Ritkábbnak
mondható, rövidebb zenetörténeti hagyományra visszatekintő hangszerek
művelői rendre szembesülnek a kérdéssel: népszerű művek,
biztos sikerszámok átvételével, vagy egyelőre kevésbé ismert, de eredeti
kompozíciókkal álljanak közönségük elé? A szaxofon ilyen instrumentum, s e CD
inkább a második lehetőséget ragadja meg.
Tűzkő Csaba (*1964) jazz-szaxofonos, aki klasszikus és
népzenei képzés által is inspirálva hangszere irodalmának gazdagítását tekinti
fő zeneszerzői feladatának, Jeux composé című darabját Puskás Levente kérésére
írta, a művész doktorálása alkalmára. A szonáta formában, a kidolgozás
végén kadenciával „megkomponált játék” szerzőjére vallóan a klasszikus
formákat a jazzre jellemző harmonizálással, illetve dallamformálással
ötvözi, de frazeálása inkább klasszikus stílusú.
Bari
Károly költő 1996-ban azzal fordult zeneszerzőkhöz, hogy használják
föl az általa gyűjtött cigány népdalok valamelyikét egy új művükben. Hollós Mátét (*1954) egy szomorú dal
ragadta meg, amelynek kulcsszavai: Căra luma phírav – Járom a
világot. A darab elején azt a mondatot halljuk a zalai énekes hangján, amelyet
az eredeti felvételen a dal éneklése előtt dünnyög, s ami annyit jelent
magyarul: „Mondom nektek, ahogy tudom”. Ennek elektronikus elködösítése közben
szólal meg a fúvós hangszeren a dallam. Eredetileg klarinéton, majd
leggyakrabban basszusfuvolán, legújabban fagotton, s felvételünkön immár
szaxofonon is otthonra talált a szólam. A rugalmas ritmika persze csak
nyomokban mintázza a szabad éneklést. Egy strófányi zene elhangzása után
kapcsolódik be a zongora. A két hangszer fantáziálása, a népdal variálgatása
fejleszti föl a darabot a tetőpontig, ahol megszólal a dal három szakasza
Kolompár Edit hangján. Az első két és fél versszak szólója után ismét
beszüremkednek a zenei képbe a hangszerek. A cigány népdalokra jellemző a
zárósorok befejezése előtt tartott szünet. A hangszerek részben ezeket
töltik ki kommentárjukkal, amelyekben a zeneszerző azonosul a dal
énekesének számkivetettség miatt érzett fájdalmával.
Virágh András Gábor (*1984) 2010-ben a Seleljo Duó felkérésére írta Tetra című kompozícióját. A Tetra szó utal a formára is, ugyanis a kompozíció négy nagyobb zenei egységre
osztható. Az
egyes szakaszok mind egymástól elkülönülő karakterűek, de az elsőben fellelhető motívumok némelyike visszaköszön a darab során, rejtett kapcsot képezve a négy egység eltérő
karakterei közt. Virágh művének komplex harmóniái az érzelmek
széles skáláját járják be. Virtuóz kadenciák, különleges
ritmikai megoldások vonzóvá teszik a mű interpretálását és befogadását egyaránt.
Kodály Zoltán (1882–1967) 1954-ben komponált Kilenc epigrammája szigetet
képez a zeneszerző életművében. Nem a magyar
hang felfedezésének és kimunkálásának szándéka munkál bennük, mégis „magyarul” szólnak ezek az
albumlapok. Konkrét stiláris kötődés nélkül visszanyúlnak a századforduló, sőt akár a romantika világához, ugyanakkor a darabok egyike-másika rokonságot villant fel a kodályi pedagógiai
művek legmagasabb rétegével, ahol már művészet és diszciplína átfolyhat egymásba. Kistétényi
Melinda szövegével váltak a
biciniumok és triciniumok lajtorjáján felkúszott tanítványok csemegéjévé, hangszeren leggyakrabban Kodály eredeti instrumentumán, gordonkán halljuk.
Kovács Zoltán (*1969) 2017-ben Puskás Leventének
írta Rapszódiáját szaxofonra és zongorára. A
zeneszerző, aki az Operaház zenekarában fagottozik, nem sokkal e mű
papírra vetése előtt Gershwin Porgy és Bessében játszott, amelynek nemcsak sajátos eklektikája
nyűgözte le, hanem Gershwin szaxofon szólamainak különleges ritmikája és
dinamizmusa is. Ötvözni kívánta hát saját zenei nyelvezetével. Így írja le
művét a szerző: „A kompozíció lendületes,
dinamikus bevezető szakasszal indul, melynek energiáját a bitonális harmóniák feszültsége is fokozza. Az ezt
követő főtéma ezzel szemben visszafogott, nyugtalanul szaggatott
zene, melynek karakterében a szaxofon egyik különleges játékmódja, a slap tongue is intenzív szerepet
játszik. A későbbi melléktémát, majd az azt követő záró szakaszt is a
zongora kibukkanó-kikiabáló felütéseiből ismerhetjük fel, miközben az
egész expozícióra jellemző a – Gershwin által is kedvelt – swing jazz ritmika és lüktetés. Ez a lüktetés azonban a
különböző belső aszimmetriáknak és súlyeltolásoknak köszönhetően
sohasem kiszámítható, inkább szeszélyes és szövevényes. A rövid átvezetés után
következő lassú szakasz egyszerű dallama először zongorán szólal
meg, majd a szaxofonnal kiegészülve egy olyan lírai duett fültanúi lehetünk,
melyben a hangszerek folyamatosan egymásnak adogatják apró motívumaikat. A
dallamok egyszerűek, a harmóniák annál összetettebbek, bonyolultabbak; a
hatos-, heteshangzatok ismét a jazz világát idézik. Rövid kadencia után
következik a harmadik, záró szakasz, mely ismét új anyaggal indul. A szaxofon
többnyire staccato hangokból álló témáját furcsa kis
előkék szaggatják, így azonban nemcsak a dallam, hanem annak
különböző harmóniái is kisejlenek a hallgató számára. Később a téma
többszöri, átváltoztatott felbukkanása mutatja, hogy itt valójában egy variáció-sorozatról
van szó. Az első variációban a zongora felső szólamába kerül a
dallam, miközben a bal kéz szólama a zenei szövet ritmikáját, a szaxofon
szólama pedig a melodikus ellenpontját adja. A következő variációt a
zongora indítja, ezúttal a basszusban hallhatjuk a témát, felette
ellenszólamként a középső, lassú szakasz dallamának diminuált
változata jelenik meg. A szaxofon belépésével teljesedik ki a fugato, mely folyamatos fokozással, sűrűsödéssel
jut el az utolsó, fortissimo variációig. Itt ismét a szaxofon játssza a témát,
a zongora eltolt ritmikával, vad lüktetéssel kísér. A feszültséget tovább
növeli a páros és páratlan ritmusok egymásra helyezése, a mozgások további
sűrítése. E folyamatok csúcspontján végül a zongora fortissimo akkordjai
és a szaxofon virtuóz futamai zárják a művet.”
Hollós
Máté*
Váradi Judit, Puskás Levente
Puskás Levente klarinét- és
szaxofonművész, egyetemi docens, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Kar és a Budapesti Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola
szaxofontanára. A Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában Schadl Péter, a Zeneakadémián Dittrich
Tibor tanítványa. 1994-ben a Chicagoban megrendezett
Young Artist Competition
klarinétversenyen 2. díjat nyert. 1995-ben barátaival megalakította a Budapest Saxophone Quartettet, mellyel
világszerte koncertezett (USA, Kanada, Németország, Japán, Dél-Korea, Izrael,
Mauritius, Hollandia, Franciaország, Belgium, Svájc, Ausztria, Románia,
Szlovákia, Szlovénia, Olaszország). Hat hazai és nemzetközi verseny díját
követően 2001-ben elnyerték a világ vezető
szaxofongyártó cége, a párizsi székhelyű SELMER szerződését
hangszereik reklámozására.
Puskás a
Conservatoire National Supérieur
de Musique et de Dance de Paris-n Hadady László
irányításával a Franciaországban elérhető legmagasabb szintű
kamarazenei diplomát szerezte meg. A szintén párizsi Conservatoire
National de Musique et de Dance
de Montreuil főiskola szaxofonművész-tanári
diplomáját szerezte meg Jean-Pierre Baraglioli
professzor irányításával. 2014-ben doktorált a Besztercebányai Egyetemen
(Akadémia Umení v Banskej Bystrici Fakulta Múzickyh Umení) Alexander Sztyepanovnál.
Mesterkurzusokat tartott Pozsonyban, Piacenzában,
Splitben, Antwerpenben és Japánban. A Budapest Saxophone
Quartettel 10 CD-je jelent meg eddig, állandó
kamarapartnerével, Váradi Judittal Saxon címmel
készítettek lemezt magyar zeneszerzők műveiből. Artisjus-díjas.
Váradi Judit zongoraművész,
egyetemi docens, közép- és felsőfokú tanulmányait Debrecenben végezte,
majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és az Eötvös Loránd
Tudományegyetemen zongora- és szolfézstanár, karvezető, korrepetitor,
illetve kulturális menedzser diplomát szerzett. 2010-ben nyerte el PhD
fokozatát a Jyväskylä-i Egyetemen, Finnországban.
Értekezése címe: Hogyan neveljünk értő közönséget a komolyzenének?
A
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán 1988 óta oktat, 2013 és 17 között dékánhelyettes. 2016 óta a Nagyváradi Partiumi Egyetem
óraadó tanára fő kutatási területén, a koncertpedagógiában. 2015 óta a
Humán Tudományok Doktori Iskola témavezetője és oktatója, hazai és
nemzetközi kutatások kutatásvezetője. 2000 óta a Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Kar és A Jövő
Művészetéért Alapítvány művészeti menedzsere. Az Ifjú
Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémia és a Kodály Zoltán Ifjúsági
Világzenekar művészeti igazgatója.
Kamarazenészként,
nemzetközi szakmai versenyek közreműködőjeként és kórusok
zongorakísérőjeként külföldön is sokat hangversenyezett (USA, Ausztria,
Belgium, Csehország, Dánia, Észt-, Finn-, Francia-, Lengyel-, Német-,
Olaszország, Románia, Spanyolország, Szlovákia,).
2010-ben
Artisjus díjat, 2019-ben Debrecen Kultúrájáért díjat kapott.
*Hollós
Máté ismertetője a TETRA CD műsorfüzetéhez készült.