SZERZŐ KATALIN PÁLYAKÉPE
életrajzÁt
összeállította és pályaképEt megrajzolta: Solymosi
Tari Emőke
„Tiszta lélek, tiszta
szándék, akár siker, akár nem.”
(Gróf
Széchenyi István jelmondata)
Szerző Katalin – portréfilm (előzetes) | MMA (5:36)
Szőnyiné
Szerző Katalin zenetörténész 1949. április 24-én, Sopronban született,
protestáns értelmiségi családban. Édesanyja Veress Ildikó (1925)
magyar-történelem szakos tanár, édesapja Szerző Aladár Árpád (1921-1991)
bányamérnök-tanár volt.
Tanulmányai: 1955-től
1957-ig Budapesten, majd 1963-ig Törökbálinton járt általános iskolába. Zenei
tehetsége és affinitása már egészen kicsi gyermek korában megnyilatkozott. A
rendszeres zenetanulást tízévesen kezdte meg, ugyancsak Törökbálinton.
Középiskolai tanulmányait 1963 és 1967 között a budapesti Veres Pálné Gimnázium
angol tagozatán folytatta. Párhuzamosan zongorát, zeneszerzést, zenetörténetet
és szolfézst is tanult a Fővárosi XI. kerületi Állami Zeneiskola
növendékeként, többek között Borbás Pálné, Geszler György,
Bárdos Kornél tanítványaként. A színjeles érettségi után két évig
(1967-től 1969-ig) a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola
orgona-zeneszerzés szakán Gergely Ferenc és Huzella
Elek növendéke volt. 1969 és 1974 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola (ma Egyetem) zenetudományi szakának hallgatója volt (felvételi
dolgozatát – az 1856 és 1866 közötti kolozsvári sajtó zenetudományi
feldolgozása alapján – Kolozsvár
zenei életéről készítette el). A
zeneakadémiai évek alatt olyan jelentős professzorok előadásait
hallgathatta, mint Szabolcsi Bence, Kroó György,
Somfai László, Kárpáti János, Kurtág György, Szőllősy
András, Gárdonyi Zoltán, Ujfalussy József, Dobszay László, Soproni József, Bónis Ferenc, Bartha Dénes
és Lendvai Ernő. Jeles muzikológusi oklevelét
1976-ban szerezte meg, miután megvédte Mihalovich
Ödönről (1842–1929) szóló operatörténeti diplomamunkáját.
Lakóhelye, családja:
Szőnyiné Szerző Katalin Budapesten él. 1974-ben ment férjhez, férje:
Szőnyi László fizikus. Két gyermekük van. 1975-ben született meg az
első fiú, Levente, majd 1977-ben a második, László Gyula.
Munkahelyei, szakmai tevékenysége: 1974
szeptemberében a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézetének Legán˙ Dezső által vezetett Magyar Zenetörténeti
Osztályán helyezkedett el tudományos ösztöndíjas gyakornokként. 1976-tól
ugyanott tudományos segédmunkatárs, 1979-től 1983-ig pedig tudományos
munkatárs volt. Fő munkája - a készülő öt kötetes Magyarország Zenetörténete című
akadémiai kézikönyv sorozat előmunkálataként – Liszt magyarországi
tanítványai, köztük Mihalovich Ödön munkásságának
feltárása, műjegyzékének elkészítése, továbbá 32 éven át tartó
zeneakadémiai intézménytörténeti munkásságának bemutatása volt. 1980-tól kezdte
el a magyar zenei sajtó történetének módszeres kutatását az első magyar
zenei szaklap, a Zenészeti Lapok (1860-1876) annotált
bibliográfiai feltárásával. Ugyanebben az évben – majd 1982-ben ismét – a weimari Goethe-Schiller Archívumban végzett
Liszt-kutatásokat.
1982-ben
a Himnusz és a Szózat Hungaroton-nagylemezen történt megjelenését követően
félórás tudományos ismeretterjesztő műsort készített a Magyar Rádió
felkérésére a hanglemez anyagáról. A műsor 1982 májusában hangzott el a
Kossuth Rádióban, és olyan nagy érdeklődést keltett, hogy augusztusban
„közkívánatra” meg kellett ismételni.
1983
februárjában értesült arról, hogy a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi
Intézetében csoportos leépítés keretében őt is elbocsájtják. A
következő három évben (1986-ig) a MTA Tudományos Minősítő
Bizottságának tudományos továbbképzési ösztöndíjasaként a Zeneakadémia
Könyvtárába és az újjáalakuló Liszt Múzeumba kihelyezett kutatóként a XIX.
századi magyar zenei sajtótörténettel, továbbá Liszttel és magyar kortársaival
kapcsolatos forráskutatásokkal foglalkozott. 1985 áprilisában állami
ösztöndíjjal egy hónapra a Zenei Sajtó Nemzetközi Forrásrepertóriuma (RIPM)
európai központjába, Pármába utazott, ahol feltárta Liszt Ferenc és a Ricordi-cég tulajdonában lévő milánói zenei lap, a Gazzetta Musicale di
Milano kapcsolatának történetét.
1986-tól
1989-ig az Editio Musica
Budapest felelős zenei szerkesztőjeként kapott állást és tudományos
közreadóként bekapcsolódott a kiadónál folyó Liszt-összkiadás munkálataiba.
1989
májusában – meghívásra – előadást tartott az Amsterdami Egyetem
Zenetudományi fakultásán, valamint a Zeneműkiadó számára 19. századi
hollandiai Liszt-forrásokra vonatkozó kutatásokat folytatott. 1993-ban, majd
1995-ben egy-egy hónapos állami ösztöndíjjal Bécsben Erkel Ferenc és a
reformkori bécsi sajtó, valamint Johannes Brahms Magyar táncainak Brahms kottatárában található forrásait feltáró
kutatásokat végzett.
1989
júniusától 1994 januárjáig az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának
tudományos munkatársa volt. 1991-ben a franciaországi Le Mans-ban
Haydn és az Esterházyak című 7
termes kiállítás zenei forgatókönyvírója és rendezője volt. 1993 elején
felkérést kapott a Széchényi Könyvtártól a centenáriumi Erkel-kiállítás
megrendezésére. A Budai Vár Corvina-termeiben megnyílt, gazdag
képzőművészeti és irodalomtörténeti forrásokkal kiegészített, fél
éven át nyitva tartó kiállítás nagy szakmai és közönségsikert hozott.
(Képzőművészeti tanácsadó: Belitska-Scholtz
Hedvig, irodalmi tanácsadó: Wyx Borbála.)
1994
januárjától 2008. december 31-ig (nyugalomba vonulásáig) Szőnyiné
Szerző Katalin az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának
osztályvezetője, főkönyvtárosa volt. E
másfél évtizedes vezetői tevékenysége alatt érte el legjelentősebb
szakmai eredményeit. Többek között kezdeményezte
és levezette a 19. századi Magyar Nemzeti Színház muzeális kottatárának
könyvtári és tudományos rendezését. Erkel Ferenc kéziratainak és a komplementer
nemzeti színházi források digitalizálásának megszervezésével – a MTA
Zenetudományi Intézetével és a Rózsavölgyi céggel közös pályázat
lebonyolításával – hozzájárult az Erkel-összkiadás korszerű tudományos
forrásbázisának megteremtéséhez, a Bátori
Mária, a Hunyadi László, a Bánk bán tudományos közreadása
megjelenéséhez. Mindeközben a Zeneműtár világhírű
Haydn-gyűjteménye és a Schubert-, Erkel-, Liszt-, Goldmark-kéziratok
őreként számtalan hazai és külföldi zenei kiállítás rendezője,
társrendezője volt. 2007-ben a Magyar Kultúra Napjára az
Országos Széchényi Könyvtár Ereklyetárában kiállítást rendezett a magyar Himnusz történetéről. – Gyarapítási
munkája részeként a
Zeneműtár hangarchívumának 1956 októberében elpusztult lemezállománya
pótlásával, magángyűjtemények tervszerű felvásárlásával, továbbá egy
japán kormányzati segéllyel elnyert komplex stúdió-berendezés kiépítésével
lehetővé tette az Országos Széchényi Könyvtár keretein belül
megvalósítható korszerű Nemzeti Hangarchívum felállítását. A könyvtári
zenei tájékoztatás referenseként a Zeneműtár kézirataiból számos
elfelejtett zenemű újkori hazai és külföldi bemutatóját kezdeményezte,
többek között sokat tett Michael Haydn remekművének, a Zeneműtár
Esterházy-gyűjteményében őrzött c-moll Requiemnek (MH 559) a Záborszky Kálmán által betanított és vezényelt 1996.
november 8-i zeneakadémiai világpremierje megvalósulásáért. Zenei diplomáciai
tevékenysége részeként 2005. december 2-án a MÁG művészeti igazgatójának
bevonásával kezdeményezte és az Országos Széchényi Könyvtár vezetősége
részvételével lebonyolította Herceg Esterházy Antal alkalmi kiállítással
összekötött Széchényi könyvtárbeli látogatását, mely kiemelkedő
jelentőségű esemény volt a hercegi család és a magyar állam közötti
kapcsolatok ápolásában, a 2009-es bicentenáriumi Haydn-év együttműködési
formáinak kialakításában.
Kutatói tevékenysége: Tudományos kutatóként Szőnyiné
Szerző Katalin fő területe a 19. századi magyar zenetörténet, azon
belül a zenei hungarizmusok – Brahms Magyar
táncai forrásainak – feltárása, nemzeti dallamaink története, Erkel, Liszt
és a magyarországi Liszt-kör, Mihalovich Ödön
munkássága. Tanulmányokat írt a magyar zenei sajtó történetéről, a
Zeneakadémia és a magyar nemzeti könyvtár Zeneműtárának történetéről,
továbbá az Esterházy
hercegi család mecenatúrájáról. A Bartók-filológiában fontosak azok a
tanulmányai, melyeket Bartók
színpadi műveinek szöveges forrásairól publikált. Tanulmányai, recenziói hazai és
nemzetközi tanulmánykötetekben, folyóiratokban jelennek meg.
Nyelvtudása és számítógépes ismerete:
Szerző Katalin négy állami nyelvvizsgát tett: angol középfok (1970), német
középfok (1977), francia középfok (1984) és orosz alapfok (1987). 1998-ban
számítógép kezelésből OKJ-vizsgát szerzett.
Szervezeti tagságai:
Szőnyiné Szerző Katalin 1998-tól 2002-ig a Magyar Könyvtárosok
Egyesülete Zenei Szervezetének titkáraként, 2002-től 2006-ig elnökeként
tevékenykedett. 1994-től 2008-ig ő látta
el a nemzetközi zenei könyvtáros szervezet, az AIBM OSZK képviseletét. Tagja továbbá
a Liszt Társaságnak, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Zenei
Szekciójának, a Magyar Zenetudományi és
Zenekritikai Társaságnak. Az Erkel Társaságban elnökségi tag,
1995-ben a Magyar Haydn Társaság ötletadója, 1996-ban egyik megalapítója és
elnökségi tagja. 2006 óta a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti
Tagozatának rendes tagja.
Elismerései:
2010. augusztus
20-án Budakeszi Város és a Pest Megyei Közgyűlés a Budakeszi Erkel
Napok
rendezése során nyújtott szakértői tevékenysége elismeréseként Erkel
Emlékplakettel tüntette ki. 2014-ben a magyar állam Szabolcsi
Bence-díjjal ismerte el kiemelkedő zenetudományi és zenei
ismeretterjesztő tevékenységét.
Szőnyiné Szerző Katalin (MMA)
Publikációi:
Gyűjteményes kötetekben
magyarul megjelent tanulmányok
„Mihalovich
Ödön a Zeneakadémia élén (1887-1919)”. - In: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola 100 éve, szerk. Ujfalussy József, Budapest, 1977, 107-129.
„A kékszakállú herceg vára szöveges
forrásai. Újabb adatok a Bartók-mű keletkezéstörténetéhez”. - In: Zenetudományi
Dolgozatok 1979, 19-35.
„Erkel Ferenc: Bánk bán.” - In: Szemelvények a zenehallgatáshoz. Tanári kézikönyv. Szerk. Kovács Sándor, Tankönyvkiadó,
Budapest, 1979, 154-166.
„A fából faragott királyfi szöveges
dokumentumai”. /Tanulmány a Bartók-mű Balázs Béla-féle szüzséjének
szövegváltozatairól./ - In: Zenetudományi Dolgozatok 1980, 315-323.
„Hajdu László cikke elé...” /Tanulmány Hajdu Lászlóról, a Zenészeti
Lapok munkatársáról, cikkeinek bibliográfiájával és „A
Rákóczi-nóta és Rákóczi-induló” c. 1862-es írásának közreadásával./ - In: Zenetudományi
Dolgozatok 1981, 399-408.
„A Kolozsvári Nemzeti Színház zenés
darabjai, 1856-1866”. - In: Magyar Zenetörténeti Tanulmányok
Erkel Ferencről és koráról,
szerk. Bónis Ferenc, Budapest, 1995, 103-121.
„Utak és elágazások Erkel után. Mihalovich Ödön (1842-1929)”. - In:
Magyar Zenetörténeti Tanulmányok Erkel
Ferencről és koráról, szerk. Bónis Ferenc, Budapest, 1995, 168-171.
„Mihalovich
Ödön: Wieland der Schmied.
Kísérlet a wagneri zenedráma magyarországi típusának megteremtésére”. - In: Zenetudományi
Tanulmányok Kroó György tiszteletére, szerk. Papp
Márta, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, Budapest, 1996, 149-165.
„Magyar zeneműnyomtatványok Brahms
könyvtárában. Újabb adatok a Magyar táncok forrásaihoz”. - In: Zenetudományi
Dolgozatok 1995-1996, Budapest, 1997, 157-166.
„Nemzeti dallamaink” és „Zenei
élet a dualizmus korában”, cikk és tanulmány. - In: Symphonia hungarorum. Magyarország zenekultúrájának ezer éve, kiállítási
katalógus, szerk. Kárpáti János, Budapest, 2001, 137-138; 139-150.
„A Wiener Allgemeine Musikzeitung Erkel Ferenc indulásáról (1841-1848)”. -In: Magyar
Zenetörténeti Tanulmányok Erkel Ferencről, Kodály Zoltánról és korukról, szerk.
Bónis Ferenc, Budapest, 2001, 79-90.
„Zenei élet a dualizmus korában”. - In: Képes magyar
zenetörténet, szerk. Kárpáti János, Budapest, 2004, 176-195. (Uaz: A könyv második, átdolgozott és bővített kiadása
2011-ben: 176-194.)
„Mihalovich
Ödön, a magyar zenei historizmus képviselője”. - In:
Az áttörés kora. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között
(1873-1920), kiállítási katalógus, szerk. F. Dózsa Katalin, Budapest, 2004,
281-299.
Folyóirat-publikációk
magyarul
„Figyelő”. Önálló rovat vezetése a
Liszt Ferenc Zeneművészet Főiskola Zeneakadémia c. lapjának 1970/71, 1971/72, 1972/72-es évfolyamaiban
„Johann Sebastian Bach: g-moll fantázia
és fúga BWV 542”. - In: A hét zeneműve (szerk. Kroó György)
1973/2 (április–június), 123–136.
„Franz Schubert: Három szonatina”. - In: A hét
zeneműve (szerk. Kroó György) 1977/3
(július–szeptember), 23–32.
„Mihalovich
Ödön zeneműveinek jegyzéke”. - In: Magyar Zene 1979/4 (1979. szeptember):
374-390.
„A magyar zenei sajtó történetéből: Zenészeti Lapok (1860-1876)”. - In:
Magyar Könyvszemle 1985/1: 62-72;
„Il celebre maestro. Egykorú tudósítások Lisztről a Gazzetta Musicale di Milano
hasábjain (1870-1886)”. – In: Magyar Zene 1986/1 (1986. január): 39-48.
„Egy zenebölcs
Arany lapjainál: Bartalus István”. – In: Irodalomismeret
(A Magyar Irodalomtörténeti Társaság folyóirata) III/1 (1992 máj.): 43-46.
„Varázsfuvola-másolat Mozart
környezetéből”. (Tanulmány a Zeneműtár 1997-ben megvásárolt új
szerzeményéről.) – In: Operaélet 2000. jan.-febr.: 16-18; 31-33.
„»Fehér zacskóban szalmavirág…« Emléktöredékek Vaszy Viktorról”.
- In: Szeged 15/8 (2003 aug.): 36-37.
„Az Országos Széchényi Könyvtár
Zeneműtára”. – In: Mercurius 2005, Országos Széchényi Könyvtár, Budapest, 2006, 27-29.
„A Zeneműtár jubileumi
Haydn-szerzeménye”. – In: Mercurius 2008, Országos Széchényi Könyvtár, Budapest, 2008, 33.
„Szót értés – egyetértés”. Emlékezés Strém Kálmánra. – In: Strém Kálmán. A hangversenyrendezés művésze.
Szerk. Gerő Katalin és Várkonyi Tamás. Klasszikus és Jazz Nonprofit Kft.,
2009, 142-145.
„Dokumentumok nyomán. Szőnyiné
Szerző Katalinnal Elek Szilvia beszélget.” – In:
Napút XII. évf. 8. szám, 2010.
október, 75-79.
Száz éve született Pongrácz Zoltán és
Sulyok Imre. A Magyar Művészeti Akadémia 2012. évi jan. 28-i
közgyűlésén elhangzott előadás szerkesztett változata. - In: A Magyar Kodály
Társaság hírei, szerk. Márkusné Natter-Nád Klára,
XXXIV. évf. 2012/1 (március), 34-39.
Idegen nyelven megjelent tanulmányok
„Eine Oper der ungarischen Wagner-Schule. Edmund von Mihalovich:
Eliane”. - In: Studia Musicologica
XIX (1977): 109-160;
„The Signifier
and the Signified”. (Frits Noske Mozart és Verdi
tanulmányokat tartalmazó kötetéről.) – In: Studia Musicologica
XX (1978): 468-471.
„Bartóks Scarlatti-Repertoire”. – In: Studia Musicologica
XXIV (1982): 483-495.
„The Most Important
Hungarian Musical Periodical
of the 19th Century:
Zenészeti Lapok (1860-1876)”. – In:
Periodica Musica (The Newsletter of the Répertoire International
de la Presse musicale du XIXe
sičcle. The Univ. of
British Columbia, Canada) IV (1986): 1-5.
„ Répertoire
de la Presse Musicale: Zenészeti Lapok 1860-1876. Calendar”.
(Időrendi katalógus 1860-1876.) Prepared by / Összeállította János Kárpáti. Introduction
/ A bevezetést írta Katalin Szerző. Kiadó: The
RIPM International Center, Baltimore, Maryland. NISC, Baltimore, Maryland. Volume I: Zenészeti Lapok: Introduction / Zenészeti Lapok:
Bevezetés: IX-XXI.
„Contemporary Reports on Liszt in the Gazzetta
Musicale di Milano (1870-86)”. In:
Studia Musicologica
XXIX (1987): 245-257.
„Reports on Liszt...”- In:
Periodica Musica, Canada, V (1987): 24-31.
„Die ungarischen
Quellen von Johannes Brahms anhand
seines Wiener Nachlasses”. -
In: Zwischen Volks- und Kunstmusik. Aspekte der ungarischen Musik, hrsg. von Stefan Fricke, Wolf Frobenius..., Saarbrücken, 1999. 55-63.
„Mihalovich
Ödön: Wieland der Schmied.
Der Versuch, einen ungarischen Typus des Wagnerschen Musidramas zu schaffen.” - In: Musica Conservata. Günter Brosche zum 60. Geburtstag, Tutzing, 1999, 407-431.
„Die Hofkultur
des Esterházys. Fürst Paul und die Musik: Harmonia Caelestis”; „Die Musikdokumente in der Nationalbibliothek
Budapest”. - In:
Von Raffael bis Tiepolo. Italienische Kunst aus der Sammlung des Fürstenhaus
Esterházy, Frankfurt, 1999, 47, 76.
„Il materiale italiano della Raccolta Musicale della Biblioteca Nazionale Széchényi / Az Országos Széchényi Könyvtár
Zeneműtárának olasz anyaga”. - In: Primo incontro italo-ungharese di
bibliotecari, Budapest, 2000. november 9-20. / Első olasz-magyar könyvtáros
találkozó, Budapest, 2000. november 9-10. Az olaszországi hungarika- és a magyarországi italika-kutatás
lehetőségei és nehézségei. Szerk. Mariarosaria Sciglitano, Olasz Kultúrintézet,
Budapest, 2001, 174-181.
„Prefazione per la bibliografia di Mária Nikodémusz-Nagy: Relativa alle trascrizioni Verdiane in Ungheria
(1851-1901) / Bevezető Nikodémuszné
Nagy Mária: Egykorú magyarországi Verdi-átiratok (1851-1901) című
bibliográfiájához. - In: Giuseppe Verdi e l’Ungheria / Giuseppe Verdi
és Magyarország. Kiállítási katalógus az OSZK centenáriumi Verdi
kiállításához (2001. október 25.-december 31.) Szerk. Mariarosaria
Sciglitano. Olasz Kultúrintézet,
Budapest, 2001, 14-15.
„Neue Dokumente
zur Esterházy-Sammlung”. - In: Perspektiven und Aufgaben der Haydn-Forschung über den
Internationalen Wissenschaftlichen Kongress, Köln, 23-25. Juni
2005 (Haydn Studien Band IX, November 2006, Heft 1-4.), 82-93.
„The Music Collection
of the National Széchényi Library”.
- In: Bulletin
2005 / National Széchényi Library, Budapest,
2006, 27-29.
„La collection
musicale de la Bibiothėque
nationale de Hongrie”. - In: Nicolas II
Esterházy / 1765-1833 / Un Prince hongrois collectionneur (kiállítási katalógus), Paris, 2007,
215-221.
„The Music Collection
of the Hungarian National
Széchényi Library Including
the Joseph Haydn Sources of
the Former Esterházy Archive.” In: RISM. Wissenschaftliche und technische Herausforderung musikhistorischer
Quellenforschung im internationaler Rahmen. Hrsg. von Martina Falletta, Renate Hüsken und Klaus Keil. Zentraldirektion des RISM,
Frankfurt am Main. Georg Olms, Hildesheim,
Zürich, New York, 2010, 149-154.
„Musical life in
the Age of Dualism”. - In: Music in Hungary.
An Illustrated History.
Edited by János Kárpáti, Rózsavölgyi and Co.,
Budapest, 2011, 176-194.
„Ödön Mihalovich:
Toldi szerelme (Toldis Liebe). Eine ungarische Oper vom Ende des 19. Jahrhunderts.” - In: Studia Musicologica LII
(2011): 85-94.
„Benedict Randhartingers Beziehungen zu Graf Lajos Széchényi und Gábor
Mátray-Róthkrepf.”
- In: Wien
– Budapest – Pressburg. Facetten
biedermeierlichen Musikkultur.
Hrsg. im Auftrag der Benedict Randhartinger-Gesellschaft von Andrea Harrandt
und Erich Wolfgang Partsch. Hans Schneider, Tutzing, 2012, 163-165.
Szócikkek lexikonokban és
enciklopédiákban magyarul
51 magyar zenetörténeti szócikk a Brockhaus-Riemann Zenei Lexikon Boronkay
Antal által szerkesztett magyar változata számára, 1-3. kötet, Budapest,
1983-85;
Életrajzok Pongrácz Zoltánról és
Szőnyi Erzsébetről a Magyar Művészeti Akadémia által kiadott „Névjegy”c. kötetben, Budapest, 1995
Szócikkek lexikonokban és enciklopédiákban
idegen nyelven
120-240 soros szócikkek a Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters c. német lexikonsorozat számára (hrsg. von Carl Dahlhaus u. dem Forschungsinstitut der Univ. Bayreuth, Bd. 1-5, München,
1986, 1987, 1989, 1991, 1994):
Balassa Sándor: Az ajtón kívül. - In: Bd.1, 184-185.
Császár György: Kunok. - In: Bd. 1, 648-649.
Doppler, Franz Albert: Ilka vagy a
huszártoborzó. - In: Bd. 2,
54-55.
Erkel Ferenc: Hunyadi László. - In: Bd. 2, 148-150.
Hubay Jenő: Anna Karenina. - In: Bd. 3, 122-123.
Mihalovich Ödön: Eliána. - In: Bd.
4, 1991, 167-169.
Mosonyi Mihály: Szép Ilonka. - In: Bd. 4, 272-273.
Ránki György:
Pomádé király. - In: Bd. 5,
1994, 186-187.
„Pongrácz Zoltán”. Szócikk a New Grove új
kiadása számára, 1993.
„Szőnyi Erzsébet”. Szócikk a New Grove új
kiadása számára, 1993.
"Ungarn. Das 19. Jahrhundert. Von 1820 bis 1911". - In: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allg. Enzyklopädie der Musik, Sachteil 9, Kassel 1998, 1142-43,
1163.
Erkel Ferenc Himnuszáról és J. Haydn
Magyar Nemzeti Indulójáról 5 nyelvű szócikk a frankfurti könyvvásárra
készült „Múzeumi séták” c. CD-ROM
számára, Neumann Ház, 1999.
Tudományos kottaközreadások
Johannes Brahms: Ungarische
Tänze für Klavier zu vier
Händen, Bd. I-II, hrsg. von Kováts Gábor. Quellenausgabe
u. Kommentare von Szerző Katalin (p. IV-XXI), Editio Musica Budapest, 1990 (Z.
13401-13402).
Franz Liszt: Transkriptionen
II: Symphonies de Beethoven
Nos. 1-4, Editio Musica
Budapest, 1992. ( Mező Imrével közösen a Beethoven-Liszt
1. szimfónia tudományos kritikai közreadása, 3-33.).
Franz Liszt: Transkriptionen
III: Symphonies de Beethoven
Nos. 5-7, Editio Musica
Budapest, 1991. (Mező Imrével közösen a 6. szimfónia tudományos kritikai
közreadása, 49-103).
Kiállítások Magyarországon és külföldön
„Haydn és az Esterházyak”. A franciaországi Le Mans-ban
rendezett 7 termes Haydn-kiállítás zenei-szakmai forgatókönyve, rendezése a
Színháztörténeti Tár és Szilvássy Zoltánné
marketingigazgató közreműködésével, 1991.
Katalógus: Haydn et les Esterházy. Exposition de la Bibliothčque Nationale Széchényi.
Budapest / Hongrie / Abbaye
de l'Épau / 15 Mai - 30 Juin
1991, 27 oldal.
„Erkel. 1810-1893”. Centenáriumi
emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban 1993. június 4-től
1993. október 30-ig. Zenei-szakmai
forgatókönyv, vezetőszöveg, feliratok, rendezés.
Katalógus: Erkel. 1810-1893. A kiállítást rendezte és a katalógust
írta-összeállította: Szerző Katalin. Budapest, 1993, 42 oldal.
„Symphonia hungarorum”. A Budapesti Történeti Múzeumban rendezett
magyar zenetörténeti kiállítás társrendezője a Zenetudományi és
Zenekritikai Társaság, illetve Kárpáti János főrendező partnereként,
az egész anyag OSzK-s válogatásában, és
közelebbről a reformkor és dualizmus anyagának forgatókönyv-írásában,
rendezésében, 2001.
„Verdi és Magyarország”c. centenáriumi olasz-magyar zenetörténeti kiállítás
művészeti vezetője, 2001.
„Aere perennius”. - OSZK bicentenáriumi zeneműtári kiállítás
rendezése Kelemen Évával, Veöreös Enikő
tártörténeti munkája nyomán, 2002.
„Esterházy II. Miklós zenei
mecenatúrája”. Kiállítás társintézményekkel a franciaországi Compiėgne-ben, 2007. Zeneműtári forgatókönyv,
feliratok, lektorálás, rendezés, stb. (A katalógus címleírását lásd a
tanulmányoknál.)
Tíz kamarakiállítás
az OSZK Zeneműtárának rendezvényeként forgatókönyvvel,
vezetőszövegekkel, feliratokkal, bemutató előadásokkal:
„150 éve született Mihalovich
Ödön (1842-1929)”, 1992. november.
„150 éves Erkel Himnusza”.
Himnusztörténeti kiállítás, 1994. június–szeptember.
„Harang csendül, ének zendül”. Kiállítás
a Zeneműtár karácsonyi vonatkozású zeneműveiből, 1994. december
–1995. március.
„Magyar történelmi arcképek:
Liszt-Mosonyi”, 1995. december–1996. március.
„200 éve született Mátray
Gábor”, 1997. november–1998. március.
„Musica hungarica”. 75 éves a Zeneműtár, válogatás a tár ciméliáiból, 1999. május-december.
„An unknown copy of the Magic
Flute”. Kiállítás a Varázsfuvola újabban felbukkanó
1796-os forrásáról a budapesti Zenetudományi Világkongresszus tiszteletétere,
2000. augusztus–október.
„A magyar hangrögzítés története”.
Alkalmi kiállítás a Zeneműtár hangarchívumának japán kormányzati segéllyel
felszerelt ünnepélyes stúdió felavatása tiszteletére, 2004. május 11-én.
„A herceg Esterházy-gyűjtemény ciméliái”. Alkalmi kiállítás 2005. december 2-án, Herceg
Esterházy Antal fogadására.
Himnusztörténeti kiállítás az OSZK Ereklyetárában 2007 januárjában a Magyar Kultúra Napjára
(Kelemen Éva és Illyés Boglárka közreműködésével).
…továbbá
előadások, rádióműsorok, népszerű tudományos előadások,
riportok, lektorálások, lemezismertetők, kiállítás-és
hangverseny-előzetesek itthon és külföldön
(Szerk.: STE)
Függelék:
Válogatás Szőnyiné Szerző Katalin
2013-2019 között megjelent zenetudományi munkáiból
Eősze
László élete és munkássága. - In: Élet és mű.
Zenetudományi tanulmányok. Emlékkönyv / Eősze
László tiszteletére. Szerk. Ittzés Mihály, EMB, 2013,
Budapest, 11-15;
Uott: Eősze László zenetudományi munkásságának
bibliográfiája. 16-30;
Beszélgetés Marton Évával. [Liszt
Ferenc Szent Erzsébet legendája című műve
Vigadóbeli ősbemutatójának 150.
évfordulója alkalmából.] – In: Magyar Művészet,
III. évf. 4. sz. 2015/4, 121-124;
Johann Sebastian Bach: Magnificat. [Magyar Rádió, Hét Zeneműve, 1972]. – In: Parlando, 2016/5; [A tanulmányhoz kapcsolódik Bach teljes művének
koncert-filmfelvétele a Monteverdi Kórus előadásában, Kollár Éva
vezényletével.] (pdf)
Johann Sebastian Bach: Orgelbüchlein. Zeneakadémiai tanulmány. – In: Parlando, 2019/2; [A hangzó részek René Saorgin és Wolfgang
Zerer játékában.]
Appendix. / Johannes Brahms hungarica kottatára a Gesellschaft
der Musikfreunde bécsi archívumában. Forráskatalógus.
[Első megjelenés]
-
In: Parlando, 2017/6;
Kommentár egy bécsi forráskatalógushoz.
A szabadságharc emlékképei Brahms magyar kottatárában. [A tanulmány írójának
MMA székfoglalója a Kecske utcai MMA székházban 2008. október végén.] – In: Parlando, 2018/3;
Magyar zenetudományi kútfő
Johannes Brahms körében: Mátray Gábor (1797-1785).
Tanulmány az 1802. november 25-én gróf Széchényi Ferenc által alapított Nemzeti
Könyvtár tiszteletére. – In: Parlando,
2018/5, (pdf);
Egy milánói muzsikus Haydn-életrajza a
napóleoni háborúk korából. Giuseppe Carpani: Haydn. –
In: Parlando, 2017/3; Uaz angolul: Haydn Biography by a Milanese Musician from the / Time of the Napoleonic Wars. – In: Studia
Musicologica 58/1, 2017, pp. 57-66;
„...a hol Orpheus dalai éneklik össze a
köveket.” (Jókai Mór) Jeles napok a
Pesti Vigadó zenei múltjából. – 2015.
február 12-én a 150 éves Pesti Vigadó ünnepére rendezett konferencián tartott
előadás szerkesztett szövege. – In:
Parlando,
2017/1;
A ’honfihűség’
dala a Zenészeti Lapok (1860-1876) hasábjain. Egressy
Béni: Szózat. Tanulmány. – In „Tiltva, tűrve,
imádkozva, énekelve”. – Tanulmányok a Szózatról. Szerk. Szalisznyó
Lilla, Budapest, 2017, reciti kiadó, 143-151;
Tizennyolc szemelvény a Zenészeti Lapok (1860-1876) és Erkel Ferenc kapcsolatának
történetéből. Tanulmány. – In: Parlando, 2018/5 (pdf);