AZ
újdonságai – hegedűsöknek
Láng István:
Hasonlóságok hegedűre (és CD-re ad lib) / Resemblances for violin (and CD ad lib.)
*
Sári József:
Négy parafrázis; Rapszódia hegedűre / Four
Paraphrases; Rhapsody for violin
Nem
igazán meggyőző, ha valaki a kortárs zeneirodalom
„áttekinthetetlenségére” hivatkozva fordítja érdeklődését régi zenék felé.
Annál is inkább, mivel – elsősorban a hangfelvételek tanúsága szerint –
valamennyi régebbi kor (stílus, stb.) zenéje áttekinthetetlen. Azaz, áttekinthetetlenül
gazdag. Nem véletlen, hogy a ritkaságok iránt érdeklődők
időről-időre találnak maguknak újonnan „felfedezhető”
különlegességeket. Igaz, ők elsősorban zenehallgatók, tehát
haszonélvezői annak az elméleti és gyakorlati munkának, amely a
világelső felvételek sokaságát eredményezi. Rácsodálkozhatnak – méltán
vagy méltatlanul – elfeledett mesterekre (kis és/vagy nagybetűvel
minősíthetőkre), egykori divatokra és korízlésekre, beleértve a
hangszerelésben megmutatkozó változatosság széles tárházát. Tegyük hozzá: az apparátusválasztás
mindig többé-kevésbé összefüggött egy-egy mű játszottságával. A ritka
(drága) hangszerek alkalmazása luxust sejttetett, a választékos
hangszerapparátus egyszerre utalt gazdagságra és előadói profizmusra - míg
máskor a széleskörű népszerűsítés érdekében megengedőnek
bizonyultak a szerzők (és főképp a kiadók!), megannyi alternatívát
sorolva fel.
Nincs ez
másképp napjaink zenéjét illetően sem: a szerző a lehetőségek
mezsgyéjén egyensúlyoz, amikor eldönti, milyen előadóegyüttesre
(vagy szólistára) szánja új művét. Szerepet játszik/játszhat ebben
külső felkérés (többé-kevésbé megszorítóan) és belső indíttatás – ez
utóbbi nem ritkán a számításba jöhető előadók ismeretében. Nem
véletlen, hogy bizonyos szempontból virágzik a kamarazene – de az sem, hogy
széleskörű ismertségéről ez nem mondható el.
Lerágott
csont a szerzők és előadók kölcsönös egymásrautaltsága (ha nem is
azonos mértékben) – de talán mégsem: nem lehet eléggé megbecsülni azokat a
hangszeres (és énekes) művészeket, akik időről-időre vállalkoznak
új művek megtanulására. És még több hálával tartozunk (s tartóznak elsősorban
a szerzők) azoknak az előadóknak, akik a bemutatót/bemutatókat
követően is szívükön viselik az adott mű sorsát, s alkalmanként
esetleg még alkalomról is gondoskodnak újbóli megszólaltatásukról. Ettől
kezdve a – potenciális – közönségen a sor, hogy érdeklődésével táptalajról
gondoskodjék mindehhez!
Azonban
a hallgatóság nem kizárólagos státusz: lelkesedés és vállalkozókedv
birtokában a hallgatóból előadó válhat – már amikor a darab
megszólaltatásához szükséges magas szintű elvárások nem támasztanak
akadályt. Etekintetben a népszerű-gyakori
hangszerek szóló (esetleg duó- vagy trió) irodalma tűnik a
legelérhetőbbnek. No és azok a művek, amelyek nyomtatásban
hozzáférhetőek.
A
kortárs (elsősorban hazai) szerzők nagy nyeresége az Akkord Zenei
Kiadó, amely elismerésre méltó mennyiségű (és minőségű)
új kompozíciónak biztosít nyilvánosságot. Aligha csodálkozhatunk azon, hogy
legnagyobb számban fuvoladarabokat (és fuvolás kamaraműveket) kínál, de
nem panaszkodhatnak más hangszeresek sem. Némi utánjárás (esetleg a honlapon
való tájékozódás) nem nagy áldozat a naprakész tájékozódás megszerzéséért. És
már a gyors áttekintés is tanúsítja: érdekes világba kapunk betekintést.
Igen,
betekintést, mert korántsem kell hangszerek mentén lehatárolódni az
érdeklődésnek; némi belső hallással eredményes lehet a tájékozódás
megannyi olyan kottában is, amelyek tényleges megszólaltatására nincs
lehetősége az érdeklődőnek. És főképp tanulságos, hiszen
betekintést kaphatunk egy-egy szerző zenei műhelyébe. (Ki ne
látogatott volna olyan kiállításokat, ahol a tájékoztató feliratokból keveset
értett, akár anyanyelvén, akár idegen nyelven olvasta is őket?!)
A zene,
a zenélés: közösségi tevékenység, habár vannak „magányt igénylő” területei
is (változatosak a zeneszerzői „szokások”, hogy ki milyen körülmények
között tud/szeret leginkább komponálni, az viszont szinte egyértelmű, hogy
az előadónak nincs szüksége társaságra a gyakorlás bizonyos fázisaiban).
Izgalmas dolog viszont elvonulni egy-egy kottával, megpróbálva megfejteni a
többé-kevésbé hagyományos notációkat. Intellektuális
izgalom ez, mindenfajta mellékhatás nélkül, hiszen kizárólag pozitív
eredménnyel járhat (siker- és teljesítményorientáltaknak egyaránt hasznos) –
ráadásul szabadon ütemezhető!
Láng
István és Sári József (Papiruszportal.hu - Kulturális
Portál)
A
közelmúltban két hegedűkotta jelent meg, amelyek – kellő időráfordítással
– afféle továbbképzést is jelenthetnek, gyakorló és elméleti muzsikusok számára
is. És ki-ki a saját maga számára tett „felfedezéseivel”, meglátásaival
csökkenti azt a szakadékot, amely megannyi zenebarátot elválaszt korunk
zenéjétől. Az egyszólamú (violinkulcsos) kottaképek ugyanakkor diszkréten
ráébresztik az érdeklődőt, hogy mennyi – könnyen, egyszerű
utánanézéssel pótolható – hiányosság van ismeretanyagában.
Resemblances, azaz
Hasonlóságok a címe Láng István 2015-ben komponált művének. Szerencsére
zárójelben követi a „hegedűre” apparátus-jelölést, hogy „és CD-re ad lib.”, hiszen az ilyesmi első pillantásra akár
elrettentő is lehet. A kotta kivitelezése mintaszerű: a négy oldal
kihajtható (nincs lapozási probléma, ugyanakkor attól sem kell tartani, hogy
nem tud megállni a kottaállványon. A különlegességre egyértelműen fényt
derít az ajánlás: „Perényi Eszternek és az EAR Együttesnek”. A kiadvány két
nyelven (magyar, angol) ad alapinformációkat, miszerint a darab előadható
CD nélkül is, ám akit érdekel, annak hanganyaga térítésmentesen
megrendelhető a kiadótól.
Nyilvánvaló:
a felkérés a Sugár Miklós vezette zenei műhelytől érkezett, a
bemutatásról a hazai kortárs hegedűirodalom ismertetésében élenjáró művésznő
gondoskodott (tegyük hozzá, nem egy alkalommal játszotta el, s e sorok írója
tanúsíthatja, hogy CD nélkül is teljes értékűnek bizonyult tolmácsolásában
a kompozíció). A címet sommás mondat „magyarázza”: „a különböző részekben
néha visszatérő elemekre vonatkozik”. Mire másra? – replikázhatnánk, de
érdemes közelebbről foglalkozni azokkal a bizonyos „elemekkel”!
Négy oldalon
árad a zene; nem tagolják ütemvonalak, ám az (értő) áttekintést szöveges
utasítások tagolják (Con slancio, Sostenuto,
Giocoso, Lento, Vivace, Esitando, Semplice, Concitato, Mesto, Grave, Vivo – elő a
zenei szótárral!). A többé és kevésbé ismert kifejezések egy része inkább a
tempóválasztást segíti, mások a karakterizálást; akár egybekomponált ciklus
körvonalait is felfedezhetjük, s visszatérésük a nagyformát illetően
tájékoztat. Külön terület rajzolódik ki a concitato-semplice
kontrasztból, erőteljes atmoszférateremtéssel – és akkor már nincs is
elveszve az „olvasó”. Hasonlóképp biztos támpontot ad a zenei anyag dinamikai
jelekkel való részletező ellátása. Sok a szélsősége, mindig
folyamatokról van szó (amelyek folytonosak vagy épp megszakítottak), ami viszont
egyértelműsíti: nincsenek „közömbös” hangok. És ez önmagában is nagy
tanulság: nem elég mechanikusan követni az utasításokat (amelyekből pedig
van jócskán!), hanem értelmezni kell – pontosabban, értelmezni érdemes, mert
oly módon nyer értelmet a játszanivaló. Ami, ebből következően, nem
technikai követelmények/kihívások sorozata csupán (jóllehet, bizonyos
szempontból valóban az – különös tekintettel a játékmódok gazdag
változatosságára!). Az elemző kottaolvasás ébreszti rá a játékost, hogy mi
mindent kell közvetítenie – hogy valóban az szólaljon meg, amit a szerző
elképzelt. Dramaturgiája van a műnek – ki-ki
konkretizálhatja vizuális fantáziája segítségével, de megelégedhetünk
azzal is, hogy érzelmek-indulatok hullámzásának vagyunk tanúi.
(A-1247)
Az
Akkordnál rendszeresen publikáló szerző műveit tartalmazza a másik új
kiadvány: Sári József Négy parafrázisát, valamint Rapszódiáját. Korábbi kottái
között is voltak olyanok, amelyek azonos (vagy szinte azonos) apparátusra szánt
több darabot tartalmaztak. Frappáns megoldásként a borító a Négy parafrázist
tartalmazza, mindegyik egy-egy oldalra kifért. A praktikus helykihasználás
mutatkozik meg abban, hogy a kihajtható három oldal játszanivalóját
követően egyet kell csupán lapozni – a fennmaradó oldalak egyike a
belső címlap, a másikon a rövid szerzői szakmai életrajz kapott
helyet. Az öt oldalnyi Rapszódia viszont kényesebb
jószág: afféle óriáskígyó (ragasztással megoldva, egyoldalasan), önálló címlappal;
vigyázni kell rá, nehogy – nem lévén dosszié-jellegű tartója – kiessen.
Sári József művei sajátos kottaképpel jelennek meg (aki egyet látott közülük, felismeri a többit is – szinte kézirat-jellegű a személyességük). Kiváltképp a szünetet is tartalmazó nyolcad- vagy tizenhatod hangcsoportok jellegzetesek: a szünet szinte „méretarányosan” helyezkedik el a gerenda alatt. Sári ritkán ír zászlós nyolcadokat – szívesebben jelzi az értéket viszonylag hosszabb gerenda-szakasszal. Első látásra furcsa a szemnek, ám a zenei tájékozódásnál néha kifejezetten megkönnyíti a játékos formálását.
Szívesen
jellemzem Sári Józsefet alkatilag szemérmes zeneszerzőként. Azok közé
tartozik, akik érdekfeszítően tudnak beszélni – de ha saját művük
kerül szóba, észrevétlen-ügyes gesztusokkal térnek ki a műhelytitkok
megosztása elől. Miközben saját szerzői világa van, igyekszik kerülni
a személyességet, amit beszélgetésben szívesen afféle „piszok”-nak a megtervezett-realizált elképzelés felületén (nem
véletlen, hogy egyik emblematikus művének az Elidegenített idézetek címet
adta). A Négy parafrázis is ilyesfajta sajátosan „rejtőzködő” tétel. Muzikológus-elemző legyen a talpán, aki megfejti a
titkot, vajon milyen (saját vagy mástól származó) kompozíció inspirálta parafrazeálásra. Az azonban itt is érződik, hogy sok
szállal kötődik szerzői habitusa régi korok, elsősorban a barokk
zenéjéhez (beleértve a rejtvénykánonokat). Az elsőnél felvillant
valamiféle „külső” inspirációs támpontot: az ünnepélyes Salutatio címzettje zeneszerző-kollégája, Decsényi János. A másodiknál a con passione
karakter-meghatározás olvasható, a harmadik még visszafogottabb. Moderato –
írja, s legfeljebb arra figyelhetünk fel, hogy csaknem azonos alaptempót képzel
a tételekhez. A záró parafrázishoz érve mintha megbánta volna „instrukcióit” –
vagy épp bizalmat szavaz az előadónak, akit beavatott korábbi
gondolataiba? A kottakép magáért beszél itt – a „szabályos” és „szabálytalan”
tizenhatod csoportok érzelmi-indulati töltéséről dinamikai
előírásokkal gondoskodik, a tipikus barokkos ritmikájú középrészben
viszont hagyja „magáért beszélni” zenei anyagot…
Ágáló
rövid dallamgesztusok, a száguldást gondosan artikuláló hangsúlyokkal
valamiféle rejtett többszólamúság felvillantása – a hallgatót vonzza a
megfejtenivaló, miközben sejti: az előadótól függ, hogy megszólaltatva mi
jön át a szerzői szándékokból.
Legalább ennyire
rejtélyes a Rapszódia cím is – amely korántsem a 19. század kedvelt
műfajával tart rokonságot. A barokk fantázia-formára emlékeztet megannyi
mozzanatával, s főként a szabadság érzetét keltő (ám gondosan
megtervezett) futamaival, melyek hatásosan torkollnak trillákba. De itt is nagy
felületeken teljesednek ki az emblematikus ritmikus gesztusok. A kompozíció
ajánlása Lázár Eszternek szól, s nem tévedhetünk nagyot, ha úgy véljük: az
egykori rádiós szerkesztőnek a Fészek kortárs-koncertsorozatainak
megvalósításáért tett áldozatos munkájáért állít neki emléket.
(A-1246)
Értelmes
időtöltésnek tűnik az élő szerzőktől távol,
személytelen társaságukban időzni – akár belső hallással megkísérelve
a hangzás elképzelését, akár „felkészülni” a szembesítésre, amikoris
felcsendülnek a művek… A közben felmerülő,
gondolatébresztő kérdésekkel gazdagodva, mind nagyobb vállalkozó kedvvel
lehet folytatni a végtelen utat a mindenkori kortárszenék végtelen birodalmába.
Fittler Katalin