SAJTÓANYAG
2019
„Fenséges és féktelen”
I.
Az alapítók: Kokas Katalin és Kelemen Barnabás (Fotó: Felvégi
Andrea)
A Fesztivál kisfilmje:
Magyar: https://youtu.be/1jZw60HAifo
Angol 30 sec: https://youtu.be/2Ivmc93Q7jo
Angol 40 sec: https://youtu.be/4yFMiHhYg6c
A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti
vezetésével megvalósuló Fesztivál Akadémia Budapest ötlete még 2002-ben merült
fel, amikor Kelemen Barnabás a Zeneakadémia hegedűtanári állására
nyújtotta be pályázatát. Ebben fogalmazódott meg először a gondolat, hogy
szerencsés volna Budapest számára, ha nyaranta egy kamarazenei fesztiválnak
adna otthont a Zeneakadémia, ha a nyári hónapokban a patinás épület élettel, a
főváros szíve pedig zenével telne meg. Az alapgondolat kezdettől
fogva az volt, hogy a Fesztivál Akadémia ne „egyszerű” kamarazenei
fesztivál legyen világhírű muzsikusokkal, nagyszerű koncertekkel,
miközben természetesen ezt a feladatot is tökéletesen betölti, hiszen az elmúlt
években káprázatos művészek léptek fel a Fesztivál Akadémia hangversenyein:
Vilde Frang, Nicolas Altstaedt, Shlomo Mintz, Maxim Rysanov, Kocsis
Zoltán, Fenyő László, Alina Ibragimova, Shai Wosner, és a sor hosszan
folytatható. Nevének és az otthonául szolgáló legendás intézménynek
megfelelően a Fesztivál Akadémia Budapest a jövő muzsikusainak
nevelését is elsődleges céljának tekinti. Kezdettől fogva központi
szerepet kaptak tehát a fesztivál életében az előadások és a
mesterkurzusok (utóbbiak muzsikus növendékeknek éppúgy szólnak, mint
műkedvelőknek), 2017 óta pedig része a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny
is, amelyet tizenkilenc év alatti hegedűsöknek hirdetnek meg, a zsűri
elnöki tisztét Shlomo Mintz
tölti be, a zsűritagok között pedig a világ legjelentősebb
hegedűtanárai kapnak helyet.
Miként a megelőző években, idén is három „pilléren”
áll a fesztivál. A világ legkeresettebb és legjelentősebb művészei
adnak kamarazenei hangversenyeket, amelyeken a zeneirodalom slágerei (Vivaldi
Négy évszak, vagy Schubert Pisztrángötöse) éppúgy elhangoznak, mint valódi ritkaságok
(például Pierre Boulez Messagesquisse
című hétcsellós darabja, illetve két ősbemutató fiatal magyar
zeneszerzőktől). A legrangosabb nemzetközi professzorok tartanak
mesterkurzusokat, amelyre szerte a világból érkeznek zeneakadémista növendékek.
És újra megrendezzük a Magyarországon egyedülálló, tizenkilenc év alatti
gyerekeknek meghirdetett III. Fehér Ilona Nemzetközi hegedűversenyt,
amelyre több mint hatvan diák jelentkezett három földrészről, s amelynek zsűrielnöki tisztét a legendás Shlomo
Mintz tölti be. Évekre előre lekötött
komolyzenei világsztárok, Joshua Bell, Vilde Frang, Alina Ibragimova, Maxim Rysanov, Dejan Lazič, Ránki Dezső, José Gallardo
és sokan mások érkeznek a meghívásunkra, Budapestre, mintha hazatérnének. A
gondolatiság és tartalom tekintetében, a múlt évhez hasonlóan, Fazekas Gergely
zenetörténész erősíti a művészeti vezetés csapatát.
Ehhez a három pillérhez kapcsolódnak különböző
kísérőprogramok, Dobos Tamás fotókiállítása, esti koncert a Széchenyi
fürdőben, zenés séta Budapest legszebb könyvtárai között, privát koncertek
a történelmi Hubay-szalonban, színészek felolvasásai, élőzenés
zenetörténeti előadások, kerekasztalbeszélgetések,
és éjszakába nyúló, autentikus kávéházi cigányzenével kísért vacsorák. Az
Országház kupolacsarnokában Liszt Ferenc Koronázási miséjéből adnak
elő két tételt államiságunk legfőbb jelképe, a Szent Korona
tiszteletére. Most túlzás nélkül állítható, hogy július utolsó hetében a
nemzetközi komolyzenei élet szíve Budapesten fog dobogni.
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Szabó Stein Imre és Fazekas
Gergely
(Fotó: Felvégi Andrea)
Idén először mindezt tudatosan a nemzetközi média
homlokterébe állítják a szervezők. Szabó Stein Imrét kérték fel a
nemzetközi brand felépítésére és a kommunikációs „világpremierre”,
akinek nevéhez a Zeneakadémia nemzetközi újrapozícionálása, a Bartók
Világverseny és a Nemzetközi Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megalkotása is
fűződik. Fiatal a fesztivál, de egészen egyedi hangulata és zenei
teljesítménye megérett arra, hogy az országimázst szolgáló erős brandként a világ elé tárjuk. A meghatározó nemzetközi
zenei médiumok mellett (Gramophone, The Strad, BBC Music Magazine) a most
készülő újfilmmel és arculattal fog
bekerülni a művelt európai és amerikai közönség által mértékadónak
tekintett médiumok vezető kulturális felületeire, mint a Der Spiegel, a The
New York Times a Euronews
vagy a BBC.
II.
A FESZTIVÁL
AKADÉMIA BUDAPEST
2019-ES PROGRAMJA
„Káosz és
harmónia”
A
görög mitológiában Khaosz a sötétség, a tátongó űr, a rendezetlenség
istene. „Elsőnek jött létre Khaosz, majd Gaia követte, / szélesmellű Föld, mindennek biztos alapja” – ekként
írja le a világ teremtésének első fázisát a görög költő, Hésziodosz a
Kr.e. a 8. században. Hasonlóképpen, az ürességből indul a bibliai
teremtéstörténet is: „Kezdetben teremté Isten az eget
és a földet. / A föld pedig kietlen és puszta vala,
és setétség vala a mélység
színén.” A káosz volna tehát valamennyi teremtő aktus kiindulópontja: a
semmi, amelyből bármi, ami létrejön, formát ölt. Ha akarjuk tehát,
valamennyi zene a káoszból születik: a rendezetlen ürességből, a
csendből bukkannak elő a hangok, rendezett formát öltenek, s létrejön
a harmónia. Harmonia a görög mitológiában a szerelem
és a háború istenének (Aphroditének és Arésznek)
gyermeke, s éppúgy felelős az emberi kapcsolatok békéjéért, a háborúba
menetelő seregekben uralkodó rendért, mint a kozmikus harmóniáért. A
Fesztivál Akadémia programsorozata 2019-ben a francia barokk zenszerző, Jean-Féry Rebel (1666–1747) Káosz
című kompozíciójával kezdődik, s bő egy héttel később
az ugyancsak francia barokk Jean-Marie Leclair
(1697–1764) harmonikus g-moll hegedűversenyével fejeződik be. De a
káoszból létrejövő harmónia nemcsak egy hét távlatában, hanem nap mint nap is átélhető lesz a fesztiválon, különösen,
ha elfogadjuk a görög mitológia alapvetését, hogy a teremtés aktusa szorosan
összekapcsolódik a szeretettel: Khaosz és Gaia után mindjárt Erosz, a szeretet jött létre, mert a teremtő erő
a szeretetben rejlik. A Fesztivál Akadémia tökéletes példát kínál erre az
ősi, görög bölcsességre, amennyiben a szeretet a motorja a fesztiválnak: a
zene szeretete, a tanítás és a zenélés szeretete, és ami talán ennél is
fontosabb, a kamarapartnerek és a közönség szeretete, végső soron a másik
ember szeretete.
_________________________________
2019. július 20. (szombat)
Zeneakadémia, Nagyterem
NYITÓKONCERT
Rebel: Káosz
A Fesztivál Akadémia
művészei és növendékei, Vecsei H. Miklós (színművész)
Vezeti: Kokas Katalin
Schubert: A-dúr
zongoraötös (D. 667, „A pisztráng”)
Alina Ibragimova (hegedű), Kokas Katalin (brácsa), Enrico
Bronzi (cselló), Knut-Erik Sundquist
(nagybőgő), Dejan Lazic
(zongora)
Alan Ridout:
Ferdinánd, a bika
Vilde Frang
(hegedű), Vecsei H. Miklós (színművész)
Vivaldi: „A négy évszak” hegedűversenyek, op. 8/1–4
Alina Ibragimova, Vilde Frang, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Maximilian Hornung (cselló), Knut-Erik Sundquist
(nagybőgő), Davidovics Igor (lant), Dinyés Soma (csembaló)
Narrátor: Tompos Kátya
_______________________________
2019. július 21. (vasárnap)
Zeneakadémia, Nagyterem
2. KONCERT
Balogh Máté: Új mű
(a Fesztivál Akadémia megrendelésére)
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
Brahms: a-moll trió, op.
114
Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)
Közös éneklés
Mozart: Esz-dúr
zongoranégyes (K. 493)
Kokas Katalin
(hegedű), Lars Anders Tomter
(brácsa), Maximilian Hornung
(cselló), Dejan Lazić
(zongora)
_________________________________
2019. július 22. (hétfő)
Zeneakadémia, Solti Terem
3. KONCERT
J. S. Bach: c-moll
triószonáta a Musikalisches Opferből
(BWV 1079)
Dimitry Smirnov (hegedű), Kokas Dóra (cselló), Csalog Benedek (fuvola), Dinyés
Soma (csembaló), Davidovics Igor (lant)
Bartók: 1.
hegedű-zongora szonáta (BB 84)
Kokas Katalin
(hegedű), José Gallardo (zongora)
Sosztakovics: g-moll
zongoraötös, op. 57
Kelemen Barnabás, Sarah Christian (hegedű), Razvan
Popovici (brácsa), Maximilian
Hornung (cselló), Dejan Lazić (zongora)
_________________________________
2019. július 23. (kedd)
Zeneakadémia, Nagyterem
4. KONCERT
Beethoven: F-dúr
hegedű-zongora szonáta, op. 24 („Tavaszi”)
Joshua Bell (hegedű), Dejan Lazić
(zongora)
Bartók: 5. vonósnégyes
(BB 110)
Kelemen Barnabás, Dimitry Smirnov (hegedű),
Kokas Katalin (brácsa), Kokas Dóra (cselló)
Bartók: Magyar népdalok
Horti Lilla (szoprán),
Balog József (zongora)
Dvořák: A-dúr vonóshatos, op. 48
Joshua Bell, Kelemen Barnabás (hegedű), Lars
Anders Tomter, Maxim Rysanov
(brácsa), Maximilian Hornung,
Enrico Bronzi (cselló)
_________________________________
2019. július 26. (péntek)
Zeneakadémia, Solti Terem
III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny Ünnepélyes díjkiosztója és
Gálahangversenye
Beethoven: D-dúr
zongoratrió, op. 70/1 („Szellem”)
Augustin Dumay (hegedű), David Geringas
(cselló), José Gallardo (zongora)
Mozart, Bach, Vivaldi
hegedűversenyei
A III. Fehér Ilona Nemzetközi
Hegedűverseny győztesei
Anima Musicae
Kamarazenekar
_________________________________
2019. július 27. (szombat)
Zeneakadémia, Nagyterem
5. KONCERT
Tornyai Péter: Új
mű a Fesztivál Akadémia megrendelésére
Dimitry Smirnov (hegedű), Szabó Balázs (orgona)
Bach: E-dúr
hegedű-csembaló szonáta (BWV 1016)
Dimitry Smirnov (hegedű), Szabó Balázs (orgona)
Liszt: Via crucis
Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
Blow, Händel és Bach áriái
Kovács Ágnes (szoprán),
Katalin Kokas (hegedű), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics
Igor (lant), Szilágyi Attila (nagybőgő)
Beethoven: A-dúr
hegedű-zongora szonáta, op. 47 („Kreutzer”)
Kelemen Barnabás
(hegedű), Dejan Lazić
(zongora)
_________________________________
2019. július 28. (vasárnap)
Zeneakadémia, Nagyterem
ZÁRÓKONCERT
Schubert: e-moll fúga
(D. 952)
Dejan Lazić,
José Gallardo (zongora)
Mendelssohn: Esz-dúr vonósoktett op. 20
Shlomo Mintz (hegedű), Razvan
Popovici (brácsa), Mon Puo Lee (cselló), a Fesztivál Akadémia növendékei
Boulez: Messagesquisse
Jonathan Cohen, Maximilian Hornung, Kokas Dóra, Mon Puo Lee, a Fesztivál Akadémia
növendékei
Vezényel: David Geringas
Barokk ária
Kovács Ágnes (szoprán),
Tóth Mónika (hegedű), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics
Igor (lant)
Leclair: g-moll hegedűverseny, op. 10/6
Kelemen Barnabás, Tóth
Mónika, Kokas Katalin (hegedű), Dimitry Smirnov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), Szilágyi Attila
(bőgő), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics
Igor (lant)
III.
A FESZTIVÁL AKADÉMIA BUDAPEST
2019-ES KÍSÉRŐPROGRAMJAI
_________________________________
Fotókiállítás
Dobos Tamás
kiállítása, megnyitó 21-én vasárnap.
_________________________________
Előadások
Július 21.
(vasárnap), 11:00–12:00 (Kupolaterem/X. terem)
Fazekas Gergely – Kurtág György operája
Július 22.
(hétfő), 17:00–18:00 (Solti Terem)
Maxim Rysanov
– Sosztakovics: Brácsaszonáta
Július 23.
(kedd), 17:00–18:00 (X. terem)
Balog József – Lajtha László zongoraművei
Július 26.
(péntek), 15:00–16:30 (Hagyományok Háza)
Dimitry Smirnov – Paganini: 24 caprices
Július 27.
(szombat), 11:00–13:00 (Solti Terem)
Kelemen Barnabás – Bartók: Hegedűverseny
Július 27.
(szombat), 16:00–18:00 (Solti Terem)
Klukon Edit–Ránki: Liszt-Satie-Dukay
Július 28.
(vasárnap), 15:00–16:00 (Nagyterem)
Szabó Balázs: Orgonabemutató
_________________________________
Műismertető
előadások
Az esti
hangversenyek előtt Fazekas Gergely zenetörténész tart
műismertető előadásokat.
_________________________________
Kerekasztal-beszélgetések
(X. terem)
Káosz és rend – beszélgetés fizikusokkal és
filozófusokkal
Káosz és teremtés – beszélgetés teológusokkal
Beszélgetés a historikus előadói gyakorlatról
Jonathan Cohennel
Beszélgetés Shlomo Mintz-cel és David Geringasszal a
zenei versenyekről
Beszélgetés Perényi Eszterrel a hegedűoktatásról
_________________________________
Színészek
szobája (11:00-12:20)
Molnár
Piroska
Tordai Teri
Tompos Kátya
Vecsei H
Miklós
Eperjes
Károly
IV.
A FESZTIVÁL AKADÉMIA BUDAPEST
2019-ES MESTERKURZUSAI
Liszt
Ferenc találta fel a mesterkurzus műfaját (is), az oktatásnak azt a
formáját, amikor nem a hivatalos tanmenet részeként tanít egy-egy valódi
mester, hanem néhány óra vagy nap közös munka az, amelyből a növendék
részesülhet. Idén nemcsak a Fesztiválakadémia művészei vállalkoznak arra,
hogy a nyilvánosság számára is betekintést engedjenek ebbe az eredendően
bensőséges tanár-diák viszonyba, hanem hat világhírű tanár is:
David Geringas, a
legendás litván csellótanár, Rosztropovics egykori növendéke,
Shlomo Mintz,
napjaink egyik legnagyobb hatású hegedűművésze,
Augustin Dumay,
francia hegedűművész és karmester, Herbert von Karajan egykori
felfedezettje,
Wilfried Strehle, német
brácsaművész, aki 1984-től 2013-ig a Berlini Filharmonikusok szóló
brácsása volt,
Perényi Eszter, hegedűművész,
a Zeneakadémia Vonós Tanszékének egykori vezetője,
Rinat Ibragimov, orosz
nagybőgőművész, a Londoni Szimfonikus Zenekar egykori szóló
bőgőse.
A
Fesztiválakadémia művészei közül a következők vállalták, hogy
mesterkurzust tartanak:
HEGEDŰ: Katalin
Kokas, Barnabás Kelemen, Tóth Mónika
BRÁCSA: Maxim Rysanov (UKR), Lars Anders Tomter (NOR), Razvan Popovici (ROM)
CSELLÓ: Maximilian Hornung (GER)
ZONGORA: José Gallardo (ARG), Dejan Lazić (HRV), József Balog (HUN)
ÉNEK: Ágnes
Kovács (HUN)
V.
III. FEHÉR ILONA
NEMZETKÖZI HEGEDŰVERSENY
A Fehér
Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt 2017-ben alapította Kokas Katalin és
Kelemen Barnabás a legifjabb, 19 évesnél fiatalabb hegedűművész
generáció számára. A versenyzőket neves hegedűművészekből
és pedagógusokból álló nemzetközi zsűri értékeli, amelynek elnöki tisztét
kezdettől fogva a legendás Shlomo Mintz, Fehér Ilona egykori növendéke tölti be. A Fehér
Ilona Nemzetközi Hegedűversenynek szerves részét képezik a zsűritagok
által adott mester-kurzusok, továbbá a lehetőség, hogy a Kokas Katalin és
Kelemen Barnabás művészeti vezetésével a
versennyel egy időben zajló nemzetközi kamarazenei fesztivál, a Fesztivál
Akadémia Budapest próbáin és koncertjein részt vehetnek a versenyzők. A
verseny célja tehát nemcsak az, hogy lehetőséget teremtsen az ifjú
hegedűsöknek, hogy tehetségükkel megmutatkozzanak a nagyvilág előtt,
hanem az is, a résztvevők tanuljanak, a szó szoros értelmében a
mester-kurzusokon, a szó tágabb értelmében a világsztárok kamarahangversenyein.
S miként a verseny neve is jelzi, az alapítóknak van egy
további célja is, amit így fogalmaztak meg: „Ha megnézzük a hegedűjátéknak
azt a rendkívül gazdag és színes hagyományát, amelyet olyan előadók
képviselnek, mint Joachim József, Carl Flesch,
Reményi Ede, Auer Lipót, Hubay Jenő és számos más magyar legenda, köztük
Fehér Ilona, ha végignézünk a különböző nemzeti iskolákon Izraeltől
Oroszországon és Németországon át Magyarországig, akkor megérezzük, hogy milyen
kihívást és mekkora gyönyörűséget jelent számunkra a múlt, amelyet
boldogan őrzünk meg és adunk tovább a fiatalabb nemzedéknek.”
A zsűri
elnöke:
Shlomo Mintz (USA/Izrael)
A zsűri
tagjai:
Cihat Aşkın (Törökország)
Herbert
Greenberg (USA)
Qian Zhou (Kína)
Lutsia Ibragimova (Oroszország)
Perényi
Eszter (Magyarország)
Ácsné
Szily Éva (Magyarország)
Az
előválogató zsűri tagjai:
Alexandre
Dimcevski (Franciaország)
Petőfi
Erika (Magyarország)
Bangó
Ferenc (Magyarország)
A
III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny helyszíne a
Hagyományok
Háza (Budai Vigadó), 1011 Budapest, Corvin tér 8.