Chopin remekművei a Liszt-díjas zongoraművész, Farkas Gábor Hungarotonnál megjelenő második szólóalbumán

 

A Hungaroton legújabb, Chopin: Ballades & Impromptus című lemezén a zeneszerző összes balladája és impromptu-je szólal meg a Liszt- és Junior Prima Díjas, generációjának egyik legkiemelkedőbb zongoraművésze, Farkas Gábor előadásában. A kiadvány a boltokban és az interneten (hungaroton.hu) június 7-étől érhető el.

 

A zongora-ballada Chopin leleménye, egyben a romantikus zongorairodalom egyik legegyedibb, legpoétikusabb műfaja, a romantikus esztétikum legtisztább megtestesülése, mely később számos zeneszerző kortársnak (Liszt, Brahms) is mintául szolgált. A zeneszerző pályájának csúcsán, 1835–1842 között keletkezett négy ballada teljesen egyedi: négy önálló, terjedelmes egytételes darabról van szó, melyek nem alkotnak ciklikus sorozatot. Hangversenyein és szűkebb körben Chopin briliáns improvizátor volt – ugyanúgy, ahogy zenei példaképei, Bach, Mozart, vagy Beethoven, Schubert és Liszt –, karrierje elején nagy sikereket aratott variációival. Párizsba költözése után azonban egyre inkább csak barátais tanítványai körében vagy komponálás előtt-közben improvizált, mindig lélegzetelállító hatást keltve. Kompozíciói csupán az improvizációk sápadt árnyékai voltak”, írta később a leghitelesebb szem- és fültanú, Georges Sand. Chopin szabad improvizációi (rögtönzések: in promptu”) látszólag műfaj nélkülizongoradarabokkéntálltak össze, mint önálló, a noktürnöknél hosszabb, de a balladáknál, scherzóknál rövidebb előadási darabok.

 

„Chopin hálás zongoráznivaló, mert sokan szeretikgondolhatja valaki. De a Chopint zongorázók sem mind értik igazán. Lehet nagyvonalúan, könnyeden, csillogóan kipergetni futamait, ám nem ez Chopin lényege. Beszélni kell azt a nyelvet, amelyen ő megszólal. Márpedig ha valaki megmarad a külsőségeknél, leomlik róla a jelmez a közönség előtt. Törékenyebb ez a líra, mint sok más romantikus zeneszerzőé. De Farkas Gábor érezteti benne a párizsi szalon kellemét csakúgy, mint a szlávanyanyelvbőlbeszüremkedő ízeket, vagyis nemChopinről mesél”, hanem „Chopin meséit mondja”. nyilatkozta a lemezről Hollós Máté, a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatója.

 

Farkas Gábor most publikált albumát megelőzően a Robert Schumann három remekművétCarnaval (Op. 9), Arabeske (Op. 18), Szimfonikus etűdök – tartalmazó albummal jelentkezett a Hungarotonnál. A lemez kiváló szakmai megítélése és kereskedelmi sikere után egyik fél részéről sem volt kétséges a folytatás.

 

„Nagy öröm és megtiszteltetés a Hungarotonnal egy újabb produkcióban együttműködni. Az előző album Schumann remekműveit tartalmazta, a jelenlegi pedig kortársáét, Chopinét: Schumann-nal egyetértve Chopin zenéje számomra is olyan, mint a „virágok közé rejtett ágyú”, a teljes romanticizmus megtestesítője. Chopin képes akár egy ütemen belül is a naiv mondanivalót drámaira váltani, lélegzetvételnyi idő alatt felkorbácsolni az érzelmeket a fellegekbe repítve vagy éppen lenyugtatni, belesimítani a végtelenségbe.”vallott Farkas Gábor.

 

A Chopin: Ballades & Impromptus című lemez bemutató koncertjére 2019. június 5-én a Vigadó Dísztermében kerül sor.

 

Farkas Gábor

Farkas Gábor generációjának egyik legkiemelkedőbb zongoraművésze, a romantikus repertoár széles körben elismert interpretátora, több nemzetközi zongoraverseny győztese, és a világ nagy presztízsű zenei fesztiváljainak és koncerttermeinek állandó meghívottja. A zongoraművész a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett diplomát és doktori fokozatot, mentora Kocsis Zoltán volt. A Zeneakadémia elvégzése után William Grant Naboré növendéke lett a Comói Nemzetközi Zongora Akadémián, Olaszországban. Napjainkra immár számos szólólemeze látott napvilágot a Hungaroton, a Steinway & Sons Records, a Toccata Classics London, valamint Warner Music gondozásában. Kivételes tehetségét és eddigi pályafutását a magyar állam Liszt- és Junior Prima Díjjal ismerte el. 2017 óta Steinway Artist, 2019-ben pedig elnyerte az Aoyama Music Awardot az év legjobb hangversenyéért. Farkas Gábor jelenleg családjával Tokióban él, ahol a Tokyo College of Music professzora.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1951-ben alapítja meg az állam a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatot (MHV), mely a 70-es évektől Hungaroton néven működik tovább. A kiadó klasszikus zenei kiadványai rendszeresen nyernek díjakat nemzetközi megmérettetéseken. A Diapason, a Goldberg, a Le Monde de la Musique, a Pizzicato és más szaklapok kitüntetésein kívül kiemelten említésre méltó a három MIDEM-díj a Dohnányi-hegedűversenyekért (1999), a Bartók-összkiadásért (2002) és a Bartók Új Sorozat elsőként megjelent SACD-jéért (A Fából faragott királyfi, Kossuth – szimfóniai költemény), valamint a Classical Internet Awards (2004) díja egy Kocsis Zoltán vezényelte Bartók SACD-ért. A Bartók Új Sorozat hegedűszonátákat tartalmazó része Kelemen Barnabás és Kocsis Zoltán előadásában a Gramophone Awards 2013 versenyében kamarazene kategóriában megkapta azÉv lemezedíjat. A Beethoven összes zongoraversenyét Várjon Dénes és a Keller András vezényelte Concerto Budapest előadásában rögzítő kiadvány 2016-ban Gramofon-díjat kapottAz év legjobb magyar klasszikus zenei hanglemezekategóriában, a Bartók Béla születésének 135. évfordulóján megjelent Bartók the Pianist albumot pedig ugyanezen versenybenAz év legjobb archív felvételé”-nek választották. A kiadó több éve visszatérő jelöltje a világ vezető független hanglemezszakmai díjaként ismert International Classical Music Awards (ICMA) különböző kategóriáinak: 2017-ben a Bartók the Pianist, míg 2019-ben az Ittzés Gergely fuvolaművész által jegyzett The Great Book of Flute Sonatas című, 7 lemezt tartalmazó sorozat a három legjobb felvétel közé jutott (előbbi a „Historical”, utóbbi a „Best Collection” kategóriában).