Az MMA Zeneművészeti Tagozat 2019. évi
zenepedagógiai díjazottai
Az MMA Zeneművészeti
Tagozat 2019. évi zenepedagógiai díjazottainak köszöntésére 2019. október 9-én került sor az óbudai Makovecz (volt Kecske) utca 25-ben. Az ünnepség háznagyi
teendőit Szecsődi Ferenc látta el.
A Zeneművészeti Tagozat 2019. évi zenepedagógiai díjazottai: Dr.
Dombiné dr. Kemény Erzsébet (laudálta:
Szecsődi Ferenc), Szathmáry Lilla (Szőnyiné Szerző
Katalin méltatását Juhász Judit olvasta fel.)), Falvai Sándor (laudálta: Lantos István) és Szabó László (Dubrovay László méltatását Juhász Judit olvasta fel.)
Az alábbiakban szó szerint
közzétesszük a díjazottak életútját végigkövető laudációk
szövegét.
1.
Dr. Dombi Józsefné dr. Kemény Erzsébet
Laudálta: Szecsődi Ferenc
1970-ben végzett a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola Ének-és Zenetanárképző szak szegedi
tagozatán, majd 1977-ben a József Attila Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
pedagógia szakán. 2011-ben az Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Karának
ének –zene szakán MA diplomát kapott.
1980-ban védte meg egyetemi doktori értekezését.1994-ben kapott
kandidátusi fokozatot "A zenei képességvizsgálatok történeti áttekintése
1883-1993-ig. Standard zenei tesztek bemutatása, összehasonlítása és szegedi
alkalmazása" c. disszertációjára.
Fő kutatási területe a neveléstörténet:
ezen belül a zenei képességvizsgálatok története, a tanszéktörténet és a neves
pedagógusok élettörténete. Ebben a
témakörben 3 monográfiája jelent meg és több előadást tartott Nyitrán,
Innsbruckban, Budapesten, Debrecenben, Passauban, Brnóban, Nagyváradon.
A Zenei Nevelési Világkonferencián 1994-ben Tampa-ban (USA) és 1996-ban Amsterdamban, 2016-ban
Glasgowban vett részt a kutatási szekció poszter bemutatóján. Európai
konferencián 2016-ben Rostockban 2018-ban Jelgavában
a kutatási szekció poster-bemutatóján a kortárszenei
kutatás során elért eredményeit mutatta be.
Hazai kutatási eredménye a Mahler Marcell
által hirdetett a zenei tehetség felismerésére és fejlesztésére irányuló
országos pályázat első díja 1991-ben.
A Magyar Tudományos Akadémia Szegedi
Bizottsága által hirdetett pályázaton 1992-ben és 1993-ban első díjat, valamint
ezzel együtt ezüst plakettet kapott a benyújtott tanulmányaira.
A zeneművészet területén is elismerésre
méltó nemzetközi és hazai eredményeket ért el.
A művészi munka területén több magyar
mű ősbemutatója és szegedi bemutatója fűződik a nevéhez.
Többek között Hollós Máté: Magyar motívumok és Albumvázlatok, Balassa Sándor:
Szonatina op. 136, Láng István: Rajzolatok című művét interpretálta
magas színvonalon.
1986-ban a Casale Monferrato-ban rendezett Nemzetközi Kétzongorás Versenyen
első díjat kapott dr. Maczelka Noémi
kamarapartnereként.1986-ban a Szerzői Jogvédő Hivatal Artisjus díjjal
tüntette ki a mai magyar művek kiemelkedő tolmácsolásáért.
A Zenetanárok Országos Zongoraversenyén
Szekszárdon különdíjat kapott 1979-ben a legjobban megszólaltatott XX. sz.-i
műért és 1983-ban a legjobb előadott Kodály műért valamint 2011-ben zenei előadásáért.
2007-ben a zenepedagógiai munkájáért kapott
ismét Artisjus-díjat. Zongorakísérői munkájáért az Éneklő Ifjúság
serlegét vette át.
A Magyar
Tudományos Művek Tárába felvitt publikációi száma 92
Oktató munkáját 1973-2018 között, 45 éven át az
Ének-zene Tanszéken kinevezett oktatóként, 1999-től főiskolai tanárként
végezte.
2000-től
részt vett az Ének –zene Tanszéken rendezett nemzetközi zenei konferenciák
megszervezésében és 18 tanulmánykötet szerkesztésében.
Oktató munkája során részt vett a BA, MA és
az osztatlan tanárképzés a pedagógus felkészítés ének zenei szakiránnyal tantárgyainak,
kreditszámainak kidolgozásában, új tantárgyak bevezetésében. Így a természeti jelenségek a zenében, vagy a kortárszene tanítása fűződik
nevéhez. Az Alkalmazott Egészségtudomány hallgatói számára kidolgozta a zenekultúra és szellemi rekreáció,
illetve a Gyógypedagógiai Intézet számára
a zenei alapok tantárgyat, ezen kurzusokat jelenleg is tanítja.
Az Erasmus hallgatók angol nyelvű oktatásában
évek óta folyamatosan közreműködik.
A Tudományos Diákköri munkában is részt vett,
ahol hallgatói folyamatosan szép sikereket érnek el.
A Művészeti Diákkör hangversenyeire és
versenyeire is több hallgatót készített fel, akik rendszeresen részt vettek a
Zenepedagógiai Délelőtt hangversenyeinek kortárszenei bemutatóin.
Dombi Józsefnénak
nagy szerepe volt a kortárszenei kutatócsoport megszervezésében. 2006 óta több
mint 100 zenepedagógiai művet mutattak be számos mű
ősbemutatóként hangzott el. A
munkát személyes részvételével figyelemmel kísérte
többek között Kocsár Miklós, Balassa Sándor, Hollós
Máté, Sári József, Láng István
zeneszerző.
Tagja a Liszt Ferenc Társaságnak és az MTA
Köztestületének, a Vántus István Társaság
titkárhelyettese és a zsombói Népfőiskola
meghívott előadója.
Kitüntetései:
1998-ban munkája elismeréséül a Magyar Felsőoktatásért
Emlékplakettet kapta.
1999-ben elnyerte a Széchenyi Professzori Ösztöndíjat.
2018-ban az Egészségfejlesztésért emlékplakettet kapott.
2019-ben Professor Emerita és Magister
Emerita címet kapott.
Dr. Dombi Józsefné dr. Kemény Erzsébet született
pedagógusegyéniség, aki generációk sokaságát nevelte a zene szeretetére.
Fáradhatatlan munkabírásával ma is aktív tanár, előadóművész,
közéleti ember.
A Magyar Művészeti Akadémia
Zeneművészeti Tagozatának kitüntetését, a zenepedagógiai díjat
őszinte elismeréssel nyújtjuk át.
2.
Szathmáry
Lilla
Laudálta: Szőnyiné Szerző Katalin
Dombi Józsefné dr. Kemény Erzsébet,
Szathmáry Lilla (középen) és Szecsődi Ferenc
A Magyar Művészeti Akadémia
zenepedagógusainkat köszöntő ünnepén szegedi kollégánk után most az idén
75 éves Szathmáry Lilla orgonaművészt, tanárt, karvezetőt köszöntjük.
A
„pedagógus” szó eredeti görög jelentése olyan embert jelöl, aki a gyermeket
elvezeti az iskolába, a tudás szent helyére. A gyermek számára „irányt” mutat,
mely felismert céljához vezeti. Egykori tanáraim közül az 1967-ban megismert
Szathmáry Lilla, aki Gergely Ferenc növendékeként velem hospitált pedagógiai
diplomája megszerzéséhez, ilyen ember, ilyen pedagógus. A tanítandó növendék
lényét megismerve mindig a célhoz vezető úton vezetett, s egész különleges
beleérző képességgel nem csak az éppen megoldandó zenemű
megtanulásánál, hanem az élet egyéb nagy kérdéseinél is mindig bátran
számíthattam bölcs tanácsaira.
Szathmáry Lilla végtelenül szerény ember. Ha életrajza fő
állomásait akarjuk fölrajzolni, még a kérdést is elhárítja. „Nekem nem is volt életrajzom”, mondja,
mert úgy érzi, pályája beleolvad a magyar történelem, saját családja, barátai,
kollégái életművébe. Édesapja, Szathmáry Lajos (1903-1994) tanár,
művelődésszervező, Németh László tanártársa, az Égető
Eszter Szilágyi tanár urának modellje, nemzedékek számára jelentett vészterhes
időkben emberi példát. Bátyja, a Németországban élő Szathmáry
Zsigmond, nemzetközi rangú orgonaművész és zeneszerző. Elhunyt férje,
Kuthy Antal villamosmérnök, olyan társa volt, aki már
főiskolás korában otthoni pedálos orgonát épített Lilla hivatása
támogatására.
Pedig
Szathmáry Lillának már az életkezdése is rendkívüli. 1944. július 3-án
született Pápán, egy légiriadó apokaliptikus körülményei között. A város
főterén, szülei harmadik gyermekeként, az utca kövezetén. Két idősebb
testvérkéje egyedül volt otthon, édesapja a fronton, ezért amikor az alkalmi
orvos megkérdezte, hogy a kórházba, vagy haza vigyék-e a mamát és gyermekét, az
első két szó, amit Lilla az édesanyja szájából hallhatott, ez volt: „Haza, haza!”
Otthonára, gyermekkorára úgy emlékszik vissza, hogy az minden nehézség
és átélt tragédia ellenére is boldog volt. Boldog volt, mert édesanyja mindig
velük volt, a családból valaki mindig muzsikált, sokszor többen is együtt, és
gimnáziumi tanár édesapjához, 1946-tól már Budapesten a Csaba utcában, mindig
jöttek a tanítványok, sok érdekes ember. Lilla is mindig ott lehetett a
felnőttek között. Édesapja íróasztala fölött Karácsony Sándor, a 20.
század magyar neveléstörténetének egyik legnagyobb alakjának a képe függött, s
Lillára mély hatást gyakorolt az a mód,
ahogy édesapja a hozzáfordulókkal beszélt, tanította őket. Ha a kislánytól
megkérdezték, mi leszel, ha nagy leszel, hamar kész volt a válasszal: „Mama és vendég”. Mert az ő
családjukban jó volt gyereknek és vendégnek lenni.
Lilla igen korán, 4 és fél éves korában kezdett zenét tanulni,
zongorista édesanyja foglalkozott vele, majd 6 éves korától Hannig
Pál magán zeneiskolájába íratták, ahol 5 évig csellózni tanult. De jött egy ínhüvelygyulladás, és a
hangszertanulást egy időre abba kellett hagynia. A hangszer hiányát a kóruséneklés pótolta. 14 éves korától a
Szilágyi Erzsébet Gimnázium növendéke lett, ahol Mohayné Katanics Mária legendás kórusában 10
évig énekelt a középszólamokban. Közben 16 éves korától már Gergely Ferenc orgonista-növendékei
között is ott találjuk. Két csodálatos tanár-egyéniség egyengette tehát
Szathmáry Lilla útját a Zeneakadémia felé, ahová az érettségi után az
orgona-karvezetés szakra fel is vették. Párkai István, Vásárhelyi Zoltán,
Bárdos Lajos nevét emlegeti, mint akik a már említett tanárai mellett a
Főiskolán igen nagy hatással voltak rá.
Emlékeim szerint, amikor az 1967-68-as tanévben Gergely Ferenc tanár úr
irányítása alatt növendékként hozzá kerültem, már a legelső órán az orgona
speciális billentéséről tartott
bemutatót.
Igen, mondja Lilla most is, egész életében az foglalkoztatta, hogyan
lehet az orgonán, a hangszerek királyán is muzsikálni.
A gyermekkorában tanult cselló, vagy az énekkar belső szólamainak
mintájára hogyan lehet ezen az
alapvetően gépszerűen működtetett hangszeren mégis mindent
elénekeltetni. (Az orgonistákat „gépészek”-nek
csúfolták a Zeneakadémián.) Elképzelése szerint az orgonahangnál is – a
közhiedelemmel ellentétben – igenis létrehozható a crescendo, a hangerő
növelése. A Zeneakadémia könnyűjárású elektronikus hangszerénél – ellentétben
a mechanikus orgonákkal –, elég volt csak lazán érinteni a billentyűket, leggero játékkal. Lilla szerint a „szétszedett”
hangok játék közben egyre hosszabbak és hosszabbak lesznek. Egy
Bach-műben, mely mindig tökéletes, a természet mintájára létrejött szervesség értelmében - a muzsika
sejtjeiig lehatolva – a Mű belső irányait
kell megmutatni. Mert egy jó darabban nincs
két egyforma hang, tanítja. A hangot az orgonán is a megfelelő
billentéssel létrehozza az
előadóművész, mely az énekhanghoz hasonlóan megszületik, életre kel, majd elhal.
Orgonistának lenni igen
nehéz hivatás. Az egyházzenei kántori szolgálat, a tanári pálya és a koncertpódium
hármas kihívásából Szathmáry Lilla 1980-tól a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakiskola orgonatanáraként, a tanításban találta meg pályája végső
értelmét. Növendékeit „gyermekeim”-nek szólítja, azok
őt „Lillamami”-nak
hívják. Gyermek-szülő kapcsolatban élt mindig velük. De a szó mai
értelmében nem sztárokat, hanem közösségüket szolgáló zenetanárokat, vagy a
magyarországi egyházzene áldozatos, elkötelezett szereplőit nevelte a
pályára.
Tavaly Laci fiam esküvőjén Lilla egyik növendéke ült az orgonánál.
Lilla beszámolómat hallgatva utóbb felsóhajtott, és nyugtázta, hogy „hál’ Istennek minden rendben ment...”
Drága Lilla! Tanítványaid, tisztelőid nevében hadd köszönjük meg,
hogy annyi mindenre megtanítottál bennünket, hogy kiváló muzsikusként, az orgonapad
mellől nem csak mesterségbeli tudást, hanem sok emberséget, élettudományt
is kaptunk Tőled. A Jó Isten sokáig éltessen!
3.
FALVAI SÁNDOR
Laudálta: Lantos István
Falvai Sándor és dr. Dombi Józsefné
dr. Kemény Erzsébet
Nagy megtiszteltetés számomra, hogy én
mondhatom a laudációt azon jeles alkalommal, amikor
az MMA Falvai Sándornak zenepedagógiai díjat adományoz.
Falvai Sándor, zongoraművész, a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem Professzor Emeritusa. Falvai tanár úr korunk egyik legkiválóbb előadóművésze és
világszerte elismert zenepedagógus. Magyarországon kívül, Európa szinte összes
országában, Amerikában, Ázsiában, – különösen Japánban várják türelmetlenül
kiváló mesterkurzusait. Rendkívüli dolognak számit, ha valaki előadóként
is, pedagógusként is, évtizedeken át képes hivatását a legmagasabb szinten
gyakorolni. /Többen vannak ugyanis, akik a pódium kedvéért mellőzik a
tanítást, vagy fordítva./ Falvai Sándornak már fiatal korában is csodálatos
volt a billentése: a hangszer énekelt a keze alatt. Emlékszem, egyszer /úgy 50
évvel ezelőtt/ Schumann g-moll szonátáját játszotta a Zeneakadémia
Nagytermében. Nos, azt a hangot még ma is hallom… Ilyen „hangzó emlékeim” csak Richterrel kapcsolatban
vannak még.
Többször volt alkalmam hallgatni Falvain
Sándor tanítását, élvezni előadásait
/lectures/. Minden,
amit csinál nagyon alapos, nagyon igényes. Ő nem tud csak „ÚGY”
előadni. Tanítására is ez jellemző. A legapróbb részletektől
kezdve rámutat a műben rejlő gyönyörű, belső összefüggésekre
is. Példamutató az is, ahogyan megmutat egy-egy művet, vagy
részletet.
Sokszor eszembe juttatta Bartókot, aki mindig
gyakorolta azt a művet, amit a növendék majd órára hoz, hogy szépen tudja
neki megmutatni.
Falvai tanár bár mindig pontosan tudja, hogy
melyik növendékének éppen mire van szüksége á további fejlődéshez. De
emberileg is mindig számíthatnak rá – ott segít, ahol csak tud. Ezt
természetesen a növendékei is érzik, tudják és így nemegyszer a tanár-diák
kapcsolatból barátság lesz. Növendékei közül sokan értek el komoly sikereket a
zenei pályán. Nem vállalom, hogy az összest felsorolom, de két nevet azért
megemlítenék: Várjon Dénes és Farkas Gábor.
Tudni kell azonban azt is, hogy Falvai Sándor nagyon szerény ember, aki nem szokott dicsekedni sikereivel, vagy azzal, ha valami elismerésben részesül. Így, most egy kicsit én fogok dicsekedni Veled. Amint említettem volt Falvai Sándor Japánban különösen nagy tiszteletnek örvend. Ennek jeleként néhány éve megkapta a császár által külföldieknek adható legnagyobb kitüntetést, „A FELMENŐ NAP ARANYSUGARAKKAL DISZÍTETT SZALAGREND”-et. Ezt a nagyszerű díjat egy fogadás keretében ünnepelte meg Nagoyában az Egyetem, ahol a tanár úr éveken át tanított. Magam is ott lehettem a gratulálók között, de én a Díjnak gratuláltam, hogy megtalálta a megfelelő személyt. Ma pedig az MMA-díj talált meg Téged, kedves Sándorom.
Gratulálok!
4.
SZABÓ LÁSZLÓ
Laudálta: Dubrovay László
Szabó László, a kép háttérében Falvai
Sándor
Szabó Lászlóval való ismerettségünk sok évtizedre nyúlik vissza. A Zeneakadémia
hallgatójaként, ha bármit játszott, kamaraművet zongorával, vagy rézfúvós
együttessel, mindig magára vonta a figyelmet. Olyan gyönyörű éneklő
hangon játszott, hogy a hang tökéletes harmóniában közvetítette a hangszer, a
levegő, a száj, a lélek rezgéseit, rezdüléseit, a zene minden mozzanatát. Hangképzése,
hangindításai, vibrátói, a hang kicsengetése, a hang
sokféle megformálása mindig a zenei mondanivalót szolgálták. Akár egy
nagybőgő pizzicato hangját is tökéletesen
megszólaltatta hangszerén. A magyar
rézfúvós iskola egyik legfontosabb művésze.
Évtizedeken keresztül a Nemzeti
Filharmonikus Zenekar szólamvezetője.
Sok szép élményben volt részünk, ahol
egy-egy tubaszólóval ő is hozzájárult.
Kamaramuzsikusként a Reneszánsz
Rézfúvós Kvintettel megnyerték az I. Maurice André nemzetközi verseny
nagydíját. Jelentős szerepet
játszottak –később Budapest Rézfúvós Kvintett néven – rézfúvós kultúránk
felfelé ívelésében. Kitűnően képviselték a magyar kortárszenei
kultúrát a nagyvilágban. Turnék Japántól Európa országain át Amerikáig.
1982-től tanít, 1998-tól a
Zeneakadémián. Számos mesterkurzust tartott, részt vett hazai-és külföldi
zsűrik munkájában. Pedagógiai munkásságát dicséri, hogy 1992 óta növendékei
nemzetközi versenyeken 71 helyezést értek el, köztük 37 első díjat.
Számos díjjal tüntették ki. A
legjelentősebbek: 1986 - Liszt Ferenc-díj; 1989 - az Év Művésze (az
ÁHZ zenekarban); 1998 - Ferencsik János gyűrű; 2004 - Életműdíj
a Nemzetközi Tuba és Eufónium Szövetségtől.
Nyugalomba vonulása után is
figyelemmel kíséri a rézfúvós rendezvényeket, és hasznos tanácsokkal látja el
kiváló együtteseinket.
(A Parlando köszöni
Vigh Mariannak, az MMA Zeneművészeti Tagozat munkatársának szíves
közreműködését. A Szerk. megj.)