ELHUNYT
VARSÁNYI ISTVÁN, A KŐBÁNYAI SZENT LÁSZLÓ TEMPLOM
FÉLÉVSZÁZADON KERESZTÜL REGNÁLÓ KARNAGYA
(1933-2019)
Varsányi István
Varsányi István zongora-orgona szakon
diplomázott, de korán érdekelni kezdte az egyházzene és az emberi hang
kapcsolata is. A konzervatóriumban Gergely Ferenc, az improvizáció virtuóza
volt a mestere. A vezénylést Debrecenben kezdte színházi korrepetitor-karnagyként.
Miután ’56-ban a színháztól menesztették, a debreceni Szent Anna-templomban kántorizált. Mint elmondta, a Kőbányai Szent László
Templom Kórusáig hosszú, kalandos, de sorsszerű út vezetett: Debrecent
követően Pusztaszabolcsban két évig kántor, majd Rákosfalva
következett, ’67-ben a Józsefvárosban várta a liturgikus szolgálat, s még abban
az évben Szepesdy Sándor plébános Kőbányára
hívta, a kórust akkor irányító Incze Aurél megürült helyére.
Nagy lelkesedéssel vetette bele magát a
munkába: tagságot toborzott, a korábbi nagyjából 40 főt 60 főre
emelte, valamint Bajzáth Ferenc és Beer Miklós – akkor még káplánok –
segítségével megfiatalította a kórust, mely így ma már 3 énekesi generációt
ölel föl. Az egyházzene igazi gyöngyszemeit szólaltatják meg: a repertoáron
motetták oratóriumok, requiemek egyaránt szerepelnek
– a gregoriántól a barokkon át a kortársig.
Tolmácsolásukban bemutatásra
került – a teljesség igénye nélkül – Mozart és Schubert több miséje, Haydn
Nelson-miséje, a híres barokk szerző, Caldara
G-dúr miséje, Liszt Ferenc számos motettája, valamint a Missa
Coralisa, Kwiecinsky
Karácsonyi Oratóriuma, Ottó Ferenc Rákóczi-oratóriuma, de hallható volt
előadásukban a Mozart, valamint a Fauré Requiem, illetve Dvorák Stabat
Mater című oratóriuma is, valamint Gounod Szent Cecília miséje. Mozart
Litanie de Venerabilis Altaris Sacramento (Litánia
a legméltóságosabb Oltáriszentséghez) című oratóriumának
magyarországi ősbemutatóját is az énekkarnak köszönhetjük –
tudtuk meg a karnagytól, továbbá szintén külön említést érdemel, hogy 1994-ben
a Salzburgi Dómban nagy sikerrel mutatták be Hidas Frigyes, 1992-ben
kifejezetten a kórus és karnagya számára komponált In
honorem Reginae Pacis című
miséjét.
A
portré és az írás forrása: OPH - Fél évszázad az egyházzene
szolgálatában