Merész újító és „titkos szép-zenész”
Madarász Iván 70 éves
Madarász
Iván (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
1973
őszén 19 évesen csöngettem egy 24 éves, a Zeneakadémiát akkor frissen
végzett zeneszerző lakásának ajtaján. „Tiszteletem, tanár úr” – köszöntem
gimnáziumi érettségivel zsebemben, magánúton szerzett zeneelmélet ismeretekkel
fejemben, eladdig zeneszerzői tanulmányok teljes hiányában. Egy
felnőtt gondolkodásba ültetett gyermek zenésznebuló. Ma mérem fel igazán,
milyen könnyű lett volna a legjobb szándékkal is belém törni a bicskát, s
milyen különös feladat volt e kettős lényből három év alatt
zeneakadémiai zeneszerzés szakra felvételt nyerő, restanciái ellenére
helyét a mezőnyben megálló diákot nevelni. Szakmai életem felmérhetetlen
szerencséje, hogy az az ajtó Madarász Iván lakásáé volt.
A
stúdiumokat élveztem. Madarász remekül zongorázott, lényegre törően
magyarázott. Kezdettől sokat beszélt zenén kívüli témákról is, de
többnyire a zenével hozva azokat összefüggésbe. Ez is jó volt nekem, hiszen
értelmiségi környezetben nőttem föl, az a beszéd, az a gondolkodás
természetes közegem volt. Tehát nem úgy éreztem, hogy másfél-két órákra
bekerültem egy bármily vonzó, de zeneszakmai ketrecbe, hanem azt, hogy egy a
komponáláshoz nagy biztonsággal értő ember ugyanúgy bölcselkedik, mint sok
addigi felnőtt barátom.
Mindjárt
volt, amiket nem, vagy nehezen fogadtam el, hiszen Madarász Iván a legújabb
irányzatok közül számos olyanra is nagyon nyitott volt, amelyek engem azóta sem kerítettek bűvkörükbe. De minden szavának
hitelt adott, amit a klasszikusokról tudott, s máig csillagos óra számomra, ha
igazán belemerül valaminek az elemzésébe. Szenvedélyes tanár, ezért is hódít
meg oly sok diákot, s teszi őket növendékből tanítvánnyá.
Az
idő szerint még legnagyobb apparátusú műve A
nő meg az ördög Boccaccio-opera volt. Láttam a tévében, tetszett.
Azért ezt a bugyuta állítmányt használom, mert akkor én még csak odáig
juthattam a hallgatás során. Néhány éve a nosztalgia-televíziózás nagy
vívmányként beharangozott és a minap mély csöndben „kivezetett” csatornáján
újra megnéztem, s most már a mesterséget csodáltam benne: egy 23 éves
fiatalember biztos dramaturgiai érzékét és ahhoz társított színes zenei
fantáziáját. Bő évtized múltán már egy egészen más hangú tévé-operát
mutatott: a bibliai történet Karel Čapek általi
feldolgozására komponált Lótot. „A repetitív
operáról” már írtam is, s ma is bármikor szívesen hallgatom, az operaszínpadról
hiányolva csupán. De szerencsére nem Madarászt, csak a Lótot
kell hiányolnom, hiszen a szerző egyik legjelentősebb
operakomponistánkká vált: a Görgey-színműre írt Utolsó keringő már
az Operaház falai között került bemutatásra. Most pedig negyedik operáján
dolgozik: Sánta Ferenc Az ötödik pecsétjének zenés színpadra ültetésén.
Madarásznak
nemcsak jelmezes, díszletes darabjai viselik színpadi zene jellegét. Kicsit
Mozarthoz hasonlatosan versenyművei is. Három fuvolaverseny, két zongoraverseny,
a Cimbalom- és a Gitárverseny, de még az idei ArTRIUM
koncertsorozatában sok év után ismét előadott és szakmában-közönségben
egyaránt erőteljesen rezonáló tubaversenye (a Concertuba)
is. Nagyszabású oratorikus kompozíciója, az Egy történet fejezetei is e
felsorolásba illik, nem beszélve Nyitányáról egy képzeletbeli
operához, amelynek ugyancsak az Andrássy úton volt a bemutatója. De itt
most határt szabok a művek sorolásának. Ez a születésnapi köszöntés nem
egy máris gazdag, de még nagy jövő előtt álló életmű taxatív
összefoglalója. Várjuk a további szimfonikus és versenyműveket, operákat,
várjuk a Madarász-oeuvre egy másik fő vonulatának, az új énekes és
hangszeres intonációkat elektroakusztikusan kimunkáló kompozícióknak még hosszú
sorát. S az olyan lírai remekléseket, mint a Seol,
amely fuvolán, hárfán és vonósnégyesen, leheletnyi népzenei allúzióval, de
cseppet sem feldolgozásszerűen mélyen megérinti hallgatóját. Közben
az olyan „epizódokat”, mint a Bach hangján megszólaló Benedictus,
vagy épp a szerző utóbbi évekbeli egyik kedvenc alkotása, az Hommage ŕ XIX. század című, kompozitóriusan és pianisztikusan
brahmsi-schumanni mércével mérhető varációsorozata.
Rosszmájúan azt mondhatná valaki: az elektroakusztikusan „kísérletező”, ám
„hagyományosan” elsőrangú muzsikus Madarász e darabokban „éli ki”, hogy
szabadon „szép-zenélhet”. De nem ez a helyzet. S
nemcsak azért, mert az Hommage-hoz vonósnégyesre
megírta a Reflexiókat is, ami korunk hangján „válaszol”. Hanem mert a
zeneszerző színpadi vére nyilvánul meg itt is. Amiként belebújik
operaszereplőinek alakjába, s ahogyan személyre szabottan komponálja
versenyműveit (a fuvolaversenyek döntően különböznek aszerint, hogy Gyöngyössynek, Matuznak vagy
Bálintnak írta), úgy veszi magára a barokk, illetve romantikus zene jelmezét.
Játszik. Ez lételeme.
Gyöngyössy Zoltán, Termes Rita és Madarász Iván (2011)
És az élet más területein is jól állja meg
a helyét. Nem sorolom megannyi tisztét, rangját a zenei életben, csak a
legmagasabbat – és alighanem legnehezebbet – említem: az Artisjus elnökét.
Sokféle indulattal teli környezetben, külső veszélyek között higgadt
határozottságot igénylő szerep ez. És Madarász közmegelégedésre teljesíti.
Kossuth-, Bartók–Pásztory-, Erkel
Ferenc-díj, Lovagkereszt – ahogy a művek, úgy bizonyára az elismerések is
gyarapszanak még.
Hiszen Madarász Iván még csak 70 éves.
Erőt, invenciót kívánunk a folytatáshoz! Iván, sokat csípj le – jelenné
avatva – egy majdani utókorból, valamennyiünk
örömére!
Hollós Máté
Függelék:
I. Lót és Isten
- Ím, itt vagyok, Uram! 4:22
II. A város - Tessék! Tessék! 4:31
Előzene - Prelude
(4:08)
Provided to
YouTube by Hungaroton
2009 HUNGAROTON
RECORDS LTD.