Toldi-variációk
Weiner Leó művei Naxos-felvételeken
Weiner
Leó zenekari műveinek tervezett összkiadás-igényű sorozatából a
második korongon jelent meg az Op. 43. A több mint egy óra időtartamú
Toldi többféle műfaj meghatározást kapott. Többnyire „szimfonikus
költemény”-ként szokás számon tartani, ám még
pontosabb a másik, részletezőbb alcím: Tizenkét zenekari kép Arany János
elbeszélő költeménye nyomán. A szimfonikus költemény, önmagában, kissé
megtévesztő lehet, hiszen általában a valamiféle zenén kívüli programmal
rendelkező, egytételes zenekari darabokat szokás így nevezni – igaz,
vannak kivételek, köztük talán a legismertebb Smetanától a Hazám című
ciklus, amelynek hat önálló (összefüggő, ám önmagában megálló programmal
rendelkező) tételét külön-külön tekintjük szimfonikus költeménynek (közülük
legnagyobb népszerűségre a Moldva tett szert). Mégsem tekinthető a
Toldi közvetlen rokonának, hiszen Weiner nagylélegzetű műve
egyvégtében való megszólaltatásra készült 1952-ben. Szerzője
életművében leginkább az Op. 10-es „Csongor és Tünde” rokonának
tekinthető, amely egyébként a lemezsorozat első korongján jelent meg
(a Ballada brácsára és zenekarra, Op. 28-cal együtt). Közös bennük az irodalmi
inspiráció, de a Csongor és Tünde balett illetve kísérőzene, míg a Toldi
eleve hangversenytermi előadásra készült. Mindkettőből készültek
szvitek, amelyek a korábbi műnél a pódiumot kívánták meghódítani, az
utóbbinál viszont vélhetőleg a sikerültebb részeket szándékozott
„átmenteni” a szerző olyan alkalmakra, amikor kevesebb műsoridő
áll rendelkezésre.
Óhatatlanul
is eszünkbe juthat a fiatal Bartók „Kossuth”-ja,
amely a történeti panorámában az egytételes „szimfóniai költemény” egyes
szakaszaihoz írott rövid tartalmi utalásokkal tájékoztat. (Kit is? – a kottában
szereplő rövid szövegekkel az előadókat, míg a hallgatók számára a
részletek zenei karaktere is szinte teljes értékű kalauz.) Weiner több
évtizeddel későbbi kompozíciója leginkább hangulatilag változatos – ám
nehéz lenne pontosan behatárolni azt a távlatot, ahonnét egyszerre
áttekinthető, ugyanakkor részleteiben is élvezetes. Kirándulás, amely
leginkább a kellemes atmoszférával jellemezhető, az átélhető
drámaiság érzetének a teljes hiányával.
A
filmzene-komponistaként is felelősségteljes Lajtha László hangsúlyozta annakidején,
hogy a kísérőzenének olyannak kell lenni, hogy önmagában is megállja a
helyét (ezzel nem utolsó sorban a zenei kidolgozottságra célzott). Weiner Leó
Toldiját hallgatva éppen ellenkezőleg vetődik fel a kérdés:
feltételezi-e, illetve megköveteli-e a Toldi ismeretét? (A bizonyos
szempontokból a köznapi valóságtól „idegen” Weinerről persze könnyen
feltételezhetjük, hogy fel sem merült benne, hogy a potenciális hazai közönség
ne ismerné Arany remekét. Pedig hát… - s főképp azóta…)
Próbálom
elképzelni a hallgatót, aki bármiféle előzetes információ nélkül ül le
készüléke mellé meghallgatni a Toldit. A türelmesebbje végigköveti, felfedezve
a részletszépségeket, a kevésbé tudatos érdeklődő figyelme azonban
könnyen elkalandozhat, hiszen biztos lehet abban, hogy bármikor
visszakapcsolódhat a zenei folyamatba. A Toldi ismerője is jól teszi, ha a
kísérőfüzetben feltüntetett tartalomjegyzékkel/programmal a kezében követi
a hallgatnivalót, hogy mindig konkrét asszociációs lehetőséget kapjon.
Weiner
az egyes képeknél néha a történet egyes mozzanataira utal, máskor bizonyos
szituációkra illetve személyekre – és valljuk meg, egy-egy tételt kiragadva,
nem mindig fedi pontosan a program-szakaszt a muzsika. Ráadásul – egyébként
érthető módon – korántsem”időarányos”, tehát az epikus idő
alkalmanként konfrontál a színpadi zenékből ismerős drámai
idővel (amikor akár egyetlen atmoszférateremtő gesztussal megjeleníti
a komponista azt, aminek leírásához hosszú oldalakra lenne szükség).
A
zeneirodalom ismeret gazdagításában felbecsülhetetlen értékű hangfelvétel készítés
ezúttal arra is kísérletet tesz, hogy időutazásokra késztesse a hallgatót.
A Bartóknál négy, Kodálynál három évvel fiatalabb Weiner a
kortárs-érdeklődés más szegmensét képviseli, s minél több művét
hallhatjuk, annál árnyaltabban tudjuk átélni azt a meghatározást, miszerint
Weiner „a 20. századi magyar zene konzervatív ágának egyik legkiválóbb
képviselője”.
Csakúgy,
mint a sorozat első felvételénél, ezúttal is a MÁV Szimfonikus Zenekart halljuk,
Csányi Valéria vezényletével. A színpadi zene (opera, de elsősorban
balett) világában otthonos dirigens jó választás volt, csakúgy, mint a
műfajok – és stílusok – széles skálájában jártas együttes. Érezhetően
minden alkalmat megragadnak, amikor karakterizálni lehet, ennek
köszönhetően az előadásban nincsenek „üresjáratok”, és gyakran
érezhető a zenekari muzsikusok igényessége, amikor szólisztikus
lehetőséget kínál nekik a partitúra.
Egyébként
bő évtizede a Hungarotonnál is megjelent a mű felvétele, ott a
Miskolci Szimfonikus Zenekar játszott, Kovács László vezényletével. Talán
remélhető, hogy az új felvételnek nagyobb érdeklődés jut – már csak a
sorozat-jellegből adódóan is…
(Naxos – 8.573847)
Ugyancsak
Zsákodi Csiszér János
1935-ös munkája, a Toldi Miklós érdemérem látható a Naxos
egy későbbi kiadványán is, amely Weiner két Toldi-szvitjét tartalmazza.
Azonosak az előadók, és a kolofonból egyértelműen kiderül, hogy a
felvétel javarésze átvétel az előző kiadványból, s csupán az
eltérő tételek/szakaszok igényeltek új felvételt. A technikai
kivitelezők érdeme, hogy hallgatva aligha lehet észrevenni a különbséget e
két réteg között, jóllehet a szimfonikus költeményé (vagyis a belőle
átemelt tételeké) a Magyar Rádió 6-os Stúdiójában készült (2017 szeptemberében),
míg a kiegészítésre a Hungaroton Rottenbiller utcai stúdiójában került sor
(2018. december 11-én). Ez Kassai István, a rendező Aczél Péter és a
hangmérnök Pecze Zoltán igényes-figyelmes munkáját dicséri.
Érdemes
felfigyelni arra, hogy a két szvit nem kapott sorszámot (tehát nem hasonlítható
például Ravel: Daphis és Chloéjából
készült I. és II. szvithez); sorrendjük az opus-számból derül ki. Az Op. 43a
1954-ben, az Op. 43b 1955-ben készült – közülük az elsőt rádiófelvétel
örökítette meg a szerző életében, hangversenytermi bemutató csak a
másodiknak jutott, a szerző 75. születésnapjára szervezett zeneakadémiai
esten. A monumentális mű sikertelen fogadtatása után érthető a
szerzői szándék az átmentésre (ugyanezt célozta a zongora-verzió az
Irodalmi Színpad számára, amely viszont több alkalommal elhangzott,
mielőtt előadója, a Weiner-növendék Blaha Márta férjhez ment
Olaszországba). A korábbi zenekari szvit 10 tételes, a későbbiben ezekből
csak hatot tartott meg (két tétel sorrendjének felcserélésével).
Ezen a
felvételen hiába keresnénk utalást a zenekari művek összkiadására – talán
az anyag gerincének azonossága indokolná? Vagy praktikus okokból tekintettek el
ettől, a sorozaton-kívülit az alkalmi érdeklődő figyelmébe
ajánlva (aki nem tartozik a „gyűjtők” közé)? Mindenesetre, bármilyen
elgondolás is rejlett e műsor mögött, be kell vallani: egymás hatását
gyengíti a két szvit. Végighallgatva a műsort csak a ráismerés (csekély)
öröme jelenthet némi pozitívumot, míg az egyes szvitek koncepciója – épp az egymásutániságból
adódóan – végighallgatáskor szinte átfoghatatlan. Olcsó a jó tanács: ne egymás
után hallgassa valaki a két szvitet. Igenám, de a
különbség nem annyira pregnáns, hogy idő-távlatból az összehasonlításnak
legyen értelme.
Aki
„megszeretni” akarja a művet, annak javasolható, hogy kezdje „visszafelé”.
Így a rövidebb verzió ismeretében gazdagodásnak tekinthető a
kibővítés – a két szvit ismeretében pedig kellő felvértezettséggel
lehet vállalkozni a szimfonikus költemény áttekintésére.
(Naxos – 9.70284)
Fittler Katalin