Szerethető kortárs-zene
Eötvös Péter négy zenekari
kompozíciójának CD-felvételéről (Gliding – BMC CD 284)
„A
szeretet mértéke a ráfordított idő” – első olvasásra megjegyeztem, s azóta sem tévesztem szem elől ezt a mondást. És talán
nem járok rossz nyomon, ha összefüggésbe hozom az ismétlés elméletével
(amelyről Pernye András írt örökérvényű tanulmányt). A
népszerűségnek, a slágerré-válásnak illetve a komolyzenei örökzölddé
minősülésnek is alapkritériuma a sokszori újrahallgatás, ami voltaképp nem
más, mint a „ráfordított idő” megsokszorozása. A többszöri meghallgatás
érthető módon műismeretet eredményez, vagyis egyes mozzanatokra való
ráismerést, ami nyilvánvalóan örömforrás. A mind többszöri meghallgatás során
beépül az emlékezetbe a mű struktúrája, ami egyrészt biztosítja a
tájékozódást a kompozícióban, másrészt mind tudatosabbá válnak a
ráismerés-lehetőségek.
Rövid
darab esetében az újrahallgatások akár egyvégtében is követhetik egymást
(emlékszem, amikor zenetörténet-órán Dukay Barnabás Rondino, amely a Szívhez szól című rövid darabját
tettem fel különösebb kommentár nélkül, a meglepetés erejével hatott, s azt a
hatást váltotta ki, hogy az egész évfolyam egy emberként kérte ismételt –
többször ismételt – meghallgatását). Terjedelmes művek esetében már az is
jelzés-értékű, ha valaki tervezi az újrahallgatást (Wagner esetében is
működik ez a sajátos matematika – a többszöri újrahallgatás rajongás,
már-már zenei „függőséget” okoz).
Elöljáróban
azért tartottam szükségesnek ezeket megemlíteni, mert az Eötvös Péter négy
zenekari művét tartalmazó CD azok közé a kortárs-hallgatnivalók közé
tartozik, amelyek könnyen előhívják az ismételt meghallgatás gyakorlatát.
Eötvös Péter (BMC)
A címet
(magyarul repülés, siklórepülés) a nyitószám címéből kölcsönözte a felvétel.
Az idegen nyelvű címekhez az ismertető ad eligazítást. A program nyitó száma Az éven sikló sas, azt követi a Jet Stream („A ’futóáramlás’ (jet stream) kifejezés egy meteorológiai jelenségre utal, a
szűk keresztmetszetben összpontosuló, nagy sebességű vízszintes
légáramlási zónákra.”). A folytatás: a háromtételes A
névtelen áldozatoknak, a befejező szám címét pedig aligha kell magyarra
fordítani: Dialog mit Mozart.
Egyaránt
érdemes „felkészülten”, tehát a műsorismertető elolvasását
követően ismerkedni a műsorral, avagy in
medias res, mindennemű információ nélkül, rögtön a darabokkal ismerkedni
(ez utóbbi talán aktívabb zenei figyelmet tud mozgósítani). Izgalmas felfedezni
a szerzői nyelv azonosságát a különböző kompozíciókban! És
megunhatatlanul rácsodálkozni arra a szakmai tudásra, amely lehetővé teszi
a hangszínek „szókincsének” végtelenségét! Kottából követve minden bizonnyal a
struktúrák komplexitása keltene elismerést, az aprólékosan
megtervezett-kidolgozott részletek – de jó lelkiismerettel lemondhatunk
erről (miként történeti zenéknél is a nagyközönség), hogy koncentráltan
követhessük a nagyformákat. Rögtön hozzátenném: a nyitott-szívű
érdeklődő számára meglepően problémamentes a művekkel való
kapcsolatteremtés.
Keletkezési
sorrendjüket tekintve, legkorábbi a Jet Stream című trombitaverseny, amelynek megírására Karlheinz Stockhausen
trombitaművész-fiának, Markusnak az előadóművészete inspirálta a szerzőt. A
briliáns szólóknak helyet adó, concertáló mű,
amelyben áttételesen jazz-hatások is érvényesülnek, a 2002-es év terméke. Az
egy évtizeddel később a Baszk Nemzeti Zenekar megrendelésére komponált
műben (Az égen sikló sas) a népzene atmoszférája érződik. És miközben
„tételesen” kimutathatóak a ritmikus baszk népzene jellegzetességei, a magyar –
s talán nem csak a magyar – hallgatóban további népzenei emlékrétegek is
felbukkannak, vágyódó/elvágyódó erdélyi népdal-intonációk, sohasem idézetként,
de a zenei anyanyelv szókincskészletének alapvető gesztusaiként. Furcsa
elképzelni, hogy az ugyancsak megrendelésre készült Dialog
mit Mozart: átirat. Alapjául a 2013-14 telén cimbalom- vagy marimbaszólóra
és kamaraegyüttesre készült „da capo” szolgált (ott a
cimbalomművész Lukács Miklós játéka szolgált inspiráló forrásul). A concertáló elv mindhárom művet áthatja, a textúrát
illetően akár versenyműbeli szóló-tutti, akár pedig a concerto
grossók dialógus-technikáját illetően.
Kortársművek
ismertetőiben szokatlan módon, Fazekas Gergely veszi a bátorságot, hogy megkülönböztetett
rangúként értékelje a terjedelmét tekintve is legjelentősebb művet,
amely „a négy legnagyobb olasz szimfonikus zenekar” közös felkérésére
született, s került bemutatásra 2016-ban a milánói Scalában. A
névtelen áldozatoknak címet viselő mű – ha úgy tetszik, sajátos
program-szimfónia – esetében a szerző, aki „akkor is operaszerző, ha
más műfajban komponál”, összekapcsolja a zenei és zenén kívüli
mozzanatokat: „Művem azoknak az arab és afrikai embereknek az emlékére
íródott, akik akaratukon kívül túlzsúfolt hajókra kapaszkodtak fel abban a reményben,
hogy majd egy boldogabb világba érkezhetnek, de az olasz partok elérése
előtt elsüllyedtek a nyílt tengeren, A kompozíciós munka során rendkívül
éles képeket láttam magam előtt: nemcsak az egyes emberek arcát, hanem
azokat a sűrű embertömegeket is, akik
ezeken a lélekvesztőkön utaztak összezsúfolódva. Ezek a képek váltak
zenévé a szóló hangszerek lágy dallamaiban és a súlyos hangtömegeket megmozgató
zenekari tuttikban.”
Zenetörténeti
formai sémák megannyi egyénített verzióját halljuk, gazdag stiláris szókincs
birtokában – láttató és elgondolkoztató programokat kínálva.
A négy
művet a Frankfurti Rádió Szimfonikus Zenekara játssza, a trombitaverseny
szólistája a svéd Hĺkan Hardenberger.
A felvétel dirigense a szerző – ami önmagában is szavatolja, hogy
etalonnak tekinthető, bizton egyenlőségjelet tehetünk a kompozíciók
és hangzó alakjuk közé.
Fittler Katalin