Beszélgetés Csáki András gitárművésszel
gitározásról,
az országos szakközépiskolai gitárversenyről, életéről
2019.
április 26-án
Beszélgetőtárs:
dr. habil Vas Bence*
Csáki András
VAS BENCE:
Rögtön egy nehéz kérdéssel kezdenék. Ha be kellene mutatkoznod és nem a nevedet
kellene mondanod, hanem amivel leginkább fémjelezhető vagy, vagy mivel
tudnál leginkább azonosulni, ha azt mondanák rólad, hogy...,
akkor mit mondanál?
CSÁKI ANDRÁS: Gitárművész, aki igyekszik
felfedezni és kiaknázni a hangszerében rejlő zenei lehetőségeket.
VB: Elégedett
vagy azzal, ahol most tartasz ebben?
CSA: Ezt különböző aspektusokból
közelíteném meg. Az, hogy szakmailag hol tart az ember, az nem feltétlenül
korrelál azzal, ahol mondjuk a koncertfelkérései, vagy lehetőségei vannak.
Van, amikor az egyik van magasabban, van amikor a
másik, optimális az, amikor ez a kettő egyensúlyban van. Természetesen
vannak álmaim, amiket még nem értem el, ezek motiválnak és energiát adnak a
hétköznapokban.
VB: Ezek
szakmai, vagy elismertségi kérdések, vagy koncertfelkérések?
CSA: Ezek összessége. Motivál az új repertoár
felfedezése, esetleg korábbi darabok előadásának, technikai
megvalósításának újragondolása. Persze vannak bizonyos helyszínek, ahol
szeretne az ember fellépni és sikeres hangversenyeket adni. Végül van
mostanában egy olyan aspektus is – és szerintem ebben állunk és állok személy
szerint én is kicsit rosszabbul – ami a közönség létszámának csökkenését
jelenti. Vajon hogyan tudjuk azokat az embereket megtalálni, akiket érdekelhet
az, amit mi csinálunk? Vajon hogyan tudnánk koncertjeinket az átlag
zeneszerető emberek számára vonzóvá tenni? Korunk vívmányait hogyan
tudnánk jobban a javunkra fordítani? A mai világban rengeteg új forrás,
lehetőség van kezdve a különböző közösségi médiáktól a különböző
megosztó felületekig. Sok helyen „fenn” sem vagyok. Biztos, hogy ezeken a
területeken számtalan kihasználatlan lehetőség rejlik számomra.
VB: Azért
a komolyzenei koncertlátogatottság is hasonló helyzetben van. Más hangszerek szólóhangversenyein
is problémás lehet a közönség létszáma, amihez viszonyítva már nem biztos, hogy
rosszabbul áll a mi hangszerünk. Mindezeken túl a közönségünk manapság sokkal
több lehetőség közül választhat szabadideje eltöltésére, mint negyven
évvel ezelőtt. Ez persze előrelépés is, de a komolyzenei
hangversenyek számára komoly kihívás.
CSA: Ebben van igazság, de más hangszerek
közönség előtti megnyilvánulására azért ott van a szimfonikus zenekar,
amelyből a gitár szinte teljesen kimaradt. Itt azt is érdemes megemlíteni,
hogy egy valamire való zenekar életét komoly stáb készíti elő, reklámozza,
ápolja. A zenekari tagok számára ennek a kiváltságos helyzetnek persze bizonyos
szempontból vannak hátulütői is, hiszen nem a közreműködő
muzsikus találja ki, hogy milyen repertoárt fog játszani – e tekintetben mi
sokkal kreatívabbak lehetünk –, viszont a reklám, a szervezés, azaz az egyéni
muzsikus számára nehezebben elvégezhető és sokszor motivációcsökkentő
tényezők rendelkezésre állnak. Sokszor azt érzem, hogy nehezen bírom a
reklámozás, a közönségszervezés, a program kitalálás, és az arra való rendes
felkészülés időigényes feladatait hatékonyan összeegyeztetni.
VB: Hát
bizony egyetlen gitáros sincs Magyarországon, akinek menedzsere lenne! Nem
gondoltál erre? Bár Magyarországon ez korántsem elterjedt, tudunk néhány
szólistáról (zongora, vonós hangszerek esetében) akinek van.
Csáki András (gitár) - Rodrigo:
Concierto de Aranjuez –
próba (6:24)
Közreműködik a MÁV Szimfonikus Zenekar
CSA: Természetesen sokat gondolkodom ezen.
Eddig spontán találtak meg a koncert felkérések, többnyire egy-egy
versenygyőzelem, vagy akár új közösségi videó felrakása után. Megvan az a
kör, ahova hívnak, de óhatatlan, hogy az ember szeretne eljutni máshová is. Új
helyszínek bevonása esetén viszont a régiek közül kellene visszamondani
felkéréseket. Sok szervezővel már szoros emberi kapcsolatok is
kialakultak, így a döntés sokszor még nehezebb.
VB: Művészi
szempontból azért talán inspiratívabb, akár bevalljuk akár nem egy nívós új
helyszínen játszani, mint nagyszerű közönség előtt, de ötödszörre. Új
közönséget megnyerni mindig komoly kihívás.
CSA: Természetesen, és itt ütközöl mindig abba
a problémába, hogyha évről évre hívnak egy helyszínre, akkor minden évben
egy teljesen új műsort kell felépítened – ami vonzó a közönség számára, és
amit rendesen meg kell tanulni – és utána eljátszod egyszer, egy év múlva pedig
várják a következőt. Ez igazán nehéz feladat. Kitalálni olyan műsort,
ami vállalható komoly program, és ami évről évre megújul. Tavaly
kitaláltam, hogy eljátszom négy XX. századi versenyművet egy koncerten,
idén pedig egy teljes Bach estet játszottam a négy lantszvittel a műsoron.
Jövőre is vannak terveim.
VB: Vannak
és korábban is voltak olyan művészek, akik szerették az ilyen „mega”
produkciókat.
CSA. Ugyanakkor a gitárnak – én azt gondolom –
a mai napig nincs olyan elismertsége, mint például a hegedűnek. Gondoljunk
itt arra, ha műsorra tűzöd Bach hat hegedű szólószonátáját, az
mindig hatalmas közönséget vonz, Bach négy lantszvitje gitáron előadva
hiába azonos minőségű zene, mégis sokkal ritkábban szerepel a neves
koncerthelyszínek programkínálatában.
VB: Mit
gondolsz a Zeneakadémián milyen az elismertsége a gitárnak?
CSA: Talán más hangszeres kollégák tudnának
valódi hiteles választ adni erre a kérdésre, én mindenesetre reménykedem benne,
hogy javul. Úgy gondolom, hogy van bőven még tennivaló, és ezért sokat
töprengek azon, hogy hogyan tudnék ehhez a pozitív folyamathoz hatékonyabban
hozzájárulni.
VB: Mikor
a gitár-oktatás elkezdődött 1996-ban, akkor volt a mélyrézfúvós szak száz
éves a Zeneakadémián, szóval bőven van lemaradásunk.
CSA: Bizonyára, elég csak a zenekari vagy
kamarazenei munkára gondolni. Egy mélyrézfúvós beül egy zenekarba és a világ
legjobb karmestereivel, a legjobb művekkel ismerkedik meg ugyanúgy, mint
ahogy egy hegedűs, aki előtte Végh Sándorral dolgozott, és olyan
általános zenei kultúrát kap, amiből mi kimaradunk.
VB: Ilyen
értelemben a közösségből is kimaradunk, melyet épp az ilyen jelentős
események erősítenek meg. Bizony a mai zenekari felállásból kimaradván
igencsak marginalizálódott a szerepünk. A lant korában voltunk még utoljára
benne ebben a vérkeringésben.
CSA: Olyannyira, hogy ha a korabeli
forrásokban a pengetős hangszerekről olvasunk, akkor az lehet az
érzésünk, hogy a lant a nemes, szofisztikált emberek hangszere volt, amely
hosszas tanulást igényelt. A gitárt – természetesen az akkori emberek véleménye
szerint – szinte bármely átlagos legény képes volt megszólaltatni, különösebb
előképzettség nélkül.
VB: Ugyanez
volt a helyzet a gambák és a hegedűk estében is. A gamba volt a nemes urak
hangszere, míg a hegedű a pórnépé volt. Hát a hegedű azért csak
jobban átvette ezt az örökséget, mint a gitár. Bizony itt is van feladatunk.
CSA: Igen, és azt gondolom, hogy ez a hangszer
elképesztően sok olyan lehetőséget rejt magában amit, ha sikerül
megmutatnunk más zenészeknek, akkor azon elámulnak és hatással van rájuk. Sokan
vannak olyanok, akik el sem tudják képzelni, hogy gitáron eljátszható és
kifejezetten izgalmasan megszólaltatható akár egy barokk fúga is.
VB: Lajtha
László összegyűjtött írásaiban van egy munkája, amiben a lantról ír és
méltatja annak hangzását, lehetőségeit, a maga keretei között a dinamika
tartományát és a polifonikus lehetőségeit. Ennek kapcsán kell
megjegyeznem, hogy bár a gitár irodalmának nagyon nagy hányada minőségben
nem éri el a más hangszerekre írt művek minőségét, de ez nem azt
jelenti, hogy csupán annyira lenne képes, sőt azt állítom, hogy
kifejezetten sok tartalék és lehetőség van még a hangszerben, melyet ugyan
mi ismerünk, de a közönséggel, a szakmával való megismertetése még komoly
lehetőségeket rejt magában. Gondolok itt az átiratokra és az eredeti
művek között található gyöngyszemekre.
CSA: A repertoárral kapcsolatban érdemes azért
megjegyeznünk, hogy ha összemérjük a hegedű, vagy a zongora szólóirodalmával
a gitár irodalmát, akkor valóban igaz, amit mondtál, de ha egy Stamitz
koncertet hasonlítunk egy Giulianihoz, akkor szerintem már nincs akkora
különbség.
VB: Igen, ezzel egyetértek, habár például a
zongora irodalmában igen sok középszerű mű van, de elképesztően
sok remekmű. Bőven van miből válogatni. Más hangszerek esetében
pedig ott van a zenekari irodalom, ahol szinte minden hangszer számára számos
nagyszerű lehetőség van a hangszer megmutatkozására.
CSA: Bár magyarországi, de külföldi
tapasztalataim szerint is a szerzők félnek a gitártól, mégis amerikai kint
tartózkodásom során az ottani zeneszerzők azt mondták, hogy két hangszerben
látnak még felfedezésre váró lehetőségeket. Az ütőhangszerekben és a
gitárban.
VB: Mit
gondolsz, a diákjaink felkészültsége, elkötelezettsége, milyen más hangszeres
diákokéval összehasonlítva?
CSA: Nehéz kérdés, hiszen mihez is mérjük?
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy sok szempontból előrébb tartanak más
hangszereken. Most például nem titok, hogy egy olyan kurzuson beszélgetünk, ahol
Peter Croton, egy kitűnő lantos látogatott hozzánk a Zeneakadémiára,
és felüdítő látni és hallani, hogy nem abból indul ki, hogy ki mennyi
hibát ejt, mennyi kerülendő zörej van az előadásában, vagy milyen
technikával játszik, hanem sokkal inkább a zenei kifejezésből. Itt biztos,
hogy vannak még leküzdendő akadályaink, de amikor olyan versenyeken
zsűrizek, ahol nem csak gitárosok játszanak, azt érzem, hogy nem csak
nekünk vannak restanciáink!
VB: Talán
nyugtat ez egy kicsit minket, de nem vígasztal.
CSA: Szerencsére sokszor előfordul, hogy
muzsikusokkal, gitárosokkal beszélgetek és nagyon sok mindenben egyetértünk,
tetszik a lényeglátásuk, gondolkozásuk, ám amikor a hangszerhez nyúlnak az
sokkal többet árul el róluk. Nem csak arra gondolok, hogy a temérdek energia és
gyakorlási óra szükséges egy hangszer kifinomult megszólaltatásához, hanem
arra, hogy ahogyan a hangszerhez nyúlsz, az szinte mindent elárul rólad.
Csáki András gitár DLA doktori zárókoncertje
- Budapest ... (3:59)
VB: Hát
igen, elég nehéz médium ez a hangszer.
CSA: Doktori tanulmányaim során, amikor utolsó
lehetőségem volt hangszeres tanegységet felvenni, akkor Wagner Rita
tanárnőt választottam, aki zongorista, de kamaratanár minőségében van
itt jelen az akadémián. Neki csak Bachokat illetve Dowlandokat játszottam
(nagyon érdekes volt, ahogy hozzányúlt ezekhez a művekhez), és ő is
rögtön észrevette – a zongorához hasonlítva a gitárt –, hogy mekkora különbség
van a megszólaltatásban. A gitár esetében, ha két milliméterrel arrébb fogunk
le egy hangot, vagy pengetünk meg egy húrt, az azt eredményezi, hogy az adott
hang meg sem szólal, vagy értékelhetetlenül zörög.
VB: Térjünk
rá egy kicsit beszélgetésünk valódi apropójára a IX. Országos szakközépiskolai
gitárversenyre. Eötvös József mint elnök és Te velem
együtt voltunk a zsűri. Mit gondolsz a versenyről úgy általában?
Később esetleg részletesebben is beszélünk a tapasztalatokról.
CSA: Általánosságban teljesen egyetértek
Eötvös tanár úrral, aki azt mondta, hogy az idén a színvonal magas volt. Kiderült
az is, hogy egy ilyen többfordulós megmérettetésben, ebben a korosztályban még
nincs kiegyenlített teljesítmény. Ez azt jelenti, hogy aki nagyszerűen
játszik az első fordulóban, az nem garancia arra, hogy a döntőben is
jól fog játszani. Itt komoly különbségek voltak, de azt gondolom, hogy ebben a
korban ez normális.
VB: Az
első korcsoport is meglepően erős volt, holott az szokott a
legkevésbé erős lenni nyilván a középiskola első évfolyamáról lévén
szó.
CSA: Egyáltalán a létjogosultságát is
megkérdőjelezem időnként ennek a korcsoportnak, mivel elvileg ez azt
jelenti, hogy egy diák bő féléve dolgozik együtt az új tanárával. Majdnem
egy évtizedig tanítottam a Bartók Konziban és az ott töltött pályakezdő tanári
éveim alatt komoly kihívások sokaságával találkoztam. Komoly tanári feladat megtalálni
a közös hangot a diákkal, az esetleges technika átállítás humánus kivitelezése,
a hangképzés finomítása. Ezeket szerintem célszerű elsőben rendezni,
és emellett a szakközépiskolai versenyre kellene felkészülni. Ez szinte
lehetetlen kihívásnak tűnik.
VB: Talán
ez azt is jelentheti, hogy az alapfokon oktató tanárok között van már egy olyan
generáció, aki olyan felkészítést tud adni a diáknak, hogy a szakközépiskolában
részben vagy egészben átugorhatóak lettek ezek a nagyon nehéz feladatok.
CSA: Illetve tudjuk, hogy vannak olyanok, akik
tanítanak zeneiskolában és konziban is. Így előfordulhat az az eset is,
amikor egy tanár saját zeneiskolai diákját veszi fel konziba. Ez természetesen
nem ugyanaz a helyzet, mint amit említettél.
VB: Ez
alátámasztja azt a feltevésemet, miszerint a tanárképzésben nincs
túlképzettség. Máshogy tanít alapfokon az, aki tudja, hogy például a Carnegie
Hallban hogyan kell muzsikálni. Tudja, ismeri az oda vezető utat. A jogi
képzésben el tudom képzelni, hogy egy írnok számára szükségtelen egy jogi
diploma, ott lehet túlképzettségről beszélni, de a tanításban, kiváltképp
a művészetoktatásban oly mértékben átszövi e tudás a mindennapokat, és oly
meghatározó tud lenni a kisdiák számára, hogy arról, ha tehetjük, nem
mondhatunk le.
CSA: Én azt gondolom, hogy az alapfokú
oktatáshoz nem azok a kvalitások kellenek, mint amelyek a Carnegie Hall
színpadán szükségesek. A tanításhoz sokkal inkább olyan emberi kvalitások
kellenek, amelyek ahhoz szükségesek, hogy pozitív hatást gyakoroljon a
növendékeire. Bizonyos szakmai felkészültség elengedhetetlen, de ez
természetesen nem kell, hogy olyan magas szintű legyen, mintha valaki
szólistaként szeretne fellépni mondjuk a Carnegie
Hall-ban. A diákjainkra gondolva mindig azt tapasztaltam, hogy azok az emberek,
akiknek nagyratörő céljaik voltak, hogy szólisták lesznek, azok egyáltalán
nem tanítottak jól, mert ők a tanítást kudarcnak élik meg. Velük
ellentétben azok a tanítványaim, akik szeretnek gyerekek között lenni, jól
kommunikálnak velük, könnyen át tudják venni a gyerekek hangulatváltásait és le
tudják azt reagálni, azok nagyon sokszor izgulósak voltak, kisebb-nagyobb
technikai problémákkal küzdöttek, mégis sokkal sikeresebb tanárokká váltak. Boldogabbak,
kiegyensúlyozottabbak lettek a diploma után és sokkal inkább egy valós
feladatnak, intellektuális kihívásnak tekintették, hogy lekössék a gyerekek
figyelmét arra a fél vagy egy órára.
VB: Ez
hosszú évtizedekre visszanyúló probléma, mely ma is átszövi bizony a
képzésünket. Ez más hangszereseknél is tejesen így van.
CSA: Náluk azért megjelenik a zenekari
zenész-ség is. Sajnos sokan azt is csalódásként élik meg.
VB: Nem
szólista lesz, hanem mondjuk tuttista. Itt azért hangszercsoportonként kicsit
más a helyzet. Mondjuk a vonósok és a fúvósok között jelentős különbség
mutatkozik. Ha egy fuvolista bekerül a zenekarba (persze attól függően,
hogy milyen pulthoz kerül) sokszor fog szólóállásokat játszani, míg egy
hegedűs a tuttiban szinte soha. A zeneiskolai igazgatók, tanárok is
sokszor panaszkodnak erre itt a ZETÁ-ban is
(Zenetanárok Társasága), miszerint a kezdő tanároknál számos esetben
tapasztalják ezt a kudarcos alapérzést, ami nagyban nehezíti többek között a
munkaközösségbe való beilleszkedésüket.
CSA: A zeneakadémián is gyakori téma vonós tanszéki értekezleten, hogy zenekari muzsikusokat
– avagy a gitártanszak nyelvére fordítva tanárokat – képzünk, vagy
szólistákat. A tananyag része például, hogy versenyművet is kell játszani,
amiből valószínűleg nem nagyon profitálnak a zeneiskolai munkájukban,
mégis olyan energiákat köt le megtanulásuk, amely más egyéb hasznos dologtól
veszi el az időt, figyelmet.
VB: Bár
a zenekarba kerüléshez egy versenymű próbajátékon való bemutatása
szükséges, a probléma állandó. Maga a művészképzés törvényi szerkezete is
nehezíti munkánkat. Miről is van szó. A három éves alapszak után két év
Művész MA képzésen képzünk művészeket, majd egy év alatt olyan
művésztanárokat, akik nemcsak alapfokon, hanem művészeti szakközépiskolákban,
szakgimnáziumokban is taníthatnak, míg az osztatlan tanárképzésben 8 féléven
keresztül tanulnak elméletet, pedagógiát, pszichológiát, szakmódszertant,
hospitálnak, gyakorlatoznak, egy évig összefüggő gyakorlatot végeznek, és
csak alapfokon taníthatnak. Csak tovább nehezíti a dolgot, hogy azok a diákok,
akik a zeneakadémiára kerülnek sikeres felvételi után
joggal gondolják azt, hogy esélyük van arra, hogy sikeres szólókarriert
építsenek. Tudjuk, hogy túlnyomó többségük zenekarban helyezkedik majd el, vagy
az énekesek különböző kórusokban. Bizony komoly kihívása a zenei
felsőoktatásnak, hogy a zenekari munkát és a tanítást a végzett
művész ne csalódásként élje meg. Talán ez a középiskolában kezdődik
el. Ott szinte minden diák esetében egyértelmű cél, hogy bekerüljön egy
zenei egyetemre, külföldre, a Zeneakadémiára, vidékre. Ott esetleg lehetne a
konkrét mű megtanulása kapcsán beszélni a tanítás
szépségéről és problémáiról. Nem idegen ez a történelem korábbi
időszakában az oktatási rendszerektől. A felsőbb éves gyakornoki
feladataira gondolok az alsóbb évesek között.
CSA: A tanításom során azt tapasztaltam, hogy a
még rendszeresen nem tanító fiatal gitárosoknak semmilyen képük sincs a
zeneiskolai tanításról. Első élményük, amit jó esetben először
megtapasztalnak, hogy „fú, ezek a gyerekek figyelnek rám és azt csinálják, amit
kérek tőlük. Végre egyszer én mondom meg, hogy mit kell tenni és nem engem
irányítgatnak”. Ez az élmény azonban egy idő után lecseng, és a kezdeti
lelkesültséget a megszokás hatalma, sőt sajnos gyakorta a szakmai
megfeneklés váltja fel.
VB: Mit
gondolsz mi a legfontosabb feladata a zeneiskolai tanárnak?
CSA: Inspirálni, a zenélés szépségeibe
bevezetni, kreativitásra serkenteni a tanítványait. Talán nem túlzás azt
állítani, hogy ha valaki teljesen rossz hangszeres technikát tanít, de bevezeti
a gyerekeket a zenélés olyan alapvető folyamataiba, mint például, hogy két
zenei hang összekapcsolásával és interpretálásával mennyi érzelmet, hangulatot
tudunk kifejezni, akkor szerintem felbecsülhetetlenül értékesebb a munkája a
pusztán precizitást és magas technikai szintet elváró kollégáitól.
VB: Mit
gondolsz a szakközépiskoláról? Mi ott a legfontosabb?
CSA: Tanári szempontból gondolod?
VB: Persze.
CSA: Szerintem középfokon a legnehezebb
tanítani, mert ott kell(ene) véglegesen eldönteni, hogy
a diák tényleg alkalmas-e a pályára. Ezen a szűk és szűkülő
piacon, az adott diák, az adott tehetségével, szorgalmával mit tud elérni, és
nem utolsó sorban az ő ambíciói összhangban vannak-e ezzel. Ez nagy
pedagógusi bölcsességet és tapasztalatot kíván.
VB: A
piac itt számodra a színpadot jelenti?
CSA: Nem feltétlenül, hiszen egy átlag
gitárosnak a tanítás a valószínűbb opció.
VB: A
zeneiskolai tanítás talán nem egyértelműen szűkülő piac. Persze
ez is hangszerfüggő, de mondjuk egy gitártanárra végtelenül nagyobb
szükség van zeneiskolában, mint mondjuk oboa, vagy fagott tanárra
(természetesen óriási szükség lenne ezen hangszerek
tanáraira is, hogy igényt lehessen generálni rájuk a zeneiskolai
jelentkezők között).
CSA: Igazad van, de szerintem itt is
elsődleges a minőség. Maga az oktatási forma is átalakulóban van.
Nagyon sokan magánúton tanulnak gitározni. A közeljövő tanárainak bizony
biztosan szükségük van arra, hogy egy-egy könnyűzenei számot hallás után
leírjanak, kicsit a jazz-hez, a könnyűzenéhez is értsenek.
VB: A
magánoktatás tudomásom szerint leginkább csak Budapesten működik, már a
vidéki nagyvárosokban is alig-alig van igény rá, bár azért akad.
CSA: Persze ki tudja meddig. A magánúton tanulók
fizetik az órákat, és elvárják, hogy azt kapják a pénzükért, amit szeretnének.
Nehezebben tudsz nekik Carulli: Andantét vagy bármilyen más, akár a klasszikus
gitározás szakszerű megalapozásához elengedhetetlen művet tanítani.
VB: Azt
hiszem e tekintetben abszolút felkészületlenek a gitártanáraink, de maguk a
képzéseink is. Ide tartozik még az improvizáció is. Abból is nagy hiány van a
képzésben.
CSA: Egy tapasztalt szakközépiskolai tanár azt
hiszem látja, hogy melyik diák az, aki erre vevő,
és annak már javasolhatja, hogy próbáljon meg az ez irányú képességeit
célzottan fejlesztő órákat látogatni. Most a Bartók konziból indulok ki,
mert ott tanítottam és ott békésen megélt egymás mellett a jazz és a klasszikus
tanszak.
VB: Akkor
fejezzük be a sort, mit tartasz a legfontosabbnak a felsőfokon a tanár
részéről?
CSA: Ideális esetben felsőfokon a
legkönnyebb tanítani. Ha jó zenész vagy, jó technikával, színpadi gyakorlattal,
akkor te, mint tanár az ugyan apróságnak tűnő, de legtöbbször
jelentős energiákat, szaktudást és figyelmet követelő finomhangolást
csinálod. Persze ez hangsúlyozottan az ideális – és valóságban sajnos ritkán
előforduló – helyzet. Nagyon sokszor kell még felsőfokon is
alapvető technikai problémákat orvosolni, hogy egyáltalán elkezdhessük az
igazán nehéz részletes munkát. A tanár részéről a legfontosabbnak azt
látom, hogy úgy motiváljuk a diákot, hogy nyitott legyen, ne pedig egyfajta
istenhit szerint csak egy látást kényszerítsünk a diákra. A szakközépiskolában
még pedagógiailag indokolható, ha azt mondjuk: most egy irányba megyünk, nem
válogatunk a többi út között, és senki másnak ne higgyél! Felsőfokon szerintem
már ki kell nyitni a diákok szemét, fülét, a hallását, különösen arra, hogy
hogyan fogadják be azt, hogyha valaki homlokegyenest ellenkező véleményen
van, mondjuk épp egy zenei jelenségről mint
ők. A mi szakmánk ugye nem egzakt, nem létezik egyetlen kizárólagosan jó
megoldás. Gondoljunk el egy zenekari muzsikust, aki egymást követő napokon
találkozhat két teljesen különböző zenei felfogású karmesterrel, amit neki
le kell tudni reagálni. Ilyen helyzetbe gitárosok nem fognak gyakran kerülni,
de nekik ugyanerre képesnek kell lenniük. Sokszor szembesültem azzal, hogy
diploma után könnyen és hamar megkeserednek a gitárosok, bezárkóznak a
tanításba vagy beleunnak a koncertezésbe. Képesnek kell maradnunk a
megújulásra, és itt nem csak képességről van szó, hanem arról, hogy
igényünk is legyen a megújulásra. Például tanárként nem zárkózol be, és ha a
kollégáid valamilyen problémát felhoznak egy vizsgán, akkor nem megsértetten,
tüskésen vonulsz be a termedbe, hanem megpróbálod kideríteni, hogy na vajon
mire is gondolhattak, még akkor is, ha elsőre lehet, hogy ez fájdalmas.
Ugyan ez a helyzet a koncertezéssel. Néha nagyon nehéz szembesülni a kritikával,
holott általában az visz előre. Ilyen esetekben megpróbálok
belehelyezkedni a másik szemszögébe és a másik szempontjai szerint végiggondolni
azt, hogy hogyan is nézhet ki a probléma az ő szemszögéből, vajon igaza
van-e, és tudok-e, akarok-e változtatni. Ha ezt meg tudom csinálni, akkor ez
olyan feladatot ad, ami leköt engem.
VB: Hogyan
küzdesz meg azzal a problémával, ha küzdesz egyáltalán, hogy egyszerre figyelsz
mások véleményére és alkalmazkodsz, átalakulsz, miközben megtartod
integritásodat, vagy hogy kitartasz magad mellett?
Diákként is létezik ilyen probléma. Alkalmazkodunk a tanárunkhoz. Ha nem, akkor
abból konfliktus lesz, ha túlságosan, akkor meg simulékonnyá válunk.
CSA: Viszonylag egyszerűen oldom ezt meg.
Ha valaki meg tud győzni, akkor elfogadom. Próbálok nyitott maradni a
saját gondolataimtól eltérő vélemények, ötletek iránt.
VB: De
azért vitázol!
CSA: Nagyon is vitázok. A tanítványokkal
leginkább. Legtöbbször van egy elég határozott véleményem, de ezt lehet
puhítani. Volt már erre többször is példa, akár ujjrend, akár zenei problémakör
esetében.
VB: Szendrey-Karper
esetében ez elképzelhetetlen lett volna, de Segovia is ilyen rigorózus volt.
CSA: Remélem, hogy én nem vagyok ilyen. Ha egy
diáknak az enyémtől eltérő a megközelítése az öröm számomra, hiszen az
ő friss szemléletük akár új utakat is nyithat. Sokszor beszélgetünk arról,
hogy ki számára milyen élmény volt egy adott esemény, például egy kurzus. Szeretek
bemenni és meghallgatni, hogy egy növendékem hogyan játszik kurzuson. Utána
pedig szeretem ezt megbeszélni vele. Nagyon sok esetben teljesen másképp látjuk
az eseményt, másképp csapódik le bennünk. Sok kolléga nem szereti meghallgatni
a növendékét a kurzusokon, mert úgy érzik, hogy az zavaró lehet a növendék
számára. Én ezt másképp látom. Kifejezetten szeretem, ha valaki tud újat
mondani nekem egy darabról. Az persze egy másik kihívás – ha úgy érzem, hogy
neki egyáltalán nincs igaza –, hogy meggyőzzem arról, ahogy én miért látom
az adott problémát másképp.
VB: Mit
tapasztalsz a diákjaid között, mennyire nyitottak egy ilyen fajta diskurzusra?
Hiszen a zeneiskola, de talán sok esetben még a szakközépiskola sem arról szól,
hogy megbeszéljük, megvitatjuk a diákkal a lehetőségeket, és hogy egy
diáknak erős érvei legyenek a tanárral szemben. Persze ez tanártól és
diáktól is függ.
CSA: Tapasztalataim szerint a többségüknek
azért egyetemistaként már erős véleménye van. Többnyire mérsékelt módon
adnak ennek hangot, de ez nem jelenti azt, hogy nincs határozott véleményük
vagy akár sok esetben ellenvéleményük. Lehet, hogy vannak olyan helyzetek,
amikor úgy látszik, hogy pozícióból megmondok valamit, de elég rosszul vagyok,
ha ilyesmin kapom magamat.
VB: Visszatérve
a szakközépiskolai versenyre vannak-e egyéb, nem annyira általános meglátásaid?
Már a zsűrizés kapcsán beszélgettünk a műsor hosszáról, tartalomról.
CSA:
Igen, ilyesmiről volt szó. Mik is a nemzetközi tendenciák egy versenyen
és, hogy ez mennyire érvényesül itt. Volt olyan korcsoport itt, ahol az
első forduló 15-20 perces volt. Ez ideális helyzet bizonyos szempontból,
mert a zsűrinek több lehetősége van az ítélethozatalra, de pont ez a
verseny olyan volt, hogy amit az első öt percben láttam és hallottam, az
nagyon ritkán fordult visszájára. A nemzetközi színtéren két kialakuló trendet
látok. Az egyik irányt azok a versenyek képviselik – ami a népszerűbb –,
amelyek abból a szándékból, hogy minél többen jelentkezzenek a versenyre, ezért
egyszerűsítik a kiírást, azaz rövidebb játékidőt, tíz vagy akár nyolc
perces műsorkövetelményt írnak ki. Nincs kötelező mű, bármit
választhat a versenyző.
Ez a zsűri szempontjából kifejezetten lehetetlen helyzeteket szül, mert
össze kell vetnie mondjuk egy kortárs művet egy
reneszánsz fantáziával. A másik irányt azok a versenyek képviselik –
amelyekből egyre kevesebb van –, ahol nagyon komoly kiírt anyag van,
nagyon hosszú műsor. Oda elég kevesen mennek, és azok sincsenek minden
esetben teljesen felkészülve minden fordulóra.
VB: Te nagyon
sokat versenyeztél. Sok tapasztalatod van versenyzőként és
zsűritagként is. Mit gondolsz a versenyekről?
CSA: Szükséges rossz! Tudni kell a helyén
kezelni akár mit is hoznak.
VB: Mit
gondolsz erről a váci versenyről – ami állami verseny, minden
hangszeren megrendezik időről időre – milyen szerepe van? Milyen
szerepet kellene, hogy betöltsön, vagy úgy jó, ahogy van?
CSA: Egyrészt biztosan kell a tanároknak, a
diákoknak a visszaigazolás, visszajelzés. A szakközépiskolások nagyon nagy
százaléka nem fog elmenni komoly nemzetközi versenyre, hogy visszacsatolást
kapjon, szóval ez egy kiváló, kis anyagi kockázattal járó megmérettetés, amire
érdemes felkészülniük az embereknek.
VB: Az
állami verseny tehát jó ugródeszka lehet azoknak, akik később szeretnének
nemzetközi versenyeken eséllyel indulni. Ez azt is jelenti, hogy a zsűri
szempontja is ez kell legyen akár az
értékeléséről, akár a versenykiírásról is legyen szó!
CSA: Igen, a mostani verseny kiírásában bizony
ez is szerepet játszott. Sok szempont lehetséges. Az egyik, hogy egy
tehetségesebb diákot a tanára nem terhel meg túlságosan kétórás műsorral
csak azért, hogy megfeleljen egy itthoni versenykiírásnak és a nemzetközi
kiírásoknak is, ha a magyar kötelező anyag használhatatlan a nemzetközi
színtéren. Úgy kell egy műsort felépíteni, hogy azt a növendék
használhassa a nemzetközi versenyeken is. Az sem titok, hogy a versenyeken
sikereket elérő gitárosok sokszor egy hozzávetőlegesen másfél-két órás
repertoárt játszanak, amit nagyon jól tudnak, ezt forgatják, és tanulják mellé
az esetleges kötelező darabokat. Szerencsés, ha a váci verseny műsora
is úgy tevődik össze, hogy a megtanult darabok a nemzetközi versenyeken is
sikerrel felhasználhatóak. A másik szempont lehet a versenykiíráskor, hogy
olyan művek kerüljenek bele a kiírásba, amik az adott korcsoportot
figyelembe véve fontosak lehetnek a tanulmányok szempontjából. A műsort
összeállító kollégák zenei és technikai szempontokat mérlegelnek, és eldöntik,
hogy melyek azok a problémakörök, amin mindenkit érdemes pedagógiai okokból
keresztülvezetni. Ezért látom értelmét annak, hogy összefogjunk a középfokon
tanító kollégákkal, hogy közös elhatározással kijelöljünk egy vagy két olyan
szabadon választható darabot, ami mindenki számára hasznos lehet. A harmadik szempont
pedig az, hogy a kiírás úgy legyen meghatározva, hogy lehetőleg minél több
tanuló tudjon azon részt venni, és az esetleges rejtőzködő diákoknak
is kiugrási, megmutatkozási lehetősége legyen ez a verseny. Az sem a
tanároknak sem a versenyzőknek nem jó, ha egy versenyre a kiírt anyag
nehézsége miatt csak ketten mennek el. Úgy értelmezhetik, hogy nekünk itt
kellene tartani és egy növendékem sincs, aki ezt a szintet hozná?
VB: Hogy
ítéled meg a nemzetközi versenyek követelményeit összehasonlítva a magyar
versennyel?
CSA: Sokszor meglepően egyszerűek a
nemzetközi kiírások. Néha csodálkozom azon, hogy milyen egyszerű
műsorral lehet manapság nemzetközi versenyt nyerni.
VB: Azt
mondod, hogy csökkent a színvonal?
CSA: Nem. Bizonyos szempontból nőtt,
például ma gyakorlatilag CD minőségben játszanak a versenyzők, nagyon
sokat tudnak. Az más kérdés, hogy még mindig vannak egyéniségek, de sok esetben
ezek abban nyilvánulnak meg, hogy kicsit koszosabb lesz a játékuk, amit a
zsűri büntet, és vannak jó középszerű gitárosok, akik pontosan
játszanak, és így senki nem pontozza túlságosan le őket. Nagyon rosszul
venné ki magát persze, ha kritizálnám őket. Nem is fogom, sőt inkább
felnézek rájuk, mert rengeteg munka és kitartás kell ahhoz, hogy ezt a szintet
elérje valaki. Sok esetben azonban viszonylag nehéz őket megkülönböztetni
egymástól repertoárban, előadásmódban. Azt legtöbbször egyből meg
tudom mondani, hogy melyik tanártól jöttek, vagy legalábbis, hogy melyik nagy
iskolának a termékei, de hogy mi az ő utóéletük, miután megnyernek pár ilyen
versenyt az általában sokesélyes.
VB: Ez
azért a mai zeneiparnak a sajátossága is. Régen egy-egy versenygyőzelem elég
volt ahhoz, hogy valakit évtizedekre, vagy egy egész életre elindítson a
pályán. Ma ez már egyáltalán nincs így és nem csak a gitár esetében, hanem a
többi hangszer esetében sem. Ma egy versenygyőzelemhez tartozó
koncertsorozat után jön a következő nyertes, aki játszik és ez így megy
körbe-körbe. Sok esetben senki sem emlékszik két vagy három versennyel korábbi
győztesekre! És hát sok esetben nem a legtehetségesebbek maradnak fenn,
ami megint a zeneipar része.
CSA: Sok olyan gitárost ismerek csak a saját
korosztályomból, akikkel együtt versenyeztem és teljesen reménytelenek voltak,
és most olyan koncerthelyszíneken játszanak, ami korábban elképzelhetetlen
volt.
VB: Csalódott
vagy ezeket látván?
CSA: Nem, sőt inkább fordítva. Ha valakit
látok neves helyszínen játszani, akkor az jut eszembe, hogy ha neki sikerült,
akkor nekem miért ne sikerülne. Ez inkább ösztökél engem, hogy nem reménytelen
küzdelem.
VB: Mi az amit még el szeretnél érni?
CSA: Ó hát nagyon sok minden, tele vagyok
ötletekkel. Mindenféle céljaim vannak, daraboktól koncerthelyszínekig.
VB: Milyen darabok? Milyen helyszínek? Mered-e
mondani, vagy babonás vagy?
CSA: Ha most egy aranyhaltól kívánhatnék
egyet, az kívánnám, hogy találjak egy olyan menedzsert, aki segít céljaim
megvalósításában. Olyat, aki érti a szakmáját, hisz bennem, és abban, hogy a
komolyzenei életben még mindig kicsit idegennek tekintett hangszerem, valamint annak
repertoárja vonzó lehet sok ember számára. Aki ugyanúgy rajong ezért a
hangszerért és felismeri szépségeit. Azt is el tudom képzelni, hogy kevesebbet tanítsak és jóval többet koncertezzek.
Figyelem, felvétel! Csáki András a Lantszvitek gitáron ... (2:40)
A Hungaroton felvétele. Az
albumot megvásárolhatod a Hungaroton Zeneáruházban: https://hungarotonmusic.com/classical...
Előadó: Csáki András Zenei rendező: Alpár Tibor Hangmérnök: Győri János
VB: Milyen
darabok azok, amiket szeretnél még játszani?
CSA: Mindenféle terveim vannak. Bachot és
Dowlandot, azaz minőségi régi zenét mindenképpen szívesen játszom, de
tervben van egy Rodrigo, Albeniz, de Falla és Piazzolla műveket tartalmazó
műsor. Többféle műsor tematikában is gondolkozom és szeretem bevonni
a volt és jelenlegi tanítványokat, esetenként a kollégákat is.
VB: Mit gondolsz az átiratokról?
CSA: Az átiratok kapcsán mostanában leginkább
gitárduóban gondolkozom. Ez kitágítja a horizontomat. Az átiratok segítségével
olyan szerzők műveit játszhatom, akik sajnos soha nem írtak eredeti
gitárműveket. Elengedhetetlenül fontos számomra azonban, hogy az átirat mindenképpen
valamiféle pluszt nyújtson az eredeti kompozícióhoz képest. Ha érzésem szerint
ez utóbbi elvárás nem teljesíthető, akkor inkább nem is látok neki az
átírásnak.
VB: Végül
pedig egy utolsó kérdés. Jó úton vagy? Jó helyen?
CSA: Remélem igen. Különben változtatni
kellene. Nem érzem, hogy irányt kellene váltani, vagy bármiben nagyot kellene
változtatni.
VB: Köszönöm a beszélgetést.
*Gitárművész-tanár, Pécsi Tudományegyetem
Zeneművészeti Intézet-igazgató, tanszékvezető egyetemi docens