ERDŐSI-BODA KATINKA
Hubay Jenő Emlékszoba a LiszT Ferenc Zeneművészeti Egyetemen
Hubay
Jenő mellszobra és portréja, 1927
2018 szeptemberében kis ünnepség keretében avatták fel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a
főiskola egykori neves tanárának emlékét szolgáló emlékszobát, benne Hubay
Jenő néhány személyes tárgyával. A megnyitón az
egyetem mai rektora Vigh Andrea mellett az unoka Hubay
Cebrian László felolvasta nagyapja levelét, amelyet
kérésemre elküldött a Parlando olvasói
számára, s amelyet most az alábbiakban közre is adunk, a helyszínen készült
fényképekkel együtt, kiegészítve
Hubay Jenő egykori Duna-parti palotájában berendezett koncerttermének
korabeli felvételeivel. Ma a palota szállodaként üzemel, a felújított
zeneteremben alkalmanként hangversenyeket is rendeztek - rendeznek.
Engedjenek meg az
emlékezőnek, a sorok írójának egy személyes gondolati kört tenni.
A Magyar Rádió hivatalos műsorújságja, a Rádióélet 1931. 3. évfolyam 11. számában (496. oldal) támadások
érik Dohnányit,[1], a rádió
akkori zenei főigazgatóját, elismert zeneszerzőt, karmestert, zenepedagógust, zenei
szervezőt. A „Kritika a kritikáról, a rádió dilettánsai” címmel név nélküli írás
megjelent soraiban azt olvashatjuk, hogy „az utóbbi napokban ismét elhangzott; a rádió
műsorában 90%-ban dilettánsok szerepelnek. Kíváncsi lettem, kik lehetnek
ezek a dilettáns tömegek; elővettem a Rádióélet 1930. évi évfolyamának
második félévét, és kiírtam a műsor 90%-ban szereplő dilettánsokat ... Hozzájuk csatlakozik a
két „fődilettáns” karnagy; Dohnányi Ernő és
Hubay Jenő.” Majd a továbbiakban a tények, a
védelem után a rezümé: „Ilyen tájékozottsággal lehet kritizálni a nem dilettáns
rádiószakértőknek”. A
polémia azonban folytatódott tovább két számmal odébb is (3. évfolyam 13. szám
579-581 oldal) a „Magyar Rádió magyarsága” cím alatt; „Mikor
nemzeti szellemű valamely rádió?... Ide írom az 1930. évben a
Rádióban legsűrűbben játszott tíz magyar zeneszerző nevét:
Lehár; 215, Liszt 127, Kálmán Imre 126, Hubay Jenő 107, Erkel Ferenc 90,
Bartók Béla 81, Kacsóh Pongrác 76, Goldmark Károly
70, Dohnányi Ernő 67, Kodály Zoltán 65.” (A név után
tett szám azt jelenti, hányszor játszották az illető műveit, amely önmagában is
érdekes)
A megjegyzés pedig: A
kedves olvasót vajon elgondolkoztatja – e, hogy a mai véleményvezéreket, megmondó
embereket, mai televízió műsorpolitikájába beleszólni kívánókat nem
ugyanaz az eszmei rokonság, szellemiség mozgatja, mint az akkori „nem dilettáns
rádiószakértőket”?
Válaszra várva, lássuk
Hubay Jenő levelét:
„Egész életemen át mindig azt az alapelvet követtem és vallottam: minden
ember a maga hatáskörében teljesítse kötelességét lelkiismeretének sugallata
szerint. Ha ennek megfelel, akkor hazája és embertársai iránt is teljesítette
kötelességét. A Haza szent fogalom, mely egy nemzet népességének
összetartozását, érdekközösségét jelenti. Minél értékesebb és hasznosabb munkát
végeznek fiai, annál magasabb színvonalra emelkedik az egész nemzet.
Én magyar hazámat mindig teljes odaadással szerettem és lépteimet a honszeretet
irányította. Küzdelmeim alatt fájdalom annyi önzést, irigységet, rosszindulatot
és a haza érdekeit eláruló ténykedést láttam, hogy sokszor az undort, melyet ez
lelkemben előidézett, alig tudtam legyőzni. Sokszor azon a ponton
voltam, hogy elhagyom hazámat s valahol külföldön vergődünk tovább, ahol
az emberek hitványságai hidegen hagytak volna. Számtalanszor hívtak külföldre –
mehettünk volna. De mikor magukra esett tekintetem, leküzdtem
keserűségemet s itt folytattam rendkívül küzdelmes életemet. Vigaszt
mindenért maguk nyújtottak. Mikor térdeimen himbáltam magukat, új remények
szálltak szívembe. Szépen fejlődtek és felnőttek. 1914-ben kitört a rémes világháború. Andor alig 15,
Tibor 13 éves volt. Ki gondolhatta, hogy 4 évig fog tartani a tömeggyilkolás!
Andor belekerült a forgatagba, Tibor már nem. 1918-ban jött a borzalmas vég hazánk feldarabolásával és a
bolsevizmussal. Mint a marxizmus őrültségeinek nyílt ellensége menekülnöm
kellett. Svájcba, mint egy testileg és lelkileg megtört ember jutottam, kinek
összes ideáljai romba dőltek.
Ott reméltem lelki egyensúlyomat visszanyerni s ott akartam
letelepedni. 1919-ben azonban
visszahívott Budapestre a nemzeti kormány hogy a romokban heverő
Zeneakadémiát kiemeljem abból az iszapból melybe a bolsevizmus alatt süllyedt.
Magyarországnak egyetlen barátja sem volt, csakis saját erőnkből
várhattunk segítséget. Horthy Miklós bejövetele hadserege élén és több más
kedvező tünet új reményt öntött szíveinkbe. Lassan kezdett derengeni
hazánk láthatárán és fokozódott bennünk a remény hogy új életre ébred
nemzetünk. — Hubay Jenő”
A Hubay-terem átnézeti képe
Hubay neobarokk stílusú hegedű-tartó
szekrénye
Hubay Jenő zeneszerző munkásságával
kiérdemelte a Magyar Örökség díjat, melyet ezen oklevél tanúsít
Hubay Cebrian László
nagyapja mellszobrával, valamint hegedűtartó szekrényével és a Magyar Örökség díj emléklapjával
Válogatás Hubay Jenő emléktárgyaiból:
Kossuth-díj, fényképek híres művészekkel, koncert meghívók, stb.
Hubay híres Stradivari
hegedűje
A kiállítási
fotókat Legán˙ Csaba készítette
[1] Sz. Farkas Márta, Kiszely-Papp Deborah: Dohnányi Évkönyv 2003, Budapest, MTA Zenetudományi
Intézet, 2004, 288. p