Két CD – sok tanulsággal
Szathmáry Zsigmond orgonaműveinek felvételéről (Cybele
2SACD 06 1807)
https://www.cybele.de/zsigmond-szathmary-orgelwerke
A „Super Audio CD” különböző
verziókban hallgatható, 1D jelenti a szokványos „egydimenziós”
sztereo-hangzást, a 2D a kétdimenziós „surround”
környezetet biztosítja, míg a 3D háromdimenziós „Binaural-Stereo”
hangzást kínál. Ínyencség tehát a hi-fi rajongóknak,
ám aki elsősorban a műsor iránt érdeklődik, annak az 1D is
egészen különleges élményt ad.
A
zenével (zeneművekkel) való ismerkedés a kezdeti stádiuma annak az útnak,
amelyen haladva végcélként eljuthatunk az értő zenehallgatáshoz. Ez a
minden tekintetben példamutató gondossággal-figyelemmel és igényességgel
készült kétkorongos album lehetőséget ad arra, hogy ezt az utat
lépcsőzetesen, három fázisban tegyük meg.
Az
első „szint”, hogy meghallgatjuk a műsort. Hallgatjuk, halljuk – de
mit is? Ki-ki a korábbi zenei ismeretei alapján találhat több-kevesebb
fogódzót, amelyek segítségével tájékozódni próbál – ám ez nem több, mint amikor kirakatüvegen keresztül nézzük a díszesen
becsomagolt édességeket. Tehetjük nyitva tartó és zárt üzlet esetében egyaránt.
Aki elolvassa az ismertetőszövegeket (német és angol nyelven tartalmazza a
booklet), benn találja magát a boltban, elérhető
távolságban az ínyenségektől. A műismertetéseket érdemes közvetlenül
az adott kompozíció előtt újraolvasni, ily módon könnyebben tudatosodnak
olyan jelenségek is, amelyeket észleltünk ugyan korábban is, de
jelentőségük felmérése nélkül, továbbá nem kevés olyasmit, ami pusztán
hallás alapján aligha lett volna felfedezhető. És akkor igazi gourmand-ként (gourmande-ként) a
beavatottak bennfentességével vehetjük birtokba a műveket.
Szathmáry
Zsigmond
Szathmáry
Zsigmond zeneszerző és orgonaművész – avagy orgonaművész és
zeneszerző? A hangszerjátékos alkotóknál kevésbé egyértelmű, mint a
karmester-zeneszerzőknél (zeneszerző-karmestereknél), akiknél
többnyire nem is közelít az egyensúlyhoz a mérleg. A magyar hangverseny látogató
elsősorban orgonaművészi minőségében ismerheti, és ezt
erősítik idehaza könnyen elérhető felvételei is. Most a
zeneszerzőre irányul a reflektorfény, életművének arra a fejezetére,
amelyben hangszere a főszereplő. Orgonaművek - hirdeti a cím, s
ez sejtteti, hogy nem összkiadás-igényű teljességet tartalmaz a
műsor. A 10 mű közül ötben szólista az orgonista, a továbbiakban
egyszer hangszalag társul hozzá, egy alkalommal hegedű, két darabban
ütőhangszeres a partnere, egy mű pedig két orgonára készült.
Ai és
Szathmáry Zsigmond
A
zeneszerző, aki saját műveinek előadójaként is jeleskedik,
ezúttal csupán egy alkalommal ült hangszerhez: a finálé-funkciót is
betöltő Mors et vitát játssza. A többi kompozíciót
Martin Schmeding játssza, aki túl azon, hogy
Szathmáry orgona-oeuvre-jének avatott ismerője, Szathmáry utódaként lett a
Freiburgi Zeneművészeti Főiskola
orgonatanára. A két orgonára komponált Bremer Dom-Musikban partnere Wolfgang Kogert.
A hegedű-orgona apparátusra szánt Cadenza con ostinati-t a zeneszerző lányával, Anikó Katharina Szathmáryval szólaltatja meg, az orgonára és
ütőhangszerekre komponált művekben (Dies irae, Sense of Rhythm) az az Olaf Tzschoppe
működik közre, aki korábban a szerzővel duóban játszotta azokat.
Anikó Katharina Szathmáry |
Martin Schmeding (Bach Cantatas Website) |
Martin Schmeding neve méltatlanul ismeretlen nálunk – szakmai életrajzát
olvasva keserű tanulságként könyvelhetjük el, hogy nem lehet eléggé
tájékozottnak lenni napjaink rangos nemzetközi előadóművészi gárdáját
illetően. Schmedingnek köszönhetjük a tanulmány
értékű ismertetőt, amely arra is rendkívül alkalmas, hogy a zeneszerző
Szathmáry munkásságával kapcsolatos „fehér folt”-jainkat
megszüntesse. Schmeding „belülről” ismeri a
műveket, s mivel több stíluskorszakot átívelő, széles repertoárral
rendelkezik, képes arra, hogy mindig olyasmikre hívja fel a figyelmet, amik meghatározóak
az adott művet illetően, mondhatni, azok lényegi sajátosságaira mutat
rá.
Az egyes
művek elemzéseiből kirajzolódó összkép többlet-tanulsága (amit az
alkalmanként feltüntetett adatokról rakhat össze az olvasó), hogy milyen
sajátos „többlet”-feladata lehet az orgonaművek
szerzőjének, amennyiben maga is alapos ismerője a hangszernek. Szathmáry Zsigmond rövid szakmai életrajzából nem derül ki, élete
folyamán hány német város templomában működött orgonistaként (a
koncertezés és a tanítás mellett néha kevés ideje maradt zeneszerzésre,
nyugdíjba vonulása óta számottevőbb az alkotói tevékenysége), ám az egyes
művek ismertetésekor kiderül, hogy mennyire konkrét (vagy legalábbis
meghatározott stílusú) hangszerre komponált, vagyis, a hangszer speciális
lehetőségei inspirálóan hatottak a szerzői fantáziára (információk
nélkül a hallgató csak annyit tudna regisztrálni ebből, hogy
hangszínvilága rendkívül változatos, és hogy megannyi hatásos
faktúrával építkezik).
A hangszer
kínálta lehetőségekkel tudni kell élni! Ami azt jelenti, hogy eme
lehetőségek ismeretében nem szükségszerű megelégedni a sajátosságok
kidomborításával, hanem azok kombinációival olyan új hanghatásokat lehet
előidézni, amelyek minden újszerűségük mellett a hangszer
„lényegéből” adódnak. Tehát, nincsenek kívülről ráerőszakolt,
mesterséges kitalációk…
A
„minden mű: kísérlet” megállapításnak régi továbbgondolása, hogy igényes
szerző csak a sikerült kísérleteket tekinti kompozícióknak. A hangszer
sajátosságainak maximális figyelembevétele szinte eleve szavatolja, hogy
Szathmáry darabjai ebbe a típusba tartozzanak. Mindehhez társul az a szerzői
alkat, amely a budapesti tanulmányok során elsajátított zenei nyelvet lázadó
újítóként sohasem tagadta meg, ám zenei szókincsét a nemzetközi
kortárs-tapasztalatok során szerzett ismeretekkel gazdagította. A darmstadti
iskola inspirációja alapélménnyé vált, beépült a saját-zenei-nyelvbe,
ily módon képes polgárpukkasztás-mentesen avantgárd maradni, a szó jó
értelmében modern a posztmodern irányzatok divatja idején is.
A
felvételen szereplő művek közül legkorábban a Strophen
készült (orgonára és hangszalagra). Az 1988-ban komponált és 2001áben revideált
darabban még a magyar hallgató sem egykönnyen fedezi fel a mű mottójaként
szolgáló páva-dallamot. Szathmáry legritkábban „idéz” felismernivaló dallamot –
a 2015-ös Dies irae-ben
megannyi metamorfózist követően csendül csak fel a sequentia-dallam
kezdete, az ugyanebből az évből való Mors
et vita utalása a húsvéti sequentiadallamra (Victimae pascali laudes)
úgyszintén áttételes. Ez utóbbi művel eredetileg a freiburgi
székesegyház orgonájának 50. évét szándékozott megünnepelni – de az élet úgy
hozta, hogy egy másik félévszázadhoz is kapcsolódott: hommage-értékű
búcsú a feleségétől, akivel 50 közös évük volt. Ez a személyes vonatkozás
(is) indokolja, hogy a felvétel fináléjaként szerzői előadásban
szólaljon meg. Felkérésre komponálta 2013-ban a Bremer
Dommusik című darabot – 1976 és ’78 között e dóm
orgonistája volt, ilymód a hangszerek és az akusztika
alapos ismerője. Nem elégedett meg tehát a „kétkórusosság”
sztereo-hatásokban való érvényre juttatásával, hanem mindkét hangszer sajátos
lehetőségeit aknázta ki, a neobarokk Bach-orgona felhangokban gazdag
színvilágát és a romantikus nagyorgona zenekari hatásait. Ugyancsak megrendelésre
készült 2014-ben a Sonido Iberico,
Mainzi Zeneművészeti Főiskola spanyol barokk orgonájára szánt modern
darabok gyűjteményébe. Szathmáry itt a spanyol hangszer sajátosságait
juttatta érvényre, és a spanyolos couleur locale-nak
mintegy a csúcspontján „vetette be” azt a battaglia-gesztust,
amely – a spanyol barokk ismerőinek – felfedte az inspiráció forrásaként
Pedro de Araújo művét.
Érdemes
kipróbálni a lépcsőzetes ismerkedést – az „értés” intellektuális
élmény-többletet ad az egyébként esetleg csak rácsodálkozást kiváltó hatáshoz.
Attól egészen kivételes ez a felvétel, hogy valamennyi közreműködő
zeneirodalmi alkotásnak kijáró megbecsüléssel közelít a művekhez,
maximális felkészültséggel és elhivatottsággal. Nyoma nincs „missziónak”.
Kitűnő muzsikusokat hallunk (az ütős Olaf Tzschoppe
életrajza örömteli felismerést tartogat: láthattuk-hallhattuk a híres
Strasbourgi Ütőegyüttes tagjaként…).
Évfordulókra
érzékeny tekintettel felfedezhettünk még egy kerek számot: idén áprilisban
töltötte be 80. évét a szerző. A rejtett-rejtőzködő idézetek
közé sorolható talán ennek ajándék-volta is.
Fittler Katalin