PETRŐCZI ÉVA
Egy ismeretlen
Fischer Annie-kép, Gyomáról
Fischer Annie, 1933 kora nyarán,
dr. Tardos Gáspár gyomai
ügyvédék kertjében. A résztvevők bemutatása a cikk szövegében
olvasható.
*
A közelmúltban, 2019. május 16-án, a gyomaendrődi
OMart-ban, ebben az otthonos kis művészeti központban, amelyet az
irodalom- és zeneszerető Oláh Gizella és férje, Molnár Albert működtet,
éltet, a legjobb gyomai hagyományok szellemében, nem mindennapi ajándékot, ha
úgy tetszik, írói évtizedeim legszebb „pályabérét” kaptam a sorstól. Vagy
inkább a minden művészetek Urától. Szegeden és Gyomán játszódó
családregényem, az „Ida és Gyula – Dédszüleim története”
(Katica-Könyv-Műhely, Pécel, 2019) ott megrendezett premierjének egyik
kedves vendége, Ágoston Lajos ugyanis egész kis fénykép- és
iratgyűjteményt hozott magával az estre, édesanyja, Barta Margit
(becenevén: Majsi!) hagyatékából, aki 1932-tól 1936-ig Gyomán közös
háztartásban élő déd-és nagyszüleim, anyám és nagybátyám életének nagyra
becsült és nagyon szeretett szereplője volt, akinek főztje a
családot, s a vendégeket is elkápráztatta. A relikviák között találtam rá egy
nagyon megviselt, de felmérhetetlen lelki és zenetörténeti értékű
képecskére, amelyet itt és most már Zsubori Ervin restaurátori munkája
nyomán tudok közkinccsé tenni. A szépiabarna fotográfia 1933 júniusában
készült, ahogy már említettem is, dr. Tardos Gáspár gyomai ügyvédék kertjében,
nem sokkal azt követően, hogy a kép középpontjában mosolygó, mindössze 19
éves fiatal lány, Fischer Annie megnyerte a Liszt Ferenc nemzetközi
zongoraversenyt.
Fischer Annie (1914-1995) 1933-ban,
– a legfiatalabb versenyzőként – megnyerte Magyarországon a Nemzetközi
Liszt Ferenc Zongoraversenyt
(Gramofon - klasszikus és jazz zene)
Részben a gyomai Tardos-családnak, részben a zenéhez
sok szállal kötődő, nevezetes Kner famíliának, részben pedig
Berkovits Adolf fűszer, vas, építőanyag kereskedőéknek,
különösen zongoraművésznek készülő Erzsébet lányuknak (aki
később Mágori Erzsébet kritikusként lett ismert), továbbá a barátnői
triumvirátus harmadik tagjának, Tardos Ancsinak köszönhetően ebben az
időszakban az ifjú művésznő szinte „tiszteletbeli gyomainak”
számított. Mindezt megerősítette az is, hogy a Zeneakadémia zongora
tanszakán Bartók-növendékként tanult, bár Fischer Annie-nál jóval korábban,
Kner Imréné Kulka Etelka. Továbbá nagyon korai Annie-rajongó volt Etelka méltán
népszerű anyósa, Kner Izidorné, a település egyik, sokoldalúan jótékony
nagyasszonya, aki nem csak szakácskönyvet írt, de jeles
népdalgyűjtőként is bemutatkozott, amikor az 1936-os Szegedi Kis
Kalendáriumban tizenöt gyomai és környékbeli parasztdallamot tett közzé.
Amivel még adós vagyok, az két,
Fischer Annie-hoz kötődő személyes emlék. Nagyszüleim, nagybátyám és
anyám minden pécsi koncertjére elmentek, engem, emlékezetem szerint,
kettőre vittek el. „Szabályos” bemutatásomra 1966. január 18-án került
sor, amikor a Pécsi Nemzeti Színházban az életében és pályáján oly meghatározó
Liszt Ferenc H-moll szonátáját játszotta el; erről az óriási sikerű
koncertről családunk egyik régi barátja, dr. Nádor Tamás, a Pécsi Rádió
zeneértő munkatársa tudósított. Ekkor még tizenötödik évemet sem töltöttem
be, így nagyon fontos és megható volt az a néhány perc, amelyet a
művész-szobában tölthettem, ahol nagymamát Annie (nekem: Annie néni!) a
legnagyobb szeretettel fogadta, s amikor meghallotta, hogy én bizony nem
muzsikus, hanem írópalánta vagyok, kedvesen ezt mondta nagymamának: „Sose
búsulj, Margitom, az a lényeg, hogy a művészet soha nem vész ki a
családotokból!” A második és egyben utolsó személyes Fischer Annie-élményemre
1969 júniusában, már az érettségi után, a pécsi zenebarátok régi, kedves
Liszt-termében került sor, ekkor Beethoven Asz-dúr szonátája hangzott el.
Mindkét élményemre maradéktalanul igazak Tallián Tibor zeneesztéta szavai: „Ha
megpillantjuk, azonnal szívesen látott és személyes vendégeinek érezhetjük
magunkat, s ezért személyesen és közvetlenül veszünk részt abban a
beszélgetésben, amit Fischer Annie nem velünk, de előttünk és helyettünk a
művel folytat.”
Az itt közölt, archív felvételen a
kislányos arcú és termetű Fischer Annie ugyan nem a zongoránál ül, mégis,
arckifejezése és mosolya csupa muzsika, s annak bizonysága, hogy lelkes gyomai
rajongóit, egy alföldi kisváros zeneszerető értelmiségi családjait nem egy
művésznagyság savanyú közönyével kezelte, hanem szerette, s nagyra
becsülte. Ez a szeretet érződött több mint harminc évvel később is,
amikor nagymamám személyében már nem egy elegáns, jól zongorázó, harminchét
éves dámával, hanem egy szegénységtől, ízületi bajoktól meggyötört, de a
zenét hétköznapjai fontos, éltető részének tekintő, idős
asszonnyal találkozott.
Igazi meglepetés számomra ennek a képnek a
váratlan felbukkanása és nem remélt „gyógyulása”, s szívből remélem, hogy
ajándék lesz mindazok számára, akik Fischer Annie művészetét és
felejthetetlen egyéniségét ma is nagy becsben tartják! Arra a kérdésre, hogy ez
a felvétel mindmáig miért maradt rejtve a zenebarátok előtt, csak egy
lehetséges választ tudok. Köztudomású, hogy Fischer Annie és Tóth Aladár
1941-ben kivándorolt Svédországba, s akkori életük minden tárgyi emlékét
nyilván nem vihették magukkal. Ami pedig őt nagyon szerető és nagyra
becsülő családomat illeti: ugyancsak 1941-ben kezdődött
Gyoma-Baja-Budapest-Pécs vándorlásaik közepette nagyon sok becses tárgyi
emlékük nyom nélkül eltűnt. Barta Margit – a kedves Majsi – szeretetének,
ragaszkodásának köszönhető, hogy ez a közérdekű magán-emlék mégis
megmenekült!