Bella Máté, Boldoczki
Gábor és Konrád György a 2019. évi Bartók–Pásztory-díjasok
Bartók Béla és Bartók Béláné Pásztory Ditta (Liget Műhely)
Boldoczki Gábor trombitaművész, Bella Máté zeneszerző, a Zeneakadémia
tanárai és Konrád György brácsaművész
vehették át az idei Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjat a zeneszerző
születésnek 138. évfordulóján. A rangos magyar zenei elismeréseket dr. Vigh
Andrea, a Zeneakadémia rektora, a kuratórium elnöke adta át.
Bartók Béla özvegye, Pásztory Ditta végrendeletében rendelkezett a Bartók
Béla–Pásztory Ditta-díj alapításáról, amely mára az egyik legrangosabb magyar
zenei elismerés lett. A Zeneakadémia neves professzoraiból álló kuratórium
adományozza azon alkotó- és előadóművészeknek, együtteseknek, akik
munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a zeneművészet, hazai zenei
élet fejlődéséhez és a bartóki szellemiség megőrzéséhez. „Pásztory Ditta végrendelete szerint a díj
kivételesen indokolt esetben megosztható legfeljebb három
előadóművész között, és külön öröm számunkra, hogy 2019-ben maximális
számban oszthatunk díjat” – mondta dr. Vigh Andrea, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora.
Boldoczki Gábor (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
„Boldoczki
Gábor trombitaművész
generációjának kiemelkedő tagja, nagyszerű tanár, munkáját
növendékeinek nemzetközi versenyeken elért eredményei is igazolják” – méltatta
a díjazottat Hőna Gusztáv harsonaművész, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Fúvós Tanszékének professor emeritusa. „Játéka
könnyed, igazi tiszta hang bármit is szólaltat meg, csodálatosan muzikális
szólista” – tette hozzá.
Bella Máté (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
„Bella
Máté azon kevesek közé tartozik, akik már 35 éves korukra meghatározó
személyiségévé váltak a magyar zenei életnek. Kortárs kompozícióit
jelentős nemzetközi együttesek mutatják be, könnyűzenei művei a hazai
rádiók kedvencei, zenés színpadi darabjai az ország legfontosabb színházaiban
szólalnak meg. Máté missziójának tekinti az Y és Z generáció integrálását a
komolyzenei életbe. Látszólag szerteágazó tevékenysége abból a
felismerésből és igényből táplálkozik, miszerint másodpercek
leforgása alatt kell megragadni a mai közönség figyelmét. (…) Új
szemléletmóddal komponál alkotásokat, miközben megtartja a különböző
műfajok esszenciáját” – hangsúlyozta laudációjában Fekete
Gyula zeneszerző, a Zeneakadémia nemzetközi és tudományos
rektor-helyettese, Bella Máté egykori tanára.
Konrád György (Concerto Budapest)
„Nem tudok mozgás és zene nélkül élni” – idézte Konrád Györgyöt Onczay Csaba gordonkaművész, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Vonós Tanszékének tanára. „Híres vagy zenei sokoldalúságodról, könnyedén
tudsz váltani a szólista szerepről a kamarazene minden formációjára.
Hosszú évtizedek alatt megszámlálhatatlan emlékezetes koncerttel örvendeztetted
meg hallgatóságod és a szakma minden muzsikusát. Neved és játékod úgy ismert a
magyar zenei társadalomban, mint akivel természetes
zeneiséggel lehet együtt muzsikálni” – összegezte Onczay
Csaba a kilencvennégy évesen is aktív brácsaművész tevékenységét.
A díjazottakat
elismerő oklevél, valamint a Bartók Bélát és Pásztory Dittát ábrázoló plakett
mellett 2 millió forint pénzjutalom illeti meg, amelynek anyagi alapjául a
Bartók-jogdíjak egy része szolgál.
A díjazottak életrajzai:
Boldoczki Gábor a Weiner Leó
Zeneművészeti Szakközépiskolában, a Karlsruhe-i
Zeneművészeti Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemen folytatta trombita tanulmányait, utóbbi intézményben 2010 óta a Fúvós
Tanszék tanára.
1990-ben, 14 évesen megnyerte a Magyar Országos Trombitaversenyt, 1996-ban
a porciai és genfi nemzetközi verseny díjazottja
volt, a legnagyobb nemzetközi sikereit 1997-ben érte el: előbb a müncheni
ARD, majd a legjelentősebbnek tartott Maurice André versenyt nyerte meg.
2008-ban kiemelkedő zenei és művészi tevékenysége elismeréséül Junior
Príma Díjat, 2013-ban Liszt-díjat és az MMA Év Művésze díjat kapta meg.
Turnéi során neves zenekarokkal lépett föl, többek között a Bécsi
Szimfonikusokkal, a Cseh Filharmonikusokkal, a Salzburgi Mozarteum
Zenekarral, Nemzeti Filharmonikus Zenekarral és a Liszt Ferenc
Kamarazenekarral. Olyan neves koncerttermek visszajáró vendége, mint a bécsi Musikverein, az amszterdami Concertgebouw,
a Berliner Philharmonie, a Müpa
vagy a Zeneakadémia. 2004-ben a Salzburgi Ünnepi Játékok történetének első
trombitás szólistájaként sikeresen debütált Haydn versenyművével.
Kilenc lemeze jelent meg eddig a Sony Classical
gondozásában, amelyekkel számos elismerést nyert, többek között 2008-ban és
2017-ben a rangos Echo-díjat is megkapta.
A hagyományos repertoár mellett kortárs művek keresett előadója:
nevéhez fűződik Dubrovay László, Georg Pelecis, Fazil Say és Krzysztof Penderecki
műveinek ősbemutatója.
Bella Máté 2011-ben diplomázott a Zeneakadémia zeneszerzés szakán. 2013-ban
Erasmus-ösztöndíjjal fél évig a krakkói Zeneakadémián tanult, Wojciech Widłak osztályában.
2014-ben egy évre elnyerte az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány
ösztöndíját, 2017-ben pedig az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa volt.
A Studio 5 néven 2016-ban létrejött kortárszenei
alkotócsoport egyik alapító tagja. 2018-ban DLA doktori fokozatot szerzett
Summa Cum Laude minősítéssel. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Zeneszerzés Tanszékének adjunktusa, emellett az Artisjus Komolyzenei
Szerzői Véleményező Bizottságának, a Magyar Zeneszerzők
Egyesületének és a Magyar Filmakadémia Egyesület zeneszerző szekciójának
tagja.
Kétszer kapta meg a Magyar Zeneszerzők Egyesülete Istvánffy
Benedek-díját – Chuang Tzu's Dream és A tavasz ébredése című művéért,
kétszer díjazták a Tribune International des Compositeurs-ön – a Chuang
Tzu's Dream és a Trance című művéért –, és ugyancsak kétszer
érdemelte ki az Új Magyar Zeneszerző Fórum kamarazenei kategóriájának
első díját. 2010-ben elnyerte a Junior Prima
Díjat, 2016-ben az Erkel Ferenc-díjat.
Műveit olyan magyar és külföldi zenekarok tűzik műsorra,
mint az Ensemble InterContemporain,
a London Sinfonietta, az Ensemble
Modern, a Münchener Kammerorchester,
a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara, a Doelen Ensemble, az UMZE kamaraegyüttes vagy a Budapesti
Fesztiválzenekar. Színházi kísérőzenéi, zenés színpadi művei a
Nemzeti Színház, Vígszínház, Budapesti Operettszínház, Budapest Bábszínház és a
Magyar Állami Operaház színpadain hangoztak el.
Konrád György élete és pályája Szegeden indult. 1934 és 1944
között szülővárosa konzervatóriumában Perényi László hegedűnövendéke
volt. Négy évig játszott Szegeden, majd 1951-től huszonöt éven át volt a
Székesfővárosi Zenekar – későbbi nevén Magyar Állami
Hangversenyzenekar – tagja. 1976-tól a Magyar Állami Operaház zenekarának,
1980-tól a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának szólamvezetőjeként
dolgozott. Neve 1959-től összeforrt a Tátrai Vonósnégyesével, melynek
feloszlásáig tagja volt. A világ szinte minden jelentősebb zenei
központjában, fesztiválján fellépett, számtalan lemezfelvételt készített.
A Zeneakadémián kamarazenét és brácsát oktatott, alapító tagja volt a
Budapesti Fesztiválzenekarnak, ahol másfél évtizeden keresztül
közreműködött a hangversenyeken. A Tátrai Vonósnégyes mellett más
kamaraegyüttesekkel is játszott, és 94. életévén túl is aktívan koncertező
művész. Művészi munkáját 1979-ben Pro Urbe Aranyéremmel, 1984-ben és
1985-ben Érdemes Művész elismeréssel, 2006-ban Weiner Leó-díjjal, 2012-ben
Kiváló Művész kitüntetéssel jutalmazták.
Forrás: Zeneakadémia:
Nyitóoldal