Életút a folklór szavaival
Galambos
Tibor a néptánc-mozgalom emlékezeti koreográfiájáról
Se könnyebb, se nehezebb
publicistai feladat nincs, mint egy összefoglaló, hátratekintő,
én-vallomásos kézikönyvet ismertetni, mely a szerzői személyiség szinte minden
jegyét hordozza (kivagyiságtól az indokolatlan szerénységig, sikertől a
dokumentációkig, fotóktól a vallomásokig, újságcikkektől a plakátokig
nagyjából az összes elérhetőt), „…Történetek,
közel 300 dokumentáció és fotó publikálása egy kornak és eseményeknek
cselekvő tanújaként…” előhanggal. Ilyen és ekkora vállalás
tornyosul Galambos Tibor vállára, midőn Magam járom… Élet- és korrajzom címen összefogja, áttekinti,
megeleveníti táncos életművét. A Magyar Táncművészeti Egyetem
kiadványa (A magyar táncművészet nagyjai sorozat 8. kötete, sorozatszerkesztő
Bolvári-Takács Gábor. MTE, Budapest, 2019., 304 oldal), mely kiállításában is
méltó a Névhez, a személyiséghez, a kiadóhoz, voltaképpen a kéziratos
jelzetektől a világi plakátokig, a legnevesebb magyar fotográfusok képeiig
(Korniss Péter, Reismann Mariann, Farkas Tamás, Eifert János, Mezey Béla és
számos más társuk több vagy kevesebb anyagáig) lényegében mindent tartalmaz,
ami egy ambiciózus élet „a mérlegelés igénye”, a világban volt dolgunk és
teremtett értékeink „összegzett továbbadásához” szükséges és elegendő,
„hivatásbeli és erkölcsi kötelességet” tükröző summázat lehet. A
szerzői vallomás röviden úgy foglalja kulcsmondatba e kínálatot: „Saját erőből, buktatókon hogyan
tud valaki átvergődni: a tehetséggel és életenergiákkal rendelkezőket
még inkább megviselik, de hivatásukat fel nem adják”…
Mármost, a fentiek tükrében, mint
afféle „balettos próbateremben”, ahol folytonosan az Én, a mozdulat, a
kifejezés, a Többiek, a ritmus, a gesztus-kifejezte Énség honol (visszfényekkel
és képzetekkel, a test formanyelvével és a lendület tájszótárával, a végenincs
kitartás elszántságával és a siker derűjével), e kötet nemcsak az „önmaga”
körül forgást igazolja, illusztrálja és bizonyítja, hanem épp azt az egyetemes
formanyelvet, amilyen a zene is, a test és a gesztusok muzsikája, a hatás és a
mutatós eredményesség összhangja, a közlés szentsége által. Nem szakrális zene
ez, de oly „áldozat” a tündöklés élfényében, ami nem jut minden zenekari
árokban ülőnek, sőt színpadi ünnepeltnek sem. Galambos (szerkesztő-társai,
Jálics Kinga interjú-portré-készítő, Horváth Krisztina, Török Jolán,
Máriáss Mihály, Farkas Petra és többen mások segítségével) végül is ha önképet,
a küzdelmes életút fordulatait gyűjti egybe végtelen aprólékossággal, s ha
a címlapon egymaga szerepel is magabiztos tánclépéssel, egyhamar
felmérhetően sosem is volt igazán egyedül. Már a kötet előzékén
körbe-karéjba fogva látható röppenő leányok és toppanó ifjak
gyűrűjében, s fotók meg programképek százain szerepel vietnámi,
szöuli, mallorcai, koreai, cirkuszi, legénybúcsúztató, kamaratáncos,
gyöngyösbokrétás, Honvédos, Vasas, Vadrózsás, Táncfórumos, Interbalettes,
Budapest Táncegyütteses és további több tucatnyi közös attrakció fókuszpontjában
is. Korántsem áll a kötetcím (Magam járom), hisz nemcsak járta, de késztette
is, mintegy hetven-nyolcvan koreográfiáját föl is sorolja, szó kerül a maga
készítette táncfilmekről is, s a kötet hátsó borítóképe Ady Endre – Kodály
Zoltán – Galambos Tibor Fölszállott a
páva szituációjából kiragadott búcsúképpel szárnyal tovább az újabb
nemzedékek felé…
Galambos
Tibor (erkel-folklor.gportal.hu)
Fölösleges persze a látszólag
értetlen „kritika”, hiszen a „magam járom” nem az elhagyatott lélek panasza,
hanem tánctechnikai-tánctudományi fogalom: a „magam járom megnevezés néptánc-szó,
mellyel az egyéni, szólisztikus megjelenést, megmutatkozást kívánták jelölni,
hangsúlyozni, s talán ez a ’magam útját járom’ jellemző rám is” – írja a
bevezető oldalakon. E vándorút egyes állomásai a kötet hat tematikus
fejezetében vezetik az olvasót a családi gyermek- és diákkor, az úti élmények,
a koreográfia útja, a táncos közélet vitele, az elődök-kortársak-mesterek
partner-képtára és a Fészek Művészklub vitelének negyven éves etapjait
követve, amit egy második részként megnevezhető „Függelék” követ, ebben
pedig szakdolgozattól, zeneelméleti, összművészeti, közéleti párbeszédben
megtestesülő munkásság ismertetése tölti ki a tudásteret. Az „öntevékeny
néptáncmozgalom” fogalmi köre és alkalmazási megoldásai épp annyira áthatják
Galambos életútját, mint a testvérmúzsák iránti alázat, elköteleződés, a
rokonság vállalása, az attrakció közösségének teljessége. Érdemes észrevenni,
hogy a hátsó előzék portréfotói között az utóbbi ötven év legnevesebb
előadóművészei, elméleti szakemberei, zenészei, jeles személyiségei,
színészei, politikusai, kultúrateremtő ikonjai és tekintélyei szerepelnek
mintegy 130 felvételen – a „magam” útja tehát nemcsak nem magányos, hanem
mindig is közös volt, kollektív, közösségi, együttes és kölcsönös.
A kötet anyagának végül is
mintegy szerzői összefoglalása így hangzik a hátoldali szöveg révén: „Egy nemzet hagyományainak, a gyökerek
természetének és sajátosságainak ismeretei nélkülözhetetlenek a progresszív
életvitelhez. Így a felismerni vélt, választott alkotói utam megtételéhez is a
nemzeti múltunkat, megélt történelmünket, népünk mentalitását népművészetünk
is igen gazdagon őrizte meg a ma élő alkotók számára. Mindezek
tudatában tevékenységemben az általam megélt korról kívántam (és szeretnék a
jövőben is) a néptánc anyanyelvén fogalmazott mondanivalót közvetíteni a
szélesebb értelemben vett kortársaimnak, és jelet hagyni érzéseinkről a
jövő számára”.
Kívánjuk, s látva látszik is, ez
sikerülni fog Galambos Tibornak.
A.Gergely
András
Függelék:
https://www.libri.hu/konyv/Magam-jarom-elet-es-korrajzom.html
Galambos
Tibor születésnapi üzenete (Fidelio, 2011, 09.16.)
https://fidelio.hu/tanc/galamusorral-koszontik-galambos-tibort-80-szuletesnapjan-75124.html