Mesés Zenejáték – CD-felvételen
A BonBon Matiné
Műhely bemutatja Fehérlófia című mesés zenejátékát. Zeneszerző: Dobszay-Meskó Ilona Szövegíró: Tarr Ferenc Mesélő: Lukácsházi Győző Előadja: Ventoscala Sinfonietta
(www.ventoscala.com) Hegedű: Bodó Antónia, Kuklis
Gergely Cselló: Rózsa Richárd, Vámos Marcell Trombita: Horváth Bence, Winkler
Balázs Kürt: Farkas Ferenc, Polyák Endre Ütőhangszerek: Varga Zoltán
Mihály Zongora: Dobszay-Meskó Ilona További prózai
szereplők, illetve hangok: Dobszay-Meskó Ilona,
Tarr Ferenc, illetve Varga Zoltán Mihály
Fővárosunk
gazdag élőzenei kínálata kiterjed a gyermekközönségre is, különböző
helyszíneken, különböző címmel/műfajjal láthatók-hallhatók
rendezvények, amelyek érdemben több korosztályhoz szólnak (éppen ezért gyakran
„családi program”-ként hirdetik őket).
Rendkívül
hasznos, ha a hallhatnivalóhoz látvány is társul, hiszen olyankor az
elkalandozó tekintet is felfedezhet megjegyzésre méltó dolgokat, mozzanatokat.
Nem véletlen, hogy például a Magyar Rádió 6-os stúdiójában megrendezésre
kerülő Tóbiás matiné hosszú ideje életképes, és éppen ezért örvendetes,
hogy a gyakorlatban sikeresként vizsgázott produkciók a Bonbon Matiné
Műhely gondozásában hangfelvételen is hozzáférhetőek.
E
sorozat ötödik korongja a Fehérlófia, amely a közelmúltban került rögzítésre. A
kísérőszöveg tanúsága szerint „A Fehérlófia az
egyik legismertebb és egyben legarchaikusabb magyar népmese”. Akár igaz, akár
PR-hasznú túlzás, nem tudni, milyen széles körben ismert napjainkban – az
viszont tény, hogy a mesés zenejáték nagy hatásfokkal növeli
ismertségét-kedveltségét. Szövegírója Tarr Ferenc (rendező, színházpedagógus,
2013 óta a BonBon Matiné Műhely művészeti
vezetője), aki elkötelezetten törekszi arra, hogy különböző fórumokon
megismertesse és megkedveltesse a minőségi kultúrát a gyerekekkel. A
zeneszerző Dobszay-Meskó Ilona folyamatosan tart
kapcsolatot a Bobon matiné Műhellyel, az ő felkérésükre készült már
2012-ben első mesedarabja is, a Jancsi és Juliska. A zeneszerző egy személyben
gyakorló muzsikus (karmester, zongorista) és tanár is (ráadásul kétgyermekes
családanya), sokrétű kapcsolatban áll a gyermekekkel és fiatalokkal. Szakmai
hátterét zeneirodalom ismerete adja, amely nem csupán a történeti komolyzenét foglalja
magába. A felnőtt muzsikus is szívesen hallgatja a Fehérlófia hangszeres
zenéjét, amely nemegyszer „összekacsintásokat” tartalmaz – „visszaköszön”
Bartók, Kodály, Sztravinszkij és sokak mások néhány frappáns-hatásos fordulata,
nem idézetként, hanem inkább intonáció-értékkel. Az előadó a
zeneszerző-karmester által életre hívott (a mindenkori játszanivaló
apparátusához rugalmasan alkalmazkodó) Ventoscala Sinfonietta, ezúttal 2-2 hegedűssel, csellistával,
trombitással és kürtössel, egy ütőhangszeres játékossal – és a zongoránál
a szerzővel. A mesélő Lukácsházi
Győzőhöz prózai szereppel csatlakozik ő is és a szövegíró is, az
ütős Varga Zoltán Mihály gondoskodott „kacajok, hangok, effektek” gazdag
tárházáról, és az egyik hegedűst, Kuklis
Gergelyt énekelni is halljuk.
Dobszay-Meskó Ilona (Papageno)
Közösségi
produktum tehát a zenés mesejáték, amely kreatív lehetőségeket adott a
közreműködőknek, akik ezáltal korántsem
csupán előadnivalónak tekintik szólamukat, hanem – homo ludensként – részt
vesznek a játékban.
Hangulatos
az előadás, változatos a hangzásvilág, és igazi mesevilágba kalauzol a
mesemondó Lukácsházi Győző.
A
felvétel tartalmát tracklista tagolja, amely az
epizódok tartalomjegyzéke is egyben. Említésre méltó viszont az is, hogy nem
véletlen a sajátos műfajmegjelölés (nem zenés mesejáték, hanem mesés
zenejáték); a hangulatilag, a karakterek megjelenítésében rendkívül kidolgozott
(választékos) zenei anyag egyszerre illusztrálja a mesét, valamint sajátos
dimenziójával olyan mozzanatokra is ráirányítja a figyelmet, amelyek felett –
csupán prózában elmondva - könnyen átsiklana a figyelem. Bőségesen él
olyan hangszínekkel, ritmusokkal, amelyek feltehetően már ismerősek a
hallgatók számára, éspedig konkrét tartalomhoz társítva – ez azért rendkívül
hasznos, mert rászoktatja a fiatal hallgatókat, hogyne csak passzívan
hallgassák a zenét, hanem mindig keressék a „jelentését” is, azaz, nyelvként értelmezzék,
amelynek sajátos kifejezési lehetőségei vannak.
A mai
gyerekek, akiket néha az a veszély fenyeget, hogy összemosódik képzeletükben a
reális és a virtuális, ebben a történetben is találnak képzeletbeli
mozzanatokat, amelyek beindítják fantáziájukat, ugyanakkor a valóság-közeli
érzések-indulatok olyan (átélt) többlettel gazdagíthatják őket, aminek
felnőtté válásuk során is hasznát veszik.
Tetszetős,
szórakoztató – egyszersmind kortárs. Nemcsak azért, mert élnek az alkotói,
hanem azért is, mert a ma (fiatal) emberéhez szól. Időt állóan, hogy a
holnap gyermek-közönsége is a magáénak érezhesse.
(LGYCD 005)
Fittler Katalin