Búcsú Kocsár
Miklóstól
(1933-2019)
Kocsár Miklós a Magyar Érdemrend középkeresztjének átvételekor a
Pesti Vigadóban (2014) (MMA.hu)
Kedves Tanár Úr!
Soha nem szólítottalak így, hiszen nem
adatott meg, hogy a Bartók Konziban a tanítványod
legyek. De növendékeidtől ismerem azt az alapos módszert, amellyel a
képlékeny középiskolás életkorban elindítottad őket a mesterség
grádicsain. Abban az időszakban keletkezik már az emberben homályos ihlet,
de nincs még szakmai készültsége annak megfelelő kezelésére. Te
megtanítottad a diákjaidat azokra az alapokra, amelyekre azután biztosan
tudhattak építkezni.
Azért szólítottalak most az életben
először Tanár úrnak, mert úgy látom, valamennyien, akik a zeneszerzői
pályán lépdelünk, tanulhatunk a műveidből. Ugyanis az, amit az imént
pedagógiádról felidéztem, a saját zeneszerzői munkádat is jellemzi.
Amiként műveidnek mindig a formáját teremtetted meg először, s a
biztos keretek közé hívtad meg az ihletet, hogy az megtöltse a formát a megfelelő
zenei anyagokkal. Ebből mesterművek születtek, s ha itt most nem
részletezhetem is gazdag életművedet, a szólóktól, duóktól a
kamarakíséretes fúvós concertókon át a szimfonikus kompozíciókig, vonós
versenyművekig és Az éjszaka képei oratóriumig ugyanez a munkamódszer, a
biztos szakmaiság és az ihlet termékeny kettőssége jellemezte munkásságodat.
Az ember azt gondolná, aki így dolgozik, könnyű kézzel teszi. De társam,
Virág Emese zongoráján nemegyszer láttam, hogy még a bemutató napján is
gyakorta küldtél az előadóknak változtatásokat az új darabban, az utolsó
pillanatig foglalkoztatott a kompozíció, dolgoztál rajta, tehát nem könnyű
volt a kéz, hanem a „mesterség” igényétől szárnyaló. Két műfajt ki
kell emelnem, mert azokban lírikus mivoltod remekelt: a dalt és a kórust. A
világ nagy részén először a karműveid révén váltál ismertté, s valaki
tán azt gondolhatná, rád lehetne erőltetni a kórusszerző „bélyegét”. De
ez nem így van. Nem egyszerűen sok és jó kórusművet írtál, hanem
valami újat teremtettél. Sok nemzedéktársad – érthetően – a kodályi-bárdosi alapokról indulván e mesterek hatása alatt fejtette
ki működését, néhányan a későbbiek közül pedig valamely külföldi
minta követése révén tudtak csak elszakadni e gyökerektől. Te a magyar
prozódia sértetlenségét és természetességét megőrizve olyan kórushangot
tudtál teremteni, amilyet senki más, s olyan egyedi jelenséggé váltál, amit ma
is, folyamatosan csodálhatunk. S csodálnak is sokan: nem szorultál a haza
határai közé, világszerte éneklik műveidet, Japánban még kórusversenyt is
elneveztek rólad, kultusza van kórusrepertoárodnak az amatőrök által is könnyebben
elérhető, egyszerűbben énekelhető darabjaidtól a már inkább
hivatásosba hajló kórusokat megcélzó alkotásaidig.
Nem folytathatom életműved
értékelését, mert még hangot szeretnék adni örömömnek, hogy az elmúlt közel
négy évtized zenei életében a közeledben lehettem. 1986-ban a Magyar
Zeneművészek Szövetsége Zeneszerző Szakosztályát vezetted, s én
válhattam a helyetteseddé. Nagyon szép emlékeket őrzök ebből, miként
abból is, hogy jó barátod, közeli pályatársad, Vántus
István halála után, amikor Szegeden megalapítottuk a Vántus
István Társaságot, annak tiszteletbeli elnöki szerepét vállaltad, s ott elnökösködhettem melletted. Ez mutatja, milyen fontos volt
neked az emlékőrzés, emlékápolás.
Mostantól fontos nekünk a te emléked
őrzése is. Azzal búcsúzom hát: a tested nyugodjék békében, de a szellemed
minket ne hagyjon nyugodni!
Hollós Máté
A Farkasréti temetőben 2019. szeptember 20-án
elhangzott beszéd szerkesztett változata.