ELHUNYT BORLÓI RFUDOLF ZENETANÁR,
A SZÉKESFEHÉRVÁRI HERMANN LÁSZLÓ ZENEMŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS AMI NY. IGAZGATÓJA,
ZENESZERZŐ, KARMESTER
(1927-2019)
Borlói Rudolf (középen) a Zenei Nevelésért Alapítvány
ünnepségén (2017. V. 23.) (Fotó:Igari
Balázs) (Feol)
Borlói
Rudolf 1927. október 16-án született Békésen. Középiskolai tanulmányait
követően 1948-ban a Budai Zeneakadémiára, majd a következő évben a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés szakára nyert
felvételt. Ezt megelőzően a jelenlegi Vasas Művészegyüttes
karnagya lett, s e tisztségét 1959-ig töltötte be. A Zeneművészeti
Főiskolát 1954-ben fejezte be, és a Ceglédi Állami Zeneiskolában
helyezkedett el. 1967. február 1-jén a Székesfehérvári Állami Zeneiskola, a mai
Hermann László Zeneművészeti Szakgimnázium és AMI igazgatója lett, s ezt a
feladatot látta el nyugdíjazásáig; neki köszönhető, hogy elindult az
iskolában az orgona tanszak, majd az országban az elsők között a népzenei
tanszak.
Az
őt Székesfehérvárhoz kötő kapcsolata 1976 nyarától még szorosabb
lett, hiszen ekkor költözött Budapestről a városba. Az igazgatói feladatok
ellátása mellett karmesterként irányította a Székesfehérvári Szimfonikus
Zenekart. Szakmai tudásának egyik jelentős elismerése, hogy 1981-től
a Pécsi Zeneművészeti Főiskolán oktatott.
Mint zeneszerző
rengeteg egyedi, jellegzetes stílusú művet komponált: számos kamara
jellegű művet, illetve zenekari műveket is alkotott, és – mind
Cegléden, mind Székesfehérváron – aktívan részt vett a város kulturális
életében. Zeneszerzői és karmesteri tevékenységéért 1972-ben a Népek
Barátsága Liga Ezüst fokozatát, 1973-ban Alba Regia Emlékérmet, 1986-ban Pro
Urbe elismerést kapott.
Tanítványai,
kollégái tisztelték, szerették őt. Elfogadó ember volt, de ha kellett,
tudott határozott is lenni: egy az iskolában szükséges hangszerért céltudatosan
és eltökélten lépett elő a hivatalban. Lenyűgöző zenei tudása
mellett sokoldalú ember volt, kitűnt irodalmi érdeklődésével és
műveltségével, foglalkozott a népzenében, néplélekben megjelenő
magyarságtudattal, gyakran mélyedt el biológiai témákban, foglalkoztatta az
élet keletkezése, a csillagászat, és még a műszaki szerkezetek, motorok is
érdekelték, szívesen konstruált kisebb gépeket.
Művei
a mai napig jelen vannak a város életében. A Szent István-székesegyház
felújítását követően az épület történetét bemutató fényfestés
kísérőzenéje a Missa Numerosa című művén alapult. Fiataloknak,
kezdőknek komponált igényes darabokat, és a nevéhez kapcsolódik a sok
évtizede működő országos kamarazenei verseny elindítása. 90.
születésnapján a kiváló szellemi erőben lévő komponista személyesen
részt vett Rekviem című művének előadásán: a szólistákra, vegyes
karra és szimfonikus zenekarra írott öttételes alkotása az időtlen gyász
gondolatát közvetíti.
/Forrás: FEOL Fejér megyei hírportál (2019.V. 14.)/
Függelék:
Fasang Árpád Zeneiskola, Budapest, 2014. VI.
11.
Borlói: Szecessziós szonáta (10:55)
Kerek Erzsébet (zongora)
Fasang Árpád Zeneiskola, Budapest, 2014. VI.
11.
Recorded by Tamás Jónás
Borlói - Vincze: Szecessziós etűd - jazz verzió (7:35)
Somos András (fuvola) Vincze Pál (zongora)
Geier Attila (basszusgitár) Horváth Péter
(ütőhangszerek)
Fasang Árpád Zeneiskola, Budapest, 2014. VI.
11.
Rendezte: Jónás Tamás