MAGYAR ÖRÖKSÉG-DÍJ 2019
A Vujicsics Együttes több évtizedes délszláv
népzenei hagyományőrzése
Laudátor: Sebő Ferenc
A Vujicsics együttes a
táncházmozgalom kibontakozása idején, 1974 tavaszán alakult. Névadója az
1975-ben tragikusan elhunyt zeneszerző és népzenekutató, Vujicsics
Tihamér. Meghirdetett céljuk szűkebb környezetük, a Budapest környéki
települések – Szentendre, Pomáz, Csobánka, Budakalász – szerb népzenei
hagyományainak ápolása.
„Gyermekkoromba
fel sem fogtam – nyilatkozta a Borbély Mihály –, hogy milyen fantasztikus
környezet vett körül minket. Ahogy Sebő Ferencnek és Halmos Bélának a
messzi Székre kellett elmennie ahhoz, hogy megtalálják a zenei gyökereiket,
addig nekünk mindez helyben megvolt. Persze bennünket is a táncházmozgalom elindulása
érintett meg, azok az első felvételek, melyeket leadott a Magyar Rádió. De
kamaszkorunkban éppen ez a pomázi miliő volt az, ami meghatározta a
sorsunkat.”
A Kárpát-medence
sokszínű hagyományai már Bartók Bélát és Kodály Zoltánt és Lajtha Lászlót
is megindították. De ők is tapasztalhatták, hogy a nem mindig jó irányba
formálódó társadalom a még meglévő zenés szokásokat is negligálta, a
fejlődés gátjaként értékelte. A táncházas fiatalok érdeklődése
terelte vissza a közvélemény figyelmét e hagyományok értékére, igazolva ezzel
Kodály megállapításának helyességét, miszerint: „A néphagyomány nem töltötte be rendeltetését azzal, hogy a
nép zeneéletét ellátta. Köze van még az élethez, a mindnyájunk mai életéhez. …
Most a művelt rétegen a sor, hogy felkarolja, megőrizze, hogy élete
cselekvő része legyen.” Az e program szellemében fellépő városi
együttesek sorában a Vujicsics együttes különlegesen komplex programmal
jelentkezett.
Népzenekutatóink
már a kezdetekkor felfigyeltek a Kárpát medence népeinek folklórjában
meglévő összefüggésekre. Az egy-egy csoport őrizte lokális kultúra
nem önmagában való és saját magába roskadó hagyományanyag, hanem egy hajdan
közös nyelvezetnek az idők folyamán kialakult, különféle korszakoknak,
divatoknak lemaradt változata, amelyeknek összehasonlító vizsgálata a teljes
európai múlt zenei perspektíváit rajzolhatja ki. Bartók Béla erre törekedett
egész életében.
A Vujicsics Együttes a Kossuth-díj átvételekor a Parlamentben. A Vujicsics Együttes tagjai: Borbély Mihály, Brczán Miroszláv, Eredics
Áron, Eredics Gábor, Eredics Kálmán, Szendrődi Ferenc és Vizeli Balázs
(2014)
A Vujicsics
együttes egész eddigi tevékenységét ez a bartóki szemlélet hatotta át, amikor a
szerb zene elsajátítása után a dél-magyarországi horvátot is felvették
repertoárjukba, majd ezt követően az egész balkáni hagyományra is
kiterjesztették érdeklődésüket: Európa középkori hagyományait (körtáncait,
ütempáros, egyszólamú zenéjét) még élő módon őrző területeire.
Jelentős
erényük az is, hogy a népzene előadásában a klasszikus zene kiforrott
technikáját ötvözték annak autentikus ízeivel és ritmikájával. Tudjuk, hogy ez
a középkori örökség zeneileg maga is folyamatosan megújulni igyekszik, de
mindig a saját eszközeivel, megőrizve az ütempáros muzsikálás
szerkezeteit. A színpadi megjelenésnek ez a rafinált módja sok hívet szerzett a
klasszikus zene kedvelői közül is, ami nagyban hozzájárult a
felsőfokú népzeneoktatás meghonosításához.
Felfogásuk,
muzsikálásuk a legnemesebb magyar örökséget, a különbözőségek iránti
türelmet és múltunk tökéletes megismerését szorgalmazza, bizonyítva ezzel a
magyar kultúra nagyvonalúságát. Nemzetiséginek mondott zenéjük nem az etnikai
elkülönülést, hanem megismert közös történelmi hagyományok összeillesztését,
gazdagságának propagálását szolgálja. Gazdag programjukban a délszláv anyag
mellett görög, török, szlovák, magyar és még sváb zene is helyet kap, aminek
közreműködőként magam is tanúja vagyok.
____________________________
Sebő Ferenc Kossuth-díjas énekes,
gitáros, tekerőlantos, dalszerző,
népzenekutató, a Nemzet Művésze
Elhangzott a Magyar Örökség díjátadó ünnepségen
2019. június 22-én a Magyar Tudományos Akadémia I. emeleti Díszteremében (1051
Budapest, Széchenyi István tér 9.)