Elhunyt Erőd Iván zeneszerző és zongoraművész
(Budapest, 1936. január 2. - Bécs, 2019. június 24.)
Erőd
Iván
Pontosan
emlékszem: 1983 őszén, mikor a Gráci
Zeneművészeti Egyetemre kerültem, tárt karokkal fogadott a folyosón. Egymás
melletti teremben tanítottunk éveken át. Mikor Bécsbe ment, tartottuk ugyan a
kapcsolatot, de a személyes találkozások megritkultak. Utoljára – talán két éve
is van már – a Takács Jenő Társaság kuratóriumi ülésén beszélgettünk.
Sápadt volt, de a szeme – mint mindig – élénken csillogott.
Erőd Iván
1936. január 2-án született Budapesten és ott töltötte élete első húsz
évét. Szüleivel és anyai nagyanyjával Pesten élték túl a náci megszállást és a
nyilas időket, apai nagyszülei Auschwitzban, bátyja Buchenwaldban
pusztult el. Zenész „génjeit” anyai ágról örökölte, nagyapja, Ney Bernát a budapesti Operaház szólóénekese, nagybátyja, Ney Tibor hegedűművész volt. A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán Kadosa Pál volt a zongoratanára. „Kadosának sokkal tartozom, művészileg
és emberileg is, hiszen engem mint ,osztályellenséget’ átmentett a ,káderezésen’, és még ösztöndíjat is szerzett nekem. Ez
utóbbira annál inkább szükség volt, mert apám kiskereskedését 1950-ben ,átvette’ az állam, persze minden ellenszolgáltatás
nélkül.” – mondta erről az időszakról.
Erőd
Iván tanáraival, Kadosa Pállal és Nemes Katalinnal
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán (Forrás: MTI/Zinner Erzsébet)
A zongorával egyidejűleg Szabó
Ferenchez járt zeneszerzésre. A melléktantárgyakat olyan jelentős
személyiségektől tanulta, mint Kodály Zoltán, Szabolcsi Bence, Bárdos
Lajos, Nagy Olivér, Bartha Dénes, Molnár Antal, Szőnyi Erzsébet.
„1956 ,friss szele’ és az októberi nagy lélegzetvétel után
becsapódott a kapu. November 4-ének hajnala olyan sokkot okozott, hogy úgy
éreztem, itt már semmi jóra nem lehet számítani, el kell menni. Hogy érzésem
nem volt alaptalan, bizonyították a következő évek.” – mesélte.
1956-ban decemberében hagyta el
Magyarországot. A bécsi Zeneakadémián amerikai ösztöndíjjal folytatta
tanulmányait Richard Hausernél (zongora) és Karl Schiskénél
(zeneszerzés). Zongoristaként már főiskolásként szerepet vállalt a kortárs
zene előadásában, az úttörő „die Reihe"
együttesnek is tagja lett.
Darmstadtban
négy éven át vett részt nyári kurzuson. „Az
alapító korosztály uralta Darmstadtot: Stockhausen, Nono, Boulez. Már nem mutatkozott
a kezdeti pluralizmus, hanem beállt a darmstadti iskola, s különlegesen,
szűk keretek közt zajlott a munka. A baj csak az volt, hogy – ha esztétikailag
ellenkező előjellel is – de ,zsdanovi
szellem’ uralkodott: a nem ehhez az iskolához tartozókat megvetették vagy
semmibe vették. Ligeti Gyuri volt az első, aki rámutatott erre a ,zsdanovi’ irányzatra, s próbált
belőle kitörni.” – Darmstadt számára nem jelentett ihletet,
inspirációt, de a technikai eszközöket, melyeket ott tanult, később is
felhasználta műveiben
Az emigráns sorsközösségben az ausztriai
magyar zenészek közül Takács Jenővel tartott kapcsolatot, s jó barátság
fűzte Losonczy Andorékhoz, valamint egykori
évfolyamtársához, Horváth József Máriához. Ligeti Györgytől sok tanácsot
kapott Darmstadtban, Bécsben egyaránt. „Az
összes akkori nagyság közül az ő zenéje áll hozzám legközelebb.” – mondta.
1962 és 1964 között (Karajan ajánlására) a
bécsi Operaház korrepetitora volt. (Szívéhez mindig is az opera műfaja állt
legközelebb.) Zongoristaként hangversenyezett Karl Böhmmel és a Bécsi
Filharmonikusokkal, számos szólóestet adott és szívesen kamarázott is. Több
mint 500 koncert után a hetvenes évektől egyre inkább a tanári és
zeneszerzői tevékenységre tette a hangsúlyt: 1967-től 1971-ig a gráci Zeneművészeti Főiskola óraadó, 1971-től
kinevezett, majd 1975-től 1989-ig rendes tanára (zeneszerzés és zeneelmélet)
volt. 1989-től a bécsi Zeneművészeti Egyetem tanára, 2004 óta
emeritus professzora volt. Összhangzattant, ellenponttant, zeneszerzést,
stílusgyakorlatot tanított.
Az alkotómunka mindig lényeges volt számára.
Nem törődött soha az elvárásokkal. Főbb művei: két opera (A
selyemhernyók; Orpheus ex machina), egy gyermekopera (Pünktchen und Anton), zenekari művek, kamarazene,
dalok, kórusok. A hangszeres zenénél a vokális zene állt közelebb a
természetéhez. „Úgy tűnik, nem lett
volna ilyen súlya életemben az énekelt zenének, ha nem a budapesti
Zeneakadémián növök föl. Az éneklés Magyarországon alapvető élmény, s
köztudomású, hogy a hangszeresnek is énekelnie kell. Furcsa, hogy a világban az
énekhang kezelését nem tanítják olyan gondossággal, mint a hangszerelést.”
A ,mesterségnek’
nagy tisztelője volt, nem szűnt meg tanulni a múlt nagy alkotóitól,
akiknek zenéiben mindig azt kereste, ami túlmutat időn és stíluson. Ugyanakkor
azt vallotta, hogy az ihletének forrása saját bensőjében rejlik.
Ami a komponálás technikáját illeti, ritkán
írt improvizálgatva; inkább fül- és fejmunkával, belső hallással. Bár
eredetileg zongorista volt, mégsem a keze irányította a zeneszerzésben. A
zongorát – egy versenymű és egy nagyobb szólódarab kivételével – csak
kamarazenében használta.
Élete során sokféle benyomás érte. Stílusára
eleinte hatott a magyar népzene, valamint Bartók és Kodály zenéje. Már Pesten
is próbálkozott a tizenkétfokúsággal. Bécsben érdeklődni
kezdett a szerializmus iránt. Későbbi
műveiben visszafordult a tonális alapokhoz, és a magyar nép- és
műzenére jellemző elemeket is felhasznált. A '70-es évekbeli munkái
derűs hangot ütnek meg, a '80-as évektől megint a komolyabb, problematikusabb
tartalmak foglalkoztatták. Az ’80-’90-es években az amerikai zene, a jazz és
blues is hatott kompozícióira. Műveit világszerte elsőrangú
előadóművészek adták elő.
„Az ún. ,komoly’ zene szinte minden
műfajában komponálok – műveim karaktere azonban százféle, mint a
világ. Derűs vagy véresen komoly, főképpen, ha a szöveg úgy kívánja,
de van köztük ,felemelő’ és ,magasztos’ is (sokan
ki fognak nevetni az elavult szóhasználatért), hiszen vágyik lelkünk a
transzcendens után.” – vallotta.
Erőd Iván, Főző Lászlóné, Christian Heindl,
Szokolay Sándor és Radics Éva
a
Takács Jenő Alapítvány kuratóriumi ülésén (Sopron, 2010. X. 26.)
Erőd
Iván (Forrás: Szervusz Ausztria)
Sokrétű, és
többnyire sikeres tevékenységének biztos hátteret adott a hagyományos családi
élet. Öt gyermeke házassága révén unokái
ereiben osztrák, francia, olasz, német, svájci, cseh és magyar vér kering.
Mindig nyereség volt számára a más nyelv- és
kultúrkörben felnőtt ember megismerése. A baráti köréhez a
legkülönbözőbb foglalkozású, vallású és nemzetiségű emberek tartoztak.
„A legtartósabb barátságoknak azonban
azok bizonyultak, amelyek még tanulmányaim idején, Magyarországon
kötődtek.”
Fontos volt számára, hogy mi történik a
világban. „Minden bizonnyal ez
tükröződik a zenémben is. Nem az életrajzot kell keresni a darabokban, de
amit egy alkotó megél, ott van az alkotásaiban.”
Erőd sokféle nemzethez húzott. 1993-ban
megújította magyar állampolgárságát. „Eszembe
sem jut, hogy bármi hasznát akarjam látni idetartozásomnak. A rendszerváltás
után azonosítani tudtam magam az országban történő dolgokkal. – Nehezen
tudom megérteni azokat, akik visszavágynak Kádár egyiptomi húsos fazekaihoz. De
sajnos, ez világszerte így van, az anyagi igények alaposan háttérbe szorítják a
szellemieket.” Megvette azt a házat Csákberényben, „a Vértes ölén”, ahol
kamaszkorában töltött szép napokat, s ahol idősebb korában zavartalanul
komponálhatott, s a kertet gondozta.
Erőd Iván az osztrák jogvédő
hivatal elnökségi tagja volt. Bösendorfer- és Busoni-díjas,
az Osztrák Állami Díj birtokosa, az Osztrák Kulturális Minisztérium zenei
nagydíjasa volt. Megkapta Stájerország és Bécs város zenei díját.
Magyarországon 1993-ban Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjat (erre volt a
legbüszkébb), 2010-ben Erkel Ferenc-díjat kapott. Tagja volt a Magyar
Zeneszerzők Egyesületének, a Magyar Művészeti Akadémiának, és a
Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiának. Nemrégiben pedig, több más
magyar és osztrák művésszel együtt, a washingtoni John F. Kennedy Előadóművészeti Központ Művészeti
Aranyérem-díjával tüntették ki. Az elismerést néhány nappal halála előtt
fia, Adrian Erőd vette át helyette a bécsi Albertina múzeumban.
A nemzetközi hírű zeneszerző 83
évet élt. Béke poraira!
Dr.
Radics Éva,
a gráci Zeneművészeti Egyetem ny. tanára
Válogatás Erőd Iván a YouTube-n található felvételeiből:
Ivan Eröd Viola Concerto movement
1 played by Toby Appel with the
MusicaNova Orchestra (9:58)
Erőd Iván: Hegedűverseny. A szólista Toby Appal, közreműködik a Musica Nova Orchestra Warren
Cohen vezényletével.
Trio Frühstück
- Iván Eröd, Piano Trio no.
1, III. Allegro vivace (7:05)
Erőd
Iván: Trio Frühstück.
Közreműködik: Clara Frühstück
(zongora) Maria Sawerthal (hegedű) és Sophie Abraham (cselló)
Közreműködik:
Maximilian Erb (fagott) és Stephanie Timoschek (zongora)
Közreműködik:
Dr. Mihálka György Vegyeskar,
Makó, karnagy: Gilinger Ildikó, zongorakíséret:
Benkő Zoltán.
(VIII.
Pünkösdváró Kórusfesztivál, Baja, 2016. május 7.)