SAJTÓANYAG

 

 

2019

„Fenséges és féktelen”

 

I.

 

Az alapítók: Kokas Katalin és Kelemen Barnabás (Fotó: Felvégi Andrea)

 

A Fesztivál kisfilmje:

Magyar: https://youtu.be/1jZw60HAifo

Angol 30 sec: https://youtu.be/2Ivmc93Q7jo

Angol 40 sec: https://youtu.be/4yFMiHhYg6c

 

 

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezetésével megvalósuló Fesztivál Akadémia Budapest ötlete még 2002-ben merült fel, amikor Kelemen Barnabás a Zeneakadémia hegedűtanári állására nyújtotta be pályázatát. Ebben fogalmazódott meg először a gondolat, hogy szerencsés volna Budapest számára, ha nyaranta egy kamarazenei fesztiválnak adna otthont a Zeneakadémia, ha a nyári hónapokban a patinás épület élettel, a főváros szíve pedig zenével telne meg. Az alapgondolat kezdettől fogva az volt, hogy a Fesztivál Akadémia ne „egyszerű” kamarazenei fesztivál legyen világhírű muzsikusokkal, nagyszerű koncertekkel, miközben természetesen ezt a feladatot is tökéletesen betölti, hiszen az elmúlt években káprázatos művészek léptek fel a Fesztivál Akadémia hangversenyein: Vilde Frang, Nicolas Altstaedt, Shlomo Mintz, Maxim Rysanov, Kocsis Zoltán, Fenyő László, Alina Ibragimova, Shai Wosner, és a sor hosszan folytatható. Nevének és az otthonául szolgáló legendás intézménynek megfelelően a Fesztivál Akadémia Budapest a jövő muzsikusainak nevelését is elsődleges céljának tekinti. Kezdettől fogva központi szerepet kaptak tehát a fesztivál életében az előadások és a mesterkurzusok (utóbbiak muzsikus növendékeknek éppúgy szólnak, mint műkedvelőknek), 2017 óta pedig része a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny is, amelyet tizenkilenc év alatti hegedűsöknek hirdetnek meg, a zsűri elnöki tisztét Shlomo Mintz tölti be, a zsűritagok között pedig a világ legjelentősebb hegedűtanárai kapnak helyet.

 

Miként a megelőző években, idén is három „pilléren” áll a fesztivál. A világ legkeresettebb és legjelentősebb művészei adnak kamarazenei hangversenyeket, amelyeken a zeneirodalom slágerei (Vivaldi Négy évszak, vagy Schubert Pisztrángötöse) éppúgy elhangoznak, mint valódi ritkaságok (például Pierre Boulez Messagesquisse című hétcsellós darabja, illetve két ősbemutató fiatal magyar zeneszerzőktől). A legrangosabb nemzetközi professzorok tartanak mesterkurzusokat, amelyre szerte a világból érkeznek zeneakadémista növendékek. És újra megrendezzük a Magyarországon egyedülálló, tizenkilenc év alatti gyerekeknek meghirdetett III. Fehér Ilona Nemzetközi hegedűversenyt, amelyre több mint hatvan diák jelentkezett három földrészről, s amelynek zsűrielnöki tisztét a legendás Shlomo Mintz tölti be. Évekre előre lekötött komolyzenei világsztárok, Joshua Bell, Vilde Frang, Alina Ibragimova, Maxim Rysanov, Dejan Lazič, Ránki Dezső, José Gallardo és sokan mások érkeznek a meghívásunkra, Budapestre, mintha hazatérnének. A gondolatiság és tartalom tekintetében, a múlt évhez hasonlóan, Fazekas Gergely zenetörténész erősíti a művészeti vezetés csapatát.

 

Ehhez a három pillérhez kapcsolódnak különböző kísérőprogramok, Dobos Tamás fotókiállítása, esti koncert a Széchenyi fürdőben, zenés séta Budapest legszebb könyvtárai között, privát koncertek a történelmi Hubay-szalonban, színészek felolvasásai, élőzenés zenetörténeti előadások, kerekasztalbeszélgetések, és éjszakába nyúló, autentikus kávéházi cigányzenével kísért vacsorák. Az Országház kupolacsarnokában Liszt Ferenc Koronázási miséjéből adnak elő két tételt államiságunk legfőbb jelképe, a Szent Korona tiszteletére. Most túlzás nélkül állítható, hogy július utolsó hetében a nemzetközi komolyzenei élet szíve Budapesten fog dobogni.

 

 

Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Szabó Stein Imre és Fazekas Gergely

(Fotó: Felvégi Andrea)

 

 

Idén először mindezt tudatosan a nemzetközi média homlokterébe állítják a szervezők. Szabó Stein Imrét kérték fel a nemzetközi brand felépítésére és a kommunikációs „világpremierre”, akinek nevéhez a Zeneakadémia nemzetközi újrapozícionálása, a Bartók Világverseny és a Nemzetközi Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megalkotása is fűződik. Fiatal a fesztivál, de egészen egyedi hangulata és zenei teljesítménye megérett arra, hogy az országimázst szolgáló erős brandként a világ elé tárjuk. A meghatározó nemzetközi zenei médiumok mellett (Gramophone, The Strad, BBC Music Magazine) a most készülő újfilmmel és arculattal  fog bekerülni a művelt európai és amerikai közönség által mértékadónak tekintett médiumok vezető kulturális felületeire, mint a Der Spiegel, a The New York Times a Euronews vagy a BBC.

 

II.

A FESZTIVÁL AKADÉMIA BUDAPEST

2019-ES PROGRAMJA

„Káosz és harmónia”

 

A görög mitológiában Khaosz a sötétség, a tátongó űr, a rendezetlenség istene. „Elsőnek jött létre Khaosz, majd Gaia követte, / szélesmellű Föld, mindennek biztos alapja” – ekként írja le a világ teremtésének első fázisát a görög költő, Hésziodosz a Kr.e. a 8. században. Hasonlóképpen, az ürességből indul a bibliai teremtéstörténet is: „Kezdetben teremté Isten az eget és a földet. / A föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén.” A káosz volna tehát valamennyi teremtő aktus kiindulópontja: a semmi, amelyből bármi, ami létrejön, formát ölt. Ha akarjuk tehát, valamennyi zene a káoszból születik: a rendezetlen ürességből, a csendből bukkannak elő a hangok, rendezett formát öltenek, s létrejön a harmónia. Harmonia a görög mitológiában a szerelem és a háború istenének (Aphroditének és Arésznek) gyermeke, s éppúgy felelős az emberi kapcsolatok békéjéért, a háborúba menetelő seregekben uralkodó rendért, mint a kozmikus harmóniáért. A Fesztivál Akadémia programsorozata 2019-ben a francia barokk zenszerző, Jean-Féry Rebel (1666–1747) Káosz című kompozíciójával kezdődik, s bő egy héttel később az ugyancsak francia barokk Jean-Marie Leclair (1697–1764) harmonikus g-moll hegedűversenyével fejeződik be. De a káoszból létrejövő harmónia nemcsak egy hét távlatában, hanem nap mint nap is átélhető lesz a fesztiválon, különösen, ha elfogadjuk a görög mitológia alapvetését, hogy a teremtés aktusa szorosan összekapcsolódik a szeretettel: Khaosz és Gaia után mindjárt Erosz, a szeretet jött létre, mert a teremtő erő a szeretetben rejlik. A Fesztivál Akadémia tökéletes példát kínál erre az ősi, görög bölcsességre, amennyiben a szeretet a motorja a fesztiválnak: a zene szeretete, a tanítás és a zenélés szeretete, és ami talán ennél is fontosabb, a kamarapartnerek és a közönség szeretete, végső soron a másik ember szeretete.

 

_________________________________

2019. július 20. (szombat)

Zeneakadémia, Nagyterem

NYITÓKONCERT

 

Rebel: Káosz

A Fesztivál Akadémia művészei és növendékei, Vecsei H. Miklós (színművész)

Vezeti: Kokas Katalin

 

Schubert: A-dúr zongoraötös (D. 667, „A pisztráng”)

Alina Ibragimova (hegedű), Kokas Katalin (brácsa), Enrico Bronzi (cselló), Knut-Erik Sundquist (nagybőgő), Dejan Lazic (zongora)

 

Alan Ridout: Ferdinánd, a bika

Vilde Frang (hegedű), Vecsei H. Miklós (színművész)

 

Vivaldi: „A négy évszak” hegedűversenyek, op. 8/1–4

Alina Ibragimova, Vilde Frang, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Maximilian Hornung (cselló), Knut-Erik Sundquist (nagybőgő), Davidovics Igor (lant), Dinyés Soma (csembaló)

Narrátor: Tompos Kátya

 

 

_______________________________

2019. július 21. (vasárnap)

Zeneakadémia, Nagyterem

2. KONCERT

 

Balogh Máté: Új mű (a Fesztivál Akadémia megrendelésére)

Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)

 

Brahms: a-moll trió, op. 114

Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)

 

Közös éneklés

 

Mozart: Esz-dúr zongoranégyes (K. 493)

Kokas Katalin (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Maximilian Hornung (cselló), Dejan Lazić (zongora)

 

_________________________________

2019. július 22. (hétfő)

Zeneakadémia, Solti Terem

3. KONCERT

 

J. S. Bach: c-moll triószonáta a Musikalisches Opferből (BWV 1079)

Dimitry Smirnov (hegedű), Kokas Dóra (cselló), Csalog Benedek (fuvola), Dinyés Soma (csembaló), Davidovics Igor (lant)

 

Bartók: 1. hegedű-zongora szonáta (BB 84)

Kokas Katalin (hegedű), José Gallardo (zongora)

 

Sosztakovics: g-moll zongoraötös, op. 57

Kelemen Barnabás, Sarah Christian (hegedű), Razvan Popovici (brácsa), Maximilian Hornung (cselló), Dejan Lazić (zongora)

 

 

_________________________________

2019. július 23. (kedd)

Zeneakadémia, Nagyterem

4. KONCERT

 

Beethoven: F-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 24 („Tavaszi”)

Joshua Bell (hegedű), Dejan Lazić (zongora)

 

Bartók: 5. vonósnégyes (BB 110)

Kelemen Barnabás, Dimitry Smirnov (hegedű), Kokas Katalin (brácsa), Kokas Dóra (cselló)

 

Bartók: Magyar népdalok

Horti Lilla (szoprán), Balog József (zongora)

 

Dvořák: A-dúr vonóshatos, op. 48

Joshua Bell, Kelemen Barnabás (hegedű), Lars Anders Tomter, Maxim Rysanov (brácsa), Maximilian Hornung, Enrico Bronzi (cselló)

_________________________________

2019. július 26. (péntek)

Zeneakadémia, Solti Terem

III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny Ünnepélyes díjkiosztója és Gálahangversenye

 

Beethoven: D-dúr zongoratrió, op. 70/1 („Szellem”)

Augustin Dumay (hegedű), David Geringas (cselló), José Gallardo (zongora)

 

Mozart, Bach, Vivaldi hegedűversenyei

A III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny győztesei

Anima Musicae Kamarazenekar

 

_________________________________

2019. július 27. (szombat)

Zeneakadémia, Nagyterem

5. KONCERT

 

Tornyai Péter: Új mű a Fesztivál Akadémia megrendelésére

Dimitry Smirnov (hegedű), Szabó Balázs (orgona)

 

Bach: E-dúr hegedű-csembaló szonáta (BWV 1016)

Dimitry Smirnov (hegedű), Szabó Balázs (orgona)

 

Liszt: Via crucis

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)

 

Blow, Händel és Bach áriái

Kovács Ágnes (szoprán), Katalin Kokas (hegedű), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant), Szilágyi Attila (nagybőgő)

 

Beethoven: A-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 47 („Kreutzer”)

Kelemen Barnabás (hegedű), Dejan Lazić (zongora)

 

_________________________________

2019. július 28. (vasárnap)

Zeneakadémia, Nagyterem

ZÁRÓKONCERT

 

Schubert: e-moll fúga (D. 952)

Dejan Lazić, José Gallardo (zongora)

 

Mendelssohn: Esz-dúr vonósoktett op. 20

Shlomo Mintz (hegedű), Razvan Popovici (brácsa), Mon Puo Lee (cselló), a Fesztivál Akadémia növendékei

 

Boulez: Messagesquisse

Jonathan Cohen, Maximilian Hornung, Kokas Dóra, Mon Puo Lee, a Fesztivál Akadémia növendékei

Vezényel: David Geringas

 

Barokk ária

Kovács Ágnes (szoprán), Tóth Mónika (hegedű), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant)

 

Leclair: g-moll hegedűverseny, op. 10/6

Kelemen Barnabás, Tóth Mónika, Kokas Katalin (hegedű), Dimitry Smirnov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), Szilágyi Attila (bőgő), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant)

 

 

III.

A FESZTIVÁL AKADÉMIA BUDAPEST

2019-ES KÍSÉRŐPROGRAMJAI

_________________________________

Fotókiállítás

Dobos Tamás kiállítása, megnyitó 21-én vasárnap.

 

_________________________________

Előadások

 

Július 21. (vasárnap), 11:00–12:00 (Kupolaterem/X. terem)

Fazekas Gergely – Kurtág György operája

 

Július 22. (hétfő), 17:00–18:00 (Solti Terem)

Maxim RysanovSosztakovics: Brácsaszonáta

 

Július 23. (kedd), 17:00–18:00 (X. terem)

Balog József – Lajtha László zongoraművei

 

Július 26. (péntek), 15:00–16:30 (Hagyományok Háza)

Dimitry SmirnovPaganini: 24 caprices

 

Július 27. (szombat), 11:00–13:00 (Solti Terem)

Kelemen Barnabás – Bartók: Hegedűverseny

 

Július 27. (szombat), 16:00–18:00 (Solti Terem)

Klukon Edit–Ránki: Liszt-Satie-Dukay

 

Július 28. (vasárnap), 15:00–16:00 (Nagyterem)

Szabó Balázs: Orgonabemutató

 

_________________________________

Műismertető előadások

Az esti hangversenyek előtt Fazekas Gergely zenetörténész tart műismertető előadásokat.

 

_________________________________

Kerekasztal-beszélgetések

(X. terem)

 

Káosz és rend – beszélgetés fizikusokkal és filozófusokkal

Káosz és teremtés – beszélgetés teológusokkal

Beszélgetés a historikus előadói gyakorlatról Jonathan Cohennel

Beszélgetés Shlomo Mintz-cel és David Geringasszal a zenei versenyekről

Beszélgetés Perényi Eszterrel a hegedűoktatásról

 

_________________________________

Színészek szobája (11:00-12:20)

Molnár Piroska

Tordai Teri

Tompos Kátya

Vecsei H Miklós

Eperjes Károly

 

 

IV.

A FESZTIVÁL AKADÉMIA BUDAPEST

2019-ES MESTERKURZUSAI

 

Liszt Ferenc találta fel a mesterkurzus műfaját (is), az oktatásnak azt a formáját, amikor nem a hivatalos tanmenet részeként tanít egy-egy valódi mester, hanem néhány óra vagy nap közös munka az, amelyből a növendék részesülhet. Idén nemcsak a Fesztiválakadémia művészei vállalkoznak arra, hogy a nyilvánosság számára is betekintést engedjenek ebbe az eredendően bensőséges tanár-diák viszonyba, hanem hat világhírű tanár is: 

 

David Geringas, a legendás litván csellótanár, Rosztropovics egykori növendéke,

 

Shlomo Mintz, napjaink egyik legnagyobb hatású hegedűművésze,

 

Augustin Dumay, francia hegedűművész és karmester, Herbert von Karajan egykori felfedezettje,

 

Wilfried Strehle, német brácsaművész, aki 1984-től 2013-ig a Berlini Filharmonikusok szóló brácsása volt,

 

Perényi Eszter, hegedűművész, a Zeneakadémia Vonós Tanszékének egykori vezetője,

 

Rinat Ibragimov, orosz nagybőgőművész, a Londoni Szimfonikus Zenekar egykori szóló bőgőse.

 

A Fesztiválakadémia művészei közül a következők vállalták, hogy mesterkurzust tartanak:

HEGEDŰ: Katalin Kokas, Barnabás Kelemen, Tóth Mónika

 

BRÁCSA: Maxim Rysanov (UKR), Lars Anders Tomter (NOR), Razvan Popovici (ROM)

 

CSELLÓ: Maximilian Hornung (GER)

 

ZONGORA: José Gallardo (ARG), Dejan Lazić (HRV), József Balog (HUN)

 

ÉNEK: Ágnes Kovács (HUN)

 

V.

III. FEHÉR ILONA NEMZETKÖZI HEGEDŰVERSENY

 

A Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt 2017-ben alapította Kokas Katalin és Kelemen Barnabás a legifjabb, 19 évesnél fiatalabb hegedűművész generáció számára. A versenyzőket neves hegedűművészekből és pedagógusokból álló nemzetközi zsűri értékeli, amelynek elnöki tisztét kezdettől fogva a legendás Shlomo Mintz, Fehér Ilona egykori növendéke tölti be. A Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenynek szerves részét képezik a zsűritagok által adott mester-kurzusok, továbbá a lehetőség, hogy a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezetésével a versennyel egy időben zajló nemzetközi kamarazenei fesztivál, a Fesztivál Akadémia Budapest próbáin és koncertjein részt vehetnek a versenyzők. A verseny célja tehát nemcsak az, hogy lehetőséget teremtsen az ifjú hegedűsöknek, hogy tehetségükkel megmutatkozzanak a nagyvilág előtt, hanem az is, a résztvevők tanuljanak, a szó szoros értelmében a mester-kurzusokon, a szó tágabb értelmében a világsztárok kamarahangversenyein. S miként a verseny neve is jelzi, az alapítóknak van egy további célja is, amit így fogalmaztak meg: „Ha megnézzük a hegedűjátéknak azt a rendkívül gazdag és színes hagyományát, amelyet olyan előadók képviselnek, mint Joachim József, Carl Flesch, Reményi Ede, Auer Lipót, Hubay Jenő és számos más magyar legenda, köztük Fehér Ilona, ha végignézünk a különböző nemzeti iskolákon Izraeltől Oroszországon és Németországon át Magyarországig, akkor megérezzük, hogy milyen kihívást és mekkora gyönyörűséget jelent számunkra a múlt, amelyet boldogan őrzünk meg és adunk tovább a fiatalabb nemzedéknek.”

 

A zsűri elnöke:

Shlomo Mintz (USA/Izrael)

 

A zsűri tagjai:

Cihat Aşkın (Törökország)

Herbert Greenberg (USA)

Qian Zhou (Kína)

Lutsia Ibragimova (Oroszország)

Perényi Eszter (Magyarország)

Ácsné Szily Éva (Magyarország)

 

Az előválogató zsűri tagjai:

Alexandre Dimcevski (Franciaország)

Petőfi Erika (Magyarország)

Bangó Ferenc (Magyarország)

 

A III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny helyszíne a

Hagyományok Háza (Budai Vigadó), 1011 Budapest, Corvin tér 8.