Kirándulás egy másik (zenei) dimenzióba
Tények és tapasztalatok a Moment’s Notice Trio „Creation” című
CD-jéhez
A tények
a Fazekas Gergelynek a CD-hez írott, „Teremtő erő” című
kísérőszövegéből származnak.
Időrendben
az első fontos dátum 2011. Ekkor jelent meg az az interjú, amelyben az
utóbbi évtizedek improvizációs zenéjének egyik legnagyobb hatású alakja, a
nagybőgővirtuóz Barre Phillips így nyilatkozott az improvizációról:
„Gyermekkoromban képes voltam olyan hangzó világot álmodni magam köré, amelyben
teljesen elvesztettem a nézőpontomat, fogalmam sem volt, hogy hol vagyok.
Mint amikor a gyerekek elképzelnek egy világot és azt mondják: ’Juhéééé, hol
vagy? Valahová máshová kerültél’. Számomra ilyen volt a hangok világa. A zenei
élmény azt jelenti, hogy az akusztikai térben megteremtünk magunk számára egy
világot, ahol együtt vagyunk. Mi játszunk, ti hallgatjátok, és mindannyian
ugyanabban a rezgésszámban működünk, egy sajátos hangulatba, vagy
pszichológiai állapotba kerülünk, amelyben minden a halláson keresztül
történik. Számomra itt nincs helye semmiféle intellektuális handabandának. Az
idegrendszer nyugalmi állapotba kerül. Csak a fülelő tudat létezik.”
A
következő fontos évszám 2015, a Chelsea Music Festival felkérése, amely
életre hívta a Moment’s Notice Triót. A koncertet betegsége miatt le kellett
mondani Barre Phillipsnek, s helyette ifj. Kurtág Györgyhöz és Gőz
Lászlóhoz beugrással Lukács Miklós csatlakozott. Aztán maradt ez a felállás, és
mondhatni, bejárták a világot (Los Angeles, Chicago, New York, Berlin,
Brüsszel, Párizs, Varsó, Peking, Belgrád, Szentpétervár, Moszkva).
A
harmadik dátum: 2017. október 20, a helyszín a Zeneakadémia Solti Terme. A
koncert rögzített anyagát tartalmazza a CD.
Fontos
információ a kísérőszövegben (hallás alapján aligha lehetne
„megállapítani”), hogy az elektronikus hangzásokért felelős ifj. Kurtág
György, a harsonaművész Gőz László és a cimbalomművész Lukács
Miklós – a trió immár hagyományos gyakorlatának megfelelően – úgy ment fel
a színpadra, hogy ott minden hang előzetes tervezés nélkül, az adott
pillanatban szülessen meg. Mindez Victor Máténak a harsonára és elektronikára
írott Viatrone című (1981-es) darabjának őskáosz-zenéjéből indul
ki, amelyet szinte észrevétlenül hagy el a trió, folytatva azt a teremtés-folyamatot,
amelyet a hét részre tagoltsággal is alátámasztva lát Fazekas Gergely.
Tudatosság
és (vélhetőleg megtervezett) véletlen állandó irizáló jelenlétét érezzük,
miközben „fülelő tudatunkat” működtetjük (követve Barre Phillips
útmutatóját). Jogosan hangsúlyozza zárójeles megjegyzésében Fazekas Gergely:
„fontos információ a hallgatónak: ez a lemez háttérzeneként nem működik”.
(Idekívánkozik az én zárójeles megjegyzésem: minden felvétel „kiszolgáltatott”,
kénytelen elszenvedni alkalmanként a figyelmetlen zenehallgatást, vagyis
háttérzenévé degradálódni – csak épp olyankor, épp a fülelő tudat, vagy ha
úgy tetszik, a tudatos fülelés híján elszáll mellettünk, anélkül, hogy érezhető
lenne a hatása. Vagyis, súlyozzuk pregnánsan, mire utalt Fazekas Gergely: ez a
zene akkor működik, ha nem háttérzeneként hallgatjuk (nyelvöltögető
hozzátétel: a nem-háttérzeneként való hallgatás voltaképp alapfeltétel ahhoz,
hogy az adott zene kifejthesse hatását, tehát, érdemben „vizsgázhasson”).
Evidenciáról
lévén szó, csak futólag történik említés a három muzsikus: tudatos művész.
Mégsem felesleges elidőzni ennél a ténynél, nehogy valaki félreérthesse a
szituációt. A gesztus, az előre eltervezés nélkül színpadra lépés, mint
olyan, utánozható – az eredmény azonban korántsem lesz még csak távolról sem
hasonlító, amennyiben a résztvevők nem rendelkeznek hasonló zenei
élményanyag-háttérrel. Hatalmas szókincs-készlettel, amelyből az adott pillanatban
szabadon (de nem véletlenül) válogathatnak, állandó-kölcsönös reflektív
kapcsolatban partnereikkel.
Nagyon
fontosnak tartom Fazekas Gergely következő gondolattársítását: „Hogy a
teremtés során Isten improvizált-e, vagy előre meghatározott tervet
követett, annak eldöntését a teológusokra bízhatjuk, ugyanakkor a végeredmény
szempontjából nincs igazán jelentősége. Az számít, hogy mi jött létre, nem
az, hogy miként. Ami általában véve a zenére is igaz: a befogadó szempontjából
lényegtelen, hogy amit hallunk, hosszas, tudatos kompozíciós munka eredménye,
vagy a pillanat varázsának szülötte. A teremtéstörténet ugyanis minden zene
létrejöttekor újra lejátszódik: a semmiből, a rendezetlen ürességből
egyszerre hangok válnak ki, az örökkévalóságból határozott időtartamot vág
ki a ritmus, a káosz élettel és értelemmel telik meg.”
A Solti
Terem hallgatóságának „fülelő tudata” a hét részt tapsokkal tagolta, a
második részt követően (csaknem fél óra elteltével), valamint a hatodik
rész után (szinte spontán reakcióként a hallott zenei fokozásra). Ott és akkor
látványelemekkel is gazdagodott a közönség, a hang-reagens vetítésből egy
villanásnyi ízelítőt ad a kísérőfüzet. Legfeljebb csak az tudná
megválaszolni a kérdést, aki élőben is és felvételen is hallotta ezt a
Teremtés-történetet, hogy mikor „könnyebb” a „fülelő tudat” feladata;
erősíti-e érdemben a látvány a hallás-élményt, avagy épp
ellenkezőleg, arra készteti a közönséget, hogy figyelmét megossza a
kétféle érzékszervi tapasztalatok között, s ily módon a látvány-élmény csökkenti
a hallgatás intenzitását.
Mert
érdemes „aktivizálni” a hallgatói figyelmet, hiszen gesztusokban, fordulatokban
évezrednyi zenei emlék és tapasztalat megannyi emlék-csírája sejlik fel. És az
is érdekes, ahogyan spontán módon reflektálnak egymásra a hangszínek, megannyi
dialógus-kommentár-reflexió mozzanattal téve sokdimenzióssá az elektronika
gazdag lehetőségtárát kiaknázó produkciót. Az improvizációt, amelyet a
rögzítésnek köszönhető ismételt újrahallgatások során mindinkább
kompozícióként fogunk beemelni zenei világunkba.
Fittler Katalin