A hetvenes évek derekára nekilendült népzenei revival – élén a Sebő együttessel és a Muzsikással –
nemcsak a magyar parasztzene, hanem a magyarországi délszláv zenei hagyományok
reneszánszát is hozta. Ennek legrégebbi és egyben legfontosabb képviselője
a Vujicsics együttes.
Vujicsics lányok, Márti, Marica és
Kati © Kreiss Gábor
felvétele
Ahogy magukat definiálták:
„öszvérek vagyunk, magyar identitással”. Amit Sebőék
Tiszaalpáron vagy az erdélyi Széken találtak meg, arra ők a saját
környezetükben leltek rá. A helyi néptáncegyüttes kísérőzenekarában
előbb lelkes fiatalokként fokozatosan felváltották az idősebb
muzsikusokat, 1974 húsvétjára pedig körvonalazódott az a csapat, amelyet akkor
még Pomázi Ifjúsági Nemzetiségi Zenekarnak hívtak, de amely 1976 októberében
felvette a tragikusan elhunyt zeneszerző és népzenekutató, Vujicsics Tihamér nevét. Miközben évtizedek óta zajlik
náluk a családon belüli hagyomány átadás-átvétel, hisz az 1995-ben startoló,
javarészt fiaikból álló Söndörgő együttes
nemcsak hogy lassan átveszi a stafétabotot az apák generációjától, hanem újabb
és újabb színekkel gazdagítja a hazai délszláv zenei hagyományokat.
A bemutatkozó nagylemez ikonikus fotója, 1981 © Kreiss Gábor
A táncházmozgalom három emblematikus alakjáról, Halmos
Béláról, Sebő Ferencről és Sebestyén Mártáról a szerző korábban
már megjelentetett egy-egy életútkötetet. Felépítésében és szellemiségében
ehhez igazodik ez a 168 oldalas, fotókkal gazdagon illusztrált monográfia, amely
a magyarországi délszláv zene két legfontosabb képviselőjének (egymással
is összefüggő) pályáját mutatja be. A CD-mellékleten Eredics
Gábor és Brczán Miroszláv
1981-es jugoszláviai gyűjtéseiből hallható válogatás.
A szerzőről:
Jávorszky Béla Szilárd (1965) zenei szakíró,
szerkesztő; a hazai és nemzetközi populáris zene évtizedeit feldolgozó
könyvsorozatok szerzője, társszerzője. Fő szakterülete a rock-,
a folk-, a jazz- és a kísérleti zene, doktori
disszertációját 1991-ben zeneszociológiából írta.
Kossuth Kiadó
Részlet a műből:
„A
nevét 1976 októbere óta viselő délszláv népzenei együttes számára
értelemszerűen Vujicsics Tihamér munkásságának
népzenegyűjtői és -kutatói vetülete volt a
leginkább mérvadó. Részben a száz népdalt és húsz kólódallamot tartalmazó,
1957-ben megjelentett Naše pesme
– Dalaink című kottásfüzete, részben a
Magyarországi Délszlávok Demokratikus Szövetsége által posztumusz kiadott Muzičke tradicij e južnih slovena u Mađarskoj – A magyarországi
délszlávok zenei hagyományai (1978) című népzenei gyűjteménye. És hát
nem utolsósorban az a közvetlen kapcsolat, ami Vujicsics
Tihamér életének utolsó éveiben indult meg köztük, de amely tragikus halála
miatt sajnos azelőtt véget ért, hogy igazából szárba szökkenhetett volna.
Borbély
Mihály emlékei szerint 1974 augusztusában sikerült először személyesen
érintkezniük vele (hol máshol, mint egy szerb ünnepségen), ahol az „ördöngös”
népzenegyűjtő a mindig a zakója zsebében hordott furulyájával be is
szállt a szentendrei muzsikusok közé. A kevés közös alkalomból viszont az
igazán emlékezetes az 1975. július 26-i budakalászi szerb búcsú, melynek
keretében a Hársfa borozó kertjében az egész estét együtt töltötték. S mivel
akkoriban Eredicséket erősen a duda érdekelte, Vujicsics Tihamér hegedűn, harmonikán és furulyán
dudautánzásokat mutatott nekik.
Ahogy a
zenekar honlapján olvasható: „Tihamér, a csillogó tekintetű, krúdysan bohém, csupaszív
zenemágus nem érhette meg a nagypapakort, 46 évesen repülőszerencsétlenség
áldozata lett. Emlékezetünkben mindig felsőlángon égő, barkós, fekete
férfiként él, egyszerű fekete ruhában, cérnavékony, napraforgósárga
nyakkendővel, aki megszállottan belefeledkezve szólaltat meg minden
hangszert. Maga volt a természeti csoda.”
Eredics Kálmán: „Tihamér jó
humorú, közvetlen, de kezelhetetlen zseni volt. Sokszor megfordult a konziban, mindig fáradtnak láttam, és gyakorta a fal
mellett araszolt. 1975 júliusának végén a budakalászi szerb búcsúban végül
beállt közénk, mert érezte, hogy valami új van a levegőben. Feldobott
hangulatban, remekül furulyázott. Aztán már csak a halálhírét hallottuk.”
Eredics Gábor: „Abban az
időben, amikor Tihamért megismertük, a Népművelési Intézetben meg
lehetett vásárolni Sárosi Bálintnak a népi
hangszerekről szóló könyvét (stencilezve), és annak 101. oldalán volt egy
mondat: »Ma az egész országban alig néhány 70-80 év
körüli dudásról tudunk.«, vagyis néhány kiöregedett dudástól eltekintve e
hangszer a magyar néphagyományból gyakorlatilag kiveszettnek tekinthető.
Ez szíven ütött. Ha mi nem állunk neki, akkor ez a tudás örökre elvész? Szóval,
érdekelni kezdett a dudazene, ezért is kértem azt Tihamértól, hogy mutassa meg,
milyen az. Akkoriban amúgy is foglalkoztattak a különböző hangzások.
Kalandozásaink során eljutottunk Székre is, ahol Ádám Istvántól kásadarálóért
cserébe szereztünk kontrát. Megfogott bennünket Bársony Mihály bácsi
tekerőjátéka is, akinek csodáltuk a saját készítésű hangszerét. De az
is megesett, hogy vettünk egy szitárt, mert valaki
bevitt egyet a Kozmosz Ipari Szövetkezet hangszerboltjába. Aztán persze
beláttuk, hogy mégsem lehet mindent egyszerre csinálni. Egyre inkább
egyértelművé vált, hogy Pomázon nekünk nem székit kell játszanunk, hiszen
itt van az élő szerb tradíció.”
Ez a
szerb, illetve az ahhoz sokban hasonlatos horvát, sokác és bunyevác hagyomány
azonban finoman szólva sem volt tudományosan feldolgozva – a belgrádi rádiót
hallgatva voltaképpen csak az ízlésükre tudtak hagyatkozni. Ezért lett volna
szerencsés Vujicsics Tihamérral összefogniuk, hisz
ő biztos pont lett volna a hagyomány különböző
rétegeinek a megítélésében.
Brczán Miroszláv:
„Vasárnap a családi ebéd közben mindig szólt a belgrádi rádió. Persze inkább
városi nóták mentek benne, mint népdalok. Fel is tűnt, hogy az öregek
ezeket nem játszották, vagy ha igen, más stílusban. Hisz az ősi erő
mégiscsak a népzenében van, ezek a városi nóták csak szórakoztatnak, arra
valók, hogy bulizzanak rá az emberek. Miközben gyerekkorom óta a családdal
rengeteget jártunk helyi – elsősorban azért egyházi – eseményekre,
összejövetelekre. Kétballábas vagyok, de szerettem
nézni, ahogy a többiek táncolnak, meg odaálltam a zenészek mellé, és figyeltem
őket. Így ez a dallam- és harmóniavilág óhatatlanul belement a fülembe. És
amikor Eredics Gábor megkeresett, azt gondoltam, ezt
én is tudnám játszani.”
Borbély Mihály: „A belgrádi rádió kiváló forrásnak számított. Épp a minap
mesélte Szörényi Levente, hogy az édesapjának az ötvenes években ez mennyire
fontos volt, mert akkoriban a magyar rádióban népzene címén még a nótázás ment,
»úgyhogy, ha a fater valami jót akart hallani, akkor odatekerte a rádiót«. Tehát egyáltalán nem véletlen, hogy
mostanában Leventével olyan egykori Illés-dalokat játszunk együtt, mint
például az
Amikor én még kisrác voltam, A kugli vagy a Sárga Rózsa. És valóban, a belgrádi
rádióban délutánként az egyórás Karavan című
népzenei műsorban Jugoszlávia valamennyi nemzetiségének zenéje pörgött.
Modern és archaikus egyaránt, roppant színvonalasan válogatva. Ott ültünk a
legendás bolgár lemezjátszós-rádiós csodagéppel összekötött ZK szalagos magnó
előtt és sorra vettük fel ezeket a műsorokat.”
Eredics Gábor:
„Akkoriban már hallgattuk a belgrádi rádiót, ahol amúgy vegyes műsorok
szóltak, de előfordult, hogy a sok művirág között remek eredeti
dallamokra bukkantunk. Legalábbis úgy éreztük. Ez most népzene? Vagy valaki
szerzeménye? Merthogy nálunk ennek nem volt szakirodalma, mint a magyarnak,
ahol az iskolában megtanították nekünk, hogy melyik népdal új stílusú és melyik
régi. Az Akácos út esetében, ugye, nem kell kinyomozni, hogy az népdal vagy
nóta, mert azt mindenki tudja. Amikor először hallottam Csorba János
bácsit a Mezők, falvak éneké-ben székit
énekelni, ösztönösen ráéreztem, hogy ez az igazi. Emlékszem, lóhalálában
átbicikliztem Misihez a falu másik végébe, remélve, hogy felvette, mert neki
volt hozzá magnója. Ahogy Bársony Mihály bácsi tekerőjátéka is így lett
meg. A szerb dallamoknál viszont állandóan észnél kellett lennünk.”
A
belgrádi rádió népzenei magazinjai tehát fontos inspirációs forrásnak
számítottak a Pomázi Ifjúsági Nemzetiségi Zenekar tagjai számára. Akik
viszonylag hamar eljutottak a saját zenekari számokig. A pomázi táncegyüttes
műsoraiban akkoriban gyakori volt, hogy amíg a táncosok két rész között
átöltöznek, addig a zenekar húzta... az időt. Ezt
a fajta alibizenélést a kezdetektől méltatlannak
érezték, ezért arra gondoltak, hogy az átkötő zenekari számokat mívesre
csiszolják. Lehetőség szerint nem „berheltek”
bele a zenébe, csak a fülüket és az ízlésüket használták. Amikor pedig az 1976
tavaszi Tolna-Baranya turné során a felsőszentmártoni
fellépésen úgy tűnt, hogy a zenekarnak nagyobb sikere van, mint a
táncosoknak, rájöttek, hogy jó úton járnak.
A
zenekari repertoár persze évek alatt forrta ki magát. Hogy mit játsszanak, azt
az indulásnál egy-két hónapig Nyári Ivántól tanulták meg: egyrészt azokat a
zenéket, amelyek a tánccsoportban a koreográfiákhoz kellettek, másrészt azokat
a dallamokat, amelyeket a szerb közösségben hallottak. Ezek egy részének aztán
utánanéztek, felkutatták azok eredeti (vagy annak gondolt) változatait,
kerestek hozzá megfelelő hangszereket.
Annak,
hogy az 1977-es „Ki mit tud?”-on a kategóriájában
végül győzedelmeskedő Vujicsics együttes
egyáltalán elindult a televíziós vetélkedőn, voltaképpen egy tanácselnöki
vagy párttitkári tiltás volt az oka. Az első években ugyanis még a pomázi
művelődési házban próbáltak és tartották a hangszereiket, ahol annak
ellenére nehézkesen ment a soruk, hogy Nyári Iván édesanyja ott dolgozott. A
próbalehetőségért cserébe bizonyos ünnepi eseményeken elvárták tőlük,
hogy fellépjenek. 1976. május 1-jén viszont táncházas elkötelezettségük volt,
mire a művelődési ház úgy reagált, hogy elzáratta
a hangszereiket.
Ezt a
hatalmi gesztust érthető módon zokon vették, és mivel a kapcsolatfelvétel
a Pest Megyei Művelődési Központ és Könyvtárral (PMKK) már 1975
októberében megtörtént, döntést hoztak, Szentendrén folytatják. Megyei
művelődési ház lévén amúgy is tágabbak voltak a lehetőségek,
úgyhogy egyből kaptak állandó próbatermet, plusz mellé annyi pénzt, hogy
az első komolyabb hangszereket megvehették maguknak.
De
nemcsak ezért vett ekkor új lendületet a zenekar pályája, hanem azért is, mert
a PMMK-ban az egyik népművelő, Kendefi Judit jelezte nekik, hogy az év végén
kezdődő „Ki mit tud?”-sorozatban immár
önálló népzenei kategóriát állítottak fel. Így nem kell bűvészekkel,
hastáncosokkal és artistákkal együtt versenyezniük (amire annyira nem vágytak).
Úgyhogy beneveztek.
Ekkor
már szükségét érezték, hogy a Pomázi Ifjúsági Nemzetiségi Zenekar helyett egy,
a céljaikhoz kifejezőbb nevet keressenek, aztán 1976 őszén – több
mint egy évvel Vujicsics Tihamér halála után –
döntöttek úgy, hogy – mintegy folytatván népzenei tevékenységét – felveszik a
nevét. Így legalább magyarázni sem kell, hogy milyen zenét játszanak.
Előtte persze kikérték a család engedélyét, és Vujicsics
Tihamér özvegye, Kovács Rózsa, illetve testvére, Sztoján
egyaránt boldogan járultak hozzá.
Vujicsics
együttes néven először 1976 októberében a Szombathelyi Tanárképző
Főiskola klubjában léptek fel. A sors fintora, hogy ezen az eseményen az
épp sorkatona Eredics Kálmán nem vehetett részt,
úgyhogy Barnás András – ma a Vujicsics Tihamér
Zeneiskola tanára – ugrott be bőgőzni helyette. Miként szó esett
róla, ez amúgy is nehéz időszak volt a zenekar életében, hisz olyan is
előfordult, hogy egyszerre hárman szolgálták a hazát. Aminek persze
megvolt az a pozitívuma is, hogy erősítette a zenészek sokoldalúságát,
hiszen így gyakran kényszerültek arra, hogy egymást helyettesítsék.
Eredics Kálmán: „Azon a
bizonyos szombathelyi tanárképzős koncerten a katonaság miatt nem lehettem
ott. De ebből az időszakból emlékszem, hogy 1976 májusában egy
elegáns KÓTA-rendezvényen Szolnoki Gyula, a Magyar
Rádió népzenei osztályának riportere kérdésére Gábor és Misi rutinosan, kerek
mondatokkal válaszolt, majd amikor Feri felé fordult és megkérdezte, hogy »és a tamburán milyen érzelmeket lehet kifejezni?«,
Feri a legnagyobb természetességgel csak annyit válaszolt: »hát, mélyeket«.”
A „Ki
mit tud?” első járási fordulóját 1976. december
5-én a Duna-parti Művelődési Házban – akkori nevén „Barlang”-ban – tartották. Csiba Lajos rádiós zenei szerkesztő
zsűrizte a versenyt, ahol simán továbbjutottak. Ahogy a következő
fordulókon is. Az elődöntőben a Rokka együttessel és a
Békésszentandrási Pávakörrel szemben bizonyultak jobbnak (ahogy Petrovics Emil
fogalmazta: „a Vujicsics együttes technikai tudása,
hangszerismerete, együttjátéka és stiláris tisztasága
a legérettebb a három versenyző közül”). A középdöntőben a szegedi
Opera Színpaddal kerültek össze – addigra valahogy mégiscsak eltűnt a
népzenei kategória –, és a zsűri szerint a maga műfajában a Vujicsics volt a meggyőzőbb. Már erre készülve
merült fel bennük, hogy „na, de mi lesz, ha továbbjutunk?”. A középdöntő
és a döntő között ugyanis egyetlen hét állt rendelkezésre, hogy
begyakoroljanak valami újat, és mikor erre ráeszméltek, azonnal belekezdtek a Kalino oro kidolgozásába. Ezt a
számot azóta is gyakran előadják, persze régóta
más hangszerelésben. Az 1977. április 2-i döntőben pedig – ahol a
zsűriben olyan szaktekintélyek ültek, mint Major Tamás, Szinetár Miklós, Pernye András, Petrovics Emil és
Vásárhelyi László – Csider István citerással
versengtek, és a Kalino oro
olyan hatásosra sikerült, hogy a kategóriájukban őket hirdették ki
győztesnek.