni nem volt szokás, még 1974-ben
sem, sőt, requiemet írni, zenében elsiratni
őket – ez inkább tiltott dolognak számított. Hidas Frigyes azonban volt
olyan bátor, vagy megszállott, vagy elhivatott, hogy írt egy kantátát az elpusztult
magyar hadsereg emlékére. A Rádióban csak az éjszakai órákban engedték
bemutatni a hangfelvételt.”
CÉDRUS – balett (1975)
1975. március 28-án a budapesti
Operaházban mutatták be a Cédrus
című balettet. Csontváry Kosztka Tivadar festőművész életét
Seregi László koreográfiájával állították színpadra. A Cédrus című festmény talán a leghíresebb Csontváry-mű. A
csodálatos megjelenítést Hidas Frigyes zeneszerző ihletett kompozíciója
egészítette ki. Az óriási színházi rutinnal rendelkező Hidas annak a
kornak dallamait dolgozta fel, amelyben a festőművész
alkotott. Azaz: a századforduló éveinek, főként első évtizedének
dallamait, ritmusait, hangzásvilágát szőtte bele a partitúrába.
Egy alkalommal megkérdeztem, hogy
emlékszik-e a bemutató est hangulatára?
Így válaszolt: „Igen, jól emlékszem rá. Azon a premieren véletlenül egy páholyban
voltunk Lehel György karmesterrel. Én szándékosan hátrahúzódtam, hiszen a
próbák alatt már sokszor láttam a művet. Gyuri pedig előttem ült.
Amikor az Adagio tételre került sor,
ő hátrahajolt és megszorította a kezem. Éreztem, hogy tetszik neki. Szavak
nélkül is ki tudta fejezni a bíztatását és elismerését. Később szólt, hogy
készítsek a balettből zenekari hangversenydarabot is. Amit aztán Adagio címen nagyon sokszor dirigált
felvételen vagy hangversenyen itthon és külföldön egyaránt. Az Adagio története, karrierje tehát a Cédrus operaházi bemutatóján
kezdődött azzal a kifejező kézszorítással.”
Budapestre költözésünk után az
első nagy élményem éppen Hidas Frigyes e művének operaházi
előadásához fűződött.
Hidas Frigyes az egyik legtermékenyebb zeneszerzőnk volt: komponált népszerű filmzenéket, televízió- és rádiójátékokhoz kísérőzenét, zenekari kompozíciókat, operákat, kantátákat, valamint számos fúvós darabot (szóló, kamara- és kisegyüttes számára). Majdnem mindegyik hangszer szerepelt a palettáján: fuvola, oboa, klarinét, fagott, kürt, trombita, harsona, hárfa, zongora, hegedű, brácsa. A versenyművek ajánlása rendszerint a hangszer virtuóz előadóművészének szólt.
Többek között erről kérdeztem a komponistát 1990. január 11-én. Íme a válasza:
„Valóban sok
versenyművet írtam. Elhatározott életcélom az, hogy a partitúrát végig
komponáljam, és minden hangszerre versenyművet írjak. Még hiányzik ugyan
az orgona, a tuba, a nagybőgő, valamint az ütőhangszerek. Van,
amiből már nem is lesz, mert nem érzek affinitást hozzá, hogy legyen. De
van olyan hangszer, amelyikre már több mű is készült.”
Hárfaverseny
1981. április 15-én a Rádió
éttermében együtt ebédeltem Maros Éva hárfaművésszel és édesanyjával, aki
a Rádiózenekarban hegedűn játszott. Az esti hangversenyről
beszélgettünk, amikor Hidas Frigyes Hárfaversenyét
mutatták be. A szólót Éva játszotta. Még azt is megbeszéltük, hogy este milyen
ruhát vegyen fel. Ha jól emlékszem, a fehér estélyi ruhát ajánlottuk.
A koncerten természetesen én is ott
voltam. Székely András kritikájából idézek:
„Hidas Frigyes Hárfaversenyének bemutatóján azt kaptuk, amit vártunk: remekül
megírt, a szólóhangszer testére szabott, jól meghangszerelt, arányos, formás és
mindenekfelett: derűt keltő zeneművet. A Hárfaversenyt záró kettős vonalon 1979. november 1. dátum áll
és az ajánlás Maros Évának szól. Az ősbemutató előadást tehát Maros
Éva játszotta, avval az őszinte hittel, ami új művek tolmácsolására
vállalkozó szólista elsőrendű kötelessége.”
Lehel György véleménye
1988. október 17-én Lehel György
karmestert arra kértem, hogy mondja el véleményét azokról a
zeneszerzőkről, akiknek műveit ő mutatta be a Rádiózenekar
élén, illetve gyakran vezényelte azokat, itthon és külföldön. Egy részletet
idézek a hosszú interjúból: „Hidas
Frigyest nagyra becsülöm, mert ő az a fajta művész, aki ebben a
hetenként változó világban, soha másra nem hallgatott, csak arra, ami
belőle szólt. Nem rohant együtt a változó divattal. Hű volt
önmagához, és ez az önmaga egy nagyon mély, lírai, gazdag lélek.”
Hidas Frigyest rádiós munkám közben ismertem meg. Meglátogattam az Attila u. 133. szám alatti lakásukban, készítettem vele interjút és figyelemmel kísértem zeneszerzői munkásságát mindvégig.
2007. március 7-én a Zenei Lektorátus megbeszélését tartottuk, amikor megjött a hír, hogy életének 79. évében meghalt. A három lektor: Lendvay Kamilló, Decsényi János, Sári József és én szomorúan emlegettük vele kapcsolatos emlékeinket, hogy milyen nagyszerű és sokoldalú zeneszerző, muzsikus volt. Képes volt együtt lenni barátaival jóban, rosszban. De akkor, és még hosszú évek multán is nagyon sajnáltuk, hogy elment.
Eeva Saarela
Az igazán értékes emberek története
azonban folytatódik haláluk után is. Így történt Hidas Frigyessel is. 2013.
május 25-én lett volna 85 éves. Érdekes módon erre egy finn zenetörténész Eeva
Saarela hívta
fel a figyelmemet. Meglepetésemre a Facebookon
keresett meg. Kiderült róla, hogy Finnországban Hidas Frigyesről írja a
szakdolgozatát és tőlem kért hozzá segítséget. Ennek örömmel tettem
eleget, elküldtem neki a nálam fellelhető dokumentumokat. Évekig
írogattunk egymásnak az internet segítségével, sőt egyszer meg is
látogatott itt Hajdúszoboszlón, magyar férjével és kisfiával együtt.
A magyarországi kapcsolatáról ezt
tudtam meg: „2003-ban Magyarországon töltött egy évet cserediákként és harsonán
tanult a Debreceni Egyetem Konzervatóriumában. Ott hallotta először Hidas Frigyes Rapszódia (basszusharsonára és
fúvószenekarra) című művét.
Majd Finnországban folytatta tanulmányait az ottani egyetem zenetudomány szakán. Szakdolgozatának címe Hidas Frigyes – A legutolsó magyar romantikus zeneszerző lett. Megkérdeztem, miért választotta ezt a témát? Ezt válaszolta:
„Az 1900-as
évek második felére jellemző művekkel szemben, Hidas zenéje
hagyományos és romantikus stílusú, de dallamaiban és a ritmus kezelésében
felfedezhető jazz-ösztönzés is. Hidas nem csak az egyik legnépszerűbb
magyar fúvószeneszerző, hanem nagyon sokoldalú muzsikus is volt: kiválóan
játszott billentyűs hangszereken, főleg zongorán, valamint nagyon
kedvelt karmester is volt. Zeneszerzőként Hidas mindig a saját stílusát
követte. Igaz, hogy néha emiatt kritizálták is, de a közönség szívesen
hallgatta az ő természetes, sőt, szórakoztató zenei nyelvezetét.”
Eeva Saarela valóban megírta a szakdolgozatát, de sajnos nem fordította le magyarra. Az interneten azonban megtalálható. Jó lenne, ha valaki lefordítaná, hogy azzal is gazdagodjon a Hidas Frigyesről alkotott véleményünk.
(Lovas Hajni operatőr
és Lukács-Borbély Ottó kérésére elmondta:
Bieliczkyné Buzás Éva 2018. augusztus 22-én)