„A mi Kodályunk” - ismeretlen Kodály-kép - filmben bemutatva
Petrovics Eszter a dokumentum-trilógia első részéről és a
koncertközvetítésekről
Humoros,
nagyon nyitott és roppant tettre kész,
határozott fiatalember portréja rajzolódik ki abból az új
dokumentumfilmből, amelyet az érdeklődők először 2019. április
11-én láthattak, a
Pesti Vigadóban. A
szerkesztő-rendező, Petrovics Eszter ugyanis szeretett volna némileg
eltávolodni a megszokott „az ország tanítója”-képtől, s úgy idézni fel
Kodály Zoltán emlékét, hogy a mai fiatal generáció
érdeklődését is felkeltse zeneéletünk máig
meghatározó alakja iránt. Maga a másfélórás film sem az a kronológikus, narrációs
alkotás, hiszen a nézők egy
hangverseny részletei, Kodály
első szerzői estjének előkészületein
keresztül csöppenek bele a művész ifjú
kori éveibe, s a próbákon a darabokról olyan
fiatal muzsikusok cserélnek eszmét, mint Ránki Fülöp vagy Devich Gergely. Így a háromrészesre
tervezett dokumentumfilm kapcsán a koncertközvetítések titkairól is beszélgettünk.
- Szinte keretbe
foglalja a zene, a hangverseny-részleteket a
filmet. Miért
gondolkodott ilyen rendhagyó szerkezetben?
- Úgy vélem, ha
bemutatjuk, hogy egy próbán
milyen gondolatokat fogalmaznak meg fiatal zenészek Kodály kompozícióiról, mi hogyan hat rájuk a korai műveiből, s ha meg is
mutatják ezeket a műveket kiváló előadásban, azzal a nézőkhöz is közelebb hozzák
a zeneszerzőt. Nem akartam sematikus, pontosan időrendben haladó, minden momentumra kiterjedő filmet, inkább
szerettem volna minél
plasztikusabban megmutatni a fiatal Kodályt. El kell
mondjam, az előkészítő munka során én magam is rácsodálkoztam arra, milyen remek humorú,
tehetséges,
hihetetlenül nyitott, remek fiatalember volt, aki kitartóan és
hatalmas elszántsággal dolgozott a céljaiért.
Sokkal zárkózottabbnak, tartózkodóbbnak
gondoltam annál, mint amilyennek most a dokumentumokból, levelekből megismertem… Kiválóak az írásai,
amelyek szintén tükrözik a derűjét, a játékosságát, no meg persze az elhivatottságát, a tettre
készségét is. A dokumentumokból
izgalmas, különleges
karakter rajzolódik ki, miközben úgy vélem, ha ma Kodály nevét
említjük, mindenki előtt csak az idős mester, a nemzet tanítójának a képe jelenik
meg. Pedig izgalmas kérdés, hogy ma, több mint fél évszázaddal a halála után mit
jelent a muzsikája, a zenében betöltött
szerepe. Szerettem volna, ha a mai fiatalokhoz is közelebb tudjuk vinni a
zeneszerzőt, ezért is
dolgoztam ki egy, a szokványostól eltérő
szerkezetet. A filmet keretbe foglalja első szerzői estje, közben pedig elmegyünk és felidézzük gyermek- és
ifjúkora világát, gyűjtőútjait, így emeljük be a filmbe Galántát,
Nagyszombatot, a Zobor vidéket, de természetesen
egyetemi éveinek fontos,
budapesti helyszínein is forgattunk.
- Mennyi idő
alatt született meg A mi Kodályunk címet viselő
alkotás?
- Másfél esztendei munkával. Annak idején Muhi András, a Focus Fox Stúdió producere vetette fel a Magyar Művészeti Akadémiának, érdemes volna Kodályról is
filmet készíteni, hiszen
nem túl sok ilyen alkotás létezik. Az MMA-val már évek óta
dolgozom, rendszeresen készítek portréfilmeket,
koncertfelvételeket,
így erre az ötletre örömmel mondtak
igent, már csak azért is,
hiszen korábban született már egy Bartók-filmjük. S az elképzelések szerint
ez egy háromrészes sorozat
lesz, a most elkészült
alkotás az első a sorban, amelynek során az 1910-es évekig jutunk el. Temérdek Kodály-szöveget
használunk, valamint érdekes archív rádiós
anyagokat, néhányat a Bónis Ferenc-féle, Így láttam Kodályt-sorozatból is. A
gyerekkori helyszíneket road movie idézi, de
elmentünk abba az Andrássy úti lakásba is – ami ma már ügyvédi iroda – ahol későbbi felesége, Gruberné Sándor
Emma lakott. Kodály 1905-ben kezdte tanítani az asszonyt, s itt – éppen Emmának köszönhetően – ismerkedett
meg Bartókkal. A
filmbeli hangversenynek pedig ugyanúgy a Corinthia
Hotel ad otthont, ahogy annak idején az első szerzői estnek, amelyen a fiatal Waldbauer – Kerpely
Kvartett és Bartók Béla mutatták be a darabokat. Örülök, hogy most olyan kitűnő, ifjú
muzsikusokat találtam, mint Ránki Fülöp, Devich Gergely vagy a Kruppa Kvartett.
- Így hangzik fel
az I. vonósnégyes, a Szonáta gordonkára és zongorára vagy
a Zongoramuzsika…
- Ha nem is a teljes hangverseny,
de számos részlet helyet
kapott a filmben, ahogy az is, ahogy a fiatalok próbálnak a koncertre, elmélyülnek
egy szerzőben, töprengenek róla, felfedezik, s dialógusukon
keresztül megismertetik a nézőkkel ezt a
fiatal őstehetséget. A zene születésébe a próbák és
az előadás mellett olyan műhelymunka is betekintést kínál, mint például egy
tanítási óra a Zeneakadémián,
amelyen Bretz Gábor énekli az Opus I-es dalciklust, s Dalos Anna ismerteti a műveket.
Emellett persze ennek a korszaknak más darabjai is felhangzanak, rádió- vagy lemezfelvételekről.
Nagyon fontosnak tartottam, hogy maguk a művek hassanak… S persze
segítsenek abban, hogy a közönség jobban megismerje a fiatal Kodályt. Megjelennek a
filmben a gyűjtések, az Emmával való kapcsolat, valamint a házasság is. Ahogy
a barátsága Bartókkal, hiszen
ezt az első szerzői estet is együtt találták ki.
Bemutatjuk, milyen harcokat folytattak már ekkor, s mindez milyen ellenállást
váltott ki… A filmből is pontosan kiderül, hogy
már ebben az időszakban is milyen céltudatosan
dolgoztak, és milyen tehetségesek voltak.
Nagyon élvezetes volt
számomra is, hogy ebben a zenei világban elmerülhettem, hogy ilyen mélyen
tanulmányozhattam egy szerzőt.
- Hogyan
indult a pályája, amelyen ilyen fontos szerepet kap a zene?
- Gyerekként én is
tanultam zenét, zongoráztam, de aztán
az ELTE Tanárképzőjét választottam, s ének-zene-karvezetés szakon végeztem el.
Majd következett a Színművészeti Egyetem
színházelméleti szaka Gabnai Katalin és
Lengyel György vezetésével, aztán
a tv-rendező-szerkesztői szak, ahol Rangos
Katalin, Horváth Ádám, Bíró Miklós
voltak a tanáraim. S már
rendezői pályám
kezdetén sok zenei tematikájú művön dolgozhattam, és
persze a koncertközvetítések között
rengeteg Kodály-mű
is akadt. De mégis, ez a
mostani film számomra is jelentős mérföldkő. Komoly stábbal dolgoztunk,
szinte mozifilm színvonalon, több
kamerával. Szakértőként még Ittzés
Mihállyal kezdhettem neki a munkának, s Dalos Anna szakértelmére
is mindig számíthattam, akinek segítségével összeállítottam a
kodályi szövegeket,
amelyeket Kaszás Gergő keltett életre. Operatőrként nagyon
régóta
dolgozom Sibalin Györggyel,
mellette Lovasi Zoltán vett részt a kétkamerás felvételekben.
Mindenképpen ki kell
emelnem az egyik legfontosabb alkotótársamat,
Kun Balázs vágót, akivel közel fél éven
keresztül sok-sok órát töltöttünk el,
hogy a film elnyerje végső
formáját. A
produceri teendőket pedig Muhi András látta el. Jó élményt
jelentett, hogy mindenki olyan lelkesen és
szeretettel dolgozott ezen az alkotáson, ami megsokszorozta az energiákat.
Bízom benne, hogy meglesz az eredménye.
- Az elkészült filmet először az MMA díszvetítésén
láthatják az érdeklődők, április 11-én.
Mi lesz a folytatás?
- Az elképzelések szerint
fesztiválokon is bemutatják majd, az MMA nemzetközi
forgalmazást is szeretne, s persze, majd televízióban is
láthatják a nézők. Mi pedig tervezzük a folytatást. A következő epizód fókuszában a '20-as évek elementáris
erejű remekműve, a Psalmus Hungaricus állna, s
az már az idősebb, érettebb művészt mutatná
meg, azt a Kodály-képet, ami már
ismerősebb lehet mindenkinek. No meg a Tanácsköztársaság utáni
esztendőket, a zeneakadémiai
meghurcoltatást… Persze, a most elkészült rész önmagában is nézhető, előkép
az érett
mesterhez, a már ismertebb Kodályhoz.
- Emellett a
nagyszabású portré mellett más műfajokban is
otthonosan mozog, sok mindennel foglalkozik.
- Igen, az MMA sorozatában most Tokody Ilona operaénekesnőről készítek portréfilmet. Szeretem ezt a munkát is, hiszen különleges feladat
kiváló, aktív művészeket
bemutatni. Emellett tavasszal több koncertfelvétel is
lesz a Zeneakadémián, továbbá
a Zuglói Filharmónia Pastorale-sorozatát is rögzítjük a Pesti
Vigadóban. Tényleg
változatos ez a pálya, amit nagyon élvezek.
- Ha már
a hangversenyeket említi, hogyan lehet úgy megörökíteni a
pillanat művészetét,
hogy a képernyő
előtt ülök
is azt érezzék, részesei a
koncertnek?
- Amikor az ember megtervezi a közvetítést, le
kell ülni a kottával, hallgatni a zenét, és ütemről ütemre felsnittelni
a művet, vagyis pontosan beírni a kottába, hogy mikor mit akarok
megmutatni, mikor van közeli kép vagy tág kép, mikor fontos a karmester vagy éppen egy
adott hangszer. Természetesen a zenei
folyamatot kell alázattal követni,
azt kell kitalálni és kivitelezni
6-8 kamera és egy nagy stáb segítségével, hogy
mikor mit akarunk láttatni, mikor mire érdemes felhívni
a figyelmet.
- Még nehezebb lehet egy operaközvetítés…
- Teljesen más. Az operafelvétel
sokkal közelebb áll
hozzám, mert egy színpadi eseményt, történést, szituációt kell
megmutatni. Sokszor nincs kifejezőbb egy emberi arcnál. Izgalmas követni a gesztusokat, a finom rezdüléseket,
azokat, amelyeket egy színházi közönség a távolság miatt nem láthat. Ezért nagyon
felemelő, amikor egy szép előadásban, remek énekesek, színészek vannak,
mert szinte megsokszorozzák az élményt.
- Egy jó felvétellel néha jobbá is lehet tenni egy produkciót.
- Igen, van, ami a képernyőn
keresztül jobban él, látványosabb, mint a
valóságban.
Persze, az is előfordul, hogy sokat küzdünk, és
mégsem tudjuk
visszaadni a helyszínen keltett hatást. De az nagy adomány, hogy a technika
segítségével
lehetőségünk van
olyan momentumokat is megmutatni, amelyeket nem biztos, hogy a publikum észre venne, s hogy
megörökítjük, évek múlva
is nézhetővé tesszük az ‘itt és most’-ot. Arról nem is
beszélve, hogy
így sokkal többen láthatják,
hallhatják, mint ahányan az adott esten a nézőtéren ülnek. De akár hangversenyről, akár színpadi produkcióról legyen szó, mindig lényeges, hogy
megfelelő alázattal viszonyuljon az ember a zenéhez. Ne az látszódjon a felvételen, hogy a
rendező minden áron a mű
és a befogadó közé akar tolakodni. Rám van bízva, hogy mit
mutatok meg, de mindig az a cél, hogy
akárcsak az előadó, a
saját eszközeimmel én is a szerző szándékát tolmácsoljam.
Réfi Zsuzsanna