100 ÉVE SZÜLETETTEK
I.
BÁNTAINÉ
SIPOS ÉVA ZENEAKADÉMIAI TANÁR
1929. június 3.-2019. február 7.)
Bántainé Sipos Éva nyugalmazott
zeneakadémiai tanárnő: Szeretem az Eötvös utcát, a fákat, ahogy kinézek az
ablakon, a néhány barátomat itt Gyulán és szerte az országban, akik az én
szellemi családom.
•
Ön a gyermekkort, majd már felnőtt fejjel a háborút, a nagy változásokat
Gyulán élte meg. Milyen volt az akkori város, amelyben felnevelkedett és zenét
kezdett tanulni, tanítani?
• Az
én szülőföldem Erdély, Máramarosszigeten születtem, de őseim, a
Siposok, az Udvarhely megyei Nagysolymoson éltek. Édesapám jogász ember volt,
és Trianon után azt mondta, hogy ő egyszer esküdött a magyar koronára, nem
tesz még egy esküt, mert akkor egyiknek sincs értéke, bepakoltak egy vagonba,
és kijöttek ide. Gyula volt az „itthon”, az ébredés az életre. Maga a város, ha
most kell megfogalmaznom, nem is tipikus alföldi város. Sokkal több a fa,
több a zöld, itt minden együtt van, a házak között is még nagyon sok őrzi
a régebbi formákat, csak a hegyek hiányoznak. És hát a Körös, a folyópart, azok
az esték, úszások naplementében, a víz fölött repdeső szitakötők,
varázsos valami volt. A békéscsabai zeneiskolának működött itt egy fiókja,
amely rövidesen megszűnt, mert a zongoratanárnőt, Erdélyiné
Molnár Boriskát, aki nagyon jól képzett tanár volt, elhurcolták, és el is
pusztult. Mielőtt ez megtörtént volna – valamit sejthetett – mert magához
kérette a szülőket, és úgy rendelkezett, hogy ha ő nem lesz itt, akkor
hozzám adják a gyerekeket, mint legjobb növendékéhez. Ez körülbelül egybeesett
utolsó gimnáziumi éveimmel, tehát így csöppentem bele a zongoratanításba.
•
A kis gyulai zenei óvodától indult, és a Zeneakadémia nemzetközileg is ismert
tanáraként ment nyugdíjba. Milyen állomásai voltak annak a pályaívnek, amely
így fejeződött be?
• Elvégeztem
a Zeneakadémiát zongora főtanszakon, de a legkevésbé azt műveltem,
mert engem mindig nagyon érdekelt a nagy egész, a zene irodalma, a stílusai, a
struktúrája, hangulata, maguk, akik alkották. Kezdettől fogva tanítottam,
először Gyulán az óvodában, azután jött a Békés-tarhosi Zeneiskola, ahol
nyolcvan gyereket bíztak rám. Óriási lecke volt, és óriási lökést adott, mert
nekem ez lett a módszertantanárom, ott jöttem rá, hogy tanítványaim többet
tanulhatnak egymástól, mint tőlem. Szegeden, a Pedagógiai Főiskolán
azon vettem észre magam, hogy hetven végzős tanárjelölt hallgatónak
kellett zeneelméletről, zenetörténetről előadást tartanom, de ez
már más, komolyabb volt, mint Tarhoson a cseresznyefa alatt. Két év múlva
mentem Pécsre a Zenetanárképzőbe, itt jött a „zeneelmélet-őrület”,
mert nagy súllyal zeneelméleti órákat kaptam, ez lett később a szakmám.
Innen pályáztam meg a budapesti Zenekonzervatóriumban megüresedett állást, amit
el is nyertem. Sokfelé hívtak előadást tartani, Finnországba, Svájcba,
Portugáliába, Olaszországba, az USA-ba. Visszatekintve aktív korszakomra,
merő kísérletezésből állt az egész, mert sem pedagógiai végzettségem,
sem zeneelmélet módszertantanárom nem volt, mégis a Zeneakadémiától mentem
nyugdíjba, ahol zeneelmélet módszertant tanítottam zeneszerzés főtanszakos
hallgatóknak.
•
A szakmában úgy tartják nyilván, mint „legendás” zenetanárt, aki olyan száraz
tantárgyat, mint a metodika, nagy hatással tanított, külföldre hívták
kurzusokat tartani. Mi volt az a módszertan, amellyel ennyire eredményes tudott
lenni?
• A
zeneelméletnek nincs módszertana, nem hiszek a betűben, csak az élő
előadásban. Én olyan módszertant adtam, ami tulajdonképpen egy rendszer,
ami ráhúzható akármelyik zenei stílusra, tehát egy rendezési elv van benne.
Azzal, hogy nem használtam módszertankönyvet, azt is elő akartam segíteni,
hogy ne várjanak mindent a tanártól, hanem találjanak ki valamit maguktól is.
Ahogy a módszer fokozatosan kialakult, az olyan folyamat volt, amit nem tudok
fokról fokra elmondani, talán nem is volt mindig tudatos. Az egyik témám, az
úgynevezett zenei diktálás, írás, olvasás, ma is rémálma a növendékeknek. Egy
Kossuth-díjas tanár előadása előtt például, idegcsillapítót szedtek a
diákok. Éreztem, hogy nem jól csinálják, mert nem lehet az jó, amit mindenki
utál. Nálam ezt nagyon szerették, mert nem diktáltam, hanem azt mondtam, hogy a
hangzó élmény egy varázslat folytán látvánnyá változik. Amit hallottak, abból kép
lett, vagy amit képként láttak maguk előtt, azt átvarázsolták hanggá, meg
tudták szólaltatni. Ez valószínűleg akkor kezdődött, amikor
huszonnégy éves koromban azt mondtam a kis gyulai zeneóvodásaimnak, amikor a
Gólya, gólya gilicét tanultuk, hogy rajzoljanak le egy gólyát, vagy a
Katalinka, szállj el után rajzoltunk egy katicabogarat. Amikor tele volt a
tábla, akkor elénekeltem, elzongoráztam egy ilyen kis dalt, és mondtam, hogy
keresd meg a képét.
•
Az ilyen pálya azonban általában nem sima, az eredeti személyiségeknek mindig
akadnak irigyeik.
• De
mennyire! Erről a témáról országosan rengeteg előadást tartottam,
mert ez egy buktató téma a zenetanításban. Legalábbis az volt, mert ma már
nincs is igazából zenetanítás, legalábbis olyan, amilyent Kodály megálmodott.
Az Egri Pedagógiai Főiskolán például látványosan kivonultak a
módszertantanárok az előadásomról. A szakfelügyelők, a kollégák,
mindig azt mondták, hogy könnyű neked, mert csupa tehetséges növendéked
van, de ha a gyerek nem teljesített, akkor rossz tanár voltál. Ezt tapasztaltam
végig, de nem törődtem vele.
•
Annyi évtized után miért jött vissza Gyulára?
• A
„Konzi”-ban, az első módszertani órámon ott ültek ezek a borzas hajú
zsenik, hatalmas öntudattal és végigmértek, hogy mit is akarok ott. A zeneelméletre
fakultatívan lehetett jelentkezni, és amikor nyugdíjba mentem, akkor
negyvenketten iratkoztak be a különböző szakokról. Azt mondtam magamban,
hogy most vagyok a csúcson, de érzem, hogy belül mennyire fáradt vagyok, most
kell elmennem. Ekkor jöttem Gyulára, részben férjem, Bántai Vilmos fuvolaművész
akaratához igazodva, aki ezt sajnos már nem érhette meg. Neki, fővárosi
születésű lévén, Gyula volt a vidék, ahol rokonok élnek, ő
választotta ki ezt az Eötvös utcai lakást, mint csöndes helyet. Most szegény
nagyon csalódott lenne, mert az ablakot alig lehet kinyitni a forgalom miatt.
•
Évtizedekig oktatta a zenét, most, hogy nyugdíjas, milyen kapcsolatban van
vele? Kiknek a zenéjét hallgatja legszívesebben?
• Ami
a leglényegesebb: most lehetek igazán, a magam valójában zeneszerető,
zenében élő ember, mert az oktatás nem zavar ebben. A romantikus zene
távol áll tőlem, de túl vagyok Mozarton is, túl könnyű, túl
egyszerű. Mindenekelőtt Bachot szeretem, rajta kívül Palestrinát,
Monteverdit és Brahmsot. Persze sok mű van, amelyet kedvelek, bármelyik
szerzőtől, aki utat talál az ember lelkéhez: Händel, Vivaldi,
Telemann, a barokk szerzők, Corelli és a többiek. Akire azonban úgy néz
föl az ember, hogy nagyon-nagyon fel kell nyújtani a nyakat, az mégis Bach.
Bach zenéje egyszerűen fölrepíti az embert, olyan, mint egy ima. Nem régen
kaptam egy lemezt, amelyen egy fantasztikusan nehéz zongoramű, a Bach
Goldberg-variációk hangzik el, Glenn Gould, már nem élő
kanadai zongoraművész előadásában. Egy ideje ő foglalkoztat,
mert játéka olyan állapotba vezetett be, ahol a zene imádság és Isten közelébe
visz.
•
Úgy tudom, hogy itt egy kis társasági élet van Ön körül.
• Igen,
de nem hagyományos értelemben, azaz nem úgy, hogy kávézás közben az éppen jelen
nem levők magánéletét beszéljük meg. Szeretem az Eötvös utcát, a fákat,
ahogy kinézek az ablakon, a néhány barátomat itt Gyulán és szerte az országban,
akik az én szellemi családom. A szó nemes, szép értelmében nagyon sok kedves
ismerősöm van, ami még súrolja is a barátság fogalmát. Nem beszélve a
rokonokról, itt él egyetlen testvérem, Márki-Zayné Kató és
népes családja. Szellemi partnereim vannak, mint például Perlaki Attila vagy Illyésné
Edda, akivel zenéről és sok minden másról németül tudok beszélgetni.
Sok kedves barátnőm van, akikkel kedves dolog, esemény együtt lenni.
Harminc tanítványommal tartok állandó kapcsolatot, köztük gyulaiakkal,
mint Áchim Erzsike, büszkeségem Kertész Attila vagy Halmos Anikó,
aki a leghűségesebb. Sopronban él Szokolay Sanyi, akit 14 éves
korában kezdtem el tanítani, és azóta töretlen a kapcsolatunk. Meglátogatnak,
felkeresnek, de ebédet már nem főzök nekik, csak beszélgetünk.
100
éves
– Zenében élő ember Bántainé Sipos Éva: Egész életem
merő kísérletezésből
állt
(2010) (Kósa Ferenc, Gyulai Hírlap)
II.
FRÁTER GEDEON, AZ OPERAHÁZ KARMESTERE
(Budapest, 1919. április 16. – Budapest, 1998. november 16.)
Fráter Gedeon
Fráter Gedeon 1937 és 1940 között
a Nemzeti Zenedében Lajtha László (zeneszerezés), Ferencsik János (karmesterképző) és Hammerschlag János (orgona) növendéke
volt. Még tanulmányai idején, az 1938–39-es évadban szerződtette
korrepetitornak az Operaház. 1946-ban
vette feleségül Márkus László elvált édesanyját, s ezzel a pályakezdő
színművész nevelőapja lett. Mindvégig jó viszonyban volt a nála alig
nyolc évvel fiatalabb művésszel. Fráter Gedeon Márkus László színésszel
közös sírban nyugszik a Farkasréti temetőben [22–1–196].
Fráter Gedeon, felesége Fleischmann Margit és nevelt fia, Márkus László
színművész
(mutargy.com)
Fráter Gedeont 1948-ban vezető
korrepetitornak, 1950-ben karmesternek nevezték ki az Operaházban. Számos
dalmű mellett Kenessey
Jenővel az egész balett repertoárt vezényelték. Kenessey
1965-ös visszavonulása után a táncelőadások első számú dirigense
lett. Az Opera balett-tagozatának külföldi vendégszereplésein is Fráter volt az
előadások zenei vezetője. 1983-ban nyugalomba vonult.
III.
GÖNDÖCS JÓZSEF OPERAÉNEKES, KÉSŐBB AZ MZTSZ
MUNKATÁRSA (1919-2005) Egy
fiatalkori portré Göndöcs Józsefről Mejtusz: Az ifjú gárda című
operájában. A darafot 1953. december 20-án mutatták be a Magyar Állami
Operaházban Nádasdy Kálmán rendezésében. (A fotót Várkonyi László készítette /MTVA Sajtó- és
Fotóarchívum) Fehérgyarmaton
született 1919. október 27-én. Énekesi tanulmányait 1945 és 1951 között a
budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte, dr. Molnár
Imre és Jászó Györgyné növendékeként. Művészi pályáját a Magyar Rádió
Énekkarában kezdte (1950-51), majd 1951-től nyugalomba vonulásáig,
1985-ig a Magyar Állami Operaház magánénekese volt. Főbb szerepei:
Siegmund (Wagner: A walkür), Dmitrij (Muszorgszkij: Borisz Godunov) Andrej
(Muszorgszkij: Hovanscsina) Canio (Leoncavallo: Bajazzók), Alfred (J.
Strauss: A denevér). Nyugdíjasként hosszú
ideig volt a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének
munkatársa. Életének 87. évében, 2005. december 10-én hunyt el. A Művészeti
Szakszervezetek Szövetsége Fészek Klubbeli ülésén a Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszervezete vezető munkatársai között: Dr.
Gyimesi László, Muity Mária, Balázs Ibolya és Göndöcs József (1985 körül) A Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszervezete Városligeti fasorbeli központi irodájában
dr. Gyimesi László és dr. Dorogi Ákos társaságában
A munkában töltött napok utolsó
képei |
Bilicsi
Tivadar Hlatky László Göndöcs József - Üldözők kara – YouTube (1:51)
IV.
Huszár Klára operarendező,
dalszövegíró, műfordító
(Budapest, 1919. május
29. – Budapest, 2010. június
13.)
Huszár Klára (Forrás: Magyar Kodály Társaság)
1938-1942 között a Zeneművészeti Főiskola ének-zenetanár szakos
hallgatója volt. 1951-1956 között ugyanitt megszerezte az operarendező
képesítést, ekkor Oláh Gusztáv tanítványa
volt. 1947-1951 között a Magyar Rádió munkatársa volt, megszervezte
a zenei Rádióiskolát, a Dolgozók Zeneiskoláját. 1947-1951 között
gyermekoperákkal foglalkozott, valamint az ifjúsági osztály vezetője volt.
1951-ben kitették a Magyar Rádiótól; ekkor iratkozott be a
főiskolára. 1956-1979 között a Magyar Állami Operaház asszisztense, majd rendezője volt. Vendégszerepelt Pécsett, Németországban, Bécsben is.
1941-1971 között Devecseri Gábor (1917-1971)
költő volt a férje. Egy fia van, Devecseri János (1944-)
Színházi munkáiból:
Szerzőként
·
Mozart: Thamos, Egyiptom királya (1971) (rendező is)
Műfordítóként
·
Christoph Willibald Gluck: Iphigénia Taurisban (1957) (rendező is)
·
Menotti: A telefon
(1957, 1964, 1976) (rendező is)
·
Suchon: Örvény
(1959)
·
Leoš Janáček: Katja Kabanova
(1961)
·
Menotti:
Amélia bálba megy (1962)
·
Domenico Cimarosa: Titkos házasság (1963, 1977, 1981,
2002, 2004) (rendező is)
·
Gioachino Rossini: Hamupipőke (1965, 1981, 1987,
1989-1990, 2001)
·
Georg Friedrich Händel: Julius Caesar (1966)
·
Joseph Haydn: Ember a Holdon (1970)
(rendező is)
·
Rossini: A
török Itáliában (1976-1977) (rendező is)
·
Gaetano Donizetti: Vivát mama!/Éljen a mama! (1978,
1992)
·
Jacques Offenbach: Szökött szerelmesek (1979)
·
Kovách Andor: Medea (1981)
·
Friedrich von Flotow: Márta, avagy a richmondi vásár (1990)
Dalszövegíróként
·
Wilde: Bunbury (1959, 1968)
·
Wilde: Hazudj igazat! (1960, 1970)
·
Golebska: Repülj nóta, mazur nóta! (1979)
·
Drzic: Dundo Maroje (1979)
·
Plautus: A hetvenkedő katona (1979)
·
Rendezőként
·
Pergolesi:
Az úrhatnám szolgáló (1957)
·
Sztravinszkij:
A katona története (1958)
·
Láng István: Pathelin mester (1958)
·
Haydn: Aki
hűtlen, pórul jár (1959)
·
Farkas Ferenc: A bűvös szekrény (1960)
·
Ránki György: Pomádé király új ruhája (1961)
·
Devecseri Gábor: Odüsszeusz
szerelmei (1961, 1968, 1973)
·
Plautus:
Amphitruo (1962)
·
Delibes:
Lakmé (1964)
·
Plautus: Szamárvásár
(1966)
·
Balassi Bálint: Szép magyar komédia (1967)
·
Somlyó György: A bírák
könyvéből (1970)
·
Vas István: Római
rablás (1970)
·
Devecseri Gábor: Bikasirató
(1970)
·
Beethoven:
Fidelio (1971, 1974)
·
Mozart: A
varázsfuvola (1971, 1974-1975)
·
Babits Mihály: Laodameia (1971)
·
Babits Mihály: Jónás könyve (1971)
·
Petőfi Sándor: Az apostol (1972)
·
Weber: A
bűvös vadász (1975)
·
Verdi:
Traviata (1976)
·
Devecseri Gábor: A meztelen
istennő (1977)
·
Dittersdorf:
La contadina fedele (1978)
Filmjei:
·
Csalóka Péter (1979)
(zenei rendező)
·
Rossini: Hamupipőke (1991)
(műfordító)
Művei:
·
Operarendezés (1970)
·
Krisztinavárosi madrigál (2001)
V
V
V.
KALMÁR MÁRTON
ZENEELMÉLETTANÁR, KARNAGY, TANKÖNYVSZERKESZTŐ
KALMÁR
MÁRTON*
A
MUNKAKÖZÖSSÉGEK MUNKÁJÁRÓL
Zene az iskolában
Ebben a témakörben összesen kilenc
előadás hangzott el a konferencián.
Ezek között szerepel többek között a „Zenei
nevelés a magyar általános iskolába”", ”Zenei nevelés Hirosima
iskoláiban”, „Zenei nevelés Cleveland gyógypedagógiai iskoláiban” című.
A többi előadás még az esztétikai nevelésről, az iskolai zenekarok
munkáiról, a dzsessz oktatásáról, az új zeneművek iskolában történő
tanításáról és a magyar középiskola zenei neveléséről szóltak, melyeket
különböző országok képviselői exponáltak.
A „Zenei nevelés a magyar zenei általános
iskolában” téma előadója Friss Gábor volt. Ismertette az iskola
célkitűzéseit, óratervét. Kiemelte, hogy eme iskolában történő
zenetanulás többlet órája más (közismereti) órák minőségét nem
csökkentheti. Példákon bizonyította be (iskolája tanulóinak egy csoportja közreműködésével)
a relatív szolmizáció dó-váltásából eredő könnyebb kottaolvasás
elsajátítását. Hivatkozott arra a tantervi előírásra, hogy az iskolában
történő zenei nevelés gerincét a magyar népzene képezi. Népdalaink néhány
példáján mutatta be a modális sorok szolmizációs lehetőségeit.
Példákon ismertette a magyar népdal szerkezeti sajátságaiból adódó forma elemek
megtanításának – mint a formai gondolkodásra való nevelésnek – egyik módját. Az
előadó több éves tapasztalata alapján ismertette azokat az eredményeket,
melyeket tanulói a zenével való intenzívebb foglalkozással egy időben, más
tantárgyakban is elértek. Így: a tanulók számolási készsége fejlettebb. A zenei
ritmus szinte egész testüket átjárja. A ritmuselemek, s azoknak kombinációs
lehetőségei gyorsabb megértést, tisztább matematikai látást eredményeznek.
A ritmusdiktálás fejleszti a megfigyelő képességet, az emlékező és
utánzó készséget és a fantáziát. A halláskészség fejlődése kiváló alap a
nyelvtanuláshoz, a kottaírás a manuális készség fejlődését, a kézügyesség
megszerzését segíti elő. A közös éneklés, az egymáshoz való alkalmazkodás,
a kollektív felelősség gyorsabb kialakulását teszi lehetővé stb.
Ugyanakkor mindezek a képességek észrevétlenül fejlődnek ki az ének- és
zeneórák tantárgyi feladatának megvalósítása mellett úgy, hogy a zeneórák még a
kikapcsolódás és pihenés perceit jelentik a tanulók számára a többi tantárgyak
között.
Megállapítható, hogy az ének-zenei
tagozatú általános iskolák tanulmányi eredménye jobb a normál iskolákénál.
Végezetül néhány didaktikai eljárást
mutatott be tanulóival az emlékezet és a gondolkodás rugalmasságának
fejlesztésére, az előbbire visszhang-tapsolással, kánon tapsoltatásával és
énekléssel, az utóbbira a többszólamú karéneklés közbeni szólamcserékkel mutatva
meggyőző szemléletes példát.
Prof. Minoru Jamamoto (Hirosima, AN
egyetem, Japán) „Zenei nevelés Hirosima iskoláiban” címmel tartotta meg
előadását. Bevezetőjében meleg hangon köszönte meg azt a segítséget,
melyet a japán tanárok kaptak az ISME elmúlt évi 5. (tokiói) konferenciáján.
Elmondta, hogy Japánban. 6 osztályos elemi iskola van, melynek
első-második osztályában 3-3 óra, a III.-VI. osztályában 2-2 óra
használható fel a zenei nevelésre hetenként. A hat osztályos elemi iskolájukban
az énektanítás mindenütt hangszeres tanítással is kapcsolódik. Ezek a
hangszerek japán népi hangszerek (Mint tudjuk, minden iskolában megvan a teljes
Orff instrumentárium is!) A továbbiakban megjegyezte, hogy úgy
látják, a japáni hagyományos (klasszikus) zene nem a jövő zenéje számukra.
Minden erejükkel segítik a fiatal zeneszerzőket és pedagógusokat saját új
zenéjük megteremtésében.
Iskolai zenei nevelésük legfontosabb
célkitűzéseit a következőkben látják: Szeressék meg a gyermekek a
zenét, legyenek képesek azt értékelni, fejleszteniük kell a gyermekek zenei
alkotó tevékenységet, javítani kell a zenei ízlést stb. Mindezek érdekében a
gyermekeket valamely hangszeren is megtanítják játszani. Igen nehéz és
fáradságos munkát végeznek – mondja Jamamoto professzor – a japáni
pedagógusok a tehetséges gyermekek felkutatásában.
Az előadás folyamán hallottuk a
japáni gyermekek hangszeres játékát és a hirosimai iskolások kórus éneklését
is. Az előadást hangos film és színes felvételek egészítették ki.
Elisabeth Davies Kondorossy (Cleveland, Ohio,
USA), a clevelandi gyógypedagógiai iskolák zenei neveléséről beszélt.
Előadása elején azt fejtegette, hogy milyen hasznos szolgálatot tesz a
zenetanulás a testileg fogyatékos gyermekek nevelésében. A zene önbizalmat kelt,
sok esetben vigaszt jelent, elősegíti a szabadidő helyes
kihasználását.
A gyermekparalízisben megbetegedett és a
vak gyermekek zenei nevelését énekléssel és hangszerrel végzik. Türelmes,
kitartó munka nyomán meglépő eredmények születtek már. A clevelandi iskolákban
még a süket gyermekeket is nevelik zenére. E gyermekek képzését korábban
kezdik, hogy lépést tudjanak tartani később az ép hallásúakkal. A képzés
lehetőségeit arra a tényre építették – mondja Kondorossy asszony
–, hogy még a süket gyermek is hall valamit. A zenei hangokat színes gömbökkel
jelzik, amelyek különböző nagyságúak. A nagyság különbség a hangmagasság
jelzését szolgálja. A tanítás módszerére utalva elmondta, hogy a zenei hang
érzékelésére a színes gömb megjelenésével egy időben zongora hangot is
leütnek. Az ilyen módon való gyakori ismételgetés szín- és hangkombinációt hoz
létre, mely alapon később az egyik komponens felidézése a másik tudati
megjelenését vonja maga után.
Robert L. Cathey zeneigazgató (San
Francisco, Kalifornia, USA) „Fiatal zeneszerzők az amerikai
középiskolákban” címmel, a modern zene megértésének egyik módjáról számolt be.
Az amerikai Ford alapítvány kezdeményezésére és tervei szerint az ifjúság
számára modern zenét komponáltatnak fiatal, érdemes zeneszerzőkkel. Ennek
az elgondolásnak a megvalósítása történt Seatlle-ben (Washington)
1959-62-ig, ahová Michel White ifjú komponista került tanárnak. White
először az ifjúság zenei képességének vizsgálatával, zenei tevékenységének
megfigyelésével foglalkozott. Majd zenét szerzett az ifjúság számára. Személyes
irányításával és részvételével folyt a művek betanítása és előadása.
Rendkívül jó hatású és eredményes volt a zeneszerző és az interpretálók
ilyen bensőséges kapcsolata; igen hatékonyan segítette elő az ifjúság
zenei fejlődését, a modern zene megszerettetését és a sikeres
előadást.
J. Gembinszkája (Szovjetunió), a
moszkvai 112-es számú általános iskolában végzett zeneesztétikai
nevelésről számolt be.
Bevezetésképpen arról tájékoztatta
hallgatóságát, hogy a Szovjetunióban az esztétikai nevelés kérdéseit a
társadalom nagy figyelemmel kíséri. Sok nyilvános értekezleten vitatták meg az
általános iskolában folyó esztétikai nevelést. Az értekezletek tanúsága szerint
az egész iskolai életnek igényt és aktivitást kell támasztania a gyermekben az
esztétikum iránt. Az esztétikai nevelés egyik fontos tényezője a zenei
nevelés.
A Művészeti Nevelés Intézete mellett
működő Pedagógiai Laboratórium munkatársai az énektanárokkal együtt a
zenei nevelés tervszerűbb megvalósítására törekednek. Cél a jó hallás, a
kifejező tiszta éneklés és karéneklés, és a zenei fogékonyság
kifejlesztése. Már az alsó osztályokban – aktivizáló módszerekkel – arra
nevelik a tanulókat, hogy természetes szép hangon, tiszta intonációval és
természetes kifejezéssel énekeljenek, egyben uralkodni tudjanak a hang
erőssége és az egész kollektíva jóhangzása felett. Ebben a munkában nagy
szerepe van a tanulók kritikájának önmaguk tevékenységévei szemben.
Dr. Iván Polednak zenetudós (Prága)
előadásának címe: „Nem hagyományos zenei területek az alapfokú zenei
nevelés tananyagában”.
Érdekes, javaslatokkal teli előadását
azzal a megállapítással kezdte, hogy a tradicionális zenei nevelésben
részesülők nem képesek tájékozódni a modern népi muzsika területen, mert
az iskolai tananyag jelenlegi példái, a módszer és az iskola szervezete nem
alkalmasak a modern zeneoktatásához. Ifjúságunk a modern zenével lépten-nyomon,
spontánul találkozik. Azonban ez nem elég a modern zene megismeréséhez. A
modern zene tanítását szervezetten kell végezni, mint ahogyan ezt tettük és
tesszük a tradicionális zenével. Miután az oktatás folyamatában nincs mindenre
időnk, ne törekedjünk arra, hogy a tanulókat a zene minden területével
megismertessük, hanem csak a legfontosabbakkal.
Előadásában javaslatot tett a
korszerű zenetanítás fő témáira. Éspedig a következőkre. 1. a
klasszikus és romantikus zenének, mint alapnak a tanítására, 2. a jelenkori
zene és 3. a modern népi muzsika és az Európán kívüli zene tanítására. (Ez
utóbbin a dzsesszt értik.) Szerinte a dzsessz az európai és az Európán kívüli
népi zene közös produktuma. Evvel a zenével, ennek létezésével számolnunk kell.
Szorosan összefonódott ez a muzsika a modern népi zenével. Sajátságos hangja és
hatóereje van a dzsessznek.
Az előadás folyamán arról is
tájékozódhattunk, hogy a fenti zenetanítási programot a csehszlovák 1-9
osztályos általános iskolákban 1960/61-től már ki is próbálták, A 8.
osztályban a tradicionális népi zenével foglalkoznak, a 9. osztályban a tanított
zene több-kevesebb kapcsolatban van a dzsesszel, vagy a tanított anyag maga is
dzsessz. Ezt a tantervet nyilvánosan pozitíven fogadták, de az oktatók
felkészületlensége miatt a gyakorlati megvalósításban nehézségekkel
találkoznak. E nehézségek ellenére is úgy látják, hogy ez az út
célravezető lesz.
Dr. Polednak összefoglalójában
érintette a tánczene jelentőségét, mint az ifjúság zenei nevelésének egyik
mindennapos tényezőjét. Erre utalva szorgalmazta – az egyoldalúság
elkerülése érdekében – a zenei nevelés skálájának a tánczenével való
bővítését.
„Zene a magyar középiskolákban”
címmel Dobrai István tartott előadást. E témában
szóba került az iskolai esztétikai nevelés jelentősége és ezen belül az
ének-zene tantárgy szerepe. Ismertette az előadó a tantárgy célját,
feladatát, majd rátért az iskolai zenei foglalkozás formáira. (Éneklés –
karéneklés, zenehallgatás, aktív zenélés.) Ismertette a készülő új
gimnáziumi tanterv leglényegesebb vonásait, hangsúlyozva a zenei nevelésben
érvényre juttatandó zenei élmény fontosságát, mint az új ének-zenei tanterveink
egyik leglényegesebb követelményét. Foglalkozott továbbá az előadó a
gimnáziumi normál és ének-zene tagozatos óratervekkel. Végezetül örömmel
állapította meg, hogy ének-zenekari mozgalmunk a középiskolai aktív zenélés
nyomán nagy fejlődésnek indult. Ezt igazolja a sok ifjúsági együttes,
amelyek hazai bemutatókon, fesztiválokon, külföldi találkozókon és versenyeken
számottevő elismerést vívnak ki évről-évre.
Prof. dr. Hella Broock (Greiswald, NDK),
az új zeneművek vizsgálatának iskolai módszertanához adott jelentős
gondolatokat, Hangsúlyozta az új zene fontosságát a zenei nevelésben. Szerinte
nagyon szükséges, hogy az új muzsikát elemezzék is a tanulók. Keltsen az új
zene emóciókat, aktív élményekhez vezessen, mert csak így válik érthetővé.
Az új zenének a szocialista humanizmus szellemében kell nevelő hatásúnak
lennie.
E nevelői célok elérése érdekében
kell a zeneműveket kiválogatni, éspedig olyanokat, melyek tiszta érzés és
tiszta gondolati mondanivalót tartalmaznak, amelyek a valóságot sokrétűen,
emocionálisan tükrözik, és megvédenek az absztrakció zsákutcái ellen.
Lényegesnek tartja az előadó a zenei
befogadóképesség, és emlékezet fejlesztését és a tanulók reprodukáló
tehetségét.
A tanulók öntevékenysége azt jelenti, hogy
az első iskolai évtől kezdve improvizáló készségüket is fejleszteni
kell. „A modern zene befogadásához elő kell készíteni az ifjúságot –
mondotta az előadó. Ezért a tanítás folyamán a hagyományos ritmuselemeket,
dallami elemeket és harmonikus elemeket ki kell bővíteni a modern zene
irányába.”
A „Zene az iskolában” munkaközösség záró
vitáján szovjet, magyar, német, bolgár, francia, argentin, amerikai küldöttek
szólaltak fel. A vita részint a modern jó és rossz zene problémáját kutatta,
részben a modern zenének az iskolába való bevitele körül folyt. Egyes
hozzászólók hangsúlyoztak az iskolák jó, modern zeneanyaggal való ellátásának
fontosságát, melyhez az ISME segítségét kérik. Némely vélemények nem tesznek
különbséget régi és modern zene között, szerintük jó és rossz zene van csak, s
amennyiben a jó dzsessz ennek a feltételnek megfelel, szükséges annak tanítása.
Mások véleménye szerint nem való egyelőre az iskolába a dzsessz, abból
csak a ritmust és az improvizációt szabad felhasználni. Egon Kraus, az
ISME főtitkára a hozzászólások intervallumaiban az érintett kérdésekre
adott válaszában többek között arra is kitért, hogy az ISME 1953 óta
működésével azon fáradozik, hogy a nemzetek békében és megértésben
jöjjenek egyetértésre e kérdésekben, majd ígéretet tett az ISME által
ismeretterjesztő modern zenei lemezek kiadására.
E témakör munkaközösségének vezetője
dr. Karl D. Ernst (Hayward, Kalifornia, USA), a munkaközösség
záró vitáján a következőkben foglalta össze az előadások lényegét:
„Megállapítható, hogy különböző országokban, különböző szervek,
különböző módon irányítják a zeneoktatást. Egyes helyeken (pl.
Magyarországon) különleges iskolák is vannak. Sajnos, számos országból nem áll
rendelkezésünkre áttekinthető anyag”.
Ezután kitért a jó előadóművész
és jó pedagógus előnyös szintézisére, majd így folytatta: „Megállapítható,
hogy vannak nehézségek a zenének a közismereti iskolába való bevitelével
kapcsolatban. Általános probléma, ami eldöntésre vár: mi a leglényegesebb
tanítani való az iskolában?” Az elhangzott előadások nyomán
megállapítható, hogy a művészeteknek – s ezek között a
zenének is – nagy szerepet kell tulajdonítanunk az ember formálásában,
az ember nevelésében. Iskolai vonatkozásban is el kell döntenünk,
milyen zenét, milyen mértékben oktassunk, mivel a vélemények ebben a kérdésben
is, mint sok másban, igen különbözőek. Sokan vannak a zenepedagógusok
közül, akik csak a XIX. század zenéjével foglalkoznának legszívesebben, mások
meg éppen csak a népzenével.
A jelenlegi zene problematikájával
kapcsolatban megállapította, hogy világszerte sok pedagógus nem érti meg, vagy
idegenkedik a modern zene megismerésétől. Éppen ezért
az ISME-nek többet kellene tennie a jelenkori zeneoktatás
különböző módszereinek megismertetéséért. Hangsúlyozta, hogy a
zenepedagógusoknak a jelenkori zene problémájával és annak megértésével is
szükségszerűen foglalkozniuk kell. A dzsesszről szólva
kiemelte, hogy sokszor került szóba az előadások folyamán – nem mindig
egyforma megítélésben. Egyes előadók véleménye szerint úgy is túlteng a
dzsessz, tehát a vele való foglalkozás felesleges. Más előadók véleménye
szerint pedig, ki kell dolgozni a dzsessz megismerésének és
megítélésének programját.
(Parlando 1964/7.-8., 17.-21. p.)
VI.
Király Ernő zeneszerző, népzenekutató
(1919-2007)
Király Ernő
„A népdalt, hogy úgy mondjam, még az
anyatejjel szívtam magamba. Anyám dalos falusi lány lévén a városba, Szabadkára
kerülvén géphímzéssel kereste kenyerét, és a varrógép zakatolása mellett
éjjel-nappal énekelte a falujából, Pacsérról magával hozott népdalokat,
nótákat. Én, mint apró gyerek, figyelemmel hallgattam, és az élethez, a
munkához tartozónak véltem az éneklést, a dalt" – így emlékezett Király Ernő gyermekkorára és a zenével
kialakult kapcsolatának kezdeteire.
Saját erejéből tanult meg
gitáron, pisztonon és harmonikán játszani, hogy később ő maga is
megalkosson két új hangszert. Népi zene gyűjtései, kompozíciói,
folklórdolgozatai, zenekari és vokális kompozíció ma is rendszeresen hallhatók
a kortárs zenei fesztiválokon, valamint a hazai és nemzetközi
hangversenytermekben. A 20. század meghatározó zeneszerzője és népzenekutatója,
a Magyar Művészeti Akadémia posztumusz tiszteleti tagja idén lenne 100
éves.
Király Ernő 1919. március 16-án született
Szabadkán szegény munkáscsaládban. A gimnázium első osztályának elvégzése
után előbb kifutófiúként, majd kárpitos inasként dolgozott. Már
fiatalkorában megszerette a zenét, és miután a gitár-, piszton- és
harmonikajátékot nem oktattak a zeneiskolában, magánórákat pedig nehéz családi
körülményeiből fakadóan nem volt alkalma igénybe venni, egyedül képezte
magát. A háború lezárását követően befejezte zeneiskolai fúvós
tanulmányait, majd elvégezte a karvezetői szakot, ezután a szabadkai
városi zenekarban trombitásként, majd a Népszínházban kürtösként működött.
1954-től szerkesztette az Újvidéki Rádió magyar népzenei műsorát.
Népzenekutatói tevékenysége során a népi hangszerek gyűjtése mellett
magyar, szerb, ruszin és cigány dalokat és népi szokásokat is lejegyzett.
1979-ben forgatta Hét magyar ballada című, a magyar dallamkincsből
készült filmjét, megjelent hanglemezeinek száma meghaladja a húszat. Folklórral
kapcsolatos tanulmányait megjelentette a Vajdasági Múzeum, a Jugoszláviai
Folkloristák Szövetsége, a Hungarológiai Intézet, a Szerb Tudományos és
Művészeti Akadémia, és a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete
is.
(MMA)
VII.
Lehota Dezső hegedűművész, koncertmester, zenetanár
(Szeged, 1919. augusztus 7. – 2015. július 15.)
Zenei tanulmányait,
szülei ösztönzésére, Hódmezővásárhelyen kezdte meg, majd
a Szegedi Konzervatóriumban folytatta Budaházi-Fehér Miklós mentorsága alatt.
1934-ben az Országos Zenei Fesztiválon a zenei szekcióban Paganini: D-dúr
hegedűversenyével első díjat nyert. 1937-ben Budapesten megkapta a BM Szimfonikus
Zenekar koncertmesteri állását. Munkája mellett
beiratkozott a Zeneművészeti Főiskolára, ahol tanulmányait Katona Béla vezetésével folytatta.
1940-ben besorozták, a
Magyar Királyi Honvédség Szimfonikus Zenekarának tagjaként 1945-ben a Vörös
Hadsereg fogságába esett, négyévi fogságot szenvedett. 1950-ben tanulhatott
ismét Katona Bélánál a Zeneművészeti Főiskolán.
1955-ben
költözött Kaposvárra, ahol a Liszt Ferenc
Zeneiskola tanszékvezető tanári posztját nyerte el. A Liszt Ferenc
Zeneiskolában végzett munkája mellett a Kaposvári Tanítóképző
Főiskolán intézeti tanárként oktatott. Oktatói tevékenysége mellett a
kaposvári Csiky Gergely színházban koncertmesteri feladatokat is ellátott.
1958-ban lett a
Kaposvári Szimfonikus Zenekar vezetője és szólistája.
1967 februárjában
jelentkezett a Das Orchester folyóirat hirdetésére, melyben
koncertmesteri állást hirdettek a Pfälzische Philharmonie, Staatsorchester
Rheinland-Pfalz zenekarba (Bővebben de:Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz). Egyik legnagyobb
sikereként értékelte, hogy 48 éves kora ellenére sikeres felvételi anyagot
állított össze tizenhét pályázóval szemben.[2]
„Lévén, hogy a
pályázat feltételeinél jóval öregebb voltam, (a korhatár 35 év volt), az az
ötletem támadt, hogy a kötött felvételi anyagot kiegészítem és korengedményt
kérek. [...] Az állásért a vetélkedés óriási volt, azonban azt én kaptam meg.
[...] Mint később kiderült, a sikert Hacsaturján hegedűversenyének
köszönhettem.” – Részlet az önéletrajzból
1967 februárjától
1987-ig zenélt Kaposvárott.
Feleségével, Lehota /Gulyás/ Erzsébettel esküvői képükön (2001)
1982-től a
filharmonikusok mellett a Landesmusikakademie Rheinland-Pfalz tanára, illetve
tanszékvezetője volt, ahol zenekari karrierje befejezésekor (1987),
miniszteri külön engedéllyel
határozatlan időre folytathatta munkáját. Érdemei elismeréseként
felvehette a német állampolgárságot is.
1998 szeptemberében
vonult végleg nyugdíjba és költözött haza Magyarországra. 2001-től
haláláig boldog házasságban élt, felesége Lehota (Gulyás) Erzsébet (sz. 1945) 2015.
július 15-én, rövid betegséget követően elhunyt.
Néhány ismertebb
tanítványa:
·
ifj. Sánta Ferenc (1945-) cigányzenész, hegedűművész, a
Nemzeti Cigányzenekar vezetője. - Hétéves korától a Liszt Ferenc
Zeneiskola diákja, tizenhárom évesen már a szimfonikus zenekar tagja.
Később Pécsen folytatta tanulmányait.
·
Dinu
Hartwich (1964-) hegedűművész, kamarazenész - Németországban kapott
"átfogó hegedűoktatást" Lehota Dezsőtől, később
több zeneiskolában maga is tanított (illetve jelenleg is tanít).
·
Csupor László (1933-2008), fafúvós
művész, a Kaposvári Zeneiskola egyik korábbi igazgatója - Lehota
Dezső koncertmesterként figyelt fel rá, később segítette
tanulmányait.
VIII
VIII
VIII.
LUKÁCS
PÁL BRÁCSAMŰVÉSZ-TANÁR, REKTORHELYETTES
(Budapest, 1919. április 27. – Budapest, 1981. május 22.)
Hungarian violist Pal Lukacs portrait (30:09)
(Az MTV Lukács Pálról készült portréfilmjén
közreműködik Petri Endre (zongora), Nagy Vidor és Nagy Judit (brácsa). A
riporter: Vitray Tamás. Rendezte: Horváth Ádám, szerkesztő: Benczédi
Ágnes.
Zenei tanulmányait 1934 és 1943
között végezte a Zeneakadémián, a hegedű tanszakon Koncz János és Waldbauer
Imre, az ének szakon Walter Margit és Molnár Imre voltak a mesterei. 1946-ban lett a főiskola
tanára, egy évig éneket tanított, 1947-től pedig a brácsa főtanszak
vezetője lett. 1972-től rektorhelyettes, 1975-től ének
tanszékvezető volt. 1964 és 1978 között vendégprofesszor volt a Weimari
Nemzetközi Zenei Szemlén. Elnökségi tagja volt a Magyar Zeneművészek
Szövetségének. Tanári munkájával kapcsolatban nyilatkozta róla Erdélyi Miklós karmester: „…amikor tanított, tele volt derűvel,
az élet szeretetét, a szépségben való hitet, az optimizmust árasztotta
magából.” Tanítványa volt például Bársony László, Erdélyi Csaba,
Nagy Vidor, Németh Géza és Ormai Gábor.
Brácsaművészként 1936-tól
az Operaház zenekarának
tagja lett, 1947-től 1976-ig pedig az együttes szólóbrácsása volt.
1948-ban díjat nyert a genfi Nemzetközi Zenei Versenyen. Szólóban és
kamarazenekarban is sokat koncertezett Magyarországon és külföldön is.
Fellépett például a Bécsi zenei
hetek, a Prágai tavasz és a Velencei biennálé előadásain, Bulgáriában, Jugoszláviában, Olaszországban és Svájcban stb. Később számos
nemzetközi zenei verseny zsűrijébe is meghívták. Magyar és külföldi
zeneszerzők írtak számára darabokat. „Bartók, Walton, Dávid Gyula, Kadosa Pál, Stamitz, Christian Bach
brácsaversenyeinek nagyszerű előadásaira emlékszem. Nem volt
könnyű őt kísérni. Romantikus alkatú művész volt, a romantika
túlzásaitól nem volt mentes a játéka, de a természeti jelenségekhez hasonlóan,
ezek a túlzások is szervesen az egyéniségéből fakadtak” –
mondta róla szintén Erdélyi Miklós.
Művészetét rádió- és
hanglemezfelvételek sora őrizte meg (saját lemezeinek száma hat). „Már-már boszorkányos az, amit ő alig
egy arasznyi vonóhosszúságon véghez tud vinni: olyan bonyolult figurációkat,
amelyekről azt hinné az ember, hogy nagy erőfeszítés nélkül nem
végbevihető. S íme, leheletszerűen suhannak bele ezek is a
levegőbe. Úgy hegedül, mint amikor a gyermek karikázik, azzal a kedvvel,
könnyűséggel és mulatsággal. A német ezt úgy nevezi: Spielfreudigkeit” –
írta egy hangversenye kapcsán Füst Milán.
Emléktáblája egykori lakhelyén (Bp., VI. ker., Jókai utca 1.)
Brácsára írt műveket adott közre, zenei cikkeket
írt, zenepedagógiai előadásokat tartott, fontos munkája az 1960-ban
megjelent Fekvésváltó gyakorlatok
mélyhegedűre, felsőfokon.
Elismerései:
·
Kiváló Munkáért díj (1948)
·
Népköztársasági
Érdemérem arany fokozata (1950)
·
Érdemes művész (1952)
·
Kossuth-díj (1965)
·
Kiváló művész (1971)
*Forrás: Wikipédia