Tari Lujza: Kodály Zoltán Bars megyei
népzenegyűjtései
(Argumentum,
Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi
Intézet)
2017
kettős kerekszámú évfordulója (Kodály Zoltán születésének 135., halálának
50.) hívta életre ezt a kötetet, amelyet 2018-ban kaptak kézhez az
érdeklődők. Elsősorban muzsikusok – de mindenképp olyanok, akik
nem tartoznak a zenei analfabéták közé, tehát rendelkeznek a zenei olvasás
megszerzett tudásával. Merthogy a könyvben viszonylag kevés a tényleges
olvasnivaló – énekelnivaló viszont annál több van benne. S voltaképp akkor éri
el igazi célját Tari Lujza tudományos igényű munkája, ha nem csupán a
Bevezetés, a Kodály eszméje: „az élet minden jelenségét magába foglaló,
egységes kultúra.” című fejezet, ennek angol nyelvű verziója
(mechanikus fordításnál sokkal lényegre törőbb, a külföldieket érdemben
tájékoztató jellegű ez a fejezet, Németh G. István fordításában), valamint
a Dallamanyag, támlapanyag című, immár „A gyűjtemény”-re vonatkozó informatív
fejezet talál olvasókra.
A 39.
oldaltól a 281. oldalig terjed a 238 tételből álló dallamtár, azt
követően Irodalomjegyzék található (ahol beazonosíthatóak a hivatkozó
lábjegyzetek), majd informatív mutatók sorjáznak. A helységnévmutatóban
megtaláljuk a jelenleg Szlovákiában található falvak szlovák nevét (itt kell
szembesülnünk azzal, hogy az egykori Mohi, szlovák nevén Mochovce,
napjainkban már nem létezik, helyén 1982-ben atomerőmű épült – sovány
vigasz, hogy az erőmű tövében meghagyták a templomot, amelyet az
egykori lakók 2009-ben felújítottak). A dalszövegmutatóban
plasztikusan kitűnnek a változatok (az azonos szövegkezdetű daloknál
valamennyi gyűjtési hely szerepel, így a dallamtárban távolra kerülő
variánsok könnyen összevethetőek – és további variánsokra történő
utalások találhatóak az egyes daloknál, amikor ugyanaz a dallam eltérő
szöveggel szerepel), a füttyszót rögzítő két dallamnál „szövegkezdet”-ként a funkcióra utaló címmel (Seprűtánc,
Szalmatánc), míg a hangszeres tételek (Kanásztülök, trombita) funkció-meghatározása
jogosan nem kapott helyet e felsorolásban. A zenei szempontú
kadenciamutató azért tanulságos, mert könnyen áttekinthetően szemlélteti,
mely szerkezeti felépítés-típusok a leggyakoribbak. A hangszeres gyűjtések
kivétel nélkül Mohiból valók (innen származik a gyűjtemény anyagának
mintegy kétharmada - 146 tétel). A kötetet névmutató, és sorszámmutató zárja.
Tari
Lujza bevezető tanulmánya értékes és tanulságos olvasmány, amely szép
számmal tartalmaz olyan idézeteket is Kodálytól, amelyek felett gyűjteményes
kiadásokban könnyen átsiklana a tekintet, így viszont – kiváltképp a többször,
több helyütt hasonlóképp megfogalmazott, azonos lényeget hangsúlyozó állítások
– elgondolkozásra késztetőek.
A
példatár értékét növeli, hogy több tám lap facsimiléje is szerepel benne – így
a kutatómunkától távol nevelkedő, kottát leginkább nyomtatványokból olvasó
fogalmat kaphat arról, hogy milyen munkát jelent a kéziratos anyagokkal való
foglalkozás.
A
népdalok kottaképét tekintve, örvendezhet az érdeklődő: nem kényszerül
arra, hogy pusztán a precíz lejegyzésből adódó bonyolult kottából kelljen
rekonstruálnia a hangzást, hiszen a népzenei gyűjtésekből nem kevés,
ami hangzó anyagként is hozzáférhető. Ilyen meggondolásból tájékoztató
funkciót is betölt ez a könyv, hiszen támpontokat ad az érdeklődőnek,
hogy hozzáférjen az elérhető hallgatnivalóhoz. Kodály annakidején a
helyszíni élményszerzést tartotta megkülönböztetett jelentőségűnek –
a változó idők folyamán napjaink emberének „házhoz jönnek” az élményt adó
autentikus felvételek. Azazhogy, megvan annak a lehetősége. Csupáncsak
élni kell vele!
Fittler Katalin