HANKISS ILONA
SZŐNYI
FERENC
Szőnyi Ferenc (1926–1990)
operaénekes
- Kollégám voltál és tanárom. Sokat tanultam
tőled: az örökké nyugtalan törekvést a tökéletességre, a fáradhatatlan
munka kényszerét, a művészi alázatot, a hétköznapok szerény megélését. Te
e szabályok szerint éltél. Hangod a magnószalagon, mondataid papírra vetve.
Beszélj!
- Pályám érdekesen kezdődött. Korunk híres
rajzolója, Mühlbeck Károly feljött hozzánk megnézte rajzaimat. Édesapám megemlítette,
szépen énekelek is. Meghallgatott és első szereplésemet ötven egész
fillérrel jutalmazta.
Az emberben benne vannak a tehetség csirái, de ki kell
fejten őket segítséggel, támogatással. Ha ez nincs meg, a legtehetségesebb
emberből is csak zsákhordó lesz. Sokszor nemzedékeken át rejtve marad ez a
képesség, míg sikerül kifejezésre jutnia. Így volt ez nálunk is. Édesanyám
tehetséges énekesnek indult, de Bécsben élő híres énekesnő nagynénje
támogatását is vissza kellett utasítania, családja ellenkezése miatt. Édesapám
hegedűsi karrierje is így szakadt félbe, mert nagyapám nem tűrte,
hogy valaki másképp képzelje életét, mint ő. Így bennem, bennünk, hisz
bátyáim nagyszerűen zongoráztak, bontakozott ki az, amit szüleim
elkezdtek, de nem folytathattak.
Az otthoni szellemi élet nagy hatással volt ránk. Ott
kezdtük szeretni a zenét, megismerni az irodalmat. A legújabb kiadású könyvek,
lexikonok faládában érkeztek hozzánk minden évben. Édesanyáék kis
pénzükből, adósságokra vásárolták. Fontosnak tartották, érdemes volt
küzdeniük érte. Ők így érezték. Tőlük, általuk kaptam meg az
indíttatást, lehetőséget arra, hogy mindazt az értéket, amit magammal
hoztam, kifejlesszem és közreadjam.
- A sokféle értékből válasszuk ki most a
leghangsúlyosabbat, zenei tehetségedet, melyet az operaművészet
szolgálatába állítottál. Munka, játék, szenvedély. E három szó közül melyik jut
eszedbe először, ha pályádra gondolsz?
- Mind a három, hiszen a szenvedély hajtja az embert a
játék élvezetében, de mind e mögött az önfeledtnek látszó játék mögött,
sokrétű munka rejlik. Úgy érzem, a fő adottság a szép hang és ehhez
jön a három alkotóelem. Együtt van ereje, egyedül egyik sem teljes.
- Nálad a leghangsúlyosabb elem a szenvedély,
mely felizzítja művészetedet, életedet, igazságodért vívott harcaidat.
Karakterjegyeid erősek, szélsőségesek. Portréképed olyan olajfestmény
lehetne, mely finom pasztell árnyalatokkal teljes. Szükségünk van
sokszínűségre, hogy Janus arcunkat úgy tudjuk viselni, hogy mindkét arcra
egyformán jusson szín és fény, hogy egyik gazdagítsa a másikat.
- Én a színpadon a színpadi életemet próbálom
valóssággá eleveníteni, az életben pedig a mindennapi életet élni. Ez a két
élet hat egymásra, mégis külön kell élni mind a kettőt Nem azokat kell
elámítani, akik nincsenek felkészülve rá, hanem azokat akik eljöttek a
színházba.
A bűvész, bár játszva megtehetné, nem válhat az
utcán zsebtolvajjá. Ugyanígy én se csaphatok be senkit azért, mert ismerem a
színpadi fogások hatását. Ha szívbetegnek tettetem magam, mentőket hívnak,
mert hisznek nekem. A színpadon kell csodát teremteni úgy, hogy bár harmincszor
látott a közönség egy darabot, hinni tudjon abban, hogy Mimit meg lehet még
menteni. Boldogtalan az a művész, aki a napi életét Alfrédként éli végig,
mint Tamino vezeti autóját, mint Radames áll sorba kenyérért. Ez csalás és
öncsalás.
- Rangsoroltad szerepeidet?
- Legkedvesebb szerep nincs, és mégis van. Legszebb
az, amit meg tud valósítani az ember. Legszebb az első, min az első
szerelem. Számomra ez volt a Don José. Az első szerep, mely azt
jelentette, a pályán vagyok, megbecsülnek, a kollégák maguk közé fogadtak. Ezt
a szerepet mindig az első szerelem szenvedélyességével énekeltem. Ez talán
érezhető volt mások számára is. Az első élmény mindig maradandó: egy
gyerekkori utca hangulata, ahol valaha játszottam, egy szó, egy mozdulat
emléke, varázsa. A pályám így indult el, hisz ebben a Don Joséban benne élt a
többi is: Florestan, Otello, stb.
Virágária (3:47)
George
Bizet · János Ferencsik · Ferenc
Szőnyi · A Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara Carmen - Részletek
℗ 1966
HUNGAROTON RECORDS LTD.
Manrico szerepében (Verdi: A trubadúr)
Canióként (Leoncavallo: Bajazzók)
- Beszélj a felkészülés folyamatáról.
- Mikor megkapok egy szerepet, megpróbálom elképzelni
magamnak. Mindig a zenéből indulok ki, hiszen a zeneszerző
koncepciója számomra a legfontosabb. Ezek a darabok vagy irodalmi, vagy érzelmi
alapra íródtak. Ha nincs emlékem róluk, akkor tanulmányokat folytatok velük
kapcsolatban. Ezután jön a tanulás, amihez egy jó korrepetitor kell. Sok
türelmet és megértést igényel ez a munka. Akkor jönnek a partnerek, zenei
összpróbák, színpadi, zenekari jelmezes próbák. Hosszú fárasztó folyamat, amit
mindig végig kell járni. És este énekes, karmester, súgó, ügyelő,
munkatárssá válik.
Néha váratlan beugrásra hív a telefon, olyan szerepre,
amit talán fél éve nem énekeltem. Azt a kínt, amit ilyenkor az előadás
végéig érzek, nem kívánom senkinek.
- A hosszú próbamenet után az előadás,
premier napját „megszenteled”?
- Van, aki otthon is eljátszhatja a nagy művészt,
számomra a napi gondok ugyanúgy jelentkeznek, mint más pályán lévőknél.
Így ilyenkor se tudok kibújni alóluk. Persze egyszerű lenne kijelentenem,
hogy ma én Tamino vagyok és így mindenki adja meg otthon a nekem járó
tiszteletet. De ez nem megy. Arra szoktattam magam, hogy ne éljek önkímélettel.
Végzem ilyenkor is a munkámat, tanítok és felállva a zongorától, bemegyek a színházba és kezdődhet
az előadás.
- Van, akinek több időre van szüksége az
átalakuláshoz. Te utolsó pillanatig nem foglalkozol önmagaddal, de mire rád
kerül a jelmez, a maszk, a lélek sem a tiéd. Eladás után is ugyanilyen gyorsan
válsz újra Szőnyi Ferenccé?
- Nem váltok gyorsan, de hat-hét óra után, mire eljön
a reggeli készítés ideje, átváltozom szürke átlagemberré és már így indulok napi
bevásárló körutamra.
- Profi játékos vagy, megkísért azért Téged is
a lámpaláz?
- Ismerem, de nem húz vissza, ugyanakkor nem
használom, mint doppingoló szert. Olyan érzés, mint mikor komoly betegség után,
hőemelkedésem van még, ilyenkor olyan jó érzés borzongani a kályha
mellett.
- Egy sikertelen este hogy hat Rád?
- Ez kétoldalú lehet: A zenekari árkon túl érzik
sikertelennek, vagy én érzem úgy a színpadon. Sokszor megteszek mindent s a
közönség ridegségét nem tudom áttörni. Máskor hibázhatok én, hisz oly sok
összetevője van a jó produkciónak, a közönség mit sem vesz észre
ebből, lelkesen tapsol. Egy apró hiba, hetekig bánt, addig, amíg újra
elénekelhetem a szerepet. A várakozás néha hónapokba kerül ez rossz gyakorlat.
Komlóssy Erzsébet és Szőnyi Ferenc
- Családodat mennyire engeded közel a
munkádhoz?
- Megpróbálom távol tartani őket ezektől a
problémáktól. Ez néha nehéz, és talán nem is a legokosabb dolog. Hiszen meg
kellene tudniuk, hogy ez egy nehéz, fájdalmas munka elsősorban, nem
könnyű játék. De remélem számukra is egy pluszt jelentett, ha bejöttek az
előadásomra. Más oldalról is megismerhettek. Talán kicsit csodálkoztak
azon, hogy ez ugyanaz az apu, mint aki reggel felhozta a szenet a
pincéből. Más az élet és más a színpad. De az élet szenvedélyét próbálom
ráborítani mindig a közönségre. Ugyanakkor nem kívánom meg, hogy otthon a
cipőmet kitisztítsák, mert este hattyún jövök be a színre, mint Lohengrin.
- Bírálatra igény tartasz?
- Egyedül talán a közönség kritikája érdekel, aki így,
vagy úgy reagál. Tapsukból kiérzik, kihallik, hogy azon az estén, kinek szól az
elismerés. Meghallgatok minden véleményt, de nem befolyásol a
munkafolyamatomban. Megpróbálok lépésről-lépésre,
előadásról-előadásra felépíteni valamit és ebbe nem lehet beleszólni
- Ha minden elképzelésed valóra válik a
színpadon, ha a közönség hisz Neked, követ a játékban, majd ünnepléssel
köszönt?
- Ugrálni tudok örömömben, de nem ámít el. Jó érzés,
hogy elértem valamit. Előadás után az ember néha valóban azt hiszi, hogy
ő a világ közepe, de aztán kimegy az esőbe, villamost, autóbuszt
hiába vár, autója szervizben, tehát hazagyalogol lucskosan, ázottan. Addigra
elszáll a beképzeltség és a siker is már csak távoli emlék.
- Szerencsére fáradhatatlanok vagyunk az
újrakezdésekben. Segítőtárs lehet ebben egy tanár, karmester,
rendező.
- Igen, ha partnerek egy koncepció kialakításában és
megőrzésében. Ha munkatársak és nem ellendrukkerek. Kiemelkedő példa
erre Ferencsik, aki elismeri, hogy aki dolgozik, az hibát is követhet el, amit
együtt lehet és kell kijavítani. Mások nem mindig követik ezt a módszert és ez
nagyon gátolja a jó együttes munkát, és megrontja
a munkaszellemet.
Házy Erzsébettel (Szokolay S. Hamlet) és Szőnyi Erzsébettel
(Wagner: Tannhäuser)
- Az üresen maradt estékre vannak
„előhívható” barátaid?
- Baráti köröm nincs. Van néhány ember körülöttem,
akik közel állnak a barátság fogalmához. A barátság fenntartásához sok idő
kell, engem ez a kettős élet egészen felemészt.
Igényeim vannak, bizalmat, segítséget és részvétet
várok. Az emberek sokszor titkokat akarnak megtudni a bizalom címén. Ez nem
barátság.
- Tanítványaid, kórustagjaid, segítségre váró
fiatalok körében jól érzed magad és ilyenkor bőkezűen adakozol.
Mindenre ráérsz, amit fontosnak tartasz.
- Úgy érzem az életem véres hobby: színpadi játék,
festés, rajzolás, a színek megtalálása, a vonalak csodája, a fehér papír
vágyakozást keltő izgalma. Kis tanyám, a magam építette kunyhóval, a
kikelő magok varázsa, az autózás és minden, amit éppen csinálok, legyen az
tanítás, vagy két farostlemez összeillesztése. Minden, amivel ki tudom fejezni
magam. Én csak így tudok élni.
- A világ „dolgai”mennyire hatnak Rád?
- Hatással vannak rám, én viszont csak a színházon
keresztül tudok hatni rájuk. Embereket formálunk, akik nem mentesek a mi
világszemléletünktől. Különösen olyan darabra gondolok, mint a Mózes,
amelyik archaikus történet, mégis a mai ember gondolatait hordozza/ Sadat és
Beguin konfliktusa./
A körülöttünk élők sem mentesek a mai
problémáktól, így közvetve, vagy közvetlenül természetesen részt veszünk a történelem
hétköznapjaiban.
- Ritkán látni Téged koncertterem vagy opera
nézőterén. Csak akkor vagy ott,”láthatatlanul,” ha egy növendéked énekel,
vagy ha egy előadói megoldás érdekel.
- Nem szeretek együtt lenni olyan emberekkel, akik
divatbemutatónak használják a koncerttermeket, és úgy hiszik, jelenlétük nélkül
nincs zenei élet. Úgy próbálok lépést tartani a művészettel, hogy otthon
kis rádiómon hallgatok meg mindent, ami érdekel. Így az a legszebb, hogy
elképzelésem szerint kritizálhatok meg mindent. A jó zenét szeretem, a saját
zeném izgat, érdekel. Festek, rajzolok s egyik legkedvesebb szenvedélyem az
agyagozás, új tárgyak teremtése. Ez sokkal megnyugtatóbb, mint az éneklés és
főleg maradandóbb. Valami, ami mindig változatlan és élő. Egy színpadi
este emléke elszáll, mint a füst.
Egy 1943-ban készült Krisztus festményem ma
ugyanazokat az érzéseket kelti bennem, és pontosan úgy látom a
nagyszerűségét és fogyatékosságait. De ha nincs magnó, vagy lemezfelvétel,
akkor az idő kitörli az emberek emlékezetéből a legnagyszerűbb
színházi produkciókat is és másokat helyez előtérbe.
- Nem tartozol a „haknizó” művészek közé.
A pénz szót nem igen ejtetted ki soha, talán csak egyszer, prágai operaturnénk
alkalmával, szenvedélyesen kárhoztatva koldus napidíjunkat.
- Nagyon sajnálom, de a pályán sosem tulajdonítottam
nagy jelentőséget a pénznek. Most már látom, milyen nagy hibát követtem
el. Mindenkinek üzenem, hogy ezt a pályát pénzzel mérik. Valaki azt hirdette:
„Mindenki annyit ér, amennyi fizetést kap.” Valójában persze nem így van. Nem
akkora művész valaki, mint amennyi bankbetétje van.
- Mikor vagy boldog?
- Mindig és soha. Boldog vagyok, ha süt a nap, ha
árnyékba húzódhatom. Ha szeretnek, s ha szerethetek. Ha úgy sikerül megoldanom
a munkámat, hogy még azok is dicséretig oldódnak, akik máskor hallgatnak.
Ha örömet tudok szerezni, ha segíthetek valakin. Így a
boldogság és boldogtalanság fény-árnyékában telik az életem.
- „Mi az, mi bánt?” villan át rajtam egy
operaszöveg részlet.
- Sok minden. Valamikor azt mondták: „Dolgozni csak
szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes.” Akkor mi hittük ezt, így
dolgoztunk és elégedettek voltunk. Most látom, másként kellett volna élnünk.
Mindent elértem, amit akartam, keveset akartam, ez a baj. Mindent kellett volna
kívánni, akarni, azt is elértem volna.
- Otthagytad a színházat idő előtt,
váratlanul. Miért?
- Van egy ember, aki tudja magáról, mit ér. Mások is
tudják. Tudja, hogy mit tudna tenni másokért, hogy jobban menjen minden. Fáj,
hogy ezt a munkát nem végezheti el, mert nem az igazság, hanem a rend a fontos!
Kár, hogy sosem tudják meg, milyen ember járt közöttük.
Valami véget ért és nincs folytatás.
________________
Hankiss
Ilona (Debrecen, 1935. nov. 6.) operaénekesnő (szoprán). Énektanulmányait
a Zeneakadémián Sallay Józsa és Hoór-Tempis Erzsébet
irányításával végezte. 1956-ban debütált a debreceni Csokonai Színházban Oscarként
(Verdi: Az álarcosbál). 1965-től a Magyar Állami Operaház magánénekese.
Repertoárjához elsősorban lírai és koloratúr-szubrett szerepek tartoztak.
Európa számos országában vendégszerepelt. Liszt Ferenc-díjas (1963). Főbb
szerepei: Norina (Donizetti: Don Pasquale); Pamina (Mozart:
A varázsfuvola); Blonde (Mozart: Szöktetés a szerájból).
Hálásan
köszönjük Petőné Szőnyi
Klárának, Szőnyi Ferenc leányának, hogy a Parlando olvasóival megosztotta
az Édesapjáról készült és a családi albumban
féltve őrzött fényképeket.