Mariann
Marczi - Past Visions by Odradek
– issuu
Mariann Marczi
– PAST VISIONS – Artist portrait
– YouTube (5:16)
A
Schubert és Schumann zongoraműveit tartalmazó felvétel az amerikai Odradek kiadó újdonsága. A cég neve ismerősen ismeretlen,
tanácsos utánanézni. És csakhamar kiderül, hogy érdemes is. Neve Franz Kafka
egyik „hőséé”: az Egy családapa gondjából ismerős. Szokatlan név egy
zongoraművek kiadására létesített kiadónak – de talán nem csodálkozunk azon, ha
tudjuk: alapítóját John Andersonnak hívják (aki korántsem azonos a Robert Burns
verséből ismerttel!). Eddig a furcsaságok, a többi inkább figyelemreméltó: a
2012-ben alapított cég tevékenysége „klasszikus zenére” specializálódik, ezen belül
is a zongoramuzsikára – viszont a „klasszikus” korántsem stílusirányzatot
jelez, érdeklődése napjaink zenéjére is kiterjed. (Magyar PR-felelősök
figyelmébe: a cég korántsem tünteti fel magát ezért misszió teljesítőjeként!)
Előadóként nemzetközi léptékkel mérve „ismeretlenek” közül választja, és
tudatosan ragaszkodik olyan széleskörű szabadsághoz, amilyet a neves-nagy cégek
aligha engedhetnek meg maguknak (vonatkozik ez a műsorokra is!). E szabadság
jellemzője, hogy nem merül ki érdekességek-ritkaságok felkutatásában – többé és
kevésbé ismert szerzők és művek egyaránt szerepelnek a kiadványok sorában.
A világhálón való tallózásaim során hamar eljutottam ahhoz az
értesüléshez*, hogy Marczi Mariann első szólólemeze is
e cégnél jelent meg – az információáradat méretére jellemző, hogy nem kapott
kellő publicitást idehaza az a tény, hogy magyar előadóművész (ráadásul 20-21.
századi!) magyar szerzők műveit tartalmazó műsort
örökítette meg amerikai cégnél készült felvételen. Talán a terjesztőkhöz sem
jutott el a híre – de ha a hír el is jutott, nemigen érezték feladatuknak, hogy
lépéseket tegyenek a felvétel megismeréséért és megismertetéséért. Hiszen
rendkívül gazdag a könnyebben népszerűsíthető kínálat (nagy cégekkel, befutott
előadókkal, ismert-népszerű művekkel)!
Az Odradek cég elégedett lehetett a
művésszel, hiszen ismét biztosított számára lehetőséget szólóalbum készítésére.
Az új korongon Schubert és Schumann művei szerepelnek. Schubert ismertebb
darabjai közé tartozik a 6 moments musicaux sorozata, továbbá a ritkaságkedvelőknek ínyenc
csemegét jelentő variációsorozat Anselm Hüttenbrenner témájára, valamint a 12 Grätzer
Walzer. Schumanntól 82. opusa, a Waldszenen
kapott helyet a műsorban.
Marczi Mariann (fotó: Tommaso
Tuzj)
Marczi Mariann elismerésre
méltó alapossággal tartja számon repertoárját, amely már terjedelmét tekintve
is elismerésre méltó. Annál lényegesebb viszont, hogy ez a jegyzék korántsem
pusztán egykori műsorok dokumentuma, hanem tapasztalatok forrásjegyzéke. Mert a
megtanultak korántsem váltak „befejezett múlttá” az egy vagy több szereplésen
való realizálás során, hanem a zenei tanulságok transzferhatása érződik a
későbbiekben is. Ilyesmire vezethető vissza Marczi
Mariann játékának megannyi olyan sajátossága, amelyet azért veszélyes szavakba
foglalni, mert minden ilyesfajta megközelítés a félreértés veszélyét hordozza
magában. Szívesen emelem ki játéka „természetességét”, amelyben felesleges
mérlegelni a tudatosság és az ösztönösség arányát. Feltehetően a korábban
átgondoltan elsajátított nagymennyiségű kompozíció tapasztalatai munkálnak
ebben – mint amikor valaki a széleskörű olvasottsága révén nemcsak bővíti
szókincsét, hanem ismereteit arra használja fel, hogy az így rendelkezésére
álló készletből mindig a legmegfelelőbbet tudja kiválasztani. Aligha elégséges
úgy jellemezni, hogy minden kigyakoroltan (s főképp nem begyakoroltan)
biztonságos az előadásában – annyival több ez a technikailag problémátlan
zongorázás, mint ahogyan a sallangmentes versmondás sem pusztán a hibátlan
artikuláció következménye. A hosszabb-rövidebb tételeknek minden hangja él –
életük minden egyszerűségük mellett is több vegetációnál, hiszen folyamatok
részei, s csak örülhetünk annak, hogy mindig természetes közegükben találkozunk
velük.
Mintha Marczi Mariann Leopold Kohr véleményén volna (small is beatiful, más vonatkozásban pedig slow
is beautiful), semmit sem akar túldimenzionálni. Épp
ezért a viszonylag szűk dinamikai keretben rendkívül jelentőséget kapnak a
kitörések, a csúcspontok. A kidolgozottság okán viszont soha nem válik
unalmassá soha sem az alig variált ismétlés-visszatérés sem. Nincsenek
érzelmessé érzékenyülések, s általában mindenféle romantizáló
túlzástól mentes ez az interpretáció. Legnagyobb ereje abban van, hogy a
zongoristának természetes ez a kifejezésmód, miként kis társaságban a téma és
az előadás hangereje az olyanok számára, akik bizonyosak abban, hogy van
mondandójuk iránt érdeklődés. Különösen a kevésbé ismert Schumert-műveknél
kamatozik ez az előadói attitűd. A hallgatóban a tíz perc alatt, amíg a 12
keringő szól, aligha merülnek fel olyan kérdések, hogy máskor, mások miért nem
játsszák őket – „beéri” az egyszeri élménnyel, amelyet a felvételnek
köszönhetően számtalanszor elő lehet hívni.
Schumann Erdei jelenetek ciklusánál is érvényesül a
klasszicizáló fegyelem – itt a hallgató a zenei mondanivaló mellett a
„zongorázás” részleteire is felfigyel (fogékonyabbá válik?) – billentésre, játékmódokra,
artikulációs részletekre. Talán mert úgy érzi, hogy a szép elbeszélés itt
poétikusabb, „távlatosabb” lehetne, megbírna erősebb vizuális asszociációkat
is?
Odradeket illetően Kafka
tagadólag válaszol a felvetődő kérdésre, hogy meg tud-e halni (ami minden
halandó esetben kétségtelen) – remélhetőleg John Andreson
Odradekjére is igaz ez, hiszen céljai megvalósítását
sohasem tekintheti befejezettnek, s így zenekedvelők sokaságának adhat
értelmes-értékes időtöltéshez lehetőséget, szolgálatot téve szerzőknek és
előadóknak egyaránt.
Fittler Katalin