ELHUNYT FRANK
OSZKÁR
(1922-2019)
Frank Oszkár portréját Rina Yoshida
készítette 2007-ben.
Mozart - Requiem - Lacrimosa - Herreweghe (3:12)
Collegium Vocale
Gent, Orchestre des Champs-Elysées,
Philippe Herreweghe
Tisztelt
egybegyűltek!
Frank Oszkár tanár úr
tanítványai, kollégái, barátai, ismerősei!
23 évvel ezelőtt, 1996
áprilisában Oszkár bácsi feleségét, Manci nénit kísértük utolsó útjára,
ugyanitt. Tanár úr ezután még nagyon sokáig jó egészségi állapotnak örvendett,
nagy lelkesedéssel tanított, újabb és újabb zeneelméleti, műelemzési
könyvek kerültek ki alkotói műhelyéből. Olyan szerencsés természettel
született, hogy az élet nehéz helyzeteiből mindig valahogy tovább tudott
lépni, valamiféle nyugodt derűvel oldotta meg a problémákat. Játékosság és
kiváló humorérzék jellemezte. Fontos volt számára az állandó megújulás
képessége, a nyitottság. Az évtizedek során rengeteg tanítványa volt, kezdve a
miskolci évektől egészen a Continuo Zeneiskolai
tanításig. Mindig nagyon örült, ha régi diákjai jelentkeztek akár telefonon,
akár e-mailben, vagy személyesen meglátogatták. „A tanítást folytatom, amíg mozogni tudok” – nyilatkozta egy vele
készített interjúm során. És valóban: a legutolsó időkig adta át tudását
magántanítványoknak.
Nagyon fájdalmas számunkra, hogy
Oszkár bácsival kapcsolatban minderről már múlt időben kell
beszélnünk. Olyan tudással, olyan emberi jellemvonásokkal rendelkezett (szerénység,
alázat, végtelen türelem), hogy távozása nagy űrt hagy maga után és
személye nem pótolható. A mi feladatunk, hogy tovább vigyük Oszkár bácsi
szellemi örökségét, megértő, a diákot segítő módszerét, egyéni
bánásmódját. Ne feledkezzünk meg nagyszerű tanulmányairól, elemző
könyveiről, zeneelméleti tankönyveiről. Jó lenne, ha a jövőben
minél többen érdeklődnének írásai iránt.
Frank Oszkár ugyanis egy rendkívül
gazdag életművet hagyott maga után. A Zeneakadémián zeneszerzést végzett,
de később nem a komponálás terén találta meg önmagát, hanem a kreatív
tanításban és a zeneművek „boncolgatásában”. Ezek szintén valódi alkotó
tevékenységek.
1993 szeptembere óta ismerem
Oszkár bácsit. 3 évig tanulhattam nála zeneszerzést – már felnőtt koromban
– a Continuo Zeneiskolában. Többször készíthettem tanár úrral interjút a kerek
születésnapjain, melyek a Bartók rádió "Hangadó" c. műsorában
hangoztak el, illetve a Parlando zenepedagógiai
folyóiratban jelentek meg. Beszélgetéseink során megismerhettem zenei pályafutását,
életének fontos állomásait. Bemutathattam folyamatosan megjelenő könyveit,
például „A romantikus zene műhelytitkai”
című sorozatban Schubert-,Liszt-,Chopin-, Debussy-tanulmányait. Kedvence az 1970-ben
megjelent „A klasszikus moduláció” c. munkája
volt. De megemlíthetem a Zeneelmélet III. főiskolai tankönyvét, a
„Hangzó zeneelmélet” különböző megjelenéseit, Bartók „Mikrokozmosz” és
„Gyermekeknek” sorozatának beható vizsgálatát. 2015-ben a Főnix
Zeneműhely gondozásában látott napvilágot a romantikus zeneelmélettel
foglalkozó „Hangzó zeneelmélet II.”.
Az utóbbi hónapokban gyakran
fogalmazott ekképpen. „még megvagyok”.
És ennek mindenki nagyon örült, hogy ilyen magas életkorban még köztünk lehet.
Néha a következőképpen szólta el magát: „engem itt felejtettek” – utalva arra, hogy barátai, ismerősei
közül sokan eltávoztak már az élők sorából. Kezdte foglalkoztatni, vajon
mi lehet „odaát”, hová is fog
kerülni.
A Continuo
Zeneiskola albumából
Noha Oszkár bácsinak nincs gyermeke,
elmondhatjuk, hogy igazán számos tiszteletbeli gyermeke nagyra becsüli,
szereti, emlékét megőrzi. Kedves lénye mindig köztünk marad! Nem felejtjük
el! Isten vele!
Szendi Ágnes zongoratanár,
zeneszerző búcsúztatója 2019.augusztus 24-én a Megyeri temetőben
hangzott el.