Kéringer Gábor
Nem csak fejben
dől el
Mozgás és sportolási szokások a zenei
pályára készülő 14- 20 éves korosztályban
Jelen tanulmány címe akár megtévesztő is
lehet. Elsődleges feladata ugyanis, hogy rákérdezzen: egyáltalán beszélhetünk-e
„szokásról” a vizsgált korosztályban, sőt szélesebb kitekintéssel az egész
zenésztársadalom aspektusában. A kérdésfelvetés már azért is érdekes lehet,
mert bár hányszor hoztam föl e témát tanult zenész, zenepedagógus kollégáim
körében (dacára annak, hogy a meglehetősen aktív, rendszeresen sportoló
Kodály már 1959-ben rávilágított a kérdés fontosságára) a reakció legideálisabb
esetben is csupán jóindulatú, ám szkeptikus elnéző mosolygás volt.
Ugyanakkor a sport a zenével való számtalan rokon vonása és kapcsolódási pontja
okán negyedszázados zenepedagógiai munkámban mindig komoly segítségemre volt.
Kutatásom célja, hogy – akár nyilvános vitaindítóként – rámutasson nemcsak a
probléma jelenlétére, hanem egyszersmind annak jelentőségére is mind a gyakorlati
zene, mind pedig a zenepedagógia színterén.
A zenészek problémáinak mozgásterápiás
kezeléséről – amint a vitathatatlanul nagyszerű eredményeket
felmutató Kovács-módszerről – meglehetős nagyszámú tanulmány
született. Ugyanakkor e helyt a zene, a zenész lét és a szó szoros értelemben
vett aktív sportolás kapcsolatát vizsgálom, vagyis a muzsikus létforma és
sport, mint meghatározott szabályok szerint, időtöltésként vagy
versenyszerűen folytatott testedzés (Nádori, 2005), (pontosabban rendszeres
testedzés!) összefüggéseit. Leegyszerűsítve: nem
elsősorban a zenei munkaképességi zavarok preventív gondozására tehát nem
a „regeneráló gondozásra” (Pásztor, 2017) hanem a rendszeres
(életvitelszerű rutinná váló) sportolásból eredő – problémákat megelőző
– életmódváltásra helyezem a hangsúlyt. A fent vázoltak tükrében korántsem
meglepő, hogy ebben az irányban folytatott kutatásnak dr. Pásztor Zsuzsa
2007-es felmérésén kívül ez idáig nyomára sem akadtam. Bízom benne, hogy írásom
ráirányíthatja a figyelmet e jelenségkörre, így elindíthat egy előremutató
folyamatot, amely zárt zenész közösségünkön túlmutatva egy tágabb társadalmi
spektrumra is pozitív hatással lehet.
A kutatás módszere
Tervem
szerint egy nagyhírű budapesti középfokú zeneoktatási intézmény diákjait
vizsgálva, első lépésként kérdőív összeállításába kezdtem. Az ívek
évfolyamonként kerültek kitöltésre, vizsgálva egyebek között az intézményben
naponta eltöltött időt, tanulási és hangszeres gyakorlási szokásokat,
sportolással eltöltött alkalmak számát, idejét, jellegét, helyszínét, ennek
tükrében figyelve a tanulók életmódjából eredő esetleges mentális és
fizikai problémákat. Felmérésem széles körűnek mondható: az ívet a teljes,
89 fő tanulólétszám 76,4%-a, vagyis 69 fő
egzakt módon, hiánytalanul kitöltötte.
(Létszámok évfolyamokra bontva: 9. osztály: 27-ból 20 fő, 10. osztály:
16/12, 11. osztály: 20/19, 12. osztály: 26/17 fő.) Így reális válaszokat
kaphattam kérdéseimre. Ennek alapján kijelenthető, hogy a vizsgált
területek-, vagyis az életmódból eredő mentális és fizikai problémák-
tekintélyes hányadában mutatható ki kapcsolat a sportolási szokások és az
esetlegesen fellépő problémák között.
Kutatási eredmények
A
muzsikuspalánták között végzett kutatásaim eredménye a sportolás mennyisége és intenzitása
tekintetében nagyságrendileg alulmúlta a mégoly kevés testmozgást végző
magyar társadalom átlagát is. 2017-ben a 15 és 29 év közti fiatalok 36%-a
sportolt rendszeresen a kötelező testnevelésórákon kívül. (Keller, Dernóczy, Polyák, 2017). Kérdőívem tanúsága alapján az
általam megkérdezett 14- 18 éves tanulók 47,05 százalékának válasza az egy,
vagy kevesebb testmozgási alkalmat jelölte meg a kötelező testnevelési
órákon kívül. (A tanórák
aktivitásának és intenzitásának megítélése nem e sorok írójának feladata.)
Amennyiben figyelembe vesszük, hogy többségük a sportolás időtartamára
alkalmanként fél óránál kevesebbet jelölt be, párosítva a séta, mint sport
opcióval, kiviláglik, hogy az említett tanulók gyakorlatilag nem sportolnak,
vagyis életükből hiányzik a fizikai és szellemi erőnlét kifejezése
vagy fejlesztése (Európai Sport Charta,1997).
27,94 százalékuk heti 1-2 alkalomról
nyilatkozott, ám a mozgással eltöltött idő átlaga itt is meglehetős
alacsony. A kategória leginkább a teljes inaktív csoport „kozmetikázott”
verziójának tekinthető.
A válaszadók 16,17 %-a már aktív, a heti 3-5
alkalommal sportoló csoport tagja, végezetül a vizsgált tanulók mindösszesen 8,
82% sportol minden nap.
Vizsgált szegmensek
Fizikai
panaszok
A nyolc vizsgált
problémából (alvászavar, mozgásszervi probléma, gerincbántalom,
testsúlyprobléma, tartásgondok, látásproblémák, állóképességi zavarok,
légzésproblémák) ötben nem látható jelentős eltérés a fizikailag aktív és
a nem, vagy alig sportoló tanulók viszonylatában.
- Mozgásszervi problémák
Érdekes módon csupán a napi rendszerességgel
sportoló fiatalok jelezték, hogy mozgásszervi problémáik vannak. Ennek oka
talán a sportolás során fellépő esetleges gondokban keresendő (pl.
sportsérülések, vagy azok hatásai), illetve abban a tényben, miszerint egy
rendszeresen sportoló személyt sokkal inkább foglalkoztat maga a kérdés. (Zenei
párhuzammal élve: rézfúvós kollégáinkat jóval kevésbé foglalkoztatja a
rekedtség kérdése, mint az énekeseket, vagy karvezetőket…)
- Gerincproblémák
Legtöbb ilyen irányú problémáról a heti 1-2
alkalommal sportolók számolnak be (47,76 százalékuk), őket a minden nap sportolók követik (33,33%), a heti egy, vagy annál
kevesebbet mozgóknál ez az arány 25%. A legkevesebb panaszról a heti 3-5
alkalmat sportolók számoltak be.
- Tartásproblémák
Bár a ritkán, vagy sosem sportolók 31,25
százalékához képest a minden nap aktívak tartásprobléma arányszáma
jelentős csökkenést mutat (16,60%), ugyanakkor ez a szám igen hasonló a
heti 1-2-szer sportolók körében (15,78%), sőt jelentős emelkedést
mutat a heti 3-5 alkalmat jelölőknél (36,36%).
- Látásproblémák
E téren valószínűsíthetően nincs,
vagy alig van hatása az aktivitás mértékének. Az arányszámok egységesen 20%
körüli értékben mozognak.
- Légzésproblémák
Erről furcsamód ismét a legtöbbet
sportolók írtak legnagyobb arányban: 16,6%, valamint a 3-5 alkalommal mozgók
(9,09%). Ennél kedvezőbb képet kapunk az inaktív társaságban (3,12%), majd
a heti 1-2alkalommal mozgók között ez a szám 0. Ennek valószínűsíthető
okáról a mozgásszervi problémák elemzése során már szóltam.
A
vizsgált kategóriák közül egyértelműen háromban mutatható ki szignifikáns
különbség az aktív és a nem sportoló tanulók között.
- Alvászavar
Az első két csoporthoz tartozó (nem, vagy
alig sportoló) tanulók 42,10%-a, illetve 28,12%-a
(összességében tehát 70,22 százalékuk) alvási zavarokkal küzd. (E tény valószínűsíthető hatása a
későbbiekben vizsgált figyelemzavar- problémákban is megmutatkozik.) Ez a
szám a heti 3-5 alkalommal sportolók körében némileg csökken (27,27%), majd a
minden nap aktív fiataloknál megszűnik (0%!).
- Állóképesség zavara
Az eredmények- bár az arányok mások- a zenész
munka megfelelő napi gyakorlatához oly nélkülözhetetlen megfelelő
fizikai és mentális állóképesség kérdésében, nem véletlenül mutatnak
hasonlóságot az előbb említett alvászavarokkal. A heti egyszer, vagy
kevesebbszer mozgó tanulók 15,78%- a, a heti 1-2-szer, alkalmanként sportolók 9,74%- a említ
problémát. Ezzel szemben a heti 3- 5 alkalommal mozgók között ez a szám 9,09
százalék a mindennapos aktivitást mutatók körében ismételten 0%!
- Testsúlyproblémák
A heti egyszer, illetve kevesebbszer keveset
mozgó csoport tagjainál kiugró adatot regisztráltam: 34,37%-nak okoz problémát
súlyfölöslege. A valamivel aktívabbak között 10,52%, a heti 3-5 alkalommal
sportolók, már csupán 9,09% nyilatkozott erről a zavarról. A minden nap
mozgóknál ez újfent 0%! E tények mentén két irányban indulhatunk tovább.
Amennyiben valós jelenségről, tehát valódi súlyproblémáról (vagyis egészségügyi
kockázatot hordozó elhízásról) beszélünk, a helyzet súlyosságát csak tovább
hangsúlyozza a teljes lakosságra vetített egészségügyi jelentések aggasztó
statisztikája. (Az azonos korosztályos országos mérésekben a lányok között
túlsúlyos (vagyis testtömeg indexe 25,0-29,9 kg/m2-30,0-39,9 kg/m2): 28,4%;
elhízott (> 40,0 kg/m2 testtömegindex (Petrányi,
2009): 14, 9%. Fiúk esetében 17,75 %. illetve 13,5% (Rurik
és mtsai., 2015)) Ugyanakkor
nem mehetünk el szó nélkül a hibás testkép- testtudat zavarainak napjainkban
élesen megfigyelhető jelensége mellett. Ez esetben a zenésznek
készülők komoly önértékelési zavarai akadályozhatják későbbi munkájuk
kiteljesedését.
A fent említett panaszok vizsgálata – a
leírtak mellett – még egy beszédes és tanulságos adattal szolgált: a mindennap
sportoló fiatalok 50%-a semmilyen panaszról nem tett említést…
A
muzsikus lét mentális problémái
Kutatásomban
kiemelkedően fontos szerep jutott a mentális zavarok vizsgálatának. A
szorongás, izgalom és félelem háromszöge (Gyömbér, Kovács, 2012) ugyanis a
sporthoz hasonlóan talán szakmánkban játszik leginkább sajátságos és
kiemelkedő szerepet. Ugyanakkor, míg sportpszichológusaink e téren-
érthető módon- a pszichés folyamatokban, zavarokban kutatnak, jómagam
„megfordítanám” e kérdést. Úgy vélem, nem csupán „fejben dől el” (Lénárt,
2012); vagyis személyes tapasztalásból, illetve eddigi kutatásaimból
valószínűsíthető, hogy e problémák pszichés vonatkozásaira igenis
komoly hatással bír a fizikális háttér, hovatovább, a fizikai aktivitás
háttere, elégséges, vagy elégtelen volta.
A speciálisan szakmai problémákat azok lényegi
eltérései miatt két különálló csoportra osztottam. Egyrészről a gyakorlás
közben, a megfelelő tanulási mechanizmusok során jelentkező, más
részről a koncerteken, illetve vizsgákon fellépő problémákra.
Előzetes feltételezésem szerint e panaszok többségének az életkor
növekedésével, a nagyobb gyakorlási és hangversenyrutinnal javuló tendenciát
kellett volna mutatnia. Ezt azonban méréseim cáfolták. Nem látható szignifikáns
különbség az említett panaszok esetében az életkor előrehaladtával,
így kénytelen voltam ezt is a mozgásszegény életmód rovására írni.
Tanulási
fázisok, illetve gyakorlás közben fellépő problémák
A gyakorlási fázis vizsgált öt tételéből
(gyakorlás közbeni fáradékonyság, figyelemzavar, memóriazavar, tanulási
nehézség, fizikai fájdalom) kettőben találtam komoly eltéréseket,
egyértelmű pozitív tendenciát (tízszeres, valamit közel kétszeres
mértékben) a rendszeresen sportoló fiatalok között. Ezek a fáradékonyság és a
figyelemzavar.
Az alig sportolók jelentős része számol
be az 1-5-ig terjedő skálára vetítve enyhébb, vagy erőteljesebb
fáradékonyságról, amely gátolja tanulásukat, munkájukat, míg ugyanezen adatok a
rendszeres sportolók között fordított értékeket mutatnak. Míg a ritkán, vagy
sosem sportoló tanulók 3,12 százaléka nyilatkozott, hogy a fáradékonyság sosem
okoz problémát, ez a szám a minden nap sportolók
között 34%.
A figyelemzavar esetében még kiugróbb mérési
eredmények születtek. Ezen a ponton a mindennap sportoló tanulók 33 %- a
semmilyen panaszról nem számol be (ellentétben a másik három csoport
arányaival: 9, 15, illetve 18 százalék).
Fellépések,
vizsgák során fellépő problémák
A
hangversenyeken, vizsgákon előforduló jelentősebb figyelemzavar
hasonló mért értékeket mutat: bár a megkérdezett fiatalok közül a nem, vagy
keveset sportolók harmincöt százaléka nyilatkozta, hogy soha nem okoz
problémát, ám a mindennap sportolóknál ez a szám 66%.
Mérhető elmozdulást (bár nem ennyire
sarkos eltérésekkel) tapasztalhattunk a muzsikusoknál oly sok kérdést
fölvető indokolatlanul nagy lámpaláz kérdésében is. Bár
valószínűsíthetően mentális alkati adottságok okán az összes
megkérdezett tanuló megközelítőleg 30 százaléka jelölte, hogy soha nem
okoz problémát a lámpaláz (31,25-33,6% közti mérési eredmény), ám a nem
sportolók közül 3,12 százalék jelölte, hogy gyakran okoz gondot lámpaláza. Ez a
szám a minden nap sportolók körében 0.
Összefoglalás
A mért eltérések az esetek jelentős
részében jóval túlmutatnak a véletlenszerű elmozdulásokon, így a
jelentős mértékű és arányú mintavételt figyelembe véve okkal
következtethetünk a problémák erősödése és a sportolási szokások között
fennálló fordított arányosságra. A megfelelő mennyiségű és
minőségű testmozgás jellegénél fogva sikerélményt adó mivolta
elősegítheti a könnyebb tanulást, járulékos plusz motivációforrásként
előmozdíthatja növendékeink fejlődését. Ennek hiányában jogosan vetődhet fel a
kérdés: a rövidtávon problémát generáló panaszok milyen gondokat okozhatnak az
életkor és terhelés növekedésével…?
Irodalomjegyzék:
-
Gyömbér Noémi- Kovács Krisztina-Imre Tóvári Zsuzsanna-dr. Lénárt Ágota-Hevesi Krisztina-Menczel Zsuzsanna: Fejben dől el.
Sportpszichológia mindenkinek (Noran Libro Budapest 2012.)
- Keller
Veronika-Polyák Adrienn: Fiatalok sportolási szokásai
generációs megközelítésben (Publikáció a Széchenyi István Egyetem által az EFOP
3.6.1-16-2016-00017 „Nemzetközisítés, oktatói, kutatói és hallgatói utánpótlás
megteremtése, a tudás és technológiai transzfer fejlesztése, mint az
intelligens szakosodás eszközei a Széchenyi István Egyetemen” című uniós
projekt keretében 2017.)
-
Keszei- Sándor: „Mindennapos testnevelés és testmozgás”- Magyarországi
Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) 2017. (www.mszoe.hu)
- Kodály
Zoltán: A zeneművészeknek is szükségük van rendszeres sportolásra (Parlando 1960/3. szám) (Eredeti cikk: Sport és Tudomány
című folyóirat 1959. december havi számából) (Kodály Zoltán:
A zeneművészeknek is szükségük van rendszeres sportolásra)
- Dr. Nádori
László, dr. Gáspár Mihály, dr. Rétsági Erzsébet, dr. Ekler
Judit, Szegnerné dr. Dancs Henriette,
dr. Woth Péter, dr. Gáldi Gábor: Sportelméleti
ismeretek (Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyugat-Magyarországi
Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola, Dialóg Campus Kiadó-Nordex
Kft.2011.) (Sportelméleti ismeretek | Digitális
Tankönyvtár)
- Pálfi
Zsuzsanna Mária (Konzulens: dr. Pásztor Zsuzsa): Kovács-módszer helye, szerepe,
jelentősége, hatása a kórusiskola, az osztály, és az egyén nevelési,
oktatási folyamatában (Szakdolgozat - Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai
és Pszichológiai Kar Budapest 2017.) (Parlando:
2017/5.: A Kovács-módszer helye, szerepe, jelentősége, hatása a
kórusiskola ...)
- Dr.
Pásztor Zsuzsa: Felmérés a zenei foglalkozási ártalmakról (2007.) (http://www.parlando.hu/Pasztor-Artalmak.pdf)
-
Petrányi Gyula: Belgyógyászati diagnosztika (Medicina Könyvkiadó Zrt. 2009.)
- Dr. Rurik Imre, dr. Ungvári Tímea, dr. Szidor Judit, dr. Torzsa
Péter, dr. Móczár Csaba, dr. Jancsó Zoltán dr. Sándor János: Elhízó
Magyarország - A túlsúly és az elhízás trendje és prevalenciája
Magyarországon, 2015. (Orvosi Hetilap 157. évfolyam 31. szám, 2016.) (DOI )
*Zenész, zenetanár, költő
.