„A jó hír az, ha nincs hír”
DR. Gyimesi László oktatási törvényről, munkahelyi
biztonságról, szakfolyóiratról
I.
Dr. Gyimesi László
Nagy változások idején vette át a vezetését dr. Gyimesi László, s ahogy visszatekint az elmúlt három évtizedre, számos lényeges előrelépésről számolhat be a zenepedagógusok területén is. Hiszen ebben az időszakban lett törvényben kimondva, hogy a művészetoktatás állami finanszírozású, ekkor vált egyenlővé a zenepedagógusok bére az általános iskolai kollégáikkal, indult el a pedagógus életpálya-modell, s vették át a PARLANDO kiadását. A mai pályakezdők nem látják, hogy mindaz, amit elértek, mekkora eredmény, hiszen az esetek többségében hosszú hónapokon, akár éveken keresztül tartó tárgyalások, egyeztetések vezettek idáig, s szinte sosem kellett élniük a szakszervezet radikálisabb eszköztárával. Dr. Gyimesi László azt is hozzáteszi, örül, hogy a területen sok minden rendben működik, bár ahogy mondja, néha azt érzi, túlnyerték magukat…
- Mit szólt ahhoz 1989-ben,
hogy a táncművészek és zeneművészek mellett a zenepedagógusok
érdekeit is képviselnie kell szakszervezeti vezetőként?
- Azért volt némi tapasztalatom a zeneoktatásról,
hiszen tanulóként magam is részt vettem benne jó néhány évig, aztán pedig -
lényegesen rövidebb ideig, két-három esztendőn át - tanítottam is,
basszusgitárt. Így volt alkalmam megismerni egy zeneiskola belső életét, s
természetesnek vettem, hogy nagy az átjárás a két terület között, a muzsikusok
nemcsak zenekarokban játszanak, hanem tanítanak is. A vidéki városokban még szorosabb a kétoldalú
kapcsolat, ami művészileg ugyancsak gyümölcsöző. Persze, erre anyagi
okok is kényszerítik a zenészeket, ez azonban nem magyar, hanem nemzetközi
jelenség. Azért, amikor 30 esztendővel ezelőtt a szakszervezet élére
kerültem, alaposan és nagyon gyorsan meg kellett ismernem a zeneoktatás
jogszabályi hátterét, az intézményrendszer felépítését, igazgatását. Már csak
amiatt is, mert ez átalakulással és számos kockázattal teli időszak volt.
A rendszerváltást követően az oktatás terén is nagy változások történtek,
ezek azonban sokkal kevésbé voltak indokoltak, mint máshol. Az 1985-ös oktatási
törvény ugyanis kiváló, modern és előremutató szabályozás volt, jócskán
előrébb tartott szakmai tartalomban, mint politikai felfogásban. Azonban a
kilencvenes években mindent meg kellett változtatni, tekintet nélkül arra, hogy
jó volt-e vagy sem. Így született meg 1992-ben a közoktatási és szakképzési
törvény. Minden önkormányzati lett, így más felelősségi, kötelezettségi és
finanszírozási elvek léptek életbe, s nekünk is nagyon komolyan fel lett adva a
lecke, hogy hogyan tudunk helyt állni. Ugyanis az alapfokú művészetoktatás
komoly veszélybe került.
- Hogyhogy?
- Kilógott a rendszerből. Tartani
lehetett attól, hogy szakkörnek, tanfolyamnak minősítik át, s kiszedik az
iskolarendszerből. Igyekeztek ugyanis az állami felelősségvállalás
szintjét is lejjebb vinni. A törvény nem zárta be az iskola kapuit, de azzal,
hogy nem kötelező feladatként írta elő a fenntartást az
önkormányzatok számára, lehetővé tette, hogy akár megszüntessék az
oktatást. Megúsztuk mindezt, de ott lebegett fölöttünk, akár Damoklész kardja,
a jogszabályi háttér bizonytalansága. Ráadásul az állami költségvetésben
tanulói normatíva szerepelt, amelynek megfelelő összegéért, azért, hogy
lehetőleg ne csökkenjen, hanem emelkedjen, évről évre nagy harcot
vívtunk. Ha a finanszírozási és egyéb szempontokat félretesszük, azért rengeteg
pozitív hozadéka is volt ennek az időszaknak, hiszen szakmai és
oktatásszervezési oldalon az iskolák nagy önállóságot kaptak, nem szólt bele
senki abba, hogy milyen tevékenységet folytatnak. A 90-es évek vége felé
született egy kormányrendelet, az alapfokú művészetoktatás központi
programja, amit szakemberek, maguk az iskolák dolgoztak ki, bár jól
működő szakmai modelleket jelentettek, nem volt kötelező. S ekkor történt még egy nagyon
jelentős előrelépés is ezen a területen.
-
Egységesítették a bértáblát?
- Így van. Még az oktatási törvény előtt,
amikor nem volt közalkalmazotti bértábla, a zenepedagógusoknak 15-20
százalékkal alacsonyabb volt a fizetése, mint az általános iskolai tanároknak.
Így anélkül, hogy ezért bármit tettünk volna, az új közoktatási törvény
részeként 15 %-os béremelést kaptak. Ráadásul bekerültek a közalkalmazotti
előmeneteli rendszerbe, ami már kiszámítható pályát nyújtott. Emellett az
alapfokon zenét tanuló gyerekek létszáma ugrásszerűen megnőtt
százhúszezerre, s némi, tíz százalékot nem meghaladó csökkenést követően
állandósult. Ma is száztízezerre tehető. Ami azt jelenti, ennyi tanulónak
van szüksége tanárra, ezáltal a pedagógusi gárda nagysága szintén stabillá
vált. A kötelező óraszám heti 18-ról indult, aztán 20, 22, mostanra pedig
22-26-ra nőtt. A zeneiskolák, az ott működő zenekarok,
kisegyüttesek pedig egyre jobban beépültek az adott önkormányzati közösségek
életébe, sokszor ők jelentették az egyetlen olyan kulturális értéket,
amelyhez azon a helyszínen hozzá lehetett jutni. A fenntartói változás
mindenképpen fellendülést hozott a zenepedagógusok életébe. A rendszer sokáig
szépen fejlődött. Aztán az oktatásirányítás – véleményem szerint nem
kellően átgondoltan és még kevésbé tervezetten – megnyitotta a kaput más
művészeti ágak előtt is. Ekkor 300-400 ezerre nőt a gyerekek létszáma,
de ebben már nem kevesen voltak a fiktíven működő intézmények.
- Ez
pedig veszélybe sodorta az alapfokú zeneoktatást is.
- Mivel normatíva gyerekszámhoz kötődött,
így az új iskolák abban voltak érdekeltek, hogy minél nagyobb létszámot mutassanak
fel. Számos olyan intézmény akadt, ahol a szakmai küldetéstudat mellett az
anyagi érdekeltség fontosságát sem hagyták figyelmen kívül… Jómagam sokat
dolgoztam, hogy a tánc területén is legyen oktatási lehetőség, hiszen
szakszervezeti vezetőként azokra a táncosokra is gondoltam, akik a
pályájukat befejezve az oktatásban dolgozhatnak csak tovább. Egyébként ez a
változás legkevésbé a zeneoktatást érintette, hiszen míg a
művészetoktatásban az állami és a magán intézmények aránya kb. ötven-ötven
százalék, a zenében ez inkább kb. 90-10%-ra tehető. Azonban így is nehéz
évek voltak ezek, hiszen a változások az egész rendszerre hatott, amelynek mi
is a részei voltunk. Döntő kérdést jelentett az is, hogy az állam és az
önkormányzatok viszonya hogyan alakul… Nekünk pedig nem volt sok
lehetőségünk, hogy hatással legyünk minderre.
- Közben
azért olyan lényeges dolgokat sikerült elérni, mint a zenetanárok nyugdíj
melletti foglalkoztatása…
- Ebben a helyzetben arra kellett
koncentrálni, amire volt esély. Kicsi volt a mozgásterünk. Szerencsére a
politika is felismerte a művészetoktatás presztízsét, értékét, mi pedig
igyekeztünk leszakadni a menthetetlennek tűnő közoktatástól, annak a
problémáitól… Most elmondhatom, hogy a gyerekszám – és így a pedagóguslétszám
is – stabil, miközben a köznevelésben drámai mértékben visszaesett és hullámzik
a tanulók száma. Az eltelt évtizedek alatt jó kapcsolatot ápoltunk a
minisztériummal, konstruktívan, jóindulattal nyúltak ehhez a területhez. A
szakszervezet számára mindig az a kérdés, hogy belemenjünk-e olyan ügyekbe,
amelyeket kockázatosnak látunk. Érdemes-e harcolni azért, ahol reálisan
felmérve a helyzetet, nem lesz eredmény. Ezért igyekeztünk nagyon konstruktív
partnerekként dolgozni, s az esetek nagy részében patikamérlegen mérni, hogy
csatlakozzunk-e vagy sem egy-egy pedagógus megmozduláshoz. Nagyon könnyű
kimondani, hogy kevés a bér. De azt is meg kell nézni, hogy mennyit lehet
reálisan kiharcolni.
- Az
eltelt három évtized alatt gyakorta interjúztunk, s szinte mindig azt mondta: a
zenepedagógusokat tekintve az a jó hír, ha nincs hír…
- Ha folyton botrányokról kell beszámolni,
akkor bizony már gond van. Az a jó, ha tárgyalásokon, egyeztetésekkel hozzuk
közelebb az álláspontjainkat, s nem kell a szakszervezet teljes, radikális
eszköztárát is felvonultatni. Az a jó, ha a szakszervezetben nincsenek ilyen
értelemben nagy ügyek. Természetesen ez azzal is jár, hogy aki úgy gondolja
erőtlennek látja a szervezetet, hiszen hiányoznak a látványos események. A
mai média-világban ez határozottan hátrány, mert az nem számít hírnek, ha
megállapodás születik, csak ennek az ellenkezője, lehetőleg
valamilyen bulváros elemmel színesítve.
Azt, hogy önkormányzati fenntartásból ismét
államivá váltak az iskolák, pozitív fejleménynek tartom, mert így nem az
önkormányzatok gazdasági erejétől, szándékaitól függ egy-egy iskola léte.
Nem kell azon aggódnia az intézményvezetőnek, hogy adott
költségvetésből ki tudja-e gazdálkodni a béreket. S bár most is akad
néhány kérdéses terület, hiszen tárgyalunk a percekről - amíg egy
zenepedagógus 60 perces órát tart, az iskolai tanóra hossza 45 perc - , az
osztályfőnöki pótlék ügye szintén sok éve húzódik, most is egyeztetünk
erről, de még mindig nem jutottunk megoldásra… De összességében azt mondhatom, nincs semmi
súlyos probléma. Ha visszatekintek ezekre az évtizedekre, úgy látom,
megnyugtató módon rendeződött ennek a területnek a helyzete. Vagy, ahogy
néha mondani szoktam, túlnyertük magunkat… Így a tagjaink, főleg a
fiatalok számára mindez már természetes, nem is gondolják végig, mi minden
történt azért, hogy a zenepedagógusok állása is olyan biztos legyen, mint egy
más közalkalmazotté, s hogy ugyanannyi fizetést kapjanak, mint egy más
tanár… S most már az is látszódik, a
pedagógus életpálya miatt a zenekarok kerültek nehezebb helyzetbe, a zenészek
közül sokan inkább a tanítást választják, mint az együttesben való munkát,
hiszen a pedagógus életpályamodell számos hátrányával együtt jelentősnek
számító béremelkedést hozott erre a területre, tudva azt, hogy a béremelések
hatása gyorsabban olvad el, mint a tavalyi hó, és hamar előkerül, a mindig
indokolható bérkövetelés. Ezzel együtt úgy vélem, ezen a területen előrébb
tartunk, de bízom abban, hogy előbb-utóbb a muzsikusok is beérik a
zenetanárokat.
- Működtetnek
egy szaklapot is, amely idén jubileumot ünnepelhet, 60 esztendős.
- Ma is emlékszem arra a napra, amikor hat
évtizeddel ezelőtt, édesapám lelkesen, egy újságot lobogtatva jött haza,
azt mondogatva, hogy megjelent a Parlando. Nyolc évesen sokat nem értettem a
dologból, de azt láttam, hogy ez valami fontos ügy. Így nem is volt kérdés,
hogy amikor én lettem a szakszervezet vezetője, akkor örömmel vállaltam a
lapnak a további kiadását. Sajnos, eljött az a pillanat, amikor be kellett
fejezni a papíralapú megjelenést, és már csak az interneten folytatódhat az
újság története, de azt kell látnunk, hogy ezzel a megoldással még több
emberhez jut el, a letöltések, az érdeklődők száma elképesztő
mértékben megnőtt, a terítése összehasonlíthatatlanul szélesebb, mint amit
a papíralap tudott nyújtani. Kivételesnek tartom azt is, hogy például most már
szakdolgozatokat is megtalálnak benne az olvasók. Nem lehet nem megemlíteni az
alapító felelős szerkesztő Szatmári László és az újságot több
évtizede szerkesztő Zelinka Tamás érdemeit. Nem is értem, hogy az eddigi,
hatvan esztendő alatt miért nem tartotta más is fontosnak, hogy rajtunk
kívül is legyen egy zenepedagógiai folyóirat… De nem tudom elégszer
hangsúlyozni, úgy vélem, ha mást nem csináltunk volna, csak ezt a lapot működtetjük
ennyi éven keresztül, akkor is rengeteget teszünk a zenepedagógusokért.
Réfi Zsuzsanna
II.
Béremelés, állami feladatvállalás, köznevelési szabályozás
Az elmúlt harminc esztendő, 1989-2019
közötti, legfontosabb eseményekből, amelyben az MZTSz – akár mint
előkészítő, akár mint végrehajtó – fontos szerepet játszott, dr.
Gyimesi László készített ötoldalas, vázlatos összefoglalót.
Néhány lényeges, a zenepedagógusokat is
érintő, kiemelendő részlet:
1989-1994
- Az 1989. április 26-án tartott Küldöttértekezlet
kimondja a szakszervezet önállóságát, elfogadja új alapszabályát, dönt a
SZOT-ból való kilépésről, a csatlakozásról az újjá alakult Művészeti
Szakszervezetek Szövetségéhez, a szakszervezet önálló jogi
személyiségéről, a szakszervezet új nevéről és megválasztja
vezető tisztségviselőit: Sólyom-Nagy Sándor elnök, Brieber János és
Varsányi Lászlóné alelnök és Gyimesi László titkár (akik a tisztségeket 2019-ig
megszakítás nélkül töltötték be).
- A költségvetési törvényben megjelenik a
közoktatás, ezen belül a művészetoktatás állami finanszírozásának
rendszere.
- Megszületik
az új közoktatásról szóló törvény, amely az alapfokú zeneoktatást állami
feladattá nyilvánítja és tanulói alapú normatív támogatási rendszert vezet be.
-
Megjelenik az új felsőoktatási törvény, amelyben sikerül „megmenteni” a
felsőfokú végzettséggel nem rendelkező, de meghatározó egyetemi,
főiskolai tanárok jogállását
- A
Legfelsőbb Bíróság szakszervezetünk felülvizsgálati kérelmének helyt adva
a korábbi szaktanárképzőben szerzett végzettségeket felsőfokú,
főiskolai végzettségnek ismeri el, ezzel biztosítva a 60-as években
végzettek foglalkoztatását.
- Az új
szakképzési törvény alapján az Országos Képzési Jegyzékről (OKJ) szóló
kormányrendeletben megjelenik a középfokú és a felsőfokú
szórakoztatózenész szakképesítés, amely iskolarendszerű képzésben is
oktatható.
-
Szakszervezetünk ingyenes használatra zenei oktatás céljára tíz évre megkapja a
Budapest Kőbányai Önkormányzat döntése alapján a Cserkesz u. 39. alatti
korábban bölcsődeként működő ingatlant
-
Szakszervezetünk továbbra is kiadja a PARLANDO nevű zenepedagógiai
folyóiratot, és megszüntette a Szórakoztatózenész című kiadvány kiadását.
1994-1999
- Az alapfokú zeneoktatás mellett megnyílt
az alapfokú művészetoktatás keretein belül a többi
előadó-művészeti ág oktatásának, normatív támogatásának
lehetősége. Ez a döntés – a számos ellentmondás és visszaélés ellenére is
– új munkahelyek lehetőségét nyitotta meg a művészek, különösen a
pályafutásukat korán befejező táncosok számára.
- A művelődési és közoktatási
miniszter jogszabályban kiadja a „szórakoztatózenész” szakképesítés szakmai és
vizsgáztatási követelményeit és a szakma központi tantárgyi programját.
1999-2004
- A
többéves bérkövetelések eredményeként 2002-ben átlagosan 50%-os béremelés a
közalkalmazottak számára.
- 2001-ben elkezdődött az un.
művész törvény előkészítése.
2004-2009
2
- Az
Országgyűlés 2008. december 8-án elfogadta az előadó-művészeti
szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló
2008.évi XCIX. számú törvényt, rövidített nevén az előadó-művészeti
törvényt. A törvény egyfelől meghatározza az állam feladatait az
előadó-művészet támogatásában, ennek feltételrendszerét és
eljárásait, másfelől szabályozza az előadóművészek
foglalkoztatásának sajátos rendelkezéseit. A törvény nagy
jelentőségű, hatálybalépésével biztonságossá vált a szakszervezetünk
által képviseltek munkahelye foglalkoztatása.
- Szakszervezetünk 2006-ban elindította a
szakszervezeti tagság és hozzátartozóikat szolgáló rendkívül kedvezményes mobil
flottáját, amely ma már közel kettőezer előfizetőt szolgál.
2009-2014
- Az új köznevelési törvény
egyértelműen állami feladatként határozza meg a művészetoktatás és az
ilyen intézmények fenntartásának feladatát. A mi területünket kevésbé sokkolta
az állami intézményfenntartás, mint más oktatási területeket, sőt a
pedagógus béremelés és előmeneteli rendszer, továbbá az állami
finanszírozás lényegesen biztonságosabbá tette az egész működést és a
zenepedagógusok helyzetét. A köznevelési területtel való jó együttműködést
jelezte a minisztérium és a szakszervezetünk között megkötött stratégiai
megállapodás.
- Tovább fejlődött a szakszervezet
által fenntartott Kőbányai Zenei Stúdió Művészeti Szakiskola és
Szakközépiskola működése, ugyanakkor ebben az időszakban – az
Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) jogi helyzetének alapvető
változásainak következtében – az teljesen bizonytalanná, majd az új köznevelési
és szakképzési törvények finanszírozása okán ismét biztonságossá vált.
- Anyagi nehézségeink ellenére sem
szüntettük meg a PARLANDO kiadását, de annak megjelenését teljes egészében
internetes felületre helyeztük át, a nyomtatott – egyébként kevéssé keresett –
változatot megszüntettük. A döntés fájdalmas volt, de kiderült, hogy az olvasók
és érdeklődők száma döbbenetes mértékben megnőtt.
- A jogszabályalkotás területén szinte nem
volt olyan terület, ahol ne születtek volna új, tagságunk életviszonyait
jelentősen befolyásoló jogszabályok. Eredménnyel vettünk részt a
jogalkotás folyamatában, így az új köznevelési, szakképzési,
felsőoktatási, továbbá az előadó-művészeti területre vonatkozó
szabályok vagy kedvezőbb, de legalábbis a korábbi szabályozásnál nem
hátrányosabb jogi környezetet hoztak létre.
- Az érdekegyeztetés korábban is inkább
formális fórumai gyakorlatilag szinte megszűntek, az egyeztetések a
minisztériumok munkatársaival is korlátozottabbá és esetlegessé váltak. Ez alól
az előadó-művészeti törvény módosításával létrejött Nemzeti Előadó-művészeti
Érdekegyeztető Tanács a biztató kivétel.
- Szakszervezetünk elnyerte a Nemzetközi
Zenei Tanács – az UNESCO hivatalos partnerszervezete – a „zenei jogokért”
elnevezésű kitüntetést a zenészek érdekében végzett tevékenységünk
elismeréseként. Ilyen elismerésben még zenész szakszervezet soha nem részesült.
2014-2019
- Ebben az
időszakban tovább fejlődött a szakszervezet által fenntartott
Kőbányai Zenei Stúdió Művészeti Szakiskola és Szakközépiskola működése,
az új köznevelési és szakképzési törvények finanszírozása okán ismét
biztonságossá vált.
- 2015-16-ban
székházat cseréltünk.
- Több javaslatot készítettünk az előadóművész életpályamodellre, még egy sem valósult meg, de jelenleg biztató jelek veszik körül az elképzelésünket.