Beszélgetés Eötvös József gitárművésszel
a
Zeneakadémián 2019. május 3-án gitározásról, az országos szakközépiskolai
gitárversenyről, életéről
Beszélgetőtárs: dr. habil Vas Bence
Eötvös József (lfze.hu)
Vas Bence: Ha
nem a neveden szeretnél bemutatkozni, vagy ha rólad tömören ezt vagy azt
fogalmazná meg valaki, akkor mit mondanál magadról, vagy mit tudnál elfogadni
másoktól, mivel tudnál azonosulni, ki vagy Te?
Eötvös József: Hát ez egy jó kérdés. Annak
idején, amikor a Goldberg variációkat átírtam, akkor a kiadóm tréfásan Mr.
Goldbergnek hívott, ez volt az egyetlen felnőttkori becenevem. Természetesen a
zene, a gitár és minden ezzel összefüggő munkám a legfontosabb azonosulási pont
az életemben, meghatározza a napjaimat. Ha így vesszük, gitáros vagyok,
előadóművész, zeneszerző, átíró, egyetemi tanár, tanszékvezető, fesztiválok
művészeti vezetője. De a „civil” életben is vannak számomra fontos
elfoglaltságaim, hobbijaim, melyeket legalább olyan elszánt jelentőséggel
kezelek, mint a szorosan vett munkámat. Mindez csak egy összetartó,
szeretetteljes családban lehetséges, feleségemmel, Zitával, akivel most
ünnepeltük házasságkötésünk huszadik, megismerkedésünk huszonötödik
évfordulóját! Nélküle lehetetlen lett volna, hogy így alakuljon az életem,
munkám. Na, ez így kerek, ez mind együtt én vagyok.
VB: Elégedett
vagy-e azzal, ami most körülötted van?
EJ: Nagyon sok olyan ember van, aki
elégedetlen az életével, többet akar, sokszor felesleges dolgokért küzd. Persze,
nekem is vannak céljaim, de ennek ellenére azt mondom, hogy elégedett vagyok,
örülök a pillanatnak, amit éppen megélek. Egész egyszerűen szeretnék tovább
menni azon az úton, amin járok, tenni, ha lehet mindig jobban, amit most
teszek. Sok lábon állok, a fesztiválszervezést, a tanítást, a zeneszerzést, a
gitározást, átiratokat, mind nagyon szeretem. Azért egy életünk van, ha ezzel
nem tudunk elégedettek lenni, ha nem vagyunk képesek észrevenni a pillanatok
szépségét, akkor nincs második esélyünk.
VB: Mert
persze gyakran van, hogy az ember az egyik lábával lép egy nagyot előre és az
jól teszi, ha megpihen, közben pedig jön egy másik láb, amivel ismét lehet
lépni egyet.
EJ: Igen erre gondolok. Például nem is tudom
mikor írtam az utolsó komolyabb darabomat, évekkel ezelőtt, de épp annak
kapcsán kaptam egy felkérést a németországi Rotenburgból. A munkám, utazásaim
miatt a határidőt végletekig feszítve, egy nap kikapcsoltam a telefonomat és
nekiültem komponálni. Így írtam négy tételt, jó húszpercnyi zenét. Azt tudtam,
hogy sok zenei gondolat kavarog a fejemben, de ha leülök, vajon tudok-e írni, csak
akkor derült ki. Hihetetlen jó érzés volt, nagyon örültem neki. Azóta a
németországi ősbemutató is lezajlott, nagy sikerrel.
VB: Milyen
fontos dolog van még, amit csinálsz a felsoroltakon kívül?
EJ: A Zeneakadémián vagyok tanszékvezető immár
négy éve. Ezt is nagyon fontosnak érzem, mert szeretek segíteni másoknak, vagy
egy fontos ügyön. A tanszékvezetés pont egy ilyen feladat. Néha sok időmet
elveszi ez a munka, mert amit csinálok, azt száz százalékosan szeretem tenni.
Talán nem is tudom másképp. Egyébként mindennel így vagyok, ha valamit
csinálok, azt maximális koncentrációval és odafigyeléssel teszem.
VB: Egyszer
mesélted, hogy volt mesterednél, Roland Zimmernél voltál vendégségben Weimarban,
egy koncertkörút két állomása közt. A felesége kimosta néhány ruhádat, és
kitette szárítani a kályha közelébe, ott, ahol éppen gyakoroltál. Szólt, hogy figyelj
rájuk, de ez csak annyira sikerült, hogy tele lett a szoba füsttel, mire
észrevetted, hogy valamelyik ruha túl közel volt a kályhához. Ez a
koncentrációképesség nagyszerű adomány, és ha erre figyel is az ember és ápolja,
jól lehet sáfárkodni vele. Kicsit hasonlót élek én is meg, de sok nagyszerű
művész kollégám is beszámol erről. Ha figyelni kell, akkor maximális fordulaton
pörögnek, sokszor hosszú órákig, ha pedig ki vannak kapcsolva, akkor egyfajta
„csökkentett üzemmódban” léteznek.
EJ: Igen, szerintem ez egyfajta adottság.
Sokan vannak, akik pörgetik a munkát, ha hazamennek, még otthon is. Nehéz a
maximális sebesség után üresjáratba tenni magát az embernek.
VB: Ha
valakinek sok lába van, sokfélét művel párhuzamosan, és ezt hosszú évekig
teszi, akkor valahogy az optimalizáció miatt kialakít egyfajta technikát, hogy
képes legyen váltani, kikapcsolni, átkapcsolni egyik ügyről a másikra. Talán ez
teszi lehetővé, hogy időnként csökkentett üzemmódba kapcsoljon, pihenni is
tudjon.
EJ: Eddig csak a munkáról beszéltünk, azokról,
amivel foglalatoskodom a munkám és a zene kapcsán, de a szabadidőm az egészen
más. A házunk mellett van egy kis kerti tó, ahova naponta többször kimegyek.
Kitisztítom a szűrőt, megetetem a halakat, megnézem minden rendben van-e.
Szóval azzal is foglalkozom, és hát ott vannak a cicáink is. Azokkal is
foglalkozni kell, ami szintén gyógyító foglalatoskodás. Ezen kívül kertészkedem
is, amit szintén nagyon szeretek, bár sokszor nem jut rá annyi időm, amennyit
szeretnék, vagy szükséges lenne.
VB: Mikor
megismertelek, rengeteg akváriumod volt. Halakat tenyésztettél. Azért a macskák
és a halak nem túl közeli jóbarátok.
EJ: Mindkettő halk! Szeretem a csendet. Ezeket
a hobbikat viszont nem lehet csak rövid időkre művelni. Mind sok-sok időt,
türelmet, odafigyelést vesz igénybe.
.
VB: Szeretsz
horgászni is. Korábban sok időt töltöttél azzal is.
EJ: Egyre kevesebb időm van erre, meg egyre
jobban sajnálom a halakat, még akkor is, ha mindegyiket visszadobom miután
kifogtam. Itt is a csendet szeretem leginkább, na meg a természetet.
VB: Vannak-e
olyan terveid, amit nem értél el és még szeretnél? Bár mondtad, hogy úton vagy,
de vannak-e állomások, ahová szívesen elérnél?
EJ: Olyan nincs, amit foggal
körömmel szeretnék elérni. Esélyt adok a dolgoknak, amiket szívesen csinálok.
Szívesen játszom kamarazenét, egyre többet, és szeretnék még többet, ha lehet,
jó muzsikusokkal. Két gitárversenyt is bemutattam az elmúlt években, amit a
felkérésemre írt két kiemelkedő zeneszerző barátom, Madarász Iván és Hollós
Máté. Nagyon szívesen folytatnám ezt a munkát a jövőben is, mert nagyon
izgalmas és a hangszer szempontjából fontos feladatnak tartom. Szeretek szimfonikus
zenekarral, jó karmesterekkel együtt dolgozni. Esetleg jó lenne kicsivel több
szólókoncertet játszani, de csak külföldi meghívásaim vannak. Ahogy korábban
említettem szeretnék több darabot írni. Úgy érzem, van még bennem sokszor húsz
perc, amit szeretnék kiírni magamból.
VB: Milyen
művekben gondolkozol?
EJ: Nem feltétlenül csak gitármuzsikában.
Tervezem, hogy – mint korábban már tettem – ismét más hangszerekre is írok
darabokat. Szóló, de kamaraművekben is gondolkozom. Nagyon inspirál most a
zeneszerzés. Érdekes élmény megtapasztalni hosszú idő után, mikor újra komponál
az ember, hogy a korábbi emlékekhez képest kicsit rendezettebbnek,
egyszerűbbnek tűnik az alkotás folyamata. Nem tudom
miért van ez, de úgy érzem, hogy egyszerűbben találom meg az utat ahhoz, hogy
kifejezzem, mit is akarok mondani a zenével.
Az átíratok kapcsán, most nincs olyan mű, amit
szeretnék mindenképpen átírni. Utoljára a hat Bach hegedű-csembaló szonátát
írtam át hegedű-gitárra. Ha találok valamit, ami érdekessé válik számomra – ami
bármelyik pillanatban bekövetkezhet – akkor biztosan neki fogok ugrani,
amellett, hogy kisebb léptékben most is írogatok át műveket.
J. S. Bach: Goldberg Variations
- Aria & Var. 1 - Jozsef
Eotvos ...
(7:25)
Chopin: Prelude Op.28. No.4. - Jozsef Eotvos -guitar
– YouTube (2:00)
VB: Először
született meg a Goldberg átiratod, utána sok Chopin következett.
EJ: Igen, Chopintől körülbelül három órányi zenét írtam át gitárra. Aztán Brahms Magyar
táncai következtek, majd a Fúga művészetét vettem fel CD-re. Ez utóbbi igazából
nem is átirat, mert csak elosztottam a szólamokat két nyolchúros gitár között. Ez
inkább hangszerelés volt, na meg ez volt életem első és idáig egyetlen nyolchúros
gitár projektje.
VB: A
szerzői jogvédő hivatal egyiket sem tekinti alkotói folyamatnak, nem is tesz
köztük különbséget. Mit gondolsz erről? Látsz valami változást?
EJ: Szerintem ez csak akkor változna, ha bíráló
bizottság megtanulna gitározni. Az átírás véleményem
szerint olyan, mint a műfordítás és a műfordítás nem reproduktív, hanem inkább
alkotói munka. Azt több esetben is tapasztalhattuk, hogy egy-egy regény, vers
magyar fordítása jobb, mint az eredeti. Zenében, ha mondjuk a Muszorgszkij Egy
kiállítás képei című művéről beszélünk, Ravel átirata ismertségben felülmúlja
az eredeti zongoraművet! A gitár estében nem tudják, hogy a gitár
többszólamúsága a bonyolult technikája miatt mennyire átláthatatlan, a mű
pontos elemzésén kívül milyen sokoldalú hangszerspecifikus látásmódot kíván,
hogy gyakorlatilag észrevétlenné váljon az átírás ténye, az eredeti mű
gitárművé lényegüljön át, ne gitáron megszólaltatott zongora- vagy más
hangszeres művé...
VB: Mit
gondolsz most a gitárosok helyzetéről a Zeneakadémián. Ugye 1998-ban hárman
kaptunk először gitárművész diplomát egyetemi szinten Magyarországon,
de ez nem az a képzés volt, ami azután Csáki Andrással kezdődött el 2002-ben. Például a Zeneakadémia mélyrézfúvós tanszaka 1998-ban
volt száz éves. Szóval van mit behoznunk.
EJ: Össze sem lehet hasonlítani a jelenlegi
helyzetet az akkorival. A 2002-es kezdéssel sem. A kezdés sok-sok munkával
járt, mint a tanterv és a szak egyéb dokumentációinak elkészítése stb. Ezt
követően már a tanszak építésének minden perce öröm és úttörőmunka volt. Ehhez
persze kellettek mindjárt az elején olyan növendékek, mint Csáki Andris, de
sorolhatnám az induló tanszak másik két növendékének nevét Koltai Katáét vagy
Déri Gáborét, akik, ha játszottak valahol, akkor oda kellett figyelni rájuk,
akik díjakat hoztak neves nemzetközi versenyekről. Hálás vagyok azért, hogy a Zeneakadémia akkori rektora, Falvai Sándor hitt bennem,
hitt a külföldről hazahozott tudásomban, az addigi tanítási eredményeimben, s
rám bízta a klasszikusgitár egyetemi szintű oktatásának megalapítását. Bizonyítanunk kellett, és a hangszerrel
kapcsolatos esetleg rossz beidegződéseket kellett helyre tenni. Volt idő,
amikor arra is rácsodálkoztak, hogy a gitár többszólamban is meg tud szólalni,
hogy artikulálunk, hogy frazeálunk, gyakorlatilag mindent, amit egy másik
hangszeren meg lehet tenni, azt megtesszük gitáron is. A hangszer lassan
megmutathatta az igazi arcát. Sokat számított az is, hogy feleségem, Zita nem
hagyott békén és az ő unszolására ledoktoráltam, akkor még Pozsonyban, mert itthon
nem volt gitárszak a doktoriskolában. A megszerzett fokozattal elindíthattuk a Zeneakadémián
a gitárosok doktorképzését is, tehát, ma a Zeneakadémián a legmagasabb
fokozatot is megszerezhetik a gitárosok. Ma már ketten tanítunk a Zeneakadémián
Csáki Andrással, akit, miután elvégezte az egyetemet, rögtön magam mellé
vehettem tanítani, így növelve a felvehető gitárosok létszámát. Olyan tehetséges növendékeink vannak, mint
Szalai Lotti, Nagy Márton, Fellegi Dávid, Szurgyi Gergely, hogy most csak a
jelenlegi eredményes növendékeinket említsem. Mindezt óriási eredménynek érzem.
Most már a gitárnak renoméja van. Odafigyelnek rá, és tudják, hogy mi az a
klasszikus gitár. Mindemellett 2014-től Nemzetközi Gitárfesztivált és nagy
nívós versenyt rendezünk a gitárosoknak. Azt hiszem,elmondhatjuk,
hogy jó a gitárosok helyzete a Zeneakadémián és azon kívül is, hiszen az, hogy
itt tanulnak sok esetben belépőt jelent egy másik, külföldi egyetemen való
tanuláshoz is. Mindez, és az, hogy hívnak mesterkurzusokat tartani, nemzetközi
versenyek zsűrijébe, vagy doktori védésre, mint külső tagot, ez is mutatja,
hogy jegyzik ezt a fiatal szakot külföldön is!
VB: Bizonyos
értelemben kicsit fordítva is van, mert magaddal hoztad ide az
Zeneakadémiára ezt az ismertséget. Kint tanultál Weimarban, rengeteg versenyt
nyertél, rengeteg hangversenyt játszottál. Azért nemzetközi téren talán jobban
ismertek korábban, mint itthon. A fesztiválok sem a Zeneakadémiaival kezdődtek.
Ugye Te tagja voltál az Esztergomi Nemzetközi Fesztivál művészeti vezetői
teamjének, Wolfgang Lendlével, Szendrey-Karper László halála után. Amikor
Esztergom befejeződni látszott, küldetését tovább vitted a Balatonfüredi Gitárfesztiválra
2006-ban és utána jött a Budapesti Nemzetközi Gitárverseny és Fesztivál 2014-ben.
EJ: Igen, mivel tanulmányaim nagy részét
külföldön végeztem, törvényszerű, hogy jobban ismertek, mint idehaza. Ennek mai
napig érzem a hátrányait s persze előnyeit is. A fesztiválok sora természetesen
nem a Zeneakadémiaival kezdődött. Esztergom volt az a fesztivál, – nekünk gitárosoknak a város neve egyben a fesztivált is
jelenti –ahonnan annak idején töltekezni lehetett, s aminek későbbiekben a
művészeti vezetője lehettem. Sajnos az Esztergomi fesztivál már nem működik,
helyette van a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivál és az előbbiekben
említett Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál és Verseny. Mindennek a feleségem
Zita a mozgatórugója. Töméntelen munkát fektetett és fektet a mai napig ezekbe
a rendezvényekbe, bátorít engem is a munkára, a szervezésre. Én a művészeti
részét tervezem csak, minden egyebet, pályázatokat, a helyszínek, a művészek
körüli feladatokat, mint az utazásszervezést, szállásfoglalást ellátást,
marketinget ő irányít. Így visszük ketten, vállvetve a fesztiválokat.
VB: Ha
jól emlékszem már a Goldberg variációk CD-felvétele is az ő bátorítására
született meg.
EJ: Igen. Felmerült, hogy jó lenne felvenni a
művet ezért elkezdtem érdeklődni a kiadóknál, hogy ki adná ki a lemezt, de
annyira elképzelhetetlen vállalkozásnak tartották a felvétel megszületését,
hogy nem igazán kaptam pozitív válaszokat. Amikor egy nap a magyar
hanglemezkiadó cégtől hazaértem, ahol megmosolyogták az ötletet és ezt
elmondtam neki, felbosszantotta magát és ahogy erről
beszélgettünk, azt mondta, hogy mindegy mi lesz, fel kell vennem a Goldberg
Variációkat. Ehhez hozzátartozik, hogy volt egy kis összegyűjtött pénze, amit eredetileg
arra szántuk, hogy kiköltözzünk az albérletből, azt fordítottuk a CD felvételbe
és a gyártásba. Így vettem fel Pozsonyban Zsapka József a pozsonyi egyetem
tanárának segítségével és hangmérnöki közreműködésével Bach Goldberg variációit.
Eközben Zita létrehozott egy céget, felkutatta, hogy hol fogjuk a gyártást
intézni, milyen engedélyek kellenek stb. Ezek után otthon volt az ezer darab
CD, és hirtelen fogalmunk sem volt, hogy mit csináljunk vele. Így indultunk. Sok
munkánk van benne, hogy a kész produktum elkerült azokra a helyekre, ahol
elkezdhette a maga útját járni. Azután egy év múlva ez a felvételem Japánban az
év legjobb komolyzenei CD-je lett, jöttek a megrendelések és meghívások, ami óriási
szerencse volt, mert alakulhatott volna másképpen is.
VB: Emlékeim
szerint elég sokat dolgoztál azon, hogy kiadók, terjesztők megismerjék a CD-t.
EJ: Igen akkor már interneten, de 33.6-os
modemmel dolgoztunk... Ahhoz, hogy kontaktokat
találjak sokat kellett ülni a gép mellett. Végül is tehát Zita pénzéből indult
el a cégünk és a CD. Bár ő nem muzsikus, de a munkája, az élete a gitár körül
forog, és sokkal többet tesz a hangszerért, mint ami a leglelkiismeretesebb
munka fogalmába beletartozhatna. Mindig is, más esetben is – amikor a gitárról
volt szó, például egy-egy fesztivál esetében – amikor jócskán bele kellett
nyúlni a családi költségvetésbe nem, hogy egy zokszót ejtett volna, hanem még ő
javasolta, támogatta, hogy a saját forrásainkat is mozgósítsuk az ügy érdekében.
VB: Vannak
olyan támogatások, amelyeket ugye az ígéret után végül is soha nem kaptatok meg,.
EJ: Igen vannak olyanok is, de vannak olyanok,
amelyeket egy-egy fesztivál után hónapokkal kaptunk meg. Hát bizony, ha az
ember sokszor szervez fesztivált, márpedig mi az elsőt, amit már közösen
szerveztünk emlékeim szerint 1993-ban rendeztük, akkor bizony beleszalad
ilyesmibe is.
VB: Mit
gondolsz, a diákjaink, gitárosok, de főleg itt a Zeneakadémián mennyire
felkészültek a többi hangszeres diákhoz képest?
EJ: Aki akar, az másokhoz viszonyítva teljesen
egyenrangúan. Ez egy igen komplikált kérdés. Sokat gondolkoztam ezen korábban
is. Talán a gitár játéktechnikai kihívásai sokkal több időt rabolnak el más
hangszerekhez képest. A többi hangszer többségének valamiféle épített
mechanikája van, ami segíti a játékost. A gitárnak ilyen mechanikája nincs. A
gitár sokkal testközelibb hangszer és emiatt a hangképzésnél sokkal több a
tévedési lehetőség, a kiszámíthatatlan állandó változó. Ha csak egy tizedmilliméterrel
más szögben, vagy mélyebben pengetem meg a húrt, ha a körmöm kopottabb, vagy
letörött, akkor már nem az a hang szólal meg, nem az a hangszín, nem az a
hangerő. Rosszabb esetben lehet, hogy egy letört köröm miatt a koncertet is le kell mondjam, nem cserélhetem, mint egy vonót, egy nádat. Sok a változó és emiatt rengeteget kell dolgozni
rajta, hogy ezekkel a változókkal együtt kiegyenlített játékot tudjunk
nyújtani, a minimumra tudjuk redukálni a bizonytalansági faktort.
VB: Hasonlóképpen
látom ezt. Úgy szoktam megfogalmazni, hogy a többi hangszer sokkal inkább az
emberi léptékhez igazodik. Ahogy egy szék is olyan magas, amilyen magas a
térdünk, hogy kényelmesen bele tudjunk ülni, nem tíz centivel magasabb és így
tovább. Szóval a többi hangszer az emberi adottságokra, finom motoros
anomáliákra kevésbé érzékenyen alakult ki. A gitárnál ezek a pontatlansági
tűréshatárok olyan alacsonyak, hogy messze meghaladják egy átlagos gyermek
spontán adottságait.
EJ: Igen, de éppen ettől izgalmas, mert az áttételek
hiánya miatt az ember szinte a teste részének tekinti a hangszert, a megszólaltatásának
folyamatát. A sok bizonytalanságot legyőzve egy nagyon érzékeny, kifejező
hangképzéshez jut el az, aki a tehetségén kívül képes erre a meditatív, befelé
figyelő munkára.
VB: Persze
lehet, hogy más hangszeresek vitatkoznának velünk. A fúvósok meg úgy érzik,
hogy a saját lelküket fújják bele a hangszerbe. Professzionális szinten minden
hangszeren nagyon nehéz játszani.
EJ: Ez így van. Én valamikor fagottoztam is és
persze a zongora nekem sem maradt ki. Tanítottam más hangszeres kollégákat
gitározni, zongoristát, hegedűst. A gitár ilyen irányú extrém nehézségeit egyébként
ők maguk mondták először nekem. Segovia mondta, hogy a gitáron a legkönnyebb megtanulni játszani, de a legnehezebb megtanulni jól
játszani. Hogy igaza volt-e? Ki kell próbálni!
VB: Térjünk
vissza a diákjaink felkészültségére!
EJ: Szóval, ha valaki megszállott és a zene az
élete része, a teste, lelke meghosszabbítása – és azt hiszem, hogy ez minden
hangszerre vonatkozik – akkor jó muzsikus lesz. Ebből a szempontból – mivel a
magyar diákok, információban lehetőségekben nagyjából annyira jól ellátottak,
mint külföldi társaik, nincsenek lemaradva – ugyanazt a szintet el tudják érni.
Ugyanakkor a napi információáramlás, a hangszerek közötti információcsere a
zenekarnál, a vonósnégyesnél, a fúvósötösnél, bármilyen kamara összeállításnál
napi szinten sokkal nagyobb. Ebből a szempontból azt érzem, hogy a gitárosok még
mindig hátrányban vannak, mert nem játszanak elég kamarazenét. Mindenki
szólistának készül, vagy legalábbis fiatal korában az elszántság, a lelkesedés
sokkal nagyobb – így idősebb korban már látja az ember –, de ha józanul
megvizsgálnák, hogy az előttük lévő generációból hányan lettek szólisták, akkor
lehet, hogy jobban elgondolkodnának azon, hogy reális-e az elképzelésük. Ebben
a főtárgy tanároknak is nagy szerepük kell, hogy legyen.
VB: Ez
más hangszereseknél is így van. Például a vonósoknál is, ha csak azt nézzük
meg, hogy hányan végeztek szólista diplomával, és mondjuk hány hegedűsből lett
szólista, akkor ugyanezt látjuk.
EJ. Lehet, hogy ez már a zeneiskolában beágyazódik
a rendszerbe. Mert az, hogy valaki szólista, kamarazenész, vagy tanári pályát
választ, az még most is bizonyos fokozatot, megkülönböztetett minőséget jelent,
holott ez teljesen hamis kép, ennek nem szabadna így lennie.
VB: A
gitárosaink is szólisták akarnak lenni.
EJ: Igen és ez addig rendben is van, hogy
mindenki a legjobbat szeretné magából kihozni legalábbis egyéni szinten.
Ugyanakkor, ha összeültetsz két gitáros szólistát,
akkor kiderül, hogy szinte teljesen tehetetlenek, mert képtelenek figyelni a
másikra, amit viszont nem lehet máshogy megtanulni, csak az
együttmuzsikálással. Ha ezt későn kezdi el valaki – ezeket a „csápjait”
növeszteni –, akkor hátrányba fog kerülni a többi társához képest. Lásd a
vonósokat, fúvósokat. Ők már zeneiskolában zongorakísérettel játszanak, a gitár
szakos hallgatóink sokszor csak itt a Zeneakadémián találkoznak például zongorakísérettel,
egy-egy versenymű játéka során. Szóval
annyi kamarazenét játszik mondjuk egy vonós egy évben, mint sok esetben egy
gitáros egész életében sem.
VB: Így más
hangszeresek automatikusan egy közös zenei kultúra részesei lesznek.
EJ: A zene egy nyelv. Ha úgy tanulsz egy
nyelvet, hogy csak egyedül te és szűkebb családod beszélitek, akkor ti meg fogjátok
érteni egymást, de körülöttetek esetleg senki. A zenei nyelv kamarazene általi
összevetése, közös, hangszereken felüli művelése alapvető fontosságú a
gitárosok számára is.
VB: Mit
gondolsz arról, hogy azok a muzsikák, amelyek a zenei eszköztárat nagy mértékben felhasználják – mondjuk úgy, hogy
választékosan, árnyaltan beszélik a zene nyelvét – hogy állnak ma a
társadalomban?
EJ: Haj, ez egy jó nehéz kérdés. Erre nincs
egyértelmű válasz. Minden zenei irányzatnak megvan a maga kialakult anyanyelve.
A klasszikus zene nyelvét tanulni kell, ez a közoktatásból – tisztelet a
kivételnek – hiányzik, a legtöbb családban szintén nem klasszikus zene szól
otthon. A „könnyűzene” állandó zajfalként szól mögöttünk, ha kell, ha nem. Egy
koncert vizuális rágógumi nélkül a fiatalok többségét már nem köti le, a
vizualitás jellemzi a zenehallgatást is, mert zenét hallgatni lassan
elfelejtünk. Néha, mikor olyan közegben mozgok, nagyon optimista vagyok, hogy
mégiscsak van remény, a következő pillanatban pedig nagyon pesszimista tudok
lenni. Ez nem csak a zenére, a művészet többi ágára is vonatkozik. Azért én
bízom benne, hogy az emberek, valahol mélyen legbelül, még ha nem is
gyakorolják, mégis igénylik az értékes művészetet. Ha egyszer hallanak egy igazán
katartikus előadást, az meggyőzi a hitetleneket is. Az igazi művészet győz,
ebben hiszek.
VB: A
Zeneakadémiának mégiscsak fáklyásként kell vezetnie a zeneművészet ügyét.
Persze ez, ha reálisak vagyunk, nem az Akadémián múlik egészen. A
törvényalkotás, a politika, a létező, nemlétező, ilyen, olyan kultúrpolitika, a
nagyobb rendszerek meghatározóbbak, bár itt is lehetnek kétségeink, mert attól,
hogy egy törvény ilyen vagy olyan, az nem jelenti azt, hogy a társadalom is úgy
gondolja, vagy a törvényalkotói szándék érvényesülni tud. Azért szerencsénk van
Magyarországon, mivel a zenekultúra talán az egyik legerősebb brendje az
országnak. Ha a művészeteket vesszük, meglehetősen kevés építészt, vagy szobrászt,
festőt ismer a nagyvilág, vagy tudósokat, akiket csak a szűk szakma ismer.
Persze itt hatalmas különbség van az alkotóművészet és az előadóművészet
médiaérzékenysége között, talán a színházművészet lenne még ilyen, de ott a nyelv szűkítő ereje óriási. A zene ezt a korlátot levetkőzve
tudja kifejteni hatását. Talán nem is véletlen, hogy a Zeneakadémia külföldi
hallgatóinak száma miért ilyen magas. Azt is hozzá kell tenni, hogy az Akadémia
már hosszú évtizedek óta komoly erőfeszítéseket tesz a külföldi hallgatók
beiskolázása terén, jóval azelőtt kezdődött ez el, minthogy a politika most
aktuális keleti nyitása elkezdődött. Éppen Kodály módszer volt az, ami
felnyitotta a világ figyelmét a magyar zenére.
EJ: Így van! Nemrég jelent meg egy statisztika
a világ egyetemeiről, ahol ebből a szempontból a Zeneakadémia volt a legjobban
teljesítő magyar egyetem. Erre mi magyarok büszkék lehetünk, másrészt azt se
felejtsük el, hogy a Zeneakadémiánkat Liszt Ferenc alapította, szóval egyenes
ági leszármazottai vagyunk Liszt Ferencnek, aki a 19. század megkerülhetetlen,
emblematikus művésze volt. Olyan szellemi közeg, művészek, költők, írók vették
körül, tartoztak a társaságához, amelyek igazi nemzetközi, kozmopolita légkört
teremtett.
VB: Igen
ebben az értelemben is kiemelt szerepe van a Zeneakadémiának, kiemelt
felelőssége.
EJ: Igen. Azt látom, hogy a Zeneakadémia, élén
Vígh Andrea rektor asszonnyal, e tekintetben mindent megtesz, akár még erején
felül is, hogy ilyen fáklyavivője legyen a zeneművészetnek, nem csak a
magyarnak, hanem a nemzetközinek is. Emellett azt gondolom, hogy nem csak a
Zeneakadémia, hanem az összes hazai zeneoktatási intézménynek ez a dolga, s
közösen összefogva biztosan magasabbra tartva vihetnénk azt a fáklyát. Én Pécsett
születtem, tanulmányaim után ott kezdtem tanítani, Pécsről jöttem Budapestre,
szóval tudom, hogy milyen nagyszerű muzsikusok tanítottak és tanítanak Pécsett!
Az, hogy a korábbi tagintézmények leváltak az akkori Zeneakadémiáról az egy
szervezeti történés, de szakmai szemmel, művészileg közös az ügyünk továbbra
is.
VB: Visszatérve
ahhoz a kérdéshez, amit boncolgatunk, mit látsz társadalmi szinten, hogyan
kaphatna erőre az az igény, amit Kodály is mond, hogy a bennünk lévő tehetséget
kötelességünk a legmagasabb fokig kifejleszteni? A szellemi teljesítményeknek,
vagy az önkifejezésnek az az igénye, hogy mindent, ami bennünk van azt fejezzük ki, vagy próbáljuk meg kifejezni a
legpontosabb, legárnyaltabb módon. Talán úgy érezhetjük, hogy ez a
társadalomban kissé erőtlen. Ami persze nem igaz, mert a legmagasabb szinten,
akár a színművészetre, építészetre, képzőművészetre, tudományra gondolunk,
nagyjaink ott vannak a nemzetközi élvonalban, csakhogy ez egy vékony réteg.
Olyan ez, mint a tejszín a tej színén és szokták mondani, hogy egy csapat olyan
erős, mint a leggyengébb láncszeme.
EJ: Ha a világot nézzük, akkor természetesen
látunk olyan példákat, amit szívesen látnánk itthon is. Csak hogy egy példával
éljek, Japánban az alapfokú iskolákban heti öt zeneóra
van és mindenki megtanul két hangszeren játszani, ami természetesen az ottani
komolyzenének és koncertlátogatói közönségnek nagy előnyére válik. Ez nem is
kérdés és nagyon jó is lenne itthon, de ez egy bizonyos tradícióból nő ki, amit
nem lehet hirtelen bevezetni. Viszont a meglévő jó tradíciókat kivezetni nagy
felelősség! Sokszor látunk sajnos ilyeneket is. Például, hogy visszafogják a
művészettel foglalkozó órák számát úgy alsó és középfokon az iskolákban, mert
az nem annyira fontos, és mert más szaktekintély erősebben lobbizik más
tantárgyakért. A tanárképzés és a tanárok megbecsültsége is számos sebtől
vérzik. Sok esetben nem biztos, hogy a legrátermettebb emberek mennek el
tanárnak, vagy fordítva: a legrátermettebbek nem mennek el tanárnak, vagy nem
maradnak a pályán! Ebből egyre nagyobb problémák lesznek a jövőben. Az új
generáció nem kapja meg azokat a lehetőségeket, vagy nem mindig, amiket
megkaphatna, vagy amiket mi megkaptunk annakidején.
VB: A
tanárképzés törvényi feltétele, szerkezete bizony kiemelten fontos kérdés. Mit
gondolsz a zenetanár képzésről?
EJ: Nagyon sok minden változott. Én úgy érzem,
hogy jó felé megyünk, de még mindig sok mindent lehetne javítani. Mi is sok
mindent változtattunk a tanárképzésben a Zeneakadémián. A felvételi vizsgánk is
nagyban hozzájárul, hogy a legrátermettebbek kerülhessenek a tanárképzésbe. Úgy
látom, hogy nem az lesz a jó tanár, aki mindenből ötösre vizsgázik pedagógiai
tárgyakból, hanem az, akinek e mellett van egyfajta affinitása is a tanításhoz
és – ami kihagyhatatlan fontosságú – gyakorlatot szerez. Tehát mindenképpen
kell egy hozzáállás és egy készség, valamint az a jónéhány év gyakorlat, ami
közben ezt az ember kiműveli magában. Mivel a gitáros hallgatók többsége – a
krónikus gitártanárhiány miatt – már a tanulmányaik alatt is tanít, a bizottság
tagjai a gyakorlati tanítás államvizsgán általában meg vannak lepve, hogy a
gitáros tanárjelöltek milyen jól tanítanak, és micsoda érzékük van a
tanításhoz. Míg más hangszeres tanárjelölt a diplomatanítás előtt talán négy hetet,
ha tanít, egy gitáros nem egyszer már 4-5 évet. Itt van a nagy különbség oka, látszik,
hogy a gyakorlat mennyire fontos.
VB: Mit
gondolsz mi a legfontosabb feladata egy alapfokon tanító zenetanárnak?
EJ: A zene szeretetére való nevelés!
VB: Középfokon?
EJ: Az, hogy a szakma minden csínját-bínját
megtanítsa a diáknak. A szakmára készülőknek ez a legfontosabb időszak. Itt nem
csak a technikára gondolok, hanem egyéb más, pszichológiai, pszichikai,
tudásra.
VB: Munkamódszerre,
felkészülésre, állóképességre!
EJ:
Mindenre.
VB: Felsőfokon?
EJ: Talán ez a legegyszerűbb – vagy a legbonyolultabb.
A legmagasabb fokú zenei kifejezőkészség és az ehhez hozzásegítő technika
finomhangolása, az önálló munkára való felkészítés, hiszen a diploma után
becsukódik a kapu, tudni kell önállóan dolgozni.
VB: Mit
gondolsz a most tavaszi szakközépiskolai gitárversenyről?
EJ: Régóta zsűrizek szakközépiskolai
versenyeken. Volt egy olyan időszak néhány éve – abban az évben más hangszeres
kollégák is panaszkodtak –, hogy nagyon gyenge volt a színvonal. Most úgy
látom, hogy pozitívan változott meg a helyzet. Nagyon sok tehetséges fiatalt, sok
jó irányba vezetett, és komoly munkával kidolgozott tehetséget hallottunk, és
ennek nagyon örültem!
VB: Azt
hiszem, hogy e-mögött az is meghúzódik, hogy kialakult egy nagyon erős alapfokú
gitártanári gárda, hiszen erős, versenyképes elsős középiskolás diákság
alapvetően nem a pár hónapos szakközépiskolai tanulmányoktól fejlődik ki, a
felsőbb korcsoportokban persze annál inkább a középiskolai tanulmány a fontos. Mit gondolsz általában a versenyekről, erről
az állam által szervezett három évente megrendezésre
kerülő hazai versenyről?
EJ: Az országos verseny nagyon jó dolog,
nagyszerű kezdeményezés, de jó lenne, ha az állam egy kicsit jobban hallgatna a
szakmára. Ilyen például a zsűri kérdése. Persze megértem, hogy a háromtagú
zsűri olcsóbb, de voltaképpen költségekben ez elenyésző ahhoz képest, hogy
szakmai szemmel mennyit profitálna a verseny egy öttagú zsűri esetén. Sokkal
objektívebb, tárgyilagosabb eredménynek születhetnének. Amikor én 1976-ban
versenyeztem a második országos zeneiskolai gitárversenyen, akkor heten voltak
a zsűriben. Egy zsűri minél többtagú, annál kevésbé szubjektív az értékelése, annál
inkább, mint egy egység fog működni. Egyre kevésbé lehet azt hallani, hogy
egy-egy döntés esetén x vagy y döntése miatt alakult ki ez, vagy az a
helyzet.
VB: Mit
gondolsz a versenykiírásról?
EJ: Azt hiszem, hogy idén a kiírás egészen jól
sikerült! Sokkal kevesebb negatív visszajelzés volt a kollégák részéről, mint a
korábbi években. Én személyesen nagyon örültem a Leo Brouwer etűdöknek. Főleg a
harmadik tíz etűd olyan szinten szólalt meg abban a korcsoportban, ahol
kötelező volt, amit nem gondoltam volna. Ha ezt a főiskolások, akadémisták játsszák
így, akkor is elégedett lennék, nemhogy középiskolások. Nekem talán ez volt a
csúcspont a versenyen. Ott többet kaptam vissza annál, mint amire számítottam.
VB: Mit
gondolsz az első forduló hosszáról?
EJ. Az talán tényleg hosszú volt. Azt
legközelebb meg kell változtatni. Ez egy jó próbatétel volt a versenyzőknek, mert
egy országos verseny mindig egyfajta felkészülés a nemzetközi versenyekre is.
Fontos, hogy a legjobbak tovább tudjanak menni egy nagyobb nemzetközi
versenyre, különösebb műsorátdolgozás nélkül. Ezért a versenykiírásnak is ennek
kell megfelelnie, mind a művek minősége mind a műsor hossza, azaz az
állóképesség tekintetében is. A húsz perc ehhez képest is kicsit sok volt.
Negyed órás első forduló bőven elég lett volna, talán még a tíz perc is.
VB: Mondjuk
a markneukircheni verseny, ami négyfordulós, az azért igencsak nagy kihívás
állóképesség tekintetében is.
EJ: Igen, de az a csúcsok csúcsa. Talán ez, az
ARD és a Jeunesses a három legkiemelkedőbb verseny, amelyek nem szabadon választott
műsorból állnak össze, és amelyekben más hangszeresekkel párhuzamosan folyik a
verseny, ugyanazok a versenykiírás paraméterei a gitárosoknál is, mint a többi
hangszeresnél. Mindazonáltal úgy látom, hogy gitárból túlságosan sok a verseny
a nemzetközi piacon. A sok verseny nem segít a minőségnek. A versenyek rendezőinek
nem titkolt célja, hogy sokan jelentkezzenek. A túl nehéz versenyekre kevesen
jelentkeznek, ezért a követelmények egyre inkább egyszerűsödnek, legtöbbször szinte
az egész program szabadon választott műsorból áll. E miatt egyre kevésbé fajsúlyosak,
egyre kevésbé jelentősek lesznek a gitárversenyek. Ha valaki régen – harminc, negyven
éve – nyert két vagy három versenyt, akkor annak súlya volt az életrajzban.
Most két versenygyőzelem még abszolút súlytalan egy életrajzban. Valahol talán
tíz, nevesebb versenynél kezdődik, amikor valakire oda kezdenek figyelni. Ebből
a szempontból most nem könnyű a fiatalok helyzete. Másfelől pedig így sok helyen
kipróbálhatják magukat, gyakorlatot szerezhetnek, bár a verseny lényege, a
kiugrási lehetőség így gyakorlatilag elenyészett.
VB: Az utolsó
szó jogán van-e, amit még el szeretnél mondani. Természetesen sok mindenről még
nem beszéltünk, nyilván nem is lehet egy ilyen interjú keretében.
EJ:
Amit fontosnak tartok, hogy a
klasszikus gitárban óriási lehetőséget látok, az ifjúságot a komolyzenének és a
komolyzenén keresztül a magasművészetnek megnyerni. Ez a hangszer, a hangja, a
karaktere miatt egy olyan átjáró a fiatalok által napi szinten fogyasztott zene
és a komolyzene között, ami nincs kihasználva. Nem érzem, hogy közel annyira
kihasználnánk ezt, mint amennyi lehetőség van benne. Az ifjúsági hangversenyek
szervezése mellett, talán az is, hogy valamilyen szinten megtanítani minél több
fiatalt gitározni, szinte mindegy, milyen műfajban. Egy kamasz szívesen vesz
kezébe egy gitárt. Ez egyfajta önművelést generálhat, aminek olyan hozadékai
lehetnek, társadalmilag is, aminek beláthatatlan pozitív következményei lehetnének.
Ez nem a gitártól, hanem magától a zenetanulástól van, csak a gitár egy olyan
hangszer, amit talán hamarabb a kezébe vesz a fiatal generáció, mint más
hangszert.
VB: Sokat
beszélgettünk már erről korábban is. Sajnos ehhez még mindig kevesen vagyunk,
bár az elmúlt húsz év talán ebben is hozott némi előrelépést.
EJ: Igen, van némi előrelépés. Itt kapcsolódik
egy újabb láb a beszélgetésbe, amiről eddig nem beszéltünk. Az Eötvös Zenei Alapítvány,
amiben én csak az alapító vagyok, s az alapítványt Zita vezeti. A célunk, hogy
tehetséges fiatalokat segítsünk hozzá ahhoz, hogy jó hangszert használhassanak
a tanulmányaik ideje alatt. Pályázati
úton mesterhangszerek egy éves használatát lehet elnyerni, amiért nem kell
fizetniük, ellenben cserébe 10 koncertet szerveznek maguknak és játszanak abban az évben amikorra a hangszer használatát
elnyerik. Az előzőekhez ott kapcsolódik ez, hogy a hangszert, a komolyzenét
népszerűsítik a tehetséges fiatal támogatottak, miközben olyan hangszeren
játszhatnak, amivel akár nemzetközi pódiumra is léphetnek. Van húsz mesterhangszerünk,
és ha az mind kint van gitáros diákoknál, az évi kétszáz gitáros hangverseny és
pont azon a szinten, ahol a fiatalokkal találkoznak a gitáros előadók.
VB:
Köszönöm a beszélgetést.
*Gitárművész-tanár,
Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Intézet-igazgató, tanszékvezető egyetemi
docens