Konferencia Bárdos Lajos születésének 120.
évfordulójára
Bárdos Lajos, a XX.
század jelentős zeneszerzője, a zeneelmélet és a zenetudomány
meghatározó személyisége 120 évvel ezelőtt született. Az évforduló
alkalmából a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és
Módszertani Kutatóintézete tudományos konferenciát rendezett szeptember 18-án a
Pesti Vigadóban. Bárdos Lajost, aki számos zenei szakterület mestere volt, szívvel-lélekkel
dolgozó, másokat is magával ragadó karizmatikus tanárként ismerték. Az ülésszak
kitűzött célja volt megidézni azt a szellemiséget, amely a sokoldalú,
alkotó művészt jellemezte, hiszen megalapozott, több oldalról is
alátámasztott okfejtései még mindig nincsenek maradéktalanul a diákok és a
tanárok előtt.
Kocsis
Miklós köszöntője
Az egybegyűlteket Kocsis Miklós, a Magyar Művészeti
Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója
köszöntötte.
Bárdos Lajos gyermekei: Bárdos Ágota, Bárdos Imre és Bárdos Ágota
Külön köszöntötte Bárdos Lajos gyermekeit Bárdos
Ágotát, Bárdos Beátát és Bárdos Imrét, akik személyesen is megtisztelték
jelenlétükkel a konferenciát. Beszédében kihangsúlyozta Bárdos Lajos rendkívül
sokszínű személyiségét, akinek tevékenysége érdemes lenne arra, hogy
kiemeltebb helyet foglaljon el a magyar művelődés történetében és a
köztudatban.
Brückner Huba
Első előadóként Brückner Huba professor emeritust, a Fulbright Comission alapító
igazgatóját hallgathatták meg a jelenlévők, aki Bárdos Lajos életét és
munkásságát foglalta össze, rávilágítva ezzel személyes kapcsolatára a
zeneszerzővel. Elmondása szerint Bárdos Lajos a 101 magyar népdal
gyűjtemény kiadásával nem csak a cserkészek körében, de az egész magyar
ének- és zeneoktatás terén megalapozta a népdalkultúra terjedését.
B. Horváth Andrea
B. Horváth Andrea zenepedagógus, a Kodály Kórus karnagya előadásának címében Kodály
Zoltánt idézte: „Az ének szebbé teszi az életet, az éneklők másokét is.”
Véleménye szerint ez a gondolat az, amellyel leginkább
érzékeltethetjük Bárdos Lajos zenei munkásságának lényegét, akinek kora
ifjúságától a mindennapok részét képezte az éneklés, az éneklő közösségek
megteremtése. Az előadó bemutatta az ennek
jegyében megalakult Magyar Kórus Lap- és Zeneműkiadót, az Énekszó
folyóiratot, valamint az Éneklő Ifjúság zenei mozgalmat,
amely a mai napig is él.
Döbrössy János
Döbrössy János, az ELTE Tanító- és
Óvóképző Karának tanszékvezető egyetemi docense a Bárdos Lajos és
testvére, Deák-Bárdos György élete és munkássága
között vonható párhuzamokat vizsgálta. Mint azt hangsúlyozta, zeneszerzői
és karnagyi pályájukon is sok hasonlóságot találhatunk, de legfőbb közös
jellemzőjük közvetlenül és közvetve az éneklésbe vitt élet.
Előadásából kiderült, hogy mindketten olyan élettel és értékes zenével
töltötték meg óráikat a legalsótól a legfelsőbb szintig, amely önmagában
is felkeltette a diákok érdeklődését.
Kollár Éva
Kollár Éva, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a
Budapesti Monteverdi Kórus alapító karnagya, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem habilitált tanszékvezető egyetemi tanára felelevenítette Bárdos
Lajos 1986-os látogatását a Budapesti Monteverdi Kórus felkészülési próbáján,
amikor is az előadó személyesen találkozhatott a zeneszerzővel. Ebben
a két órában igaz barátot ismerhetett meg: elmondása
szerint a páratlan humorérzékű Bárdos Lajosnak négy varázslatos arca
rajzolódott ki, mindenhez volt hozzáfűzni valója, minden pozitívumot
észrevett és megdicsért, ezáltal életre szóló tanítást, élményt kaphattak
tőle. Gondolatait, tanácsait máig őrzik, és
boldogan adják tovább azokat a jövő énekeseinek és karvezetőinek.
Az előadást
a kóruspróbán készült eredeti hangfelvételek tették érzékletessé.
Fehér Anikó
Fehér Anikó népzenekutató,
karnagy, a Magyar Művészeti Akadémia
Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének tudományos
főmunkatársa beszédében azt vizsgálta, hogyan
juthatunk el a klasszikus zenétől a népzene műfajáig. Mindenekelőtt Kodály Zoltán gondolatát idézte, aki szerint „a
népdalhoz a legrövidebb út a zenei műveltségen keresztül vezet”.
Álláspontja szerint ez a mondat alapvetően meghatározhatja a magyar
népzeneelmélet tanításának módszertanát, ugyanis klasszikus zenei kultúra és
tudás kell ahhoz, hogy a hallgató várja, kívánja a magyar népdalt, és hajlandó
legyen mindent megtudni róla elemezve, énekelve és muzsikálva. Az előadás Bárdos Lajos népzenéhez kapcsolódó írásain, publikációin keresztül vizsgálta meg a két műfaj hasonlóságait.
Sapszon Ferenc
Sapszon Ferenc karnagy,
zeneszerző, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja felszólalásában
Bárdos Lajos „példátlan termékenységű” életművének gyökereire
igyekezett rávilágítani, valamint arra, hogy melyek azok az emberi alapok,
amelyeken személyisége és gazdag életműve felépült. Számba vette a
mindenre és mindenkire nyitott zeneszerző életének ajándékait, amelyek
máig nagy hatással bírnak, és új vágányra állították a magyar zenei életet.
Kihangsúlyozta a zeneszerző életben fontos szereppel bíró cserkésztörvényeket,
amelyek közrejátszottak abban, hogy félénk kisgyermekből ezrek énekének
irányítójává váljon.
Tardy László
Tardy László kántor, a Magyar Művészeti
Akadémia rendes tagja, a Budavári Nagyboldogasszony-templom (Mátyás-templom)
karnagya elárulta, hogy 1961-ben a Zeneakadémián tanulmányainak megkezdésekor
kapta azt a tanácsot, hogy járjon el Bárdos Lajos énekkarába a
Mátyás-templomba. Elmondása szerint a zeneszerző a próbákon a műveket
új és új megvilágításba helyezve növelte a feszültséget a tanulás néha fárasztó
munkájában, így a zenei anyag újjáteremtésének egyik legnagyobb mestereként
tarthatjuk számon őt: az általa műsoron tartott műveket az
ő előadásában sosem lehetett kétszer egyformán hallani, és az
előadást meghatározó pillanatnyi változások mindig az újdonság élményével ajándékozták
meg a hallgatókat.
Ordasi Péter
Ordasi Péter karnagy,
szolfézs-zeneelmélet tanár, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti karának
ny. főiskolai tanára Bárdos Lajos Mozart és a tengely című cikke nyomán osztotta meg
gondolatait a jelenlévőkkel. Kiemelte Bárdos Lajos és Lendvai Ernő
kapcsolatának, barátságának nyomait a zenetudományi írásokban, ugyanis Bárdos,
felismerve azok jelentőségét, kezdettől kiemelt figyelemmel és
szimpátiával kísérte Lendvai Bartók-kutatásait. Az előadó véleménye
szerint mindkettőjük emléke előtt tiszteleghetett azzal, hogy
felidézte a példatárról felvetett tervüket, és néhány Mozart-példával
rámutatott a cikk lényegi mondandójára.
Windhagen Ákos
Windhager Ákos
művelődéstörténész, a Magyar Művészeti Akadémia
Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének tudományos munkatársa
eszmetörténeti prezentációjában Bárdos Lajos és Lajtha László szakrális
zeneköltészetét vetette össze a pártállam 1949 és 1962 közötti egyház- és
vallásellenes irányzataival. Mint azt hangsúlyozta, mindkét gyakorló
egyházzenész elemi szinten érezhette a rendszer hatását, ugyanakkor megtalálták
a módját annak, hogy ne csak túléljék azt, hanem munkásságukkal másoknak is
támaszt nyújtsanak. A két szerző miséi kapcsán éppúgy feltárult a magyar
szakrális zenei hagyomány megszakítottsága, mint a korszak tragikus felhangú
eszmetörténete
Az emlék-konferencia vendégei és előadói az MMA székháza Makovecz-
termében
(Pesti Vigadó, 2019.IX.18.)
Forrás: