Mondások nyomában
„Gyerekprogram”
tanulságokkal
„Semmi
sincs ingyen”, „Mindennek ára van” – ilyen és hasonló mondások ismeretében
könnyen gyanakodhat valaki, ingyenes programkínálat láttán. És ez jól megfér
azzal a hárító gesztussal, hogy belépőjegyes rendezvényektől
anyagiakra való hivatkozással tartja magát távol. Pedig régi igazság, hogy az
ár és az érték két különböző dolog, és korántsem mindig egyenes arányban
viszonyulnak egymáshoz. Az „ennyit elkérni ezért” rosszallása sem mindig
olyanoktól származik, akik megtapasztalták a keserű igazságot, hogy „nem
mind arany, ami fénylik”. Éppen ezért „a puding próbája az evés” mondást
kínálom leghatásosabb módszertani javaslatként.
Vendégszereplő
művészek teljesítményét minősíti, ha „visszahívást” kapnak, azaz, a
továbbiakban is van érdeklődés produkcióik iránt. Másrészt a törzsközönség
kialakulása is visszajelzés! Amikor 2019. március 31-én ellátogattam a Magyar
Rádió 6-os stúdiójába a Tóbiás-matinéra, örömteli meglepetéssel
láttam, hogy a felnőtt-kísérettel érkező apróságok milyen magától
értődő természetességgel veszik birtokba a stúdióban kialakított
nézőteret. Önmagáért beszélt a látvány: otthon érezték magukat, s ez az
otthonosság-érzet mindvégig érezhető maradt.
Nógrádi
Péter
Úgy
hirdették a műsort, hogy „Kortárszene fiataloknak” – ehhez képest
leginkább fiataloknak még nem nevezhető kicsinyek sokasága, valamint
örökifjú felnőttek több generációja volt jelen. Olyanok, akiknél még nem
alakultak ki előítéletek, vagy már képesek előítélet-mentes
érdeklődésre (divatos szóval: nyitottak). Programként Nógrádi Péter
Pinocchióját hirdették meg, a Ventoscala Sinfonietta előadásában, műsorvezetőként Lukácsházi Győzővel (akinek képe a Bonbon Matiné
némely kiadványán „Győzőbácsi” aláírással
szerepel).
Lukácsházi Győző (Fidelio.hu)
A
stúdióbeli rendezvényt, szokás szerint, felvételen rögzítették, amely
nyersanyagul szolgál későbbi műsorhoz („megvágva”, alkalmanként zenei
bejátszások pótfelvételével, műsoridőre szabott terjedelemben). Az
ifjú közönség korántsem azért jött, hogy „szerepeljen a rádióban” – számukra
vasárnap délelőtti program volt ez, mesével, muzsikával. (Némely család
olyannyira otthonosra vette, hogy volt egész autógyűjteménnyel érkező
kisfiú is, aki változatosan töltötte az időt, hol az autókkal játszva, hol
pedig felfigyelve környezete történéseire. Ajánlatos lenne esetleg rajzlapokkal
és színes ceruzákkal érkezni, a zenehallgatás közbeni rajzolgatásnak is megvan
a maga haszna…)
Győzőbácsi
(nevezzük így) remek kapcsolatot tud kialakítani a gyerekekkel, megannyi
kérdéssel aktivizálva őket (nem maradt el a jutalom-csoki sem). A jól
felépített foglalkozás során bemutatta a Ventoscala Sinfonietta öt muzsikusát, hangszereik felismertetésével és
megszólaltatásával, majd következett a „mesés zenejáték”. Győzőbácsi
volt a narrátor, s a meséjébe rövid zeneszámok ékelődtek. Pedagógiailag
rendkívül hasznos, hogy időnként kilépett a mesélő szerepéből,
és műsorvezetőként fordult a közönséghez. A mese folyamata nem sérült
ezektől a rövid intermezzóktól, ugyanakkor az aktualitáson messze
túlmutató tanulságokhoz jutottak a gyerekek. Felismerhették, hogy Pinocchiót a
zongora jeleníti meg, segítőjét, a tücsköt is beazonosították, a
hegedű hangját társítva hozzá. Máskor karaktereket, helyszíneket
határozhattak meg az érdeklődők – és állíthatom, az önkéntes figyelem
mértéke elismerésre méltó volt.
A
gyerekek számára mindennél plasztikusabb értelmezése volt a „kortárs”-nak, hogy él a zeneszerző, tehát – mint ebben az
esetben – akár itt is lehet. És a kíváncsiságot ébren tartandó, elárulta ugyan,
hogy jelen van körünkben a szerző, de csak a műsor végén fedte fel
kilétét, amikor is lelkesen megtapsolhatták a zeneszerző bácsit,
köszönetképp a szép zenéért.
A
Pinocchio rövid tételei könnyen befogadható zenét kínáltak, szólószámot vagy
különböző hangszer összeállítású kamarazenét. Az öttagú apparátust nem
volt nehéz szemmel tartani, felfedezni, hogy kik játszanak éppen – és ezáltal szinte észrevétlenül „megtanulni” az egyes
hangszerek (hegedű, fuvola, trombita, nagybőgő, zongora)
hangját. Nógrádi Péter – maga is gyakorló nagyapa – jól össze tudta egyeztetni
a zeneszerzői feladatot azzal a szemponttal, hogy a mese-szituációkhoz alkalmazkodva
különböző karaktereket, hangulatokat megjelenítő zenéje befogadható
legyen a gyerekek számára is.
Nem volt
szükség „fegyelmezésre” – aki nem győzte az egyhelyben maradást,
nesztelenül változtatta helyét, kipróbálva a nézőtér más-más pontját,
avagy épp a kísérő ölébe ülve. Ez az egyórányi program szinte
természetesen illeszkedett mindennapi életükbe, s ennek jelentősége azért
felbecsülhetetlen, mert aki ily módon megtapasztalta a zeneközelséget, annak
nem jelent problémát a hangversenytermi „viselkedés”, ahol nem unatkozni fog,
hanem megtalálja azokat a megfigyelési szempontokat, amelyek segítségével
bármilyen műfajú és fajsúlyú zenével kapcsolatba tud kerülni.
A
Tóbiás-matiné időről-időre jelentkező műsorait érdemes
lenne olyan iskoláskorúaknak is látogatni, akiknek kisgyermekkorából ez a
zenehallgatási lehetőség kimaradt. Itt ugyanis élményszerűen,
közvetlenül juthat olyan ismeretekhez, amelyek megszerzéséért csak annyit kell
tennie, hogy ellátogat a stúdióba. Hogy jókor, jó helyen legyen.
Fittler Katalin