Játékos
Magyar Zenetörténet
Vetélkedő a Hymnusz megzenésítésének
175. évfordulója alkalmából
A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi
Intézetének a Magyar Zenetörténeti Osztály szervezésében egész napos
rendezvénnyel ünnepelte 2019. június 12-én Kölcsey Ferenc nemzeti és állami
szimbólummá vált költeménye, a Hymnusz megzenésítésének 175. évfordulóját. Az évforduló
alkalmából e napon megnyílt és 2020 márciusáig látható Erkel-műhely c. kiállítás a Magyar Zenetörténeti Osztályon
utóbbi években végzett kutatások legújabb eredményeit mutatja be. Az
Erkel-műhely kiállításhoz kapcsolódóan a Magyar Zenetörténeti Osztály első
alkalommal, hagyományteremtő céllal országos, kétfordulós csapatversenyt
hirdetett meg 2019. március 12-én a 13–16 éves korosztály számára Játékos Magyar Zenetörténet címmel.
A
szervezők a Hymnusz-vetélkedőre
négy fős csapatok jelentkezését várták, akik a
zenetörténészek által a vetélkedő
honlapjára feltöltött, legújabb kutatásokat tartalmazó tanulmányokból készülhettek
fel a játékos műveltségi versenyre. A diákok megismerhették a himnuszként
játszott és énekelt zeneműveket, betekintést nyerhettek a XIX. századi
forrásokból és tanulmányokból a korabeli Pest kulturális életébe és a Pesti
Magyar Színház, a későbbi Nemzeti Színház mindennapjaiba. Emellett az
1844-es pályázat kontextusát, szereplőit, a Hymnusz
hagyományozódásának legfontosabb forrásait, a megszólalások jelentős
alkalmait, nemzeti énekünk mintegy másfél évszázadát is megismerhették a
mű 1989-es törvényi rangra emeléséig.
(A vetélkedőre a diákok és tanárok számára készített
segédanyag az alábbi linken továbbra is bárki számára hozzáférhető
Az ország valamennyi tájáról jelentkezett 59 csapat első
körben 2019. április 30-án az online „real-time”
fordulóban mutatta meg tudását. A Magyar Zenetörténeti Osztály által
összeállított teszt-feladatsort a csapatoknak délután 13:00–16:00 óra között
iskolájukban, számítógépen kellett megoldaniuk, amihez a diákok a feltöltött
segédanyagot is használhatták.
Az öt részből álló tesztsorban a csapatok nem
csak lexikális tudásukról adtak számot, a villámkérdéseken túl, a logikus
gondolkodást és íráskészséget igénylő feladatokban is megmutathatták
kreativitásukat. A XIX. századi források elemzése és a Nemzeti Színház korabeli
színlapjainak vizsgálata mellett az ok-okozati összefüggéseket is át kellett
látniuk, a tanultak alapján kisesszében kellett kifejteniük többek között azt,
hogy milyen kapcsolatban állnak a megzenésítést körüllengő mítoszok és az
ismert történelmi tények.
A feladatlapok értékelését a Magyar Zenetörténeti
Osztály tagjaiból összeállt szakmai zsűri látta el. A zsűri elnöki
tisztét Horváth Pál zenetörténész töltötte be, akinek fő kutatási területe
a 18–19. századi zenés színjátszás és Erkel Ferenc körüli magyar
operaszerzők munkássága. A vetélkedő megszervezésében és a csapatok
értékelésében részt vett továbbá az osztály vezetője, Kim Katalin,
tudományos főmunkatárs, a korszak elismert kutatója, az Erkel Ferenc Operák kritikai
összkiadásának kiadója, valamint a Magyar Zenetörténeti Osztály munkatársai: Békéssy Lili Veronika, Elek Martin, Gusztin Rudolf, Murvai-Bőke Gabriella, a vetélkedő titkára, valamint Tóth Emese Gyöngyvér és Vizinger
Zsolt.
Az 59 csoportból a zsűri döntése alapján végül a
18 legjobban teljesítő csapat jutott tovább a Hymnusz-emléknap keretén belül
megrendezett döntőbe, amelyre 2019. június 12-én került sor Budapesten az
MTA BTK Zenetudományi Intézetében.
Az ország tizenhárom különböző településéről érkezett
döntős csapatok (Hajdúdorogról. Földesről, Sóskútról, Bajáról, Gyuláról,
Szegedről, Dédestapolcsányból, Zalakarosról, Kengyelről, Budapestről,
Mezőberényből, Csorvásról, Pécsről)
az ünnepélyes megnyitót követően az online fordulóhoz hasonló játékos írásbeli
feladatsoron keresztül mérték össze tudásukat a zsűri előtt, ezúttal
a segédanyag használata nélkül, mialatt a felkészítő tanáraik Gombos
László vezetésével tekintették meg a Zenetörténeti Múzeumot.
A vetélkedőn a diákok a szélesebb ismeretanyag
elsajátításán túl, megtapasztalhatták, hogy hogyan dolgozik egy (zene)történész, hogyan kutatja fel és értelmezi a forrásokat, de
az elméleti feladatokon túl a Hymnus-pályázatra
készült Egressy Benjámin-féle megzenésítést meghallgatva esszé formában zeneértésükről,
zenekritikai képességeikről is számot adtak.
Az írásbeli forduló és a közös étkezés után a
döntő második részében a diákok a felkészítő tanárok és a zsűri
előtt előadói kreativitásukat is megmutatták, belehelyezkedhettek a történelem különböző korszakaiba, a Hymnusz történetéből választott és kiragadott események, jelenetek
előadásával, amire már otthon felkészültek. A választott jelenetben magát
az eseményt nem volt szabad megnevezniük, a többi csapatnak kellett kitalálnia,
hogy a Hymnusz történetének mely jelenete
elevenedik meg, illetve, hogy kik a jelenet szereplői. A csapatok Erkel
Ferenc diákéveitől, a pozsonyi kóruspróbáktól kezdve a Hymnus megzenésítésén, a pályamunka
beadásán át a Rákosi-korszakig számos izgalmas és érdekes jelenetet mutattak be
egy–két perces jeleneteikben a nézők nagy örömére.
A felszabadult diákok a vetélkedő végével a
zsűri eredményhirdetéséig a Zenetörténeti Múzeumot látogathatták meg.
Az I. Országos Játékos Magyar Zenetörténet vetélkedő
fényét emelte Fáy Péter, Kölcsey Kálmán egyenes ági leszármazottjának jelenléte
is, aki európai történelmünk, kultúránk megismerésének és ápolásának
jelentőségét hangsúlyozva köszönte meg a diákoknak és tanáraiknak a
fáradtságos munkát és az eredményes részvételt.
A Zenetudományi Intézet nevében Kim Katalin,
igazgatóhelyettes, a Magyar Zenetörténeti Osztály vezetője gratulált
minden résztvevőnek, majd a verseny értékelésekor kiemelte, hogy a nagy
részvételi arány mellett külön örömére szolgált a diákok magas szintű felkészültsége.
A vetélkedő első helyezését végül szoros
versenyben a Hajdúdorogi Móra Ferenc Általános és Alapfokú
művészeti Iskola Unikornisok csapata érdemelte ki Fáczán
Gabriella felkészítésével. Második helyen végzett a Földesi Karácsony Sándor
Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Vers és Zene csapata dr. Sápy Szilvia felkészítésével, a harmadik helyen pedig a
sóskúti Andreetti Károly Általános Iskola és
Művészeti Iskola, a Dallos Márta által felkészített Andreetti
csapat végzett.
A
Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete ezúton is gratulál minden résztvevő
diáknak és felkészítő tanáraiknak az eredményes szerepléshez és egyúttal
várja általános iskolások, gimnazisták és zeneiskolások jelentkezését a 2020
őszén megrendezésre kerülő II. Országos
Játékos Magyar Zenetörténet Vetélkedőre, melynek témája Beethoven és
Magyarország kapcsolata lesz.
A
jelentkezéssel és a vetélkedővel kapcsolatos információkat 2020. februárjában a http://zti.hu/index.php/hu/mzt
címen teszünk közzé.
Murvai-Bőke Gabriella