REKORDSZÁMÚ RÉSZTVEVŐ A 2019. ÉVI CSÍKSZEREDAI RÉGIZENE FESZTIVÁL PROGRAMJAIN

 

I.

 

Véget ért a Csíkszeredai Régizene Fesztivál idei kiadása, az összegzés pedig csupa örömre ad okot, hiszen az előző éveknél jóval nagyobb érdeklődés övezte a rendezvény összes programpontját. Külön kiemelendő a Régizenei Nyári Egyetem sikere, amely egyre erősebb intézménnyé növi ki magát, idén közel 100 kurzushallgatót bevonzva; és a kicsik kedvence, a reneszánsz gyermeknap, amelyen 500 gyermek vett részt, és gazdagodott felejthetetlen élményekkel.

 

Mindez arra enged következtetni, hogy ma is helye van a régizenének, és azoknak az egyetemes értékeknek, amit a régmúlt korok nagyjai képviselnek.

 

Az idei fesztivál témája – mint azt már korábban említettük – a Kájoni János születésének 390. évfordulójára szervezett emlékévhez kapcsolódott, a szervezők célul tűzték ki, hogy a ferences polihisztor munkásságát, örökségét közelebb hozzák a ma emberéhez és a Régizene Fesztivál közönségéhez.

 

– A koncerteken ritkaságokat, olyan kézirat-átdolgozásokat is hallhatott a közönség, amelyek ezelőtt még nem szólaltak meg a fesztiválon, az együttesek repertoárjában valamilyen formában megjelent Kájoni alakja, művei, és a Nyári Egyetem kurzuszáró hangversenyein is számos általa lejegyzett mű felcsendült. Azt gondolom, hogy sikerült betekintést nyerni és nyújtani abba a korba, amelyben Kájoni János élt és alkotott – tudtuk meg Ferencz Angélától, a Hargita Megyei Kulturális Központ menedzserétől.

 

Külön színfoltja volt az idei fesztiválnak a megalakulásának 50. évfordulóját ünneplő bukaresti Magyaradás közönségtalálkozója, hiszen a Magyaradás ott volt a fesztivál megszületésénél, és nagy szerepet játszott abban, hogy a romániai magyarság a kezdetektől fogva tudott az eseményről.

 

– A közönségtalálkozón számos felvételt láthattunk, amelyek visszaidézték a kezdeteket, megelevenedtek előttünk azok a meghatározó személyiségek, akik szerepet játszottak a régizene mozgalomban, gondolok itt Babrik Józsefre, Brandner Nórára, a Barozda együttesre, Boros Zoltánra, Majó Zoltánra. Nagyon fontos számunkra, akik a negyvenéves évfordulóra készülünk, hogy úgy tudjuk átgondolni a következő évi rendezvényt, úgy tudjunk visszanyúlni, összefoglalni az elmúlt negyven évet, hogy ismerjük a mérföldköveket, és írjuk tovább együtt a fesztivál történetét – hangsúlyozta az intézményvezető.

 

Noha a programban szereplő összes együttest telt ház fogadta, egyértelműen a Barokk Fesztiválzenekar koncertjére voltak a legtöbben kíváncsiak, amely idén is a Román Kulturális Intézettel való gyümölcsöző együttműködésnek köszönhetően jött létre. A koncert színvonalát emelték a Régizenei Nyári Egyetem ütőhangszeresei.

 

– Köszönetet szeretnék mondani a Hargita Megyei Kulturális Központ csapatának, önkénteseinknek, szakmai gyakornokainknak, ugyanakkor a partnerintézményeknek, a támogatóknak, a médiának és még sorolhatnám. Emellett nagyon fontos kiemelnem a közönség támogatói részvételét és megtisztelő érdeklődését, hiszen enélkül a fesztivál nem lenne teljes egész – zárta gondolatait a menedzser.

 

Találkozzunk jövőben is, július 12–19. között, valamennyiünk közös ünnepén! A tematika pedig nem más, mint a fennállásának 40. évét ünneplő fesztivál története, eredményei, sikerei, fellépői – ehhez kapcsolódnak majd az események és a koncertek is.     

 

 

A Csíkszeredai Régizene Fesztivál számokban: 8 nap; 8 helyszín; 7 országból érkező művészek (Magyarország, Franciaország, Dánia, Svájc, Olaszország, Németország és Románia); 13 együttes; 3 egyéni előadó, 17 koncert; közönségtalálkozó; lemezbemutató; borkóstoló; hangszerbemutató; reneszánsz gyermeknap.  

 

A Régizenei Nyári Egyetem számokban: 6 nap; 11 mesterkurzus+3 szabadon választható, minden hallgató számára nyitott kurzus; 1 szakmai előadás; 13 oktató; 7 közreműködő kísérő és fordító; közel 100 jelentkező öt országból (Ausztria, Németország, Szlovákia, Magyarország és Románia).

 

 

II.

 

 

„MINDEN ORGONA EGYEDÜLÁLLÓ, SAJÁT KORA, TÖRTÉNELME ÉS SZEMÉLYISÉGE VAN”

 

BESZÉLGETÉS URSULA PHILIPPI ORGONAMűVÉSZ-TANÁRRAL, A 2019. ÉVI CSÍKSZEREDAI RÉGIZENE FESZTIVÁL OKTATÓJÁVAL

Ursula Philippi (http://ursula.philippi.ro

Ursula Philippi már gyermekkorában beleszeretett az orgonába, és azóta sem tud elszakadni a hangszer lenyűgöző világától, teljesen elkötelezte magát neki. A bukaresti Ciprian Porumbescu Konzervatórium orgona szakán végezte tanulmányait, számtalan díjat nyert nemzetközi és hazai versenyeken, a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémia professzora volt, ahol 10 év megszakítás után újraindította az orgonakurzust. Együttműködött különböző zenészekkel olyan diszkográfiai anyagok létrehozásában, mint az Organ Landscape Transylvania vagy a Máté-passió. Kezdetben orgonaműveket publikált, az utóbbi időben pedig különleges figyelmet szentel Erdély régi orgonáinak megmentésére.

 

Ursula Philippi idén a Csíkszeredai Régizene Fesztivál részét képező Régizene Nyári Egyetem oktatójaként lesz jelen, csodálatos élményeit és tapasztalatait az orgonakurzus hallgatóival is megosztja. Vele beszélgettünk.

 

Mit jelent Önnek az orgona?

Először zongorán kezdtem játszani, majd középiskolás diákként lenyűgözött az orgona, azóta ez a hangszer számomra az élet szeretetét jelképezi.

Brassói zongoratanárom, Eckart Schlandt maga is orgonista volt. Néhány alkalommal részt vettem a koncertjein, emellett a Fekete Templom Bach kórusában is énekeltem. Annak ellenére, hogy akkoriban még vajmi keveset tudtam az orgonáról, időnként felkértek, hogy játsszak annak a templomnak a liturgiájában, amelyhez tartozom. Mindezek meghatározó élmények voltak számomra, és felébresztették bennem a vágyat, hogy egyházi zenész legyek.

 

Mit érez, amikor egy istentiszteleti helyen zenél?

Szerencsére az orgonista munkahelye, a hely, ahol napjai nagy részét tölti, maga a templom. Egy szent térben könnyebben elszakadsz a mindennapoktól, és könnyebben megtalálod magad. Koncentráltabban dolgozol. Amikor pedig szünetet tartasz, egy művészeti tárgyak vesznek körül különleges építészeti térben. Úgy is mondhatnám, hogy a hely megszenteli az embert.

 

Milyen módon inspirálta Kájoni zenei hagyatéka?

Ő Erdély nagyjainak egyike, akit nagyon szerettem volna személyesen ismerni!

 

Mikor fedezte fel Kájonit?

Természetesen a Bukaresti Konzervatórium Zenetörténelem szakirányának hallgatójaként találkoztam vele először, de ekkor még kevés részletet tudtam róla. Az a tény, hogy a Kájoni/Căianu nevét akkoriban, a kommunizmus idejében rejtély ötvözte, fokozott érdeklődést és kíváncsiságot váltott ki mindnyájunkból.

A Kolozsvári Zeneakadémia tanáraként később mélyebben tanulmányoztam a Kódexet, amely ma a nevét viseli.

 

Hogyan inspirálhatja Kájoni a ma zenészét, közel 400 évvel a halála után?

A széles látókörű, előítéletektől mentes, rendkívül nyitott művészi szemlélet? Kájoni a reneszánsz és a korai barokk polihisztora, példája olyan tiszteletre és csodálatra ösztönöz, amely képes új irányok felé vezérelni.

 

Mint ismeretes, kiemelt feladatának tekinti Erdély régi orgonáinak megmentését. Mit jelent pontosan egy orgona megmentése?

Egy orgonát ki lehet emelni környezetéből, amennyiben közvetlen veszély fenyegeti azt. Ha a templom elhagyatottan áll, nincs egyházközössége, az orgona tönkremegy. A szerencsésebb esetekben ezeknek az orgonáknak új helyszínt keresnek. Más esetekben a helyszínen helyreállítás történik, ehhez azonban gyakran hiányzik az anyagi forrás. Szükség lenne lobbyzni, anyagi forrást gyűjteni a hangszer megmentése érdekében. Egyébként a restaurált orgonák is segítségre szorulnak: fel kell őket értékelni, bevezetni a művészi, turisztikai körforgásba, meg kell ismertetni a közönséggel.

 

Hány orgona van jelenleg Erdélyben, és melyik a legértékesebb darab?

Úgy becsüljük, hogy több mint 1000 orgona maradt fenn Erdély különböző korszakaiból, a legrégebbieket a 17. század végére datálják. Még nincs közös adatbázisunk a katolikus, a protestáns, a református, az unitárius és a neoprotestáns templomok hagyatékára vonatkozóan. Ami pedig az értéküket illeti... mit mondhatnék? Minden orgona egyedülálló, saját kora, története és személyisége van. Olyan, mintha egy nagycsaládban valakitől megkérdeznék: ki számodra a legkedvesebb?

 

Mit fognak Öntől tanulni a Régizenei Nyári Egyetem hallgatói?

Örömmel fogom ajánlani az erdélyi orgonaművészet repertoárját. Emellett tanulmányozni fogjuk a historikus előadói technikákat is, hogy a régi zene úgy hangozhasson, ahogyan a régi korokban. Kihívást jelent, hogy a résztvevők különböző szintű ismeretekkel rendelkeznek.

 

Romániában jelenleg hány fiatal tanul orgonán játszani?

Van érdeklődés. Néhányan egyházi orgonistának készülnek, mások zongoristaként vagy csembalósként szeretnék bővíteni látókörüket. Megint mások teljes mértékben a „hangszerek királynőjének” szentelik magukat. Az orgona tanulmányozása áldozatokkal is jár, ha például a téli feltételekre gondolunk.

 

Milyen jövő vár a hazai orgonistákra?

Munka van bőven! Ha a bevonódás fantáziával és kitartással társul, ha igazán szereted a hangszeredet, akkor nincs minden veszve.

 

Oana Borviz

 

Fordította: Kocsis Kitty